Ongelmia nukkumisessa? Opi kuinka kauan kofeiini pysyy järjestelmässäsi

kahvi-2440017_640

Kuinka kauan kofeiini pysyy järjestelmässäsi? Mikä on kofeiinin puoliintumisaika? Miten kofeiinin puoliintumisaika eroaa yksilöiden välillä?

Tässä pikaoppaassa käymme läpi kuinka kauan kofeiini pysyy keskimääräisen ihmisen kehossa, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, kuinka kauan tunnet kofeiinin vaikutukset, ja mitä voit tehdä kofeiinin tärinän torjumiseksi. Lopulta autamme sinua vastaamaan avainkysymykseen: kuinka kauan kofeiini pysyy kehossasi?



Kuinka kauan kofeiini pysyy kehossasi? Keskiverto ihminen

Kofeiini imeytyy kehosi kalvoihin uskomattoman nopeasti. Kun otat kofeiinia, tunnet sen täydelliset vaikutukset 15-45 minuutissa. Sen jälkeen maksa alkaa hajottaa kofeiinin osaksi kofeiinin metaboliitit , joka lopulta erittyy virtsaan.

Keskimääräisellä aikuisella kofeiinin puoliintumisaika on noin 5-6 tuntia. Tämä tarkoittaa, että kun otat kofeiiniannoksen, hajotat noin puolet kofeiinista 5-6 tunnin kuluttua. Joten jos otat 200 mg kofeiinia klo 9.00, kehossasi on vielä noin 100 mg jäljellä klo 14.00-15.00.

Kuinka kauan kofeiini vaikuttaa sinuun erityisesti?

Joten nyt tiedät, että keskimääräinen henkilö kokee kofeiinin puoliintumisajan noin 5-6 tuntia. Mutta kuinka kauan sen jälkeen, kun olet juonut kupin kahvia tai kaatanut sen Mountain Dewin, tunnet silti surinaa? Kuinka kauan kofeiini pysyy erityisesti kehossasi? Se riippuu muutamasta tekijästä.

Ainutlaatuinen aineenvaihduntasi

Kofeiini käsitellään ja hajotetaan maksaentsyymien avulla. Genetiikka määrää kuinka paljon tuotetusta entsyymistä. Tämä tarkoittaa sitä, että jotkut ihmiset metaboloivat (tai hajottavat) kofeiinia erittäin hitaasti, ja jotkut ihmiset hajottavat sen niin nopeasti, että tuskin tuntevat kofeiinin stimuloivia vaikutuksia.

Ainoa tapa todella tietää, miten metaboloit kofeiinia, on saada se ja nähdä mitä tapahtuu. Jos olet yliherkkä kofeiinille, pienetkin annokset (mieluiten puoli kupillista kahvia) voivat aiheuttaa sinulle kahvin tärinää - johon voi kuulua ahdistuneisuus, levottomuus, pahoinvointi, ripuli, sydämentykytys ja yleinen epämukavuus. Jos olet yliherkkä, et tunne paljon stimuloivaa vaikutusta kofeiinista normaalilla annoksella, vaikka et olisi koskaan saanut sitä aikaisemmin.

Huomaa myös, että raskaana olevat naiset metaboloivat kofeiinia paljon hitaammin , keskimääräinen kofeiinin puoliintumisaika on jopa kahdeksan tuntia.

Kofeiiniannoksen koko

Riippumatta kofeiinin puoliintumisajasta, ottamasi annoksen koolla on suuri vaikutus siihen, kuinka kauan tunnet edelleen kofeiinin vaikutuksen. Jos juot yhden espressoannoksen (jossa on noin 50-65 mg kofeiinia) ja henkilökohtainen kofeiinin puoliintumisaika on noin viisi tuntia, järjestelmässäsi on melko vähäinen määrä kofeiinia kymmenen tunnin kuluttua nauttimisesta. Jos kuitenkin juot neljä kahdeksan unssia. kupillista kahvia peräkkäin, ottaen noin 400 mg kofeiinia, sinulla on vielä 100 mg kofeiinia järjestelmässäsi 10 tunnin kuluttua - riittää pitämään sinut melko surisevana. Mikä tahansa kofeiinin määrä järjestelmässäsi, noin 50 mg, voi riittää, jotta voit silti tuntea joitakin vaikutuksia. (Tai vielä vähemmän, jos olet yliherkkä!)

Huomaa myös, että eri tuotteilla on erilaiset kofeiiniannokset. Kahvi sisältää enemmän kofeiinia kuin musta tee, jossa on enemmän kofeiinia kuin vihreä tee. Lisäksi kaikki kahvinvalmistusmenetelmät eivät tee yhtä vahvaa kahvia. Esimerkiksi tippakahvi sisältää enemmän kofeiinia kuin pikakahvi. Jopa kahvia samasta kaupasta voi olla eri kofeiinipitoisuus eri päivinä !

Kofeiininsietokykysi

Mitä useammin käytät kofeiinia, sitä suvaitsevaisempi olet sen vaikutuksia kohtaan . Säännöllisten kahvijuomien on juotava enemmän ja enemmän kahvia ajan myötä saadakseen samat stimuloivat vaikutukset kofeiinista kuin alun perin. Jos olet uusi kahvin juominen, odota tuntevasi kofeiinin vaikutuksen paljon voimakkaammin kuin jos olet kahvin veteraani. (Jos olet suuri kahvin juominen, muista, että erittäin korkeat kofeiiniannokset ovat myrkyllisiä. Yritä hillitä saantiasi niin, ettet ota jatkuvasti suurempia annoksia.)

Muut käyttämäsi lääkkeet

Muut aineet, joita otat kehoosi, voivat vaikuttaa kofeiinin metaboloitumiseen ja muuttaa kofeiinin puoliintumisaikaa omassa kehossasi. Esimerkiksi hormonaalinen ehkäisy voi hidastaa kofeiinin käsittelyn nopeutta ja tehdä sinusta herkempiä sen vaikutuksille. Sitä vastoin, tavallisilla tupakoitsijoilla on kofeiinin puoliintumisaika noin kolme tuntia, tehdä heistä vähemmän herkkiä kofeiinin vaikutuksille.

Muut lääkkeet voivat myös vaikuttaa kofeiinin käsittelyyn, joten katso miten kofeiini on vuorovaikutuksessa reseptilääkkeiden tai muiden käyttämiesi aineiden kanssa.

Voitko nopeuttaa kofeiinin puoliintumisaikaa?

Tunnetko kofeiinin tärinän? Oletko ahdistunut, paniikki tai pahoinvointi? Voitko nopeuttaa kehosi kofeiinin käsittelyä saadaksesi itsesi tuntemaan olosi paremmaksi?

Lyhyesti sanottuna ei oikeastaan. Ei ole oikeastaan ​​luotettavaa tapaa nopeuttaa kofeiinin käsittelyä maksassa lyhyellä aikavälillä. Tässä on kuitenkin joitain asioita, joita voit tehdä auttaaksesi sinua tuntuu paremmalta kofeiinin käsittelyn aikana:

Juoda vettä

Juomavesi ei 'huuhtele' kofeiinijärjestelmääsi järjellisestä viisaudesta huolimatta. Kofeiini on kuitenkin diureetti, mikä tarkoittaa, että se voi aiheuttaa nestehukkaa. Juominen runsaasti vettä auttaa minimoimaan kuivumista ja auttaa lievittämään joitakin kofeiinin tärinän oireisia vaikutuksia.

Syödä ruokaa

Kofeiini voi tukahduttaa ruokahaluasi, joten saatat tuntea matalan verensokerin vaikutukset, mukaan lukien pahoinvointi ja päänsärky, jos et yritä tietoisesti syödä. Kofeiinin nauttiminen aterian yhteydessä hidastaa myös kofeiinin käsittelyä, mikä vähentää hermostuneisuuden todennäköisyyttä.

luettelo varhaiskasvatuskouluista

Harjoittele

Vaikka liikunta ei saa kofeiinia metaboloitumaan nopeammin, se auttaa sinua polttaa pois kofeiinin adrenaliinin vapautumisen aiheuttaman ylimääräisen energian. Tämä voi auttaa sinua tuntemaan olosi paremmaksi.

Bottom Line: Kuinka kauan kofeiini pysyy järjestelmässäsi?

Kuinka kauan kofeiini pysyy kehossa? Keskivertoihminen kokee kofeiinin puoliintumisajan noin 5-6 tunnissa. Mutta kuinka kauan kofeiini pysyy kehossa niin, että tunnet silti sen vaikutukset? Tämä riippuu muutamasta tekijästä:

  • Ainutlaatuinen aineenvaihduntasi: genetiikalla on rooli siinä, kuinka nopeasti maksasi voi metaboloida kofeiinia.
  • Kofeiiniannoksen koko: Suurempi annos vaikuttaa kehoosi pidempään. Keskimääräinen ihminen tuntee jonkin verran kofeiinin vaikutusta noin 50 mg: n tai sitä suuremmalla annoksella.
  • Kofeiininsietokykysi: Mitä useammin otat kofeiinia, sitä vähemmän tunnet sen vaikutuksia.
  • Muut käyttämäsi lääkkeet: Muut käyttämäsi aineet voivat nopeuttaa tai hidastaa kofeiinin aineenvaihduntaprosesseja.

Ei ole mitään keinoa käsitellä kofeiinia nopeammin lyhyellä aikavälillä. Mutta jos sinulla on ollut liikaa ja olet epämukava, nämä asiat voivat auttaa sinua tuntemaan olosi paremmaksi:

  • Juoda vettä: Kofeiini voi kuivata sinut, joten vesi saa sinut tuntemaan olosi paremmaksi.
  • Syödä ruokaa: Kofeiini voi estää ruokahalusi, joten muista syödä!
  • Harjoittele: Liikunta voi polttaa osan kofeiinin ottamisesta aiheutuneesta ylimääräisestä energiasta.
Onko ystäviä, jotka tarvitsevat myös apua testin valmistelussa? Jaa tämä artikkeli!

Mielenkiintoisia Artikkeleita

Gettysburg College ACT -tulokset ja GPA

Nebraskan yliopisto - Lincolnin pääsyvaatimukset

Täydellinen opas: Wake Forestin pääsyvaatimukset

Mitä sinun on tiedettävä Apple Valley High Schoolista

Löydä osavaltioiden rankingit, SAT / ACT-tulokset, AP-luokat, opettajien verkkosivustot, urheilutiimit ja paljon muuta Apple Valley High Schoolista Apple Valley, CA.

Kuinka kauan sinun pitäisi opiskella ACT: tä varten? 6-vaiheinen opas

Kuinka kauan kestää parantaa ACT -pisteitäsi? Kuinka monta tuntia, viikkoa, kuukautta sinun täytyy opiskella? Ota selvää tästä.

Connecticut College ACT -pisteet ja GPA

Greensboro Collegen pääsyvaatimukset

Mitä sinun on tiedettävä Victor Valleyn lukiosta

Löydä osavaltion rankingit, SAT / ACT-tulokset, AP-luokat, opettajien verkkosivustot, urheilutiimit ja paljon muuta Victor Valley High Schoolista Victorville, Kalifornia.

Indiana University Bloomingtonin pääsyvaatimukset

USF SAT -pisteet ja GPA

Kalifornian parhaat koulut | Grace M. Davisin lukion sijoitukset ja tilastot

Löydä osavaltion rankingit, SAT/ACT -tulokset, AP -tunnit, opettajan verkkosivustot, urheiluryhmät ja paljon muuta Grace M. Davis High Schoolista Modesto, CA.

Fiskin yliopiston pääsyvaatimukset

William Woodsin yliopiston pääsyvaatimukset

Peru State College pääsyvaatimukset

ACT -alitulokset vs. SAT -alitulokset: Vertailu

Oletko hämmentynyt siitä, mitä testituloksesi tarkoittavat? Selitämme, kuinka ACT- ja SAT -alituloksia verrataan ja miten niitä käytetään oikean testin löytämiseen.

Täydellinen luettelo: Ohion korkeakoulut + sijoitukset/tilastot (2016)

Haetko oppilaitoksia Ohiossa? Meillä on täydellinen luettelo Ohion parhaista kouluista, joiden avulla voit päättää, minne mennä.

Milloin kollegion hyväksymiskirjeet saapuvat säännölliseen päätökseen? Varhainen päätös tai varhainen toiminta?

Milloin korkeakoulut lähettävät hyväksymiskirjeitä ja milloin ne saapuvat? Opi, kun korkeakoulupäätökset tulevat tämän täydellisen oppaan avulla.

NYC On ja pois lyöty polku: Manhattan

Tutki NYC: tä? Opi parhaita asioita Manhattanilla, etsitpä kuuluisia nähtävyyksiä tai piilotettuja helmiä.

Ferris State Universityn SAT -tulokset ja GPA

Ball State SAT -pisteet ja GPA

Lees-McRae Collegen pääsyvaatimukset

2016-17 Akateeminen opas | Rancho Cotaten lukio

Löydä osavaltion rankingit, SAT/ACT -tulokset, AP -tunnit, opettajan verkkosivustot, urheiluryhmät ja paljon muuta Rancho Cotate High Schoolista Rohnert Parkissa, Kaliforniassa.

Cincinnatin kristillisen yliopiston pääsyvaatimukset

4.3 GPA: Onko tämä hyvä? Korkeakoulut, joihin pääset 4.3

Mikä on 4.3 GPA? Onko se hyvä vai huono, ja mitkä oppilaitokset hyväksyvät 4,3 GPA: n? Ota selvää, mihin kouluihin pääset.

Mikä on DO vs. MD? Kumpi on parempi?

Mitä eroa on MD: llä ja DO: lla? Mikä tutkinto on parempi lääkärille? Tutustu täydelliseen oppaaseemme DO vs MD.