SAT Essay Rubric: Täysi analyysi- ja kirjoitusstrategia

ominaisuus_satessay

Aiomme sukeltaa syvälle SAT -osioiden vähiten rakastetun* yksityiskohtiin, SAT -essee . Valmistaudu keskusteluun SAT -esseen rubriikista ja siitä, miten SAT -essee arvioidaan sen perusteella. Kerron, mitä rubriikin jokainen kohta tarkoittaa ja mitä sinun on tehtävä näiden vaatimusten täyttämiseksi.

SAT: n viimeinen kohtaus on (valinnainen) essee. Sinulla on 50 minuuttia aikaa lukea kohta, analysoida kirjoittajan argumentti ja kirjoittaa essee. Jos et kirjoita tehtävään, plagioi tai et käytä omaa alkuperäistä työtäsi, saat esseestäsi 0. Muussa tapauksessa esseesi pisteytys tehdään kaksi luokkalaista - jokainen arvostelee sinua asteikolla 1-4 lukemisessa, analysoinnissa ja kirjoittamisessa, jolloin esseen kokonaispistemäärä on 8 kahdella näistä kolmesta alueesta . Mutta miten nämä luokkalaiset antavat kirjoituksellesi numeerisen arvosanan? Käyttämällä esseen pisteytysopasta tai rubriikkia.

*ei välttämättä ole vähiten rakastettu.



Ominaisuuskuvan hyvitys: Päivä 148: aikojen loppu käyttäjältä Bruce Guenter , käytetty alla CC BY 2.0 /Rajattu alkuperäisestä.

Päivitys: SAT -esseen loppu

Kollegion hallitus ilmoitti asiasta tammikuussa 2021 kesäkuun 2021 jälkeen se ei enää tarjoa SAT: n essee -osaa (paitsi kouluille, jotka osallistuvat koulupäivän testaukseen). Vaikka useimmat oppilaitokset olivat jo siirtyneet tekemään SAT -esseetuloksista valinnaisia, tämä kollegion lautakunnan siirto johtaa todennäköisesti siihen, että useimmat koulut tekevät muutoksia korkeakouluhakemuksiin, kuten eivät katso SAT -esseiden pisteitä ollenkaan ja ACT tai mahdollisesti vaativat lisää kirjoitusnäytteitä sijoittamiseen.

Lue lisää siitä, mitä SAT -esseen loppu tarkoittaa korkeakoulusovelluksillesi ja mitä tehdä, jos olet rekisteröitynyt Essay -testiin etkä halua enää suorittaa sitä tämän artikkelin avulla.

Täydellinen SAT-esseiden arviointikriteeri: erittely kohdittain

CollegeBoardin lukemisen, analysoinnin ja kirjoittamisen kriteerien perusteella olen luonut alla olevat kaaviot (helpottaaksesi pisteiden vertailua). Jotta voisin syventyä siihen, mitä SAT etsii esseestänne, olen sitten eritellyt kunkin luokan edelleen (esimerkeillä).

Kaikkien kolmen kaavion tiedot on otettu College Board -sivustolla .

Lukeminen

Suurin muutos SAT -esseeseen (ja asia, joka todella erottaa sen ACT -esseestä) on, että sinun on lukea ja analysoida tekstiä , kirjoita sitten analyysi kirjoittajan argumentista esseessäsi. SAT -esseesi 'Lukeminen' -arvosanasi osoittaa, kuinka hyvin pystyit osoittamaan ymmärryksesi tekstistä ja kirjoittajan argumentista esseessäsi.

Pisteet

Lukeminen

1

(Epäpätevä)

Vastaus osoittaa, että lähdetekstiä ei ymmärretä lainkaan tai ei ollenkaan.

Vastaus ei osoita ymmärrystä tekstin keskeisistä ajatuksista, ja se voi sisältää vain yksityiskohtia viittaamatta keskeisiin ajatuksiin.

Vastaus voi sisältää lukuisia tosiseikkoja ja/tai tulkintaa koskevia virheitä tekstin suhteen.

Vastaus käyttää vain vähän tai ei lainkaan tekstitodisteita (lainauksia, parafraaseja tai molempia), mikä osoittaa, että lähdetekstiä ei ymmärretä lainkaan tai ei ollenkaan.

2

(Osittainen)

Vastaus osoittaa jonkin verran ymmärrystä lähdetekstistä.

Vastaus osoittaa ymmärryksen tekstin keskeisistä ajatuksista, mutta ei tärkeistä yksityiskohdista.

Vastaus voi sisältää tosiseikkoja ja/tai tulkintaa koskevia virheitä tekstin suhteen.

Vastauksessa käytetään rajallisesti ja/tai satunnaisesti tekstitodisteita (lainauksia, parafraaseja tai molempia), mikä osoittaa jonkin verran ymmärrystä lähdetekstistä.

3

(Taitava)

Vastaus osoittaa lähdetekstin tehokkaan ymmärtämisen.

Vastaus osoittaa ymmärryksen tekstin keskeisistä ajatuksista ja tärkeistä yksityiskohdista.

Vastaus ei sisällä tekstiin liittyviä tosiseikkoja ja tulkintaa koskevia olennaisia ​​virheitä.

Vastauksessa käytetään asianmukaisesti tekstitodisteita (lainauksia, parafraaseja tai molempia), mikä osoittaa lähdetekstin ymmärtämisen.

4

(Pitkälle kehittynyt)

Vastaus osoittaa lähdetekstin perusteellisen ymmärtämisen.

Vastaus osoittaa ymmärryksen tekstin keskeisistä ajatuksista ja tärkeimmistä yksityiskohdista ja niiden välisestä suhteesta, mikä osoittaa tekstin kattavan ymmärtämisen.

Vastaus ei sisällä tosiseikkoja tai tulkintaa koskevia virheitä tekstin suhteen.

Vastauksessa käytetään taitavasti tekstitodisteita (lainauksia, parafraaseja tai molempia), mikä osoittaa lähdetekstin täydellisen ymmärtämisen.

Sinun on osoitettava ymmärryksesi tekstistä kahdella eri tasolla: pintataso, jossa saat tosiasiat oikein, ja syvempi taso yksityiskohtien ja keskeisten ideoiden suhteen saamisessa.

Pintataso: Todellinen tarkkuus

Yksi tärkeimmistä tavoista osoittaa, että olet todella lukenut kohdan, on varmistaa, että olet pidä kiinni siitä, mitä tekstissä sanotaan . Jos kirjoitat asioista, joita kirjoittaja ei ole sanonut, tai asioista, jotka ovat ristiriidassa muiden kirjoittajan sanojen kanssa, väitteesi on pohjimmiltaan virheellinen.

Ota esimerkiksi tämä lainaus (valmiista) kohdasta siitä, miksi hot dog ei ole voileipä:

rhode islandin suunnittelukoulu risd

Se, että et voi tai et halua leikata hot dogia kahtia ja syödä sitä tällä tavalla, osoittaa, että hot dog ei ole kerta kaikkiaan voileipä

Tässä on esimerkki tosiasiallisesti epätarkasta tämän lainauksen parafraasista:

Kirjoittaja rakentaa väitteensä keskustelemalla siitä, että koska hot-dogit tarjoillaan usein puoliksi, tämä tekee niistä erilaisia ​​kuin voileipiä.

Parafraasi on ristiriidassa kohdan kanssa, joten se vaikuttaisi negatiivisesti lukupisteeseesi. Katsotaanpa nyt lainauksen tarkkaa parafraasia:

Kirjoittaja rakentaa väitteensä keskustelemalla siitä, että koska hot-dogit eivät koskaan tarjoile puoliksi, ne eroavat voileipistä.

On myös tärkeää olla uskollinen tekstille, kun käytät suoraa lainausta kappaleesta. Kirjoittajan sanojen lainaus tai huono sanamuoto heikentää esseesi, koska todisteet, joita käytät väitteidesi tueksi, ovat virheellisiä.

Korkeampi taso: Keskeisten ideoiden ymmärtäminen

Seuraava askel sen lisäksi, että olet tosiasiallisesti tarkka kohdasta, osoittaa, että ymmärrät tekstin keskeiset ajatukset ja kuinka kappaleen yksityiskohdat liittyvät tähän keskeiseen ajatukseen.

Miksi tällä on väliä? Jotta voit selittää, miksi kirjoittaja on vakuuttava, sinun on kyettävä selittämään väitteen rakenne. Ja et voi purkaa kirjoittajan väitettä, jos et ymmärrä kohdan keskeistä ajatusta ja sitä, miten yksityiskohdat liittyvät siihen.

Tässä on esimerkki kuvitelluista 'hot dogit ovat voileipiä' -kohdasta, joka osoittaa ymmärryksen kohdan keskeisestä ajatuksesta:

Hodgmanin kolmas ensisijainen puolustus siitä, miksi hot dogit eivät ole voileipiä, on se, että hot dog ei ole minkään muun ruuan osajoukko. Hän käyttää analogiaa esittäessään kysymyksen, onko viljamaito liemi, kastike tai kastike? osoittaa, että tällaisen vertailun tekeminen hot dogien ja voileipien välillä on selvästi epäloogista.

Yllä oleva väite vie askeleen pidemmälle kuin vain tosiasiallisesti tarkka selittää kohdan eri osien välinen suhde (tässä tapauksessa 'mikä on viljamaito?' - analogian ja hot dog/sandwich -keskustelun välinen suhde).

Tietenkin, jos haluat tehdä pisteitä hyvin kaikilla kolmella esseealueella, sinun on tehtävä esseessäsi enemmän kuin vain tiivistävä tekijän väite. Tämä johtaa suoraan SAT -esseen seuraavaan arviointialueeseen.

Analyysi

Tämän kriteerin kattamat asiat ovat tärkeimpiä vahvan esseen kirjoittamisessa. Voit käyttää hyvin kirjoitettua sanastoa lauseissa, joissa on monipuolinen rakenne, mitä haluat, mutta Jos et analysoi kirjoittajan väitteitä, osoita kriittistä ajattelua ja tue kantaasi, et saa korkeita analyysipisteitä .

Pisteet

Analyysi

1

(Epäpätevä)

Vastaus tarjoaa vain vähän tai ei lainkaan lähdetekstin analyysiä tai tehotonta analyysiä ja osoittaa vain vähän tai ei lainkaan ymmärrystä analyyttisestä tehtävästä.

Vastauksessa yksilöidään ilman selitystä joitain tekijöitä tekijän todisteiden, päättelyn ja/tai tyylillisten ja vakuuttavien elementtien käytöstä ja/tai opiskelijan valitsemista ominaisuuksista,

Tai monet vastauksen analyysin näkökohdat ovat perusteettomia tekstin perusteella.

Vastaus sisältää vain vähän tai ei lainkaan tukea väitteille tai kohdille tai tuki on suurelta osin merkityksetöntä.

Vastaus ei välttämättä keskity tekstin ominaisuuksiin, jotka liittyvät tehtävän suorittamiseen,

Tai vastaus ei tarjoa havaittavaa analyysiä (esim. On suurelta osin tai yksinomaan yhteenveto).

2

(Osittainen)

Vastaus tarjoaa rajoitetun lähdetekstin analyysin ja osoittaa vain osittaisen ymmärryksen analyyttisestä tehtävästä.

Vastauksessa yksilöidään ja yritetään kuvata kirjoittajan käyttämää todistusaineistoa, päättelyä ja/tai tyylillisiä ja vakuuttavia elementtejä ja/tai opiskelijan valitsemia piirteitä, mutta vain väitetään eikä selitetä niiden tärkeyttä tai yhtä tai useampaa näkökohtaa vastauksen analyysistä ovat perusteettomia tekstin perusteella.

Vastaus ei tue lainkaan tai ei lainkaan esitettyjä väitteitä tai kohtia.

Vastauksessa ei välttämättä keskitytä selkeästi niihin tekstin piirteisiin, jotka ovat tärkeimpiä tehtävän suorittamisessa.

3

(Taitava)

Vastaus tarjoaa tehokkaan analyysin lähdetekstistä ja osoittaa ymmärtävän analyyttisen tehtävän.

Vastauksessa arvioidaan pätevästi kirjoittajan käyttämää todistusaineistoa, päättelyä ja/tai tyylillisiä ja vakuuttavia elementtejä ja/tai opiskelijan valitsemia piirteitä.

Vastaus sisältää asianmukaista ja riittävää tukea esitetyille väitteille tai kohdille.

kuinka löydät lukion transkription
Vastauksessa keskitytään ensisijaisesti niihin tekstin piirteisiin, jotka ovat tärkeimpiä tehtävän suorittamisessa.

4

(Pitkälle kehittynyt)

Vastaus tarjoaa oivaltavan analyysin lähdetekstistä ja osoittaa kehittyneen ymmärryksen analyyttisestä tehtävästä.

Vastaus tarjoaa perusteellisen, harkitun arvioinnin siitä, miten kirjoittaja on käyttänyt todisteita, päättelyä ja/tai tyylillisiä ja vakuuttavia elementtejä ja/tai opiskelijan valitsemia ominaisuuksia.

Vastaus sisältää asiaankuuluvaa, riittävää ja strategisesti valittua tukea esitetyille väitteille tai kohdille.

Vastauksessa keskitytään johdonmukaisesti niihin tekstin piirteisiin, jotka ovat tärkeimpiä tehtävän suorittamisessa.

Koska tämä luokka on niin tärkeä, olen jakanut sen vielä kahteen eri (mutta yhtä tärkeään) komponenttiin varmistaakseni, että kaikki on selitetty mahdollisimman selkeästi.

Osa I: Kriittinen ajattelu (logiikka)

Kriittinen ajattelu, joka tunnetaan myös nimellä kriittinen päättely, joka tunnetaan myös nimellä logiikka, on taito, jonka SAT -essee -luokkalaiset todella haluavat nähdä esseessä. Sinun on kyettävä arvioimaan ja analysoimaan kehotteessa esitetty väite. Tässä kohtaa monet opiskelijat voivat kompastua, koska he ajattelevat, no, jos voin vain kirjoittaa paljon, niin pärjään hyvin. Vaikka väitteessä, että pidemmillä esseillä on tapana saada enemmän pisteitä, on jonkin verran totuutta, Jos et esitä kriittistä ajattelua, et voi saada esseestäsi huippupistettä.

Mitä tarkoitan kriittisellä ajattelulla? Otetaan edellinen nopea esimerkki:

Kirjoita essee, jossa selität, kuinka Hodgman rakentaa väitteen vakuuttaakseen yleisönsä siitä, että hot dogia ei voida eikä koskaan pidä pitää voileivänä.

Vastaus tähän kehotteeseen, joka ei näytä kriittistä ajattelua (ja kuuluisi rubriikkiin 1 tai 2), olisi jotain tällaista:

Kirjoittaja väittää, että hot dogit eivät ole voileipiä, mikä on vakuuttava lukijalle.

Vaikka tämä tekee arvioida kehotetta (esittämällä, että tekijän väite 'vakuuttaa lukijan'), vastaavaa analyysiä ei ole. Vastaus tähän kehotteeseen, joka näyttää kriittistä ajattelua (ja saisi paremman pistemäärän rubriikista), voisi olla jotain tällaista:

Kirjoittaja käyttää vertauksiaan vastoin kotiinsa, että hot dogit eivät ole voileipiä. Koska lukijat uskovat helposti, että analogian ensimmäinen osa on totta, he todennäköisemmin hyväksyvät, että myös toinen osa (että hot dogit eivät ole voileipiä) on totta.

Näetkö eron? Kriittiseen ajatteluun kuuluu perustelut tiesi läpi tilanteen (analyysi) sekä tuomion tekeminen (arviointi) . SAT -esseessä ei kuitenkaan voi pysähtyä vain abstrakteihin kriittisiin päättelyihin - analyysiin liittyy yksi tärkeä askel ...

Osa II: Esimerkkejä, syitä ja muita todisteita (tuki)

Toinen palapelin pala (ilmeisesti tämä on pieni palapeli) varmistaa, että pystyt siihen tue näkemyksesi ja kriittinen ajattelusi konkreettisilla todisteilla . SAT-essee-rubriikissa sanotaan, että paras (eli 4-pisteytys) essee käyttää asiaankuuluvaa, riittävää ja strategisesti valittua tukea väitteille tai kohdille. Tämä tarkoittaa, ettet voi vain pitää kiinni tällaisista abstrakteista päättelyistä:

Kirjoittaja käyttää vertauksiaan vastoin kotiinsa, että hot dogit eivät ole voileipiä. Koska lukijat uskovat helposti, että analogian ensimmäinen osa on totta, he todennäköisemmin hyväksyvät, että myös toinen osa (että hot dogit eivät ole voileipiä) on totta.

Tämä selitys on hyvä lähtökohta, mutta jos et varmuuskopioi näkemystäsi lainatuilla tai sanamuotoisilla tiedoilla, jotka tukevat keskustelua siitä, miten kirjoittaja rakentaa väitteensä, et voi saada esseen Analyysi -osion yläpuolella olevan 3 yläpuolella (ja mahdollisesti myös lukuosassa, jos et näytä, että olet lukenut kohdan). Katsotaanpa esimerkkiä siitä, miten voisit tukea tulkintaa kirjoittajan vaikutuksesta lukijaan käyttämällä kohdan tosiasioita :

Kirjoittajan viittaus raamatulliseen tarinaan kuningas Salomosta nostaa hot dog -keskustelun keskustelusta ystävien välisestä pienestä riidasta elämän tai kuoleman erimielisyyteen. Lukija ei voi olla näkemättä näiden kahden tilanteen välisiä yhtäläisyyksiä ja on siten samaa mieltä kirjoittajan kanssa tästä asiasta.

Onko kirjoittajan viittaus kuningas Salomoon todella 'kohottanut keskustelua' ja saanut lukijan olemaan samaa mieltä kirjoittajan kanssa? Yllä olevista lauseista vaikuttaa varmasti uskottavalta. Vaikka tosiasioiden on oltava oikeita, saat hieman enemmän liikkumavaraa tulkinnoissasi siitä, miten tekijän vakuuttavat tekniikat voivat vaikuttaa yleisöön. Niin kauan kuin voit esittää vakuuttavia perusteluja tekijän käyttämän tekniikan vaikutuksesta lukijaan, olet hyvä.

body_saywhat

Sano mitä !?#tbt käyttäjältä tradlands , käytetty alla CC BY 2.0 /Rajattu ja värisäädetty alkuperäisestä.

Puhalsin vain mieleesi? Lue lisää salaisuuksista, joita SAT ei halua sinun tietävän tässä artikkelissa.

Kirjoittaminen

Kirjoituspisteesi SAT -esseessä ei vain heijasta käsitystäsi englannin kirjallisuudesta (vaikka se on sitäkin). Sinun on myös oltava keskittynyt, organisoitu ja tarkka.

Pisteet

Kirjoittaminen

1

(Epäpätevä)

Vastaus osoittaa vain vähän tai ei lainkaan yhteenkuuluvuutta ja riittämättömiä taitoja kielen käytössä ja hallinnassa.

Vastauksesta voi puuttua selkeä keskeinen väite tai hallitseva idea.

Vastauksesta puuttuu tunnistettava johdanto ja johtopäätös. Vastauksessa ei ole havaittavaa ajatusten etenemistä.

Vastaus puuttuu lauserakenteista; lauserakenteet voivat olla toistuvia. Vastaus osoittaa yleisen ja epämääräisen sanavalinnan; sanavalinta voi olla huono tai epätarkka. Vastauksesta voi puuttua muodollinen tyyli ja objektiivinen sävy.

Vastaus osoittaa, että tavanomaisen kirjallisen englannin käytäntöjen hallinta on heikkoa, ja se voi sisältää lukuisia virheitä, jotka heikentävät kirjoittamisen laatua.

2

(Osittainen)

Vastaus osoittaa vain vähän tai ei lainkaan yhteenkuuluvuutta ja rajallista taitoa kielen käytössä ja hallinnassa.

Vastauksesta voi puuttua selkeä keskusväite tai valvontaidea tai se voi poiketa väitteestä tai ajatuksesta vastauksen aikana.

Vastaus voi sisältää tehottoman johdannon ja/tai johtopäätöksen. Vastaus voi osoittaa jonkin verran ideoiden etenemistä kappaleiden sisällä, mutta ei koko vastauksen ajan.

Vastaus on rajallinen lauserakenteissa; lauserakenteet voivat olla toistuvia.

Vastaus osoittaa yleisen tai epämääräisen sanavalinnan; sanavalinta voi olla toistuvaa. Vastaus voi poiketa huomattavasti muodollisesta tyylistä ja objektiivisesta sävystä.

Vastaus osoittaa, että englannin kielen vakiokirjoituksia on rajoitettu hallita, ja se sisältää virheitä, jotka heikentävät kirjoittamisen laatua ja voivat haitata ymmärrystä.

3

(Taitava)

Vastaus on enimmäkseen yhtenäinen ja osoittaa tehokkaan kielen käytön ja hallinnan.

Vastaus sisältää keskeisen väitteen tai implisiittisen valvontaidean.

Vastaus sisältää tehokkaan johdannon ja johtopäätöksen. Vastaus osoittaa ajatusten selkeän etenemisen sekä kappaleiden sisällä että koko esseen aikana.

ap maailmanhistorian tentti monivalintakokeet 2017

Vastauksessa on erilaisia ​​lauserakenteita. Vastaus osoittaa tarkan sanavalinnan. Vastaus säilyttää muodollisen tyylin ja objektiivisen sävyn.

Vastaus osoittaa, että vakiokirjallisen englannin käytäntöjä hallitaan hyvin, eikä siinä ole merkittäviä virheitä, jotka heikentävät kirjoittamisen laatua.

4

(Pitkälle kehittynyt)

Vastaus on yhtenäinen ja osoittaa erittäin tehokkaan kielen käytön ja hallinnan.

Vastaus sisältää tarkan keskeisen väitteen.

Vastaus sisältää taitavan johdannon ja johtopäätöksen. Vastaus osoittaa ajatusten tarkoituksellisen ja erittäin tehokkaan etenemisen sekä kappaleissa että esseen sisällä.

Vastauksella on laaja valikoima lauserakenteita. Vastaus osoittaa tarkan sanavalinnan johdonmukaisen käytön. Vastaus säilyttää muodollisen tyylin ja objektiivisen sävyn.

Vastaus osoittaa vahvan englanninkielisen tavanomaisten käytäntöjen hallinnan ja on vapaa tai lähes virheetön.

Koska kirjoitustuloksesi lasketaan monilla eri tekijöillä, olen jakanut tämän rubriikkialueen keskustelun viiteen erilliseen kohtaan:

  1. Tarkka keskusväite
  2. Organisaatio
  3. Vocab ja sanavalinta
  4. Lause rakenne
  5. Kielioppi jne.

Tarkka keskusväite

Yksi SAT -esseen perussäännöistä on se sinun on ilmaistava selkeä mielipide tehtävästä (kehote) . Vaikka koulussa (ja kaikkialla muualla elämässä, melko paljon) sinua rohkaistaan ​​ottamaan huomioon aiheen kaikki puolet, sinun on EI tehtävä tätä SAT -esseessä. Miksi? Koska sinulla on vain 50 minuuttia jakson lukemiseen, kirjoittajan argumentin analysointiin ja esseen kirjoittamiseen, et voi mitenkään keskustella jokaisesta tavasta, jolla kirjoittaja rakentaa väitteensä, jokaisesta kohdasta tai vivahteellisesta väittely siitä mikä toimii ja mikä ei.

Sen sijaan suosittelen keskittämään keskustelun muutamiin keskeisiin tapoihin, joilla kirjoittaja onnistuu vakuuttamaan yleisönsä väitteestään.

Palataan tehtävään, jota olemme käyttäneet esimerkkinä tässä artikkelissa:

'Kirjoita essee, jossa selität, kuinka Hodgman rakentaa väitteen vakuuttaakseen yleisönsä siitä, että hot dogia ei voida eikä koskaan pidä pitää voileivänä.'

Vaistosi (koulutettu monien kouluvuosien aikana) saattaa olla vastata:

'On olemassa useita tapoja, joilla kirjoittaja rakentaa väitteensä.'

Tämä on mukava, epämääräinen lausunto, joka jättää sinulle paljon heiluttelua. Jos olet eri mieltä kirjoittajan kanssa, se on myös tapa välttää sanomasta, että kirjoittaja on vakuuttava. Älä lankea tähän ansaan! Sinun ei välttämättä tarvitse hyväksyä kirjoittajan väitettä analysoidaksesi, kuinka kirjoittaja vakuuttaa lukijansa väitteen paikkansapitävyydestä.

Tässä on esimerkki tarkasta keskeisestä väitteestä esimerkkitehtävästä:

Kirjoittaja rakentaa tehokkaasti väitteensä, jonka mukaan hot dogit eivät ole voileipiä, käyttämällä logiikkaa, vihjauksia historiaan ja mytologiaan sekä tosiseikkoja.

Toisin kuin epämääräinen väite, jonka mukaan '' Tekijä voi perustella väitteitään monella eri tavalla '', tässä opinnäytetyössä täsmennetään, mikä on tekijän väite ja miten hän rakentaa väitteen (josta aiot keskustella essee).

Organisaatio

Vaikka on erittäin tärkeää varmistaa, että esseesi sisältää selkeän näkökulman, vahvan kriittisen päättelyn ja tuen asenteellesi, se ei riitä saamaan huippupistettä. Sinun on varmistettava, että esseesi 'osoittaa ajatusten tarkoituksellisen ja erittäin tehokkaan etenemisen sekä kappaleiden sisällä että koko esseen sisällä'.

Mitä tämä tarkoittaa? Osa tavasta varmistaa, että esseesi on 'hyvin järjestetty', liittyy seuraaviin vakioesseiden rakentamispisteisiin. Älä kirjoita esseesi yhteen suureen kappaleeseen; sen sijaan sisällytä johdanto (opinnäytetyösi, jossa esität näkökulmasi), tekstikappaleet (yleensä yksi jokaisesta esimerkistä) ja johtopäätös. Tämä rakenne saattaa tuntua tylsältä, mutta se todella auttaa pitämään esseesi järjestyksessä, ja mitä selkeämmin esseesi on järjestetty, sitä helpompi on essee -luokittelijan ymmärtää kriittinen päättelysi.

Tämän kriteerin toisen osan tarkoituksena on pitää esseesi keskittyneenä ja varmistaa, että se sisältää 'tarkoituksellisen ja erittäin tehokkaan ideoiden etenemisen'. Et voi vain sanoa 'hyvin, minulla on johdanto, tekstikappaleet ja johtopäätös, joten luulen, että esseeni on järjestetty' ja odottaa saavan 4/4 esseestäsi. Sinun täytyy varmista, että jokainen kappale on myös järjestetty . Muista näytteen kehote:

Kirjoita essee, jossa selität, kuinka Hodgman rakentaa väitteen vakuuttaakseen yleisönsä siitä, että hot dogia ei voida eikä koskaan pidä pitää voileivänä.

Ja hypoteettinen väitteemme:

Kirjoittaja rakentaa tehokkaasti väitteensä, jonka mukaan hot dogit eivät ole voileipiä, käyttämällä logiikkaa, vihjauksia historiaan ja mytologiaan sekä tosiseikkoja.

Oletetaan, että kirjoitat kappaleen siitä, miten kirjailija käyttää logiikkaa vakuuttaakseen lukijansa siitä, että hot dogit eivät ole voileipiä. Sinun ei pitäisi vain luetella tapoja, joilla tekijä on looginen väitteensä tueksi, ja sitten selittää, miksi logiikka yleensä on tehokas vakuuttava laite. Vaikka kaikki pisteesi voivat olla päteviä, esseesi palvelee paremmin yhdistämällä kappaleen jokainen logiikan esiintymä selitykseen siitä, miten tämä logiikan esimerkki saa lukijan suostumaan kirjoittajan kanssa.

Ennen kaikkea on välttämätöntä, että sinä tee opinnäytetyösi (keskeinen väitteesi) selväksi esseesi alussa - tämä auttaa luokkalaista seuraamaan väitteitäsi. Ei ole mitään syytä, miksi haluat vaikeuttaa päättelysi seuraamista esseesi arvioijalle (ellet ole ärtynyt etkä halua menestyä esseessäsi. Kuuntele, en halua kertoa sinulle, miten elä elämääsi).

Vocab ja sanavalinta

Käytä esseessäsi laajaa sanastoa (ja käytä sitä oikein). Essee, joka saa arvosanan 4 kirjoittamisen arvosanakirjaan, osoittaa tarkan sanavalinnan johdonmukaisen käytön.

Sinulle sallitaan muutama virhe, jopa 4-pisteisessä esseessä, joten voit joskus päästä eroon sanan tai kahden väärinkäytöstä. Yleensä on kuitenkin parasta käyttää sanoja, joiden olet varma, ettet vain tiedä niiden merkitystä, vaan myös osaat käyttää niitä. Jos olet opiskellut sanastoa, varmista, että harjoittelet oppimiesi sanojen käyttämistä lauseissa ja että nämä lauseet tarkistetaan joku, joka osaa kirjoittaa (englanniksi), ennen kuin käytät näitä sanoja SAT -esseessä .

Lause rakenne

Tyylikkäiden, epämiellyttävien lauseiden luominen on asia, jonka kanssa kamppailen eniten aikapaineen alla. Esimerkiksi tässä on ensimmäinen kokeiluni edellisestä lauseesta: Lauserakenteen järkevyyden varmistaminen on se asia, jolla minulla on eniten ongelmia kirjoittaessani lyhyessä ajassa (hahaha NOPE - aivan liian sekava ja sanallinen, itse). Toisena esimerkkinä voit katsoa näitä kahta otetta hypoteettisesta esseestä, joissa keskustellaan siitä, kuinka kirjoittaja vakuutti lukijansa siitä, että hot dog ei ole voileipä:

Pisteet 2: ”Kirjoittaja esittää kantansa kritisoimalla häntä vastaan ​​esitettyjä väitteitä. Kirjoittaja huomautti loogisesta virheellisyydestä sanoa, että hot dog oli voileipä, koska se oli kahden leivän välissä olevaa lihaa. Kirjoittaja vakuuttaa lukijan, että hänen mielipiteensä on järkevää olla samaa mieltä ja vakuuttaa heidät. ''

Edellä olevilla lauseilla ei ole rakenteellista vaihtelua (ne kaikki alkavat sanoilla 'tekijä'), ja viimeisen lauseen rakenteessa on vakavia puutteita (siinä ei ole mitään järkeä).

Pisteet 4: ”Tekijän tarkka vastustajan aseman tarkastelu kehottaa lukijaa myös harkitsemaan tätä asiaa vakavasti. Esittämällä perustelunsa askel askeleelta Hodgman helpottaa lukijaa seuraamaan ajatuksiaan ja saapumaan samaan kohteeseen kuin hänellä on. Tämä kohde on Hodgmanin väite, että hot dog ei ole voileipä. '

Yllä olevat lauseet osoittavat lauserakenteen monimuotoisuus (ne kaikki eivät ala samasta sanasta eivätkä niillä ole samaa perusrakennetta), jotka oletettavasti välittävät esseen pointin eteenpäin.

Yleisesti ottaen, jos menestyt kaikilla muilla kirjoitusalueilla, myös lauserakenteesi vaihtelevat luonnollisesti. Jos olet todella huolissasi siitä, että lauseesi eivät ole riittävän vaihtelevia, neuvoni 'lauserakenteen merkityksellisen monimuotoisuuden osoittamiseksi' (lopettamatta kauheasti muotoilluilla lauseilla) on kaksiosainen:

  1. Lue kirjoittamasi ennen kuin lähetät ne ja muuta sanamuotoja, jotka vaikuttavat hankalalta, kömpelöltä tai yksinkertaisesti virheelliseltä.
  2. Kun teet harjoitusesseitä, pyydä ystävää, perheenjäsentä tai opettajaa, joka osaa kirjoittaa (englantia), tarkastelemaan esseitäsi ja osoittamaan mahdolliset ongelmat.

Kielioppi jne.

Tämä osa Kirjoitus -arvosanaa käsittelee kirjoittamisen karkeita yksityiskohtia: kielioppi, välimerkit ja oikeinkirjoitus . On harvinaista, että essee, jolla on vakavia puutteita tällä alalla, voi saada 4/4 lukemisessa, analysoinnissa tai kirjoittamisessa, koska tällaiset pysyvät virheet usein 'häiritsevät merkitystä' (toisin sanoen pysyvät virheet vaikeuttavat luokkalaisen ymmärtämistä yrität päästä yli).

Toisaalta, jos niitä esiintyy pieniä määriä, kielioppi/välimerkit/oikeinkirjoitusvirheet ovat myös ne asiat, jotka todennäköisesti jätetään huomiotta. Jos kaksi esseetä ovat muuten yhtä laadukkaita, mutta toinen kirjoittaja kirjoittaa 'ehdottomasti' ehdottomasti 'ehdottomasti' ja toinen kirjailija ei selitä, kuinka yksi hänen esimerkeistään tukee väitöskirjaansa, ensimmäinen kirjoittaja saa korkeamman esseepistemäärän. Vasta kun huono kielioppi, välimerkit ja oikeinkirjoitus alkavat vaikeuttaa esseesi ymmärtämistä, luokkalaiset alkavat rangaista sinua.

Neuvoni tämän rubriikkialueen käsittelyyn on sama kuin lauserakenteelle: tarkista kirjoittamasi tarkistaaksesi virheet ja pyydä jotakuta, joka osaa kirjoittaa, tarkastelemaan harjoituksiasi ja osoittamaan virheesi. Jos kamppailet oikeinkirjoituksen kanssa, yksinkertaisesti kirjoittamalla (käsinkirjoitettu) esseesi johonkin Microsoft Wordin kaltaiseen ohjelmaan ja suorittamalla oikeinkirjoituksen tarkistuksen voit varoittaa ongelmista. Blogissamme on myös suuri joukko artikkeleita SAT -kirjoittamista koskevista kysymyksistä, jotka voivat auttaa sinua ymmärtämään paremmin tekemiäsi kielioppivirheitä.

Kuinka voin käyttää SAT Essay Grading Rubricia?

Nyt kun ymmärrät SAT -esseen rubriikin, kuinka voit käyttää sitä SAT -valmistelussa? On olemassa pari eri tapaa.

Käytä SAT Essay Rubricia ... muotoileksesi esseesi

Koska tiedät mitä SAT etsii esseestä, voit nyt Käytä tätä tietoa ohjaamaan sitä, mistä kirjoitat esseissäsi!

Tarina nuoruudestani: kun valmistauduin ottamaan SAT: n ensimmäistä kertaa, en oikein tiennyt, mitä essee haki, ja oletin, että koska olin hyvä kirjailija, pärjään.

Ei totta! SAT -esseen tärkein osa on tietyn kappaleen esimerkkien käyttäminen ja selitys siitä, miten ne vakuuttavat lukijan kirjoittajan näkemyksestä. Kun luet tämän artikkelin ja ymmärrät, että esseessä on muutakin kuin 'vahva kirjoittaja', teet jo paremmin kuin lukio.

body_readsleeping tyttö nukkuu sohvalla, jolla on peili käyttäjältä Rick & Brenda Beerhorst , käytetty alla CC BY 2.0 /Muokattu alkuperäisestä.

Muuta tytön vasemman käden esine peilistä oppikirjaksi, ja sinulla on melko hyvä luonnos siitä, miltä lukion lukuvuosi näytti.

Käytä SAT -essee -rubriikkaa ... Arvioi käytännön esseesi

SAT ei voi antaa sinulle esseen vastausavainta. Jopa silloin, kun esimerkki esseestä jos pisteytys on annettu, essee luultavasti käyttää eri esimerkkejä kuin sinä, esittää erilaisia ​​argumentteja, ehkä jopa väittää eri tulkintoja tekstistä ... mikä vaikeuttaa näiden kahden vertailua. SAT -esseekirjoitus on seuraava paras asia esseen vastausavaimeen - käytä sitä objektiivina esseesi tarkasteluun ja arviointiin.

Sinulla ei tietenkään ole aikaa tulla asiantuntija -SAT -esseiden luokkalaiseksi - se ei ole sinun tehtäväsi. Sinun täytyy vain käytä rubriikkia parhaalla mahdollisella tavalla esseissäsi ja korjaa heikot alueesi . Lauserakenteen, kieliopin, käytön ja mekaniikan osalta suosittelen lämpimästi pyytämään ystävää, opettajaa tai perheenjäsentä, joka on todella hyvä (englanninkielisessä) kirjoituksessa, tutustumaan harjoituksiin ja osoittamaan virheet.

Jos haluat todella mukautettua palautetta käytännön esseistäsi kokeneilta essee -luokittelijoilta, voinko ehdottaa myös PrepScholar -testin valmistelualustaa? Hallitsen esseiden luokittelua ja tiedän siten melko vähän tämän alustan essee -osasta, joka antaa sinulle sekä esseen arvosanan että mukautetun palautteen jokaisesta suorittamastasi esseestä. Lue lisää siitä, miten kaikki toimii täällä.

Mielenkiintoisia Artikkeleita

2.2 GPA: Onko tämä hyvä? Korkeakoulut, joihin pääset 2.2

Mikä on 2.2 GPA? Onko se hyvä vai huono, ja mitkä oppilaitokset hyväksyvät 2.2 GPA: n? Ota selvää, mihin kouluihin pääset.

Kalifornian taiteen instituutin pääsyvaatimukset

22 keskeistä alkemiasymbolia ja niiden merkitykset

Mitä ovat alkemiasymbolit? Katso täydellinen oppaamme tärkeimmistä alkemiasymboleista ja merkityksistä.

Täsmälleen mitä odottaa AP -kielen monivalinnalta

Oletko hämmentynyt tukiaseman kielen ja kokoonpanon monivalinnoista? Selitämme eri kysymystyyppejä ja tarjoamme asiantuntijavinkkejä, joiden avulla voit ässää kokeen.

3 tärkeintä vinkkiä erottuvaan Cornell-esseeseen

Kamppailetko Cornellin essee -kehotteen kanssa? Opi kirjoittamaan suuri Cornell -lisäesite, joka saa sovelluksesi loistamaan.

Paras Algebra 1 Regents -katsausopas 2021

Otatko Algebra 1 Regents -kokeen? Tutustu asiantuntija -arvio -oppaaseemme opintovihjeitä ja neuvoja varten.

Fordhamin yliopiston pääsyvaatimukset

Kuinka saada 36 ACT English: 10 strategiaa täydeltä maalintekijältä

Pisteytys 36 ACT-englanniksi vaatii täydellisyyttä. Opi ACT-asiantuntijan kriittiset strategiat tämän osan hallitsemiseksi.

Clayton State Universityn pääsyvaatimukset

Parhaat ACCUPLACER-harjoituskokeet: matematiikka, lukeminen ja paljon muuta

Tarvitsetko ACCUPLACER-harjoitustestin? Katso kokoelmamme kirjoittamisen, lukemisen ja matematiikan ACCUPLACER-harjoitustesteistä.

Jazzista Jambalayaan: 11 hauskaa tekemistä New Orleansissa

Mietitkö mitä tehdä New Orleansissa? Katso luettelo suosituimmista nähtävyyksistä ja piilotetuista helmistä, mukaan lukien suokierrokset, kreoliruoka ja ranskalainen kortteli.

Montserratin taiteen korkeakoulun pääsyvaatimukset

Caltech vs MIT: Mikä on parempi?

Onko Caltech parempi kuin MIT? Mikä koulu sopii sinulle? Opi eroja näiden huipputekniikan korkeakoulujen välillä.

Malone Universityn pääsyvaatimukset

New Jerseyn teknologiainstituutin pääsyvaatimukset

Kuinka päästä sisään: Temple Universityn pääsyvaatimukset

Stonehill College SAT -tulokset ja GPA

Kuinka tarkastukset ja saldot toimivat Yhdysvaltain hallituksessa

Mitä ovat sekit ja saldot? Kuinka ne toimivat? Täydellinen tarkistus- ja saldomääritelmäoppaamme jakaa tämän Yhdysvaltojen hallituksen näkökohdan yksityiskohtaisella esimerkillä.

Parhaat koulut Kaliforniassa | Capistrano Connections Academy Charter School -sijoitukset ja tilastot

Löydä osavaltioiden rankingit, SAT / ACT-tulokset, AP-luokat, opettajien verkkosivustot, urheilutiimit ja paljon muuta Capistrano Connections Academy Charter Schoolista Aliso Viejo, Kalifornia.

2016-17 Akateeminen opas | Oak Parkin lukio

Löydä osavaltioiden sijoitukset, SAT/ACT -tulokset, AP -tunnit, opettajien verkkosivustot, urheiluryhmät ja paljon muuta Oak Park High Schoolista paikassa Oak Park, CA.

New Yorkin sisustuskoulun pääsyvaatimukset

1060 SAT-pisteet: Onko tämä hyvä?

Amerikan katolisen yliopiston pääsyvaatimukset

Covenant Collegen pääsyvaatimukset

UNT ACT -pisteet ja GPA