Vygotsky -rakennustelineet: mitä se on ja miten sitä käytetään

body_teamwork-1

Jos olet kouluttaja tai sinulla on oppilas koulussa, olet ehkä kuullut Vygotsky -rakennustelineen käsitteestä. Se saattaa kuulostaa rakennustermiltä, ​​mutta Vygotskyn rakennustelineet ja niihin liittyvä proksimaalisen kehityksen vyöhykkeen käsite ovat opetusmenetelmiä joka voi auttaa oppilaita oppimaan paljon enemmän tietoa paljon nopeammin kuin perinteisellä opetuksella.

Vygotsky -rakennustelineet ovat kuitenkin tehokkaita vain, jos tiedät, miten ne toteutetaan oikein. muuten se voi itse asiassa estää opiskelijan oppimista. Lue tästä oppaasta, mitä rakennustelineet ja proksimaalisen kehityksen vyöhyke ovat, mikä rakennustelineiden psykologia on, ovatko tutkimukset todenneet näiden opetusmenetelmien olevan tehokkaita ja miten voit käyttää näitä menetelmiä luokkahuoneessa oppimisen edistämiseksi.



Mikä on opastava rakennusteline?

Opastavat rakennustelineet, jotka tunnetaan myös nimellä 'Vygotsky -rakennustelineet' tai vain 'rakennustelineet', ovat opetusmenetelmä, joka auttaa oppilaita oppimaan lisää työskentelemällä opettajan tai edistyneemmän opiskelijan kanssa oppimistavoitteidensa saavuttamiseksi.

Opetustelineiden takana oleva teoria on, että opiskelijat oppivat enemmän itsenäiseen oppimiseen verrattuna, kun he tekevät yhteistyötä muiden kanssa, joilla on laajempi osaaminen ja tietämys kuin tällä hetkellä. Nämä opettajat tai ikätoverit ovat 'rakennustelineitä', jotka auttavat opiskelijaa laajentamaan oppimisrajojaan ja oppimaan enemmän kuin hän itse pystyisi.

Vygotsky -rakennustelineet ovat osa koulutuskonseptia 'proksimaalisen kehityksen vyöhyke' tai ZPD. ZPD on joukko taitoja tai tietoja, joita opiskelija ei voi tehdä yksin, mutta voi tehdä toisen avulla tai ohjauksella. Se on taitotaso juuri sen yläpuolella, missä opiskelija on tällä hetkellä.

suosituskirje ylennykseen

ZPD: tä kuvataan usein sarjana samankeskisiä ympyröitä. Pienin ympyrä on joukko taitoja, jotka opiskelija voi oppia itsenäisesti ilman apua. Seuraavaksi on ZPD tai taidot, joita oppilas ei pystyisi tekemään yksin, mutta voi tehdä niin, että opettaja tai vertainen auttaa häntä. Tämän lisäksi ovat taitoja, joita opiskelija ei voi vielä tehdä edes avun avulla.

ZPD -piireissä

Oletetaan esimerkiksi, että on lastentarhalainen, joka oppii lukemaan ja kirjoittamaan. Hän tuntee kaikki aakkosten kirjaimet, mutta ei vielä osaa lukea tai kirjoittaa sanoja. Riippumatta siitä, kuinka paljon opastusta hänelle annettiin, hän ei koskaan voinut lukea romaania yksin tässä vaiheessa, mutta opettajan avulla hän voi oppia lukemaan ja kirjoittamaan lyhyitä sanoja, kuten 'at', 'poika' ja 'koira' koska tämä taito on sisällä on ZPD. Häneltä olisi kestänyt paljon kauemmin oppia tämä taito itse, mutta se on silti tarpeeksi yksinkertainen, että hän voi ymmärtää sen, jos hänellä on joku selittää se hänelle. Oppilaan ZPD lukee ja kirjoittaa lyhyitä sanoja, ja opettaja, joka auttaa häntä oppimaan ne, on rakennusteline.

ZPD: n ja opetustelineiden kannattajat uskovat, että ne ovat erittäin tehokkaita tapoja maksimoida opiskelijan oppiminen. Rakennustelineillä voidaan auttaa kaikenikäisiä ihmisiä oppimaan jotain uutta, mutta luokkahuoneessa se on käytetään useimmiten nuorempien opiskelijoiden kanssa (esikoulu ja alakoulu) koska he oppivat uusia taitoja ja käsitteitä, joita he eivät ole tavanneet ennen useimmiten.

Mikä on Vygotsky -telineiden historia?

Lev Vygotsky (1896-1934) oli Neuvostoliiton psykologi, joka loi termin 'proksimaalisen kehityksen vyöhyke' ja teki monia tutkimuksia, jotka johtivat opetustelineisiin. Siksi tätä käsitettä kutsutaan usein nimellä 'Vygotsky -rakennustelineet'.

Vygotsky keskittyi työssään kehityspsykologiaan, ja 1920 -luvulla ja 1930 -luvun alussa, uransa loppupuolella, hän kehitti ZPD -käsitteen. Vygotsky uskoi, että opettajien tulisi auttaa oppilaita oppimaan ZPD: n puitteissa jotta he voivat lisätä taitojaan ja tietämystään turhautumatta asioihin, jotka ovat tällä hetkellä liian vaikeita toteuttaa.

Vygotsky keksi ZPD -idean tutkittuaan perusteellisesti sitä, miten pienet lapset oppivat ja eri opetusmenetelmien tehokkuutta. Hän havaitsi, että yksittäiset tietopohjaiset testit ovat usein epätarkka tapa mitata nuoren opiskelijan älykkyyttä lasten on oltava vuorovaikutuksessa muiden kanssa, jotka ovat älykkäämpiä kuin tällä hetkellä oppiakseen. Hän mainitsi monia esimerkkejä kulttuureista, joissa pienille lapsille opetetaan uusia taitoja ja vanhempien sukupolvien välittämiä tietoja.

Esimerkiksi kun vauvat oppivat kävelemään, he alkavat usein pitämällä kiinni aikuisen tai vanhemman lapsen vaatteista tai käsistä, joka ohjaa heitä. Vauva jatkaa tätä, kunnes hänellä on tarpeeksi taitoja ja voimaa kävellä yksin. Näin he voivat oppia kävelemään paljon nopeammin kuin jos heidän odotettaisiin oppivan ilman, että he voivat pitää kiinni mistään.

Vygotsky uskoi sen sijaan, että oikea tapa testata nuoria opiskelijoita oli testata heidän kykynsä ratkaista ongelmia sekä itsenäisesti että aikuisen avulla. Tohtori Maria Montessori, joka perusti Montessorin koulutusfilosofian, julkaisi samanlaisen tutkimuksen useita vuosikymmeniä ennen Vygotskyä. Vygotsky kuoli vuonna 1934, vajaa vuosikymmen sen jälkeen, kun hän esitteli ZPD -ajatuksen, ja hänen kuolemansa jälkeen hänen ideoidensa tutkimus väheni huomattavasti.

luonnontieteelliset kilpailut lukiolaisille

1960 -luvulla Vygotskyn työn elvytti uusi kehityspsykologiaa opiskeleva psykologiryhmä. Jerome Bruner loi termin 'rakennustelineet' ja yhdisti sen Vygotskyn työhön. Tohtori Bruner ja muut psykologit alkoivat tutkia ZPD: n käyttöä eri koulutusympäristöissä, ja he havaitsivat, että opiskelijoiden kannustaminen käsittelemään ZPD: n vaikeimpia tehtäviä johtaa eniten oppimiseen.

Nykyään rakennustelineitä tutkitaan ja käytetään edelleen kouluissa, ja monet viimeaikaiset tutkimukset ovat keskittyneet siihen, miten rakennustelineitä käytetään luokkien (mukaan lukien verkkotunnit) tehostamiseen.

body_desks-1

Toimiiko Vygotskyn rakennustelineet?

Useiden viime vuosikymmenten aikana on tehty lukuisia tutkimuksia ZPD: n ja rakennustelineiden käytön tehokkuuden opettamiseksi. Kaiken kaikkiaan tutkimukset ovat osoittaneet, että nämä menetelmät voivat usein auttaa oppilaita oppimaan enemmän kuin perinteiseen opetukseen verrattuna menetelmiä, mutta ne edellyttävät opettajalta hyvää ymmärrystä opiskelijan ZPD: stä, jotta he voivat mukauttaa opetusmenetelmän heille.

Aikainen tutkimus vuodesta 1975 havaittiin, että nelivuotiaat, joiden äiti oli vuorovaikutuksessa heidän kanssaan ja antoi heille neuvoja, pystyivät rakentamaan huomattavasti monimutkaisempia lohkotornit kuin yksin työskentelevät. Menestyneimmät lapset olivat niitä, joiden äidit mukauttivat strategiaansa sen perusteella, kuinka hyvin heidän lapsensa suoritti tehtävän. He esittivät erilaisia ​​kommentteja sen perusteella, voiko lapsi hyvin vai kamppaileeko hän. 1990 tutkimus löysi samanlaisia ​​tuloksia, kun lapsia pyydettiin laittamaan nukkekodin huonekalut oikeaan huoneeseen. Lapset, joiden äidit opastivat heitä, menestyivät merkittävästi paremmin kuin ne, jotka suorittivat tehtävän yksin.

TO tutkimus julkaistiin vuonna 2000, jossa keskityttiin opettajaan, joka käytti ZPD: tä ja rakennustelineitä opettamaan persianpuhujaa englantia, ja havaitsi, että nämä menetelmät voivat olla tehokas tapa opettaa jollekin uutta kieltä. Kun opiskelija paransi englannin taitojaan, hänen opettajansa siirtyi yksittäisten sanojen ja lauseiden opettamisesta kyllä/ei-kysymyksiin ja perusteellisempia vastauksia vaativiin kysymyksiin. Tämä asteittainen vaikeuksien lisääntyminen auttoi opiskelijaa parantamaan englannin taitojaan vähentäen samalla turhautuneisuuden tunteita yrittäessään kielitaitoa nykyisen tasonsa ulkopuolella.

Samanlainen rakennustelineiden psykologia tutkimus vuonna 2014 julkaistussa tutkimuksessa todettiin, että 30 australian kielen opiskelijaryhmässä ne, joilla oli rakennustelineitä käyttäneitä ohjaajia, edistyivät huomattavasti enemmän kirjoittamisen laadussa ja strategian soveltamisessa.

Kaksi tutkimusta, yksi 2003 ja yksi osoitteesta 2010 , havaitsi, että ZPD ja rakennustelineet voivat olla tehokkaita, mutta jos opettaja ei tiedä, miten ne toteutetaan oikein, hän on vaarassa auttaa opiskelijoita liikaa, mikä tekee heistä passiivisia oppijoita ja estää heidän kasvuaan.

body_students-5

Vinkkejä Vygotsky -rakennustelineiden käyttöön luokkahuoneessa

Edellä käsitellyistä tutkimuksista tiedämme, että opetustelineet voivat olla tehokas opetusväline, mutta vain jos opettaja ymmärtää niiden käytön. Alla on neljä vinkkiä rakennustelineiden käyttöön luokkahuoneessa.

Tunne jokaisen opiskelijan ZPD

Jotta ZPD- ja rakennustelineet voidaan käyttää onnistuneesti, On tärkeää tietää oppilaidesi nykyinen tietotaso. Ilman näitä tietoja et voi opettaa heitä ZPD: ssä tai tarjota tehokasta tukea rakennustelineille.

Ennen kuin aloitat oppitunnin ZPD- tai Vygotsky -rakennustelineillä, löydä heidän perustietonsa antamalla lyhyt tietokilpailu tai käymällä alustava keskustelu aiheesta, jossa esität oppilaille kysymyksiä selvittääksesi, mitä he jo tietävät.

mikä on sana

Muista myös, että jokaisella oppilaalla on eri ZPD jokaiselle opettamallesi aiheelle. Jos luokalla on laajasti vaihtelevat ZPD: t tiettyä aihetta varten, voi olla tehokkaampaa saada heidät työskentelemään ryhmissä tai yksin, kun kävelet luokkahuoneessa ja annat opastusta, jotta voit räätälöidä tekniikat kunkin oppilaan ZPD: n mukaan.

Kannusta ryhmätyötä

Ryhmätyö voi olla erittäin tehokas tapa käyttää rakennustelineitä luokkahuoneessa, koska opiskelijat voivat oppia toisiltaan työskennellessään yhdessä projektin parissa. Edistyneemmät opiskelijat voivat auttaa muita oppimaan samalla kun he parantavat omia taitojaan selittämällä ajatteluprosessiaan. Yritä luoda ryhmiä, jotka sisältävät erilaisia ​​taitoja ja oppimistasoja omaavia oppilaita maksimoida oppilaiden oppimisen toisiltaan.

Varmista, että jokainen ryhmän oppilas osallistuu aktiivisesti. Jos näet yhden opiskelijan tekevän suurimman osan työstä, pyydä häntä kysymään muiden oppilaiden mielipiteitä ja korostamaan kaikkien osallistumista.

Älä tarjoa liikaa apua

Vygotsky -telineiden mahdollinen haittapuoli on mahdollisuus tarjota liikaa apua. Tämä saa oppilaan olemaan passiivinen aktiivisen oppijan sijasta ja itse asiassa vähentää oppimansa määrää.

Jos käytät rakennustelineitä, Älä hyppää heti ja aloita neuvojen antaminen. Anna jokaisen oppilaan työskennellä ensin itse. Kun he alkavat kamppailla, aloita ensin kysymällä heiltä kysymyksiä siitä, mitä he ovat tehneet ja mitä heidän mielestään pitäisi tehdä seuraavaksi. Kysy mahdollisimman paljon avoimia kysymyksiä, jotka kannustavat heitä löytämään ratkaisun itse, sen sijaan että kerrot heille vain seuraavan vaiheen.

Jos esimerkiksi opiskelija yrittää rakentaa lohkotornia, on paljon hyödyllisempää sanoa esimerkiksi 'Kuinka luulet voivasi tehdä tästä tornista vahvemman?' tai 'Miksi luulet tornin kaatuneen?' kuin 'Sinun on tehtävä tukikohdasta isompi.'

Jos olet saanut oppilaan miettimään ongelmaa, voit alkaa tarjota konkreettisia neuvoja siitä, mitä tehdä seuraavaksi, mutta muista jatkaa kysymysten esittämistä oppilaan ymmärryksen lisäämiseksi. Kun olet esimerkiksi antanut neuvoja lohkotornin parantamisesta, voit kysyä: 'Miksi luulet, että tukikohdan suurentaminen auttaa tornia pysymään pystyssä?'

Pyydä oppilaita ajattelemaan ääneen

Opiskelijoiden keskusteleminen ajatteluprosessistaan ​​on yksi parhaista tavoista selvittää, missä heidän nykyiset taitonsa ovat (ja siten määrittää heidän ZPD: nsä), ja varmistaa, että he oppivat aktiivisesti. Kun opiskelija työskentelee projektissa, pyydä häntä puhumaan siitä, miksi hän tekee tiettyjä päätöksiä, mitä hänen mielestään pitäisi tehdä seuraavaksi ja mistä hän on epävarma. Kun annat neuvoja, muista selittää myös oma ajatusprosessisi, jotta oppilaat ymmärtävät, miksi teet päätöksesi.

body_blocks

Yhteenveto: Vygotsky -rakennustelineet ja proksimaalisen kehityksen vyöhyke

Vygotsky -rakennustelineet ovat opetusmenetelmä, jossa opettajat ja edistyneemmät ikätoverit auttavat opiskelijoita oppimaan. Vygotskyn kognitiivisen kehityksen teoria toteaa, että oppilaat oppivat enemmän, kun he saavat ohjausta joltain joilla on enemmän taitoja opittavassa aineessa kuin he olisivat, jos he käsittelivät aihetta yksin.

Vygotsky -rakennustelineet ovat osa kasvatusteoriaa, joka on proksimaalisen kehityksen vyöhyke. Proksimaalisen kehityksen vyöhykkeellä todetaan, että jokaisella oppilaalla on jokaisessa oppiaineessa kolme oppimistasoa: asiat, jotka opiskelija voi saavuttaa itse, asiat, jotka hän voi tehdä jonkun muun avulla (proksimaalisen kehityksen vyöhyke) ja asiat, joita hän voi '' t saavuttaa riippumatta siitä, kuinka paljon hänellä on apua. ZPD: n ja Vygotskyn rakennustelineiden mukaan opiskelijat oppivat eniten ZPD: n ollessa.

Neuvostoliiton psykologi Lev Vygotsky kehitti ZPD: n ja Vygotskyn kognitiivisen kehityksen teorian, kun taas Jerome Bruner kehitti rakennustelineiden psykologiaa useita vuosikymmeniä myöhemmin. Tutkimukset ovat osoittaneet, että rakennustelineet voivat olla erittäin tehokas opetusmenetelmä, kunhan opettaja ymmärtää sen takana olevat käsitteet eikä anna liikaa ohjausta.

Jos käytät rakennustelineitä ja proksimaalisen kehityksen vyöhykettä luokkahuoneessa, muista tietää jokaisen oppilaan ZPD, kannusta ryhmätyöhön, älä tarjoa liikaa apua ja pyydä oppilaita selittämään ajatteluprosessinsa ääneen.

Mielenkiintoisia Artikkeleita

Art Center College of Designin pääsyvaatimukset

Oxfordin valmistelukorkeakoulu 2016-17 rankingit | (Borrego Springs,)

Löydä osavaltioiden sijoitukset, SAT / ACT-tulokset, AP-luokat, opettajien verkkosivustot, urheilutiimit ja paljon muuta Oxford Preparatory Academy -tapahtumasta Borrego Springsissä, Kaliforniassa.

Pittsburghin yliopisto Greensburgin pääsyvaatimuksissa

Angelo State Universityn pääsyvaatimukset

Ohion kristillisen yliopiston pääsyvaatimukset

Mitä sinun on tiedettävä Folsomin lukiosta

Löydä osavaltioiden rankingit, SAT / ACT-tulokset, AP-luokat, opettajien verkkosivustot, urheilutiimit ja paljon muuta Folsom High Schoolista Folsomissa, Kaliforniassa.

Kuinka voittaa latinalaisamerikkalainen apurahapalkinto

Haetko stipendiä latinalaisamerikkalaisesta stipendirahastosta? Tässä on täydellinen opas, mukaan lukien hakeminen, määräajat ja strategiat voittaaksesi.

FAFSA -sovellus: Ultimate 2016 -opas maksullisiin apurahoihin

FAFSAn hakeminen voi olla monimutkaista. Täällä annamme sinulle yksinkertaisen oppaan siitä, miten voit hakea FAFSAa ja saada taloudellista tukea.

Keystone Collegen pääsyvaatimukset

SAT: n ottaminen 7. luokassa: Pitäisikö sinun tehdä se?

Oletko 7. luokkalainen ja suunnittelet SAT: n ottamista? Mitkä ovat hyvät ja huonot puolet SAT: n ottamisesta näin aikaisin? Selvitä tärkeimmät syyt.

Arkansasin baptistikoulun pääsyvaatimukset

Mitä sinun on tiedettävä Alta Loman lukiosta

Löydä osavaltioiden rankingit, SAT / ACT-tulokset, AP-luokat, opettajien verkkosivustot, urheilutiimit ja paljon muuta Alta Loman lukiosta Alta Lomassa, Kaliforniassa.

Mikä on Tukholman oireyhtymä? Se on tosi?

Onko Tukholman oireyhtymä todellinen häiriö? Selitämme, mikä tämä väärinymmärretty ilmiö todella on, ja hahmotamme Tukholman oireyhtymän merkittävimmät oireet ja esimerkit.

870 SAT -pisteet: Onko tämä hyvä?

Keene State College SAT -tulokset ja GPA

Miamin yliopiston SAT-tulokset ja GPA

Illinoisin teknillisen instituutin pääsyvaatimukset

Mikä on horoskooppi? 12 eläinradan symbolia

Kiinnostaako horoskooppimerkkejä? Katso oppaamme kaikista 12 astrologisesta symbolista.

Mikä on Clonidine HCL 0,1 Mg? Annostus, vaikutukset ja turvallisuus

Onko sinulla kysyttävää Clonidine 0,1 mg tablettien ottamisesta? Opi Clonidine HCL: n tarkoitus ja sivuvaikutukset sekä turvallinen ottaminen.

Kuinka vaikea SAT-espanjankielinen testi on?

Kuinka vaikea SAT-aihekoe on espanjaksi? Mitä sinun täytyy pisteet hyvin? Lue lisää asiantuntijaoppaastamme.

970 SAT-pisteet: Onko tämä hyvä?

Citadelin pääsyvaatimukset

Kuinka kauan kestää saada SAT -tulokset takaisin?

Milloin SAT -tulokset tulevat ulos SAT -ottelun jälkeen? Kuinka monta viikkoa saat SAT -pisteet takaisin College Boardilta? Ota selvää, kun löydät pisteesi täältä.

Mitä sinun on tiedettävä Columbuksen jatkokoulusta

Löydä osavaltioiden sijoitukset, SAT/ACT -tulokset, AP -tunnit, opettajan verkkosivustot, urheiluryhmät ja paljon muuta Columbus Continuation School -koulusta Downey, CA.

Kemiallisten yhtälöiden tasapainottaminen: 3 yksinkertaista vaihetta

Etkö ole varma, kuinka tasapainottaa kemialliset yhtälöt? Täydellinen opas opastaa sinut prosessin läpi ja tarjoaa ideoita kemiallisten yhtälöiden käytännön tasapainottamiseksi.