Kuinka kirjoittaa täydellinen UC -essee jokaiseen kehotteeseen

feature_uclapostcardJos olet hakeutumalla mihin tahansa Kalifornian yliopiston kampukselle saapuvana fuksina, silloin sinulla on erityinen haaste edessäsi. Hakijoiden on vastattava neljään UC: n henkilökohtaiseen oivalluskysymykseen, jotka on valittu kahdeksan ainutlaatuisen kehotteen joukosta, jotka eroavat yhteisestä sovelluksesta. Mutta ei hätää! Tämä artikkeli auttaa sinua.

Tässä artikkelissa hajotan kahdeksan UC -essee -kehotetta yksityiskohtaisesti. Mitä he sinulta pyytävät? Mitä he haluavat tietää sinusta? Mitä UC: n pääsyvirkailijat todella välittävät? Miten vältät tylsistymisen tai vastenmielisyyden esseellasi?

Hajaan kaikki nämä tärkeät kysymykset jokaiseen kehotteeseen ja keskustelen siitä, kuinka valita neljä sinulle sopivaa kehotetta. Annan myös esimerkkejä siitä, miten voit varmistaa, että esseesi vastaa kysymykseen täysin. Lopuksi tarjoan vaiheittaiset ohjeet siitä, miten saat parhaat ideat UC: n henkilökohtaisille lausunnoillesi.



ominaisuuskuvaluotto: Bostonin julkinen kirjasto /Flickr

Kalifornian yliopisto muuttuu COVID-19: n vuoksi

Koronaviruksen seurauksena Kalifornian yliopiston järjestelmä ilmoitti, että lähes kaikki sen luokat ovat virtuaalisia syksyllä 2020. Lisäksi Kalifornian yliopiston hallintoneuvosto äänesti yksimielisesti kohteeseen lakkaa vaatimasta ACT: tä ja SAT: ää osana pääsyhakemuksia. Tämä tehtiin osittain koronaviruspandemian vuoksi, mutta muutokset pysyvät pysyvinä, vaikka pandemia on ohi. Tämä päätös on ollut työn alla jo vuosia, ja sen tarkoituksena on tehdä pääsyprosessista oikeudenmukaisempi kaikille opiskelijoille.

Voit lukea lisää Kalifornian yliopiston testausmuutoksista täältä ja pysyä ajan tasalla siitä, miten koronavirus vaikuttaa SAT- ja ACT -testipäiviin.

Mitkä ovat UC Personal Insight -kysymykset?

Jos ajattelet sitä, korkeakouluhakemuksesi koostuu enimmäkseen numeroista: GPA, SAT -pisteesi, AP -luokkien lukumäärä, kuinka monta vuotta olet käyttänyt lentopalloa. Nämä luvut paljastavat vain niin paljon. Pääsyvirkailijoiden tehtävänä on koota luokka mielenkiintoisia, houkuttelevia yksilöitä - mutta leikattu ja kuivattu saavutusten luettelo tekee erittäin vaikeaksi arvioida, onko joku kiinnostava tai vakuuttava. Tässä tulevat henkilökohtaiset näkemyskysymykset.

UC -sovellusesseet ovat tapa antaa oppilaitoksille tunne persoonallisuudestasi, näkemyksestäsi maailmasta ja joistakin kokemuksista, jotka ovat tehneet sinusta sellaisen kuin olet. Ajatuksena on jakaa sellaiset asiat, jotka eivät pääty transkriptioosi. On hyödyllistä muistaa, ettet kirjoita tätä sinulle. Kirjoitat yleisölle ihmisille, jotka eivät tunne sinua, mutta haluavat tietää sinusta. Esseen on tarkoitus olla paljastava katse ajatuksiinne ja tunteisiinne.

Nämä lyhyet esseet - 350 sanan rajoituksella - eroavat koulussa kirjoittamistasi esseistä, joissa keskitytään yleensä jonkun toisen työn analysointiin. Oikeastaan ​​sovellusesseet ovat paljon lähempänä novellia. He luottavat vahvasti elämäsi tapahtumakertomuksiin ja kuvauksiisi ihmisistä, paikoista ja tunteista.

Jos haluat enemmän taustaa yliopiston esseistä, tutustu selittäjään, jossa on yksityiskohtainen erittely siitä, miten henkilökohtaiset lausunnot toimivat sovelluksessa.

Sukellaan nyt kahdeksaan Kalifornian yliopiston esseekysymykseen. Ensin vertaan ja vertaan näitä kehotteita. Sitten kaivaudun syvälle jokaiseen UC: n henkilökohtaisen lausunnon kysymykseen yksitellen ja tutkin, mitä se todella yrittää selvittää ja miten voit antaa hakupäälliköille sen, mitä he etsivät.

Olipa kerran hiiri, joka todella halusi päästä yliopistoosi.

Vertaamalla UC -essee -kehotteita

Ennen kuin voimme irrottaa nämä kehotteet toisistaan, ensin vertailla ja verrata niitä toisiinsa. On selvää, että UC haluaa sinun kirjoittavan neljä erilaista esseetä, ja he esittävät sinulle kahdeksan eri kysymystä. Mutta mitkä ovat erot? Ja onko yhtäläisyyksiä?

Todellinen UC -essee kehottaa

# 1: Kuvaile esimerkkiä johtamiskokemuksestasi, jossa olet vaikuttanut positiivisesti muihin, auttanut ratkaisemaan kiistoja tai osallistunut ryhmätoimiin ajan myötä.

# 2: Jokaisella ihmisellä on luova puoli, ja se voidaan ilmaista monin tavoin: ongelmanratkaisu, alkuperäinen ja innovatiivinen ajattelu sekä taiteellisesti muutamia. Kuvaile, miten ilmaiset luovaa puolta.

# 3: Mikä olisi suurin taitosi tai lahjakkuutesi? Miten olet kehittänyt ja osoittanut tämän lahjakkuuden ajan myötä?

# 4: Kuvaile, kuinka olet hyödyntänyt merkittävää koulutusmahdollisuutta tai työskennellyt voittaaksesi koulun esteen.

# 5: Kuvaile merkittävin haaste, jonka olet kohdannut, ja vaiheet, jotka olet toteuttanut tämän haasteen voittamiseksi. Miten tämä haaste on vaikuttanut akateemiseen suoritukseesi?

# 6: Ajattele akateemista aihetta, joka inspiroi sinua. Kuvaile, kuinka olet edistänyt tätä kiinnostusta luokkahuoneessa ja/tai sen ulkopuolella.

# 7: Mitä olet tehnyt koulusi tai paikkakuntasi parantamiseksi?

# 8: Sen lisäksi, mitä hakemuksessasi on jo jaettu, mikä mielestäsi tekee sinusta erottuvan vahvana ehdokkaana pääsyyn Kalifornian yliopistoon?

Kuinka kertoa UC Essay Prompts Apart

Jotta UC: n henkilökohtaiset lausunnot kehotetaan erottamaan toisistaan, lajittele ne suurikokoisiin luokkiin, joten kun ideoita aivoriihi näkee, missä tapahtumasi tai elämänkokemuksesi sopisivat:
  • Aiheet 1 ja 7 puhut sitoutumisestasi ympärilläsi oleviin ihmisiin, asioihin ja ideoihin. Mieti ulkomaailman vaikutusta sinuun ja sitä, miten olet käsitellyt sitä.
  • Aiheet 2 ja 6 on kyse sisäisestä itsestäsi, siitä, mikä määrittelee sinut ja mikä tekee sinusta sellaisen ihmisen kuin olet. Harkitse sisustuksen meikkiä, sisäpuolen ominaisuuksia
  • Aiheet 3, 4, 5 ja 8 kertovat saavutuksistasi. Mieti, mitä olet saavuttanut elämässäsi ja mitä olet ylpeä tekemästäsi

Nämä erittäin laajat luokat auttavat, kun aivoriihi ideoita ja elämänkokemuksia kirjoittaa esseesi. Tietenkin on totta, että monet tarinat, joita ajattelet, voidaan muotoilla sopivaksi kaikkiin näihin kehotteisiin. Ajattele kuitenkin, mitä kokemus paljastaa sinusta eniten.

Jos se on kokemus, joka osoittaa, miten olet kohdellut ihmisiä ja paikkoja ympärilläsi, se toimii paremmin ensimmäisen ryhmän kysymyksissä. Jos se on kuvaus siitä, miten ilmaiset itseäsi, se sopii hyvin ryhmän kahden kysymyksiin. Jos se on kokemus, joka kertoo, miten olet toiminut tai mitä teit, se sopii luultavasti paremmin ryhmän kolmen kysymyksiin.

Lisätietoja saat artikkelistamme, jossa kerrotaan hyviä ideoita esseesi aiheeseen.

tarot-1775322_640.jpg

'Ja se oli viimeinen kerta, kun menin psyykeille.'

Craft Your Perfect College Essee

Miten tämä opas on järjestetty?

Analysoimme kaikki tämän oppaan kahdeksan UC -kehotetta ja annamme jokaiselle seuraavat tiedot:

  • Itse kehote ja siihen liittyvät ohjeet
  • Mitä kehotteen jokainen osa pyytää
  • Miksi UC käyttää tätä kehotetta ja mitä he haluavat oppia sinulta
  • Kaikki tärkeimmät kohdat, jotka sinun on käsiteltävä vastauksessasi, jotta vastaat täydelliseen kehotteeseen ja annat UC: lle käsityksen siitä, kuka olet

Henkilökohtaisen näkemyksen hajoaminen Kysymys 1

Kehote ja sen ohjeet

Kuvaile esimerkkiä johtamiskokemuksestasi, jossa olet vaikuttanut positiivisesti muihin, auttanut ratkaisemaan kiistoja tai osallistunut ryhmätoimiin ajan myötä.

Huomioitavia asioita : Johtava rooli voi tarkoittaa muutakin kuin titteli. Se voi tarkoittaa mentoria muille, toimimista tiettyä tehtävää vastaavana henkilönä tai johtavaa roolia tapahtuman tai projektin järjestämisessä. Ajattele saavutuksiasi ja mitä olet oppinut kokemuksesta. Mitkä olivat sinun velvollisuutesi?

Oletko johtanut tiimiä? Miten kokemuksesi muutti näkemystäsi muiden johtamisesta? Oletko auttanut ratkaisemaan tärkeän riidan koulussa, kirkossa, yhteisössäsi tai organisaatiossasi? Ja johtotehtäväsi ei välttämättä tarvitse rajoittua koulutoimintaan. Esimerkiksi, autatko tai huolehditko perheestäsi?

Mikä on kysymys?

Kehote pyytää sinua kuvailemaan, miten hoidit tietyntyyppistä suhdetta ihmisryhmään - silloin, kun otit hallitsemisen ja aloitteen. Vastauksesi tähän kehotteeseen koostuu kahdesta osasta:

Osa 1: Selitä dilemma

Ennen kuin voit kertoa tarinasi rauhan johtamisesta, välittämisestä tai pysyvästä vaikutuksesta muihin ihmisiin, sinun on annettava lukijallesi viitekehyksen ja kontekstin toimillesi.

Kuvaile ensin ryhmä ihmisiä, joiden kanssa olet ollut vuorovaikutuksessa. Ketkä olivat ja mikä oli heidän suhteensa sinuun? Kuinka kauan olitte toistenne elämässä?

kuinka sekoittaa maali ruskeaksi

Toiseksi selitä ongelma, jonka lopulta ratkaisit. Mitä tapahtui ennen kuin astut sisään? Mikä oli välitön ongelma? Oliko mahdollisia pitkän aikavälin vaikutuksia?

jälkiruoka-505224_640.jpg

'Emme voineet päättää voin ja tuorejuustokuorrutuksen välillä leivontakilpailun viimeisellä kierroksella!'

Osa 2: Kuvaile ratkaisua

Esseesi on tehtävä tässä puhua nimenomaan omista teoistaan.

Keskustele siitä, mikä ajatusprosessi johti sinut toimintatapaan. Oliko se viimeinen ponnistus tai kauan suunniteltu strategia? Mietitkö mitä voisi tapahtua, jos et astuisi sisään? Jouduitko valitsemaan useiden toimintatapojen välillä?

Selitä, kuinka otit härän sarvista. Astuitko päärooliin vapaaehtoisesti vai jouduitko epäilyksistä huolimatta? Vaihdoitko vai syrjäytitkö ilmeisemmän johtajan?

Kuvaile ratkaisua ongelmaan tai osaltasi ratkaisemassa käynnissä olevaa ongelmaa. Mitä sinä teit? Miten teit sen? Onnistuiko suunnitelmasi heti vai kesti jonkin aikaa?

Ajattele, kuinka tämä kokemus on muokannut ihmistä, josta sinusta on tullut. Ajatteletko tätä aikaa lämpimästi jonkin henkilökohtaisen ominaisuuden tai taidon alkuperänä? Onko se johtanut sinua todennäköisemmin johtamaan muissa tilanteissa?

Mitä UC toivoo oppivansa sinusta?

College on ympäristö, joka on erilainen kuin mikään niistä, joihin olet löytänyt itsesi tähän asti. Toki sinulla on kehys opetussuunnitelmasi ja sinulla on neuvonantajia apuna - mutta suurimmaksi osaksi käsittelet tilanteita, jotka syntyvät väistämättä, kun sekoitat eri ikätovereidesi kanssa. UC haluaa varmistaa:

  • Että sinulla on kypsyyttä käsitellä ihmisryhmiä
  • Että voit ratkaista ongelmia omalla kekseliäisyydelläsi ja kekseliäisyydelläsi
  • Et menetä päätäsi ja panikoi ongelmia

roskat-178970_640.jpg

'Ja näin pelastin joulun yhdellä murskatulla tölkillä!'

Kuinka voit antaa heille mitä he haluavat?

Joten miten voit varmistaa, että nämä ominaisuudet tulevat esseesi läpi?

Valitse ryhmäsi

Kehote haluaa nimenomaan sinun puhuvan vuorovaikutuksesta ihmisryhmän kanssa. Oletetaan, että ryhmän on oltava vähintään kolme henkilöä.

Nosta panoksia

Ajattele tapaa, jolla elokuvat lisäävät lähestyvän katastrofin jännitystä, ennen kuin sankari hyökkää sisään ja pelastaa päivän. Yleisön pitäminen telttakiskoilla on tärkeää - ja saa sankarin näyttämään mahtavalta väistämättömästä työstä. Samoin esseessäsi lukijan on ymmärrettävä pohjimmiltaan tarkalleen, mitä sinä ja johtamasi ryhmä jouduitte kohtaamaan. Miksi tämä oli tärkeä ongelma ratkaistavaksi?

Tasapaino sinä vs

Henkilökohtaiset lausunnot ovat tarpeen esittele sinua ennen kaikkea. Koska tämän esseen on välttämättä vietettävä jonkin aikaa muiden ihmisten parissa, sinun on löydettävä hyvä osa heistä-minä ja aika. Yleensä esseen ensimmäisen asennuksen osan tulisi olla lyhyempi, koska se ei keskity siihen, mitä teit. Toisen osan tulisi ottaa loppu tila. Joten 350 sanan esseessä asetuksiin menee ehkä 100-125 sanaa, kun taas 225-250 sanaa johtajuudelle ja ratkaisulle.

Löydä kaarisi

Sinun ei tarvitse vain näyttää, miten johtajasi vastasi kohtaamaasi haasteeseen, mutta sinun on myös tehtävä se näytä kuinka kokemus on muuttanut sinua. Toisin sanoen tulos oli kaksipuolinen: sinä vaikutit maailmaan ja maailma vaikutti sinuun takaisin.

sateenkaari-436171_640.jpg

Tee kaaristasi ihana ja vakuuttava kuin sateenkaari.

Henkilökohtaisen näkemyksen hajoaminen Kysymys 2

Kehote ja sen ohjeet

Jokaisella ihmisellä on luova puoli, ja se voidaan ilmaista monin tavoin: ongelmanratkaisu, alkuperäinen ja innovatiivinen ajattelu sekä taiteellisesti muutamia. Kuvaile, miten ilmaiset luovaa puolta.

Huomioitavia asioita : Mitä luovuus merkitsee sinulle? Onko sinulla luova taito, joka on sinulle tärkeä? Mitä olet pystynyt tekemään tällä taidolla? Jos käytit luovuutta ongelman ratkaisemiseen, mikä oli ratkaisusi? Mitä toimenpiteitä teit ongelman ratkaisemiseksi?

Miten luovuutesi vaikuttaa päätöksiisi luokkahuoneessa tai sen ulkopuolella? Liittyykö luovuutesi pää- tai tulevaan uraasi?

Mikä on kysymys?

Tämä kysymys yrittää tutkia tapaasi ilmaista itseäsi. Sen laaja kuvaus 'luovuudesta' antaa sinulle mahdollisuuden tehdä lähes kaikki tekemäsi asiat, joita ei ollut ennen, sopivat aiheeseen. Tämä esseekysymys todella pyytää sinua tekemään tutkia roolia luovuutesi brändillä on sinun mielessäsi. Essee koostuu kolmesta osasta.

Osa 1: Määrittele luovuutesi

Mitä tarkalleen tuotat, teet, valmistat, luot tai tuotat? Ilmeisin vastaus olisi tietysti kuvataide, performanssitaide tai musiikki. Mutta todellisuudessa luovuutta on kaikilla aloilla. Aina kun keksit idean, ajatuksen, konseptin tai teorian, jota ei ollut aiemmin, olet luova. Sinun tehtäväsi on siis selittää, mihin käytät aikaa luomiseen.

Osa 2: Yhdistä luova asema yleiseen itseesi

Miksi teet mitä teet? Teetkö sen ulkoisista syistä - esiintyäksesi muiden puolesta, osoittaaksesi taitosi, täyttääksesi jonkin maailman tarpeen? Vai onko luovuutesi yksityistä ja omaa käyttöäsi varten - rentoutumiseen, häiritsemään itseäsi elämäsi muista osista, saadaksesi henkilökohtaisen tyytyväisyyden taidon oppimisesta? Oletko hyvä luovaasi vai kamppailetko sen kanssa? Jos kamppailet sen kanssa, miksi sinun on tärkeää jatkaa sen tekemistä?

Osa 3: Yhdistä luova asema tulevaisuuteesi

Yksinkertaisin tapa tehdä tämä on, jos kuvittelet itse tekeväsi luovaa työtäsi ammattimaisesti. Mutta tämän ei tarvitse olla ainoa tapa vetää tämä linkki. Mitä olet oppinut tekemästäsi? Miten se on muuttanut sitä, miten olet vuorovaikutuksessa muiden esineiden tai ihmisten kanssa? Muuttaako se arvostustasi muiden työtä kohtaan vai motivoiko sinua parantamaan sitä?

rock-1573068_640.jpg

'' Ainoana elävänä harjoittajana antiikin rock -kehonrakennustaidossa ... ''

Mitä UC toivoo oppivansa sinusta?

Mikään ei kuvaa korkeakoulutusta kuten tarve luovalle ajattelulle, epätavalliset ideat vanhoille aiheille ja kyky syntetisoida jotain uutta. Sitä aiot opiskella oppiaksesi tekemään paremmin. Tämä essee haluaa tietää, onko tämä valmiiksi asennettu ajattelutapa jotain, johon olet jo tyytyväinen. He haluavat nähdä:

  • Että olet itse luonut jotain elämässäsi tai akateemisessa urallasi
  • Että pidät tätä tärkeänä ominaisuutena itsessäsi ja että olet kehittänyt taitojasi
  • Että näet ja olet harkinnut tekemiesi vaikutusten vaikutusta itseesi tai ympäröivään maailmaan

donuts-1209614_640.jpg

Ajattele laatikon ulkopuolella - ellei laatikossa ole munkkeja.

Kuinka voit antaa heille mitä he haluavat?

Kuinka voit todella osoittaa, että olet sitoutunut olemaan luova henkilö?

Ole tarkka ja kuvaileva

Ei riitä, että eleet epämääräisesti luovalle alallesi. Sen sijaan, antaa yksityiskohtainen ja vilkas kuvaus tietystä luomastasi asiasta tai ideasta. Voisin esimerkiksi kuvata Turnerin maalausta 'merimaisemaksi' tai kutsua sitä 'yritykseksi vangita valtameren myrskyn henkeäsalpaava voima ja väkivalta, kun se hukuttaa aluksen'. Mitä maalausta katsot mieluummin?

Anna historian tunne

Kysymys haluaa pieni kertomus suhteestasi luovuuteen. Kuinka kauan olet tehnyt sitä? Onko joku opettanut tai opettanut sinua? Oletko opettanut sitä muille? Missä ja milloin luot?

Nappaa nappia ja löydä menestys

Kaikki tekemisen arvoiset asiat kannattaa tehdä takaiskuista huolimatta, tämä kysymys väittää - ja se haluaa sinun kertovan yhden tällaisen takaisku. Joten ensin, selvittää jotain, joka häiritsee luovaa ilmaisua. Osaamisen, ajan tai resurssien puute? Liian paljon tai ei tarpeeksi kunnianhimoa projektissa? Varmista sitten, että tällä tarinalla on onnellinen loppu, joka näyttää sinut omien ongelmien ratkaisijana. Mitä teit tilanteen korjaamiseksi? Miten teit sen?

Näytä oivallus

Esseesi pitäisi sisältää joitain harkitse harkitsevasti, miten tämä luova harrastus on muokannut sinua, ajatuksiasi, mielipiteitäsi, suhteitasi muihin, ymmärrystäsi luovuudesta yleensä tai unelmiasi tulevaisuudestasi. (Huomaa, että sanoin 'tai' ei 'ja' - 350 sanaa ei riitä kattamaan kaikkia näitä asioita!)

france-makeiset-83373_640.jpg

'Ja silloin tiesin, että minun oli tarkoitus tulla mestariksi!'

Henkilökohtaisen näkemyksen hajoaminen Kysymys 3

Kehote ja sen ohjeet

Mikä olisi suurin taitosi tai lahjakkuutesi? Miten olet kehittänyt ja osoittanut tämän lahjakkuuden ajan myötä?

Huomioitavia asioita : Jos sinulla on lahjakkuus tai taito, josta olet ylpeä, tämä on aika jakaa se. Sinun ei välttämättä tarvitse olla tunnustettu tai saanut palkintoja lahjakkuudestasi (vaikka jos sait ja haluat puhua, voit tehdä niin). Miksi tämä lahjakkuus tai taito on sinulle merkityksellinen?

Tuleeko lahjakkuus luonnostaan ​​vai oletko työskennellyt ahkerasti tämän taidon tai kyvyn kehittämiseksi? Antaako lahjakkuutesi tai taitosi sinulle mahdollisuuksia luokkahuoneessa tai sen ulkopuolella? Jos on, mitä ne ovat ja miten ne sopivat aikatauluusi?

Mikä on kysymys?

Pohjimmiltaan täällä pyydetään säteilevää ravea. Mitä tahansa kirjoitatkin, kuvittele puhuvasi siitä hehkuva hymy kasvoillasi.

Osa 1: Kerronta

Kysymyksen ensimmäinen osa todella menee tähän: kerro meille tarina siitä, mikä sinussa on hämmästyttävää. Oletko tehnyt erinomaisen asian? Onko sinulla mielenrauhauskyky? Kuvaile paikkaa, aikaa tai tilannetta, jossa olit tähti.

Tämän kehotteen ensimmäisen tapauksen huolellinen lukeminen paljastaa, että sinun ei tarvitse stressata, jos sinulla ei ole ilmeistä vastausta. Toki, jos soitat sinfoniaorkesterin ensimmäistä tuoliviulua, se on sekä lahjakkuus että saavutus. Mutta sana 'laatu' antaa sinulle mahdollisuuden kirjoittaa mistä tahansa tärkeimmistä piirteistäsi. Ja sitten sanat 'panos' ja 'kokemus' avaavat mahdollisuuksia, joista voisit kirjoittaa vielä pidemmälle. Osallistuminen voi olla mitä tahansa fyysisestä auttamisesta jonkin asian kokoamiseen, moraalisen tai emotionaalisen tuen tarjoamiseen kriittisellä hetkellä.

Mutta avain ensimmäiseen osaan on lause 'tärkeä sinulle'. Jälleen kerran se, mistä kirjoitat, ei ole niin tärkeä kuin se, miten kirjoitat siitä. Se, että pystyt osoittamaan kuvaamasi tapahtuman tärkeyden, paljastaa sinusta paljon enemmän kuin erityinen lahjakkuus tai ominaisuus koskaan voisi.

Osa 2: Oivallus ja henkilökohtainen kehitys

Viimeisen esseen toinen osa pyysi sinua katsomaan tulevaisuuteen. Tämän esseen toinen osa haluaa sinun katsovan sen sijaan nykyisyyttä. Yleinen tehtävä on kuitenkin samanlainen. Jälleen kerran sinua pyydetään luomaan yhteyksiä - kuinka sovitat tämän ominaisuuden tai saavutuksesi saavutettuun tarinaan siitä, kuka olet?

Tämän kehotteen toisen osan tarkka lukeminen osuu sanaan 'ylpeä'. Tämä on suuri vihje siitä, että tämän esseen etsimän ilmoituksen tulee olla erittäin myönteinen. Toisin sanoen, tämä ei luultavasti ole aika kirjoittaa vandalismista pidättämisestä, ellet voi kääntää tätä kokemusta tarinaksi siitä, kuinka olet ollut suoralla ja kapealla tiellä siitä lähtien.

graffiti-569265_640.jpg

Vaikka ilkivallasi olisi todella, todella, siistiä, älä kirjoita siitä.

Mitä UC toivoo oppivansa sinusta?

Pääsyvirkamiehillä on erittäin suoraviivainen kiinnostus saada tietää saavutuksistasi. Lukion loppuun mennessä, monet kokemuksista, joista olet eniten ylpeä, eivät yleensä ole sellaisia ​​asioita, jotka päätyvät ansioluetteloosi.

He haluavat tietää, mikä saa sinut ylpeäksi itsestäsi. Onko se jotain, joka liittyy suorituskykyyn, vaikean esteen voittamiseen, kylmän pään ylläpitämiseen kriisissä, kykyysi auttaa muita hädässä olevia?

Samalla he etsivät kypsyyden tunnetta. Jotta olisit ylpeä saavutuksestasi, on tärkeää pystyä ymmärtämään omat arvosi ja ihanteesi. Tämä on tilaisuutesi osoittaa, että saat todella ne ominaisuudet ja kokemukset, jotka tekevät sinusta vastuullisen ja aikuisen ihmisen, jonkun, joka menestyy yliopistoelämän itsenäisyydessä. Toisin sanoen, vaikka saatat olla todella ylpeä siitä, että onnistuit merkitsemään 50 valtatien ylikulkusiltaa graffitilla, se ei luultavasti ole saavutusta ylpeillä täällä.

graffiti-wall-1209761_640.jpg

Ellei sinua palkattu maalaamaan ylikulkusiltoja. Sitten ehdottomasti ylpeillä siitä.

Kuinka voit antaa heille mitä he haluavat?

Tämän kehotuksen temppu on se, kuinka voit näyttää paljon itsestäsi ilman, että luetteloit saavutuksia tai hajautatte kliseisiin. Otetaan se askel askeleelta.

Vaihe 1: Selitä kenttäsi

Varmista, että jossain kertomuksessasi (mieluiten lähempänä alkua) olet sinä kerro lukijalle, mikä tekee saavutuksestasi saavutuksen. Kaikki intressit eivät ole valtavirtaa, joten se auttaa lukijaasi ymmärtämään, mitä kohtaat, jos annat nopean luonnoksen esimerkiksi siitä, miksi on haastavaa rakentaa taistelurobotti, joka voi voittaa toisen taistelurobotin, tai kuinka vaikeudet keskustella verrattuna keskusteluun valmistetusta aiheesta.

Muista, että joillekin asioille selitys voi olla ilmeinen. Tarvitseeko esimerkiksi todella selittää, miksi maratonin päättäminen on vaikea tehtävä?

Vaihe 2: Lähennä tiettyä kokemusta

Ajattele lahjakkuuttasi/laatua/saavutusta kokemusten perusteella. Päinvastoin, ajattele kokemuksiasi lahjakkuuden/laadun/saavutuksen perusteella. Koska olet jälleen rajoitettu 350 sanaan, et voi sovittaa kaikkia tapoja, joilla esität erityistä upeuttasi tähän esseeseen. Tämä tarkoittaa, että sinun täytyy selvittää, miten kykysi voidaan parhaiten näyttää yhden tapahtuman kautta, kun näit sen. Tai jos kirjoitat kokemuksestasi tai antamastasi panoksesta, sinun on myös korostettava, mitä luonteenpiirteitä tai ominaisuuksia se paljastaa.

Vaihe 3: Etsi konflikti tai siirtymä

Ensimmäisessä kysymyksessä pyydettiin kuvausta, mutta tämä haluaa tarinan - kertomuksen siitä, miten teet erityislahjakkuutesi tai miten olet onnistunut siinä, missä olit niin hyvä. Tarinoiden pääasia on, että niillä on oltava:

  • Alku: Tämä on kokoonpano, kun et vielä ollut tähti, joka olet nyt.
  • Este tai siirtymä: Joskus tarinassa on konflikti, joka on ratkaistava: jotain, joka esti tiellesi, haaste, joka sinun piti keksiä kiertotie, lohko, jonka kautta päädyit. Muina aikoina tarina kertoo muutoksesta tai muutoksesta: ennen uskoit/ajattelit/olit yksi asia ja nyt olet erilainen/parempi.
  • Ratkaisu: Kun koko voimasi/itsetuntemuksesi/kykysi/tulevaisuuden tavoitteesi paljastuu.

ufo-788746_640.jpg

'Ja näin neuvottelin rauhan Tarkon V: n muukalaisten kanssa.'

Henkilökohtaisen näkemyksen hajoaminen Kysymys 4

Kehote ja sen ohjeet

Kuvaile, kuinka olet hyödyntänyt merkittävää koulutusmahdollisuutta tai työskennellyt voittaaksesi koulun esteen.

Huomioitavia asioita : Koulutusmahdollisuus voi olla mikä tahansa, joka on tuonut lisäarvoa koulutuskokemukseesi ja valmistanut sinut paremmin yliopistoon. Esimerkiksi osallistuminen arvosanoin tai akateemiseen rikastamisohjelmaan tai ilmoittautuminen ammattiin tai pääaineeseen tähtäävään akatemiaan tai sinua kiinnostavien jatkokurssien ottaminen - vain muutamia mainitakseni.

Jos päätät kirjoittaa kohtaamistasi kasvatuksellisista esteistä, miten olet ylittänyt tai yrittänyt voittaa ne? Mitä henkilökohtaisia ​​ominaisuuksia tai taitoja käytit ratkaistaksesi tämän haasteen? Kuinka tämän esteen ylittäminen auttoi muokkaamaan sitä, kuka olet tänään? [sic]

tapaus läntisen reservin yliopiston keskimääräinen gpa

Mikä on kysymys?

Kuuntele turpoavaa musiikkia, koska tämä essee käsittelee inspiroivaa matkaa. Voit joko kertoa tarinasi vastoinkäymisten voittamisesta kaikkia (tai joitakin) kertoimia vastaan ​​tai elinajan mahdollisuudesta.

Jos kirjoitat voitosta vastoinkäymisissä, esseesi sisältää:

Kuvaus sinulle sattuneesta takaisusta: Kehote haluaa tietää, mitä pidät haasteena kouluelämässäsi - ja huomaa ehdottomasti, että tämän haasteen olisi pitänyt vaikuttaa jollakin merkittävällä tavalla tutkijoihisi eikä koko elämääsi.

Haaste voi olla laaja-alainen ongelma koulutusympäristössäsi tai jotain, joka tapahtui nimenomaan sinulle. Sana 'este' osoittaa myös, että haasteen pitäisi olla jotain, joka esti tielläsi: jos vain se asia ei olisi siellä, niin varmasti onnistut.

Selitys menestyksestäsi: Täällä voit puhua siitä, mitä teit tämän haasteen edessä. Huomaa, että kehote pyytää sinua kuvailemaan 'työtä', jonka olet tehnyt ongelman ratkaisemiseksi - joten tämän esseen tulisi keskittyä toimiin, ajatuksiin, ideoihin ja strategioihin.

Vaikka essee ei määrittele sitä, myös tämän osan pitäisi jossain vaiheessa muuttua refleksiiviseksi. Miten määrittelet tämän tapahtuneen? Voisit keskustella tunteellisesta menestyksestä tapahtuneesta vaikutuksesta tai siitä, miten kypsyysasteesi, konkreettiset taitosi tai ymmärryksesi tilanteesta ovat lisääntyneet nyt, kun olet käsitellyt sitä henkilökohtaisesti. Tai voit puhua kaikista uskomuksista tai henkilökohtaisesta filosofiasta, jotka olet joutunut arvioimaan uudelleen joko itse haasteen tai sen ratkaisemisen vuoksi.

Jos kirjoitat koulutusmahdollisuudesta, esseesi sisältää:

Lyhyt, selkeä kuvaus siitä, mitä sinulla on mahdollisuus tehdä: Selitä omin sanoin, mikä tilaisuus oli ja miksi se on erityinen.

Selitä myös, miksi sinulla on mahdollisuus tehdä se. Oliko se vuosien opiskelun huipentuma? Akateemisen kilpailun palkinto? Odottamaton kohtaaminen, joka johti siihen, että tartuit odottamattomaan tilaisuuteen?

Kuinka teit siitä parhaan: Yksi asia on saada mahdollisuus tehdä jotain hämmästyttävää, mutta toinen on todella maksimoida se, mitä saat tästä suuruuden mahdollisuudesta. Tässä voit näyttää kuinka paljon ymmärrät tekemäsi arvon ja kuinka olet muuttunut ja kasvanut sen seurauksena.

Haastoiko tämä tilaisuus sinua suuresti? Kehittyivätkö taitosi? Löysitkö lahjakkuuksia, joita et tiennyt olevan?

Miten tämä vaikuttaa tuleviin akateemisiin tavoitteisiisi tai etuihisi? Opiskeletko tätä alaa edelleen? Auttaako tämä sinua löytämään akateemisen painopisteesi?

fantasia-782001_640.jpg

'Kun minulla oli mahdollisuus mennä velhojen kouluun ...'

Mitä UC toivoo oppivansa sinusta?

Tietenkin, mitä kirjoitat tässä esseessäsi, heijastuu todennäköisesti jo ansioluetteloosi tai transkriptioosi jollakin tavalla. Mutta UC haluaa mennä syvemmälle selvittääkseen kuinka vakavasti otat akateemisen urasi ja kuinka harkiten olet lähestynyt sen ylä- tai alamäkiä.

Yliopistossa on monia uskomattomia mahdollisuuksia, mutta ne eivät välttämättä ole vain ottamista varten. Sen sijaan olet vastuussa siitä, että tartut mahdollisuuksiin, jotka edistävät opintojasi, kiinnostuksesi tai taitojasi.

Sitä vastoin korkeakoulu on välttämättä haastavampi, vaikeampi ja mahdollisesti paljon akateemisempia esteitä kuin akateemiset kokemuksesi. UC haluaa nähdä, että pystyt käsittelemään mahdolliset vastoinkäymiset mielivaltaisesti paniikin sijasta.

Kuinka voit antaa heille mitä he haluavat?

Määrittele ongelma/mahdollisuus

Kaikki haasteet eivät ole automaattisesti ilmeisiä. Toki kaikki ymmärtävät haitat, jotka johtuvat siitä, että he joutuvat jättämään huomattavan määrän koulua sairauden takia, mutta entä jos este, jonka otit vastaan, on jotain hieman hämärämpää? Samoin voittaa mahdollisuus matkustaa Italiaan maalaamaan maisemia mestarin kanssa on selvästi harvinaista ja hämmästyttävää, mutta jotkut mahdollisuudet ovat erikoistuneempia ja vähemmän ilmeisen vaikuttavia. Varmista, että esseesi selittää kaiken, mitä lukijan täytyy tietää ymmärtääkseen kohtaamasi asiat.

Katso sävyäsi

Essee, jossa kuvataan ongelmia, voi helposti liukua sormella osoittamiseen ja itsesääliin. Varmista, että vältät tämän puhua myönteisesti tai ainakin neutraalisti siitä, mikä oli vialla ja mitä kohtasi. Tämä menee kaksinkertaiseksi, jos päätät selittää, kuka tai mikä oli syyllinen tämän ongelman luomiseen.

Samoin hämmästyttäviä mahdollisuuksia kuvaavasta esseestä voi nopeasti tulla harjoitus epämiellyttävään kerskailuun ja itsekeskeisyyteen. Varmista, että pysyt maadoitettuna - sen sijaan, että odottaisit pitkään saavutuksistasi, kuvaile oppimasi yksityiskohdat ja miten.

sun-1649135_640.png

'Mutta velhoksi oppiminen ei ollut helppoa ...'

Henkilökohtaisen näkemyksen hajoaminen Kysymys 5

Kehote ja sen ohjeet

Kuvaile merkittävin haaste, jonka olet kohdannut, ja vaiheet, jotka olet toteuttanut tämän haasteen voittamiseksi. Miten tämä haaste on vaikuttanut akateemiseen suoritukseesi?

Huomioitavia asioita : Haaste voi olla henkilökohtainen tai jotain, mitä olet kohdannut yhteisössäsi tai koulussa. Miksi haaste oli sinulle tärkeä? Tämä on hyvä tilaisuus puhua kaikista kohtaamistasi esteistä ja siitä, mitä olet oppinut kokemuksesta. Saitko tukea joltakin toiselta vai hoititko sen yksin?

Jos työskentelet parhaillaan haasteen läpi, mitä teet nyt, ja vaikuttaako se elämäsi eri osa -alueisiin? Kysy esimerkiksi itseltäsi: 'Kuinka elämäni on muuttunut kotona, koulussa, ystävieni tai perheeni kanssa?'

Mikä on kysymys?

On aika vetää verhot taakse ja laajentaa näkökenttämme, koska tästä tulee kaksiosainen tarina vastoinkäymisten voittamisesta kaikkia (tai joitakin) kertoimia vastaan.

Osa 1: Haasteen kohtaaminen

Tämän esseen ensimmäinen osa käsittelee ongelmanratkaisua. Kehote pyytää sinua osoittamaan jotain, joka olisi voinut suistuttaa sinut, jos et vahvuutesi ja taitosi vuoksi. Et vain kuvaile itse haastetta, vaan puhut siitä, mitä teit sen edessä.

Osa 2: Peiliin katsominen

Aiheen B toinen osa pyytää sinua pohtimaan, miten tämä haaste on toistunut elämässäsi - ja tarkemmin sanottuna, miten tapahtumasi on vaikuttanut koulutukseesi.

Mitä UC toivoo oppivansa sinusta?

Elämässä vastoinkäymisten, tappioiden, esteiden ja konfliktien käsittely ei ole vika - se on ominaisuus. Ja oppilaitokset haluavat varmistaa, että pystyt käsittelemään näitä järkyttäviä tapahtumia menettämättä yleistä itsetuntemustasi, olematta täysin demoralisoitunut ja joutumatta täysin hukkaan. Toisin sanoen, he etsivät jotakuta, joka on kypsä pärjäämään hyvin yliopistokampuksella, missä pettymykset ja kovat haasteet ovat kurssin kannalta tasavertaisia.

He etsivät myös luovuuttasi ja ongelmanratkaisutaitojasi. Oletko hyvä ratkaisemaan jotain, joka on korjattava? Pystytkö pitämään kylmän pään kriisissä? Etsitkö ratkaisuja laatikon ulkopuolelta? Nämä kaikki ovat menestyvän opiskelijan merkkejä, joten ei ole yllättävää, että pääsyhenkilöt haluavat sinun osoittavan nämä ominaisuudet.

käärme-1468932_640.jpg

'Tajusin, että jos haluaisin tulla nuorten mestariksi käärmeensiirtäjäksi, minun on tehtävä jotain rajua.'

Kuinka voit antaa heille mitä he haluavat?

Tutkitaan parhaita tapoja näyttää ongelmanratkaisupuolenne.>

Näytä työsi

On yksi asia, kun voi sanoa, mikä on vialla, mutta toinen asia on täysin osoittaa, miten keksit kuinka korjata se. Vielä enemmän kuin tietäen, että pystyit korjaamaan ongelman, oppilaitokset haluavat nähdä, miten lähestyit tilannetta. Siksi esseesi on selitettävä ongelmanratkaisumenetelmäsi. Periaatteessa meidän on nähtävä sinut toiminnassa. Mitä luulit toimivan? Mikä ei mielestäsi toimisi? Vertasitko tätä muihin kohtaamiisi ongelmiin ja ohitat? Teitkö tutkimusta? Kuvaile prosessiasi.

Varmista, että olet sankari

Tämän esseen on tarkoitus osoita kekseliäisyyttäsi ja luovuuttasi. Viimeinen asia, jonka haluat, on se, että et itse ole se henkilö, joka on vastuussa esteen voittamisesta. Varmista, että tarinasi on selvä, että ilman sinua ja erityistä XYZ -tuotemerkkiäsi ihmiset valittavat vielä tänäänkin. Älä huolestu, jos resurssi, jota käytit hyvään korjaukseen, oli tieto ja osaaminen, jonka joku muu toi pöydälle. Keskity vain selittämään, mikä sai sinut ajattelemaan tätä henkilöä menemään, miten sait hänet osallistumaan ja miten selitit hänelle, kuinka hän olisi hyödyllinen. Tämä siirtää tarinan huomion takaisin sinuun ja tekemisiisi.

Löydä jännittävä hetki

Tämän esseen jännittävimmän osan pitäisi olla katsominen, kun taistelet löytääksesi ratkaisun juuri ajan kuluessa. Ajattele kaikkia elokuvaklisejä koskaan siitä, että joku purkaa pommin - vaikka tiedätkin 100%, että kaveri aikoo tehdä sen, elokuva nostaa edelleen jännitystä saadakseen näyttämään siltä, ​​että ehkä ... Haluat tehdä sen sama juttu täällä. Tuo jännitystä ja epävarmuuden tunnetta prosessisi kuvaukseen, jotta voit todella vetää lukijan sisään ja saada heidät juurtumaan menestymään.

kapow-1601675_640.png

Olet supersankari!

Henkilökohtaisen näkemyksen hajoaminen Kysymys 6

Kehote ja sen ohjeet

Ajattele akateemista aihetta, joka inspiroi sinua. Kuvaile, kuinka olet edistänyt tätä kiinnostusta luokkahuoneessa ja/tai sen ulkopuolella.

Huomioitavia asioita : Monilla opiskelijoilla on intohimo johonkin tiettyyn akateemiseen aihealueeseen, josta he eivät vain saa tarpeekseen. Jos tämä koskee sinua, mitä olet tehnyt tämän edun edistämiseksi? Keskustelkaa siitä, miten kiinnostuksenne aiheeseen kehittyi, ja kuvaile kokemuksia, joita sinulla on ollut luokkahuoneessa ja sen ulkopuolella - kuten vapaaehtoistyö, harjoittelupaikat, työllisyys, kesäohjelmat, osallistuminen opiskelijajärjestöihin ja/tai -klubeihin - ja mitä olet saanut osallistumisestasi .

Onko kiinnostus aihetta kohtaan vaikuttanut pääaineen ja/tai uran valintaan? Oletko pystynyt suorittamaan kurssityötä korkeammalla tasolla tästä aiheesta (arvosanat, AP, IB, korkeakoulu- tai yliopistotyö)? Oletko saanut inspiraatiota jatkaa tätä aihetta UC: ssä, ja miten voisit tehdä sen?

Mikä on kysymys?

Tämä kysymys todella kysyy välähdys kuvitelluista mahdollisuuksistasi.

Joillekin opiskelijoille tämä on erittäin suoraviivainen kysymys. Oletetaan esimerkiksi, että olet aina pitänyt tieteestä siinä määrin, että olet viettänyt joka kesä biologian ja kemian kursseja. Voit vain valita muutamia kiinnostavimpia hetkiä näistä kokemuksista ja keskustella kiinnostuksen kohteidesi kokonaisradasta, ja esseesi voittaa.

Mutta entä jos sinulla on monia akateemisia etuja? Tai entä jos huomasit akateemisen intohimosi vasta lukion lopussa? Jaetaan, mitä kysymys todella esittää, kahteen osaan.

Osa 1: Suosikin valitseminen

Ensi silmäyksellä kuulostaa siltä, ​​että siitä, mitä sinun pitäisi kirjoittaa, on luokka, jossa olet saanut parhaat arvosanat, tai luokka, joka sopii helposti siihen, mitä pidät tulevana korkeakoulututkinnon pääaineena tai ehkä jopa uratavoitteena. Tällaisessa valinnassa ei ole mitään vikaa - varsinkin jos olet todella joku, jolla on taipumus menestyä niillä luokilla, jotka ovat juuri sinua kiinnostavia.

Mutta jos tarkastelemme tarkemmin, huomaamme, että kehotteessa ei ole mitään, joka nimenomaisesti vaatii sinua kirjoittamaan joko tietystä luokasta tai opintoalueesta, jossa menestyt hyvin.

mitä tietää teosta

Sen sijaan voit käyttää ilmausta 'akateeminen aihe' laajalla opintoalueella ja tutkia ihastustasi erilaisiin oppimistyyppeihin. Jos esimerkiksi valitsemasi aihe on kirjallisuuden ala, voit keskustella kokemuksistasi eri genreistä tai ulkomaisten kirjailijoiden kanssa.

Voit myös kirjoittaa kurssista tai opintoalueesta, joka on haastanut sinut merkittävästi ja jossa et ole ollut niin mahtava opiskelija kuin haluat. Tämä voisi olla tapa keskittyä henkilökohtaiseen kasvuun vaikean luokan läpi kamppailemisen seurauksena tai tapa, jolla olet oppinut käsittelemään tai voittamaan rajoituksesi.

Osa 2: Osuvuus

Tämän kehotteen toinen osa, kuten ensimmäinen, voidaan ottaa myös kirjaimellisesti ja suoraan. Ei ole mitään väärää selittää, että koska rakastat tekniikkaa ja haluat olla insinööri, olet suorittanut kaikki koulusi STEM -kurssit, olet myös mukana robotiikkaklubissa ja opettanut itsesi koodaamaan sovellusten kehittämiseksi.

Toisaalta voit keskittyä abstrakteimpiin, arvoperusteisiin tavoitteisiin, joista juuri puhuimme. Sitten tapa, jolla selität akateemikkojesi auttavan sinua, ei voi juurtua oppimasi sisältöön, vaan elämän oppitunteihin.

Toisin sanoen, esimerkiksi teatteriluokkasi ei ehkä ole luonut halua olla näyttelijä, mutta näytelmien kanssa työskenteleminen ikätovereidesi kanssa on ehkä osoittanut, kuinka arvostat yhteistyötä. Kokemus sarjojen suunnittelusta oli harjoitus ongelmanratkaisussa ja kekseliäisyydessä. Nämä oppitunnit olisivat hyödyllisiä kaikilla aloilla, joita jatkat, ja niiden voitaisiin helposti sanoa auttavan sinua saavuttamaan elinikäiset tavoitteesi.

paju-61259_640.jpg

Lempiaineeni on vedenalainen korin kudonta.

Mitä UC toivoo oppivansa sinusta?

Jos olet suoralla tiellä tiettyyn opinto- tai ura -alaan, pääsyvirkailijat haluavat varmasti tietää sen. Ajettu, tavoitteellinen ja intohimoinen opiskelija on valtava plus yliopistolle. Joten jos tämä olet sinä, varmista, että esseesi välittää paitsi kiinnostuksesi myös syvän ja pysyvän rakkautesi aihetta kohtaan, ja ehkä jopa sisältää kaikki siihen liittyvät klubit, aktiviteetit ja harrastukset, jotka olet tehnyt lukion aikana.

Mutta tietysti, perinteisemmin, college on paikka löytää itsesi ja asiat, joista tulet intohimoiseksi. Joten jos et ole jo sitoutunut tiettyyn opintojaksoon, älä huoli. Sen sijaan sinun on ymmärrettävä, että tässä esseessä, kuten kaikissa muissakin esseissä, miten on tärkeämpää kuin mitä. Riippumatta siitä, missä lopullinen akateeminen, urasi tai muu harrastuksesi makaa, jokainen tähän mennessä opittu luokka on opettanut sinulle jotain. Opit esimerkiksi työetiikasta, taidon hallitsemisesta, harjoittelusta, opettamisesta opettajalta, vuorovaikutuksesta ikätovereidesi kanssa, vastoinkäymisten käsittelemisestä, oman oppimistyylisi ymmärtämisestä ja sitkeydestä.

Toisin sanoen pääsytoimisto haluaa varmistaa, että riippumatta siitä, mitä opiskelet, teet merkityksellisiä johtopäätöksiä kokemuksistasi riippumatta siitä, liittyvätkö nämä johtopäätökset oppimasi sisältöön vai syvempään ymmärrykseen itsestäsi ja muista. He haluavat nähdä, ettet vain kellu elämän pinnalla, mutta että otat vastaan ​​ominaisuuksia, taitoja ja osaamista, joita tarvitset menestyäksesi maailmassa-riippumatta siitä, miltä menestys näyttää.

Kuinka voit antaa heille mitä he haluavat?

Keskity kertovaan yksityiskohtaan. Koska henkilökohtaiset lausunnot ovat lyhyitä, sinulla ei yksinkertaisesti ole aikaa selittää kaikkea, mitä olet rakastanut tietystä aiheesta riittävän yksityiskohtaisesti, jotta se voidaan laskea. Sen sijaan, Valitse yksi tapahtuma, joka kiteytti intohimosi aiheeseen, tai yksi kertova hetki, joka paljasti työskentelytapasi, ja mene syvälle keskusteluun siitä, mitä se merkitsi sinulle aiemmin ja miten se vaikuttaa tulevaisuuteen.

Älä ylitä. On hienoa sanoa, että olet rakastanut saksalaisia ​​tunteitasi niin paljon, että olet alkanut tutkia esimerkiksi nykyaikaisia ​​ja klassisia saksankielisiä kirjailijoita, mutta on hieman liian itsekästä väittää, että neljän vuoden saksa-aika on tehnyt sinut pohjimmiltaan kaksikielinen ja valmis opettamaan kieltä muille. Varmista, että kuvailemasi luokan saavutukset ovat mitä tahansa älä tule tarpeettomaksi ylpeilyksi kuin yksinkertaiseksi ylpeydeksi.

Älä alita. Samaan aikaan, varmista, että sinulla on todellisia saavutuksia kuvattavaksi mistä tahansa aiheesta, josta valitset kirjoittaa. Jos suosikkiluokkasi osoittautui sellaiseksi, jonka ohitit enimmäkseen kuntosalilla, tämä ei ehkä ole paikka jakaa tätä elinikäistä tavoitetta. Loppujen lopuksi sinun on aina muistettava yleisösi. Tässä tapauksessa korkeakouluopiskelijat haluavat löytää opiskelijoita, jotka ovat innokkaita oppimaan ja altistuvat uusille ajatuksille ja ideoille.

kukat-722095_640.jpg

'Näin ymmärsin intohimoni puutarhanhoitoon.'

Craft Your Perfect College Essee

Henkilökohtaisen näkemyksen hajoaminen Kysymys 7

Kehote ja sen ohjeet

Mitä olet tehnyt koulusi tai paikkakuntasi parantamiseksi?

Huomioitavia asioita : Ajattele yhteisöä terminä, joka voi sisältää ryhmän, tiimin tai paikan - kuten lukiosi, kotikaupunkisi tai kotisi. Voit määritellä yhteisön haluamallasi tavalla, muista vain puhua roolistasi kyseisessä yhteisössä. Halusitko korjata ongelman yhteisössäsi?

Miksi sinua inspiroi toimimaan? Mitä opit ponnisteluistasi? Miten toimintasi hyödytti muita, laajempaa yhteisöä tai molempia? Teitkö työtä yksin tai muiden kanssa aloittaaksesi muutoksen yhteisössäsi?

Mikä on kysymys?

Tämä aihe yrittää ymmärtää, miten olet tekemisissä ympäristön kanssa. Se etsii useita asioita:

#1: Paikkatuntuma ja yhteys

Koska termi 'yhteisö' on niin laaja ja epäselvä, tämä on hyvä essee selittämään, missä tunnet kuuluvasi ja juurtunut. Mikä tai kuka muodostaa yhteisönne? Onko yhteys johonkin paikkaan, ihmisryhmään tai organisaatioon? Mikä saa sinut tunnistamaan osana tätä yhteisöä - kulttuuritausta, yhteisen tarkoituksen tunne tai jokin muu ominaisuus?

#2: Empatiasi ja kykysi katsoa suurta kuvaa

Ennen kuin voit ratkaista ongelman, sinun on ymmärrettävä, että ongelma on olemassa. Ennen kuin voit tehdä yhteisöstäsi paremman paikan, sinun on löydettävä asiat, joita voidaan parantaa. Riippumatta siitä, mihin panoksesi päätyi, sinun on ensin näytettävä, miten näit, missä taitosi, lahjakkuutesi, älykkyytesi tai kova työsi voivat tehdä eniten hyvää. Oletko asettanut itsesi muiden yhteisösi ihmisten asemaan? Ymmärrätkö jonkin järjestelmän perustavanlaatuisen toiminnan, jonka voisit korjata? Tietoisesti asettamalla itsesi oikeaan paikkaan oikeaan aikaan?

#3: Ongelmanratkaisutaitosi

Miten teit eron yhteisössäsi? Jos olet ratkaissut konkreettisen ongelman, miten keksit ratkaisusi? Oletko tutkinut useita vaihtoehtoja tai toiminut suolen kautta? Jos olet parantanut yhteisöäsi vähemmän suoralla tavalla, mistä tiesit, mihin voit hakea itseäsi ja miten voit saada suurimman mahdollisen vaikutuksen?

hiiret-800875_640.jpg

'Ja näin pelastin MiceTownin lapset.'

Mitä UC toivoo oppivansa sinusta?

Yhteisöllisyys on korkeakouluille erittäin tärkeä asia. Tulet olemaan mukana ja kohtaat monia erilaisia ​​yhteisöjä korkeakoulussa laajemmasta opiskelijakunnasta oppitunneihin ja luokkiin, ympäröivän yliopiston ulkopuoliseen yhteisöön. UC haluaa varmistaa sen voit olla yhteydessä ympärilläsi oleviin yhteisöihin positiivisella ja mielekkäällä tavalla.

Kuinka voit antaa heille mitä he haluavat?

Tee siitä henkilökohtainen. Ennen kuin voit selittää, mitä olet tehnyt yhteisössäsi, sinun on määriteltävä ja kuvattava tämä yhteisö itse - ja voit välttämättä tehdä sen vain keskittymällä siihen, mitä se sinulle merkitsee. Älä puhu yleisellä tasolla, vaan näytä siteet sinun ja ryhmän välillä, johon kuulut värikkään, omituisen kielen avulla. Toki he voivat olla `` vesipallojoukkueeni '', mutta ehkä he ovat tarkemmin `` kaksitoista ihmistä, jotka ovat nähneet minut väsyneimpänä ja innostuneimpana ''.

Tunne kaikki tunteet. Tämä on tilaisuus saada lukijat liikkeelle. Kun perehdyt syvälle siihen, mikä tekee yhteisöstäsi emotionaalisen keskuksen, ja sitten kun kuvailet, miten pystyit parantamaan sitä mielekkäällä ja kestävällä tavalla, sinun tulee pitää tunteiden vuoristorata edessä ja keskellä. Ota selvää, miltä sinusta tuntui prosessin jokaisessa vaiheessa: kun löysit yhteisön, kun näit, että voit vaikuttaa, kun huomasit, että toimintasi on johtanut muutokseen parempaan. Tunsitko olevasi valmistautunut tehtävään, jonka teit? Oletko hermostunut mahdollisesti pettymään ympärilläsi oleviin? Oletko innoissasi saadessasi mahdollisuuden näyttää piilotettua tai alikäytettyä lahjakkuutta?

cat-1543541_640.jpg

'Kun olen saanut rauhan naapurustoni kahden kilpailevan kissan klaanin välillä, minusta tuntuu, että voin tehdä mitä tahansa!'

Henkilökohtaisen näkemyksen hajoaminen Kysymys 8

Kehote ja sen ohjeet

Sen lisäksi, mitä hakemuksessasi on jo jaettu, mikä mielestäsi tekee sinusta erottuvan vahvana ehdokkaana pääsyyn Kalifornian yliopistoon?

Huomioitavia asioita : Jos haluat jotain meidän tietävän sinusta, mutta et löytänyt sovelluksesta kerrottavaa kysymystä tai paikkaa, nyt on tilaisuutesi. Mitä et ole jakanut kanssamme, mikä tuo esiin taidon, lahjakkuuden, haasteen tai mahdollisuuden, jonka uskot auttavan meitä tuntemaan sinut paremmin?

Mikä mielestäsi tekee sinusta erinomaisen valinnan UC: lle? Älä pelkää kehua hieman.

Mikä on kysymys?

Jos erityinen kokemuksesi ei oikein sovi muiden esseeaiheiden rubriikkien alle, tai jos hakijavirkailijoiden on ymmärrettävä taustastasi jotain voidakseen tarkastella hakemustasi oikeassa kontekstissa, tämä on essee sinulle.

Sanon nyt hieman vastustavaa. Tämän esseen kehote selventää, että vaikka sinulla ei olekaan ”ainutlaatuista” tarinaa kerrottavana, sinun kannattaa silti valita tämä aihe. Mutta rehellisesti, mielestäni sinun pitäisi valitse tämä aihe vain, jos sinulla on poikkeuksellinen kokemus jaettavaksi, ja että päivittäiset haasteet tai säännöllisen elämän onnistumiset sopivat helposti johonkin muuhun oivalluskysymykseen.

Tämä tarkoittaa sitä, että sen arvioiminen, ovatko kokemuksesi kelvollisia tähän esseeseen, on aste. Esimerkiksi onnistuitko menestymään akateemisesti huolimatta ahkeran yksinhuoltajan kasvatuksesta? Se on vaikeus, josta voitaisiin helposti kirjoittaa kysymyksille 1 tai 5 riippuen siitä, miten päätät rajata tapahtuneen. Onnistuitko ansaitsemaan 3,7 GPA: n huolimatta siitä, että elit peräkkäisissä sijaisperheissä vain vanhentuaksesi järjestelmästä lukion viimeisen vuoden aikana? Se on kertomus vaikeuksien voittamisesta, joka kuuluu helposti kysymykseen 8.

Toisaalta voititko osavaltion kattavan robotiikkakilpailun? Hyvin tehty, ja kerro rohkeasti tarinasi kysymyksessä 4. Olitko nuorin, joka voitti yksin BattleBots-kauden? Sitten voit kirjoittaa siitä kysymykseen 8.

Mitä UC toivoo oppivansa sinusta?

Tämä on melko suoraviivaista. He yrittävät tunnistaa oppilaita, joilla on ainutlaatuisia ja hämmästyttäviä tarinoita kerrottavana siitä, keitä he ovat ja mistä he tulevat. Jos olet tällainen opiskelija, ihmiset haluavat tietää:

  • Mitä sinulle tapahtui
  • Milloin ja missä se tapahtui
  • Kuinka osallistuit tai osallistuit tilanteeseen
  • Kuinka se vaikutti sinuun ihmisenä
  • Kuinka se vaikutti koulutehtäviin
  • Kuinka kokemus heijastuu kampukselle tuomaasi näkökulmaan

Syyt, miksi yliopisto haluaa nämä tiedot, ovat:

  • Se antaa kontekstin sovelluksille, jotka muuten saattavat tuntua keskinkertaisilta tai jopa aliarvostetuilta
  • Se voi auttaa selittämään aikoja transkriptissa, jolloin arvosanat laskevat merkittävästi
  • Se luo heille mahdollisuuden rakentaa paljon monimuotoisuutta tulevaan luokkaan
  • Se on tapa löytää ainutlaatuisia kykyjä ja kykyjä, jotka eivät muuten näy muissa sovellusmateriaaleissa

Kuinka voit antaa heille mitä he haluavat?

Käydään läpi muutamia temppuja varmistaaksemme, että esseesi hyödyntää poikkeuksellisuuttasi parhaalla mahdollisella tavalla.

Tarkista ainutlaatuisuutesi

Koko elämässämme on monia kokemuksia, jotka saavat meidät tuntemaan olonsa iloiseksi, saavutetuksi ja erittäin päteväksi, jotka ovat myös lähes universaaleja. Tämä essee ei yritä viedä sinulta pois vahvojen tunteidesi pätevyyttä, mutta luulen, että se olisi parhaiten tarinoita, jotka ovat eri mittakaavassa. Mietitkö, onko tapahtumallasi merkitystä? Tämä voi olla hyvä aika toteuttaa ideasi vanhemmalta, kouluneuvojalta tai luotettavalta opettajalta. Luuletko heidän kokemuksesi olevan laaja? Vai ovatko he samaa mieltä siitä, että olet todella elänyt vähemmän tavallista elämää?

Yhdistä ulospäin

Suurimman osan vastauksestasi kehotukseen pitäisi kertoa tarinasi ja sen vaikutus sinuun ja elämääsi. Mutta esseen tulisi myös osoittaa, miten erityiset kokemuksesi erottavat sinut vertaisistasi. Yksi syy siihen, miksi hakutoimisto haluaa selvittää, kuka hakijoista on kokenut jotakin toisin kuin useimmat muut ihmiset, on se, että he toivovat lisäävänsä näkökulmien määrää opiskelijakunnassa. Mieti ja sisällytä esseeesi, miten vaikutat kampuksen elämään. Tämä voi olla hyvin kirjaimellista - jos olet jazzlaulaja, joka on julkaissut useita arvostettuja albumeja, ehkäpä esiintyt kampuksella. Tai se voi olla paljon vinompi-jos olet vammainen, voit tarjota näkökulman, joka poikkeaa työkykyisestä enemmistöstä.

Ole suora, tarkka ja rehellinen

Mikään ei tee äänestäsi houkuttelevampaa kuin kirjoittaminen ilman kaunistusta tai sanallista kukoistusta. Tämä on yksi tapaus, jossa kertomasi on yhtä tärkeä - jos ei tärkeämpää - kuin se, miten kerrot sen. Joten paras strategia on olla mahdollisimman suoraviivainen kirjoituksessasi. Tämä tarkoittaa kuvauksen käyttämistä lukijan sijoittamiseen paikkaan/aikaan/kokemukseen, jota he eivät koskaan saisi nähdä omakohtaisesti. Voit tehdä tämän valitsemalla tietyn hetken saavutuksesi aikana kertoaksesi pienenä novellina äläkä välttele selittämästä tunteitasi koko kokemuksen ajan. Tavoitteesi on tehdä poikkeuksellisuudesta jotain ainakin jonkin verran suhteellista - ja tapa, jolla teet sen, on tehdä kirjoituksistasi maanläheinen.

tytöt-1209321_640.jpg

'Onko oikein sanoa, että pelastin koko maailman?' 'Ei.'

Kirjoitusneuvoja UC: n henkilökohtaisten lausuntojen loistamiseksi

Riippumatta siitä, mistä henkilökohtaisista oivalluskysymyksistä päätät kirjoittaa, tässä on kaksi vinkkiä, joiden avulla kirjoituksesi saa kimalluksen:

#1: Ole yksityiskohtainen ja kuvaileva

Oletko koskaan kuullut ilmaisun 'näytä, älä kerro'? Se annetaan yleensä luovana kirjoittamisen neuvona, ja se on paras ystäväsi, kun kirjoitat yliopiston esseitä. Se tarkoittaa sitä Aina kun haluat kuvata henkilöä tai asiaa tietynlaisena ominaisuutena, on parempi havainnollistaa esimerkillä kuin käyttää vain epämääräisiä adjektiiveja. Jos pidät esimerkkien esittämisestä, jotka maalaavat kuvan, myös tarkennuksesi muuttuu kapeammaksi ja tarkemmaksi. Lopulta keskityt yksityiskohtiin ja konkreettisiin tapahtumiin sen sijaan, ettet kertoisi yleistyksiä.

Oletetaan esimerkiksi, että Adnan kirjoittaa talosta, jonka hän on auttanut isäänsä korjaamaan. Mikä näistä mielestäsi antaa lukijalle paremman paikan tunteen?

Versio 1

Perheeni osti vanhan talon, joka oli tavallaan tuhoutunut. Isäni tykkää korjata sen viikonloppuisin ja minä autan häntä. Nyt talo on paljon mukavampi kuin silloin, kun ostimme sen, ja näen kaiken kovan työmme, kun katson sitä.

Versio 2

Isäni hymyili nähdessään järkyttyneet kasvoni. 'Uusi' talomme näytti täysin pilaantuneelta katokselta: kuoriutunut maali, ruosteen peittävät kaiteet, ikkunaluukut, jotka näyttivät jack-o-lyhtyjen vinoilta hampailta. Katsoin edelleen hämähäkinverkon halkeamaa yhdessä rikkoutuneessa ikkunassa, kun isäni antoi minulle pari upouutta työkäsineitä ja maalikaavin. 'Tänään, teemme vain mitä voimme etuseinällä', hän sanoi, ja sitten minä hymyilin myös tietäen, että monet viikonloppuistani vietän täällä hänen kanssaan työskentelemällä vierekkäin.

Tämän tarinan molemmat versiot keskittyvät siihen tosiasiaan, että talo oli rappeutunut ja että Adnan nautti auttaessaan isäänsä tekemään korjauksia. Mutta toinen tekee tämän seuraavasti:

  • Maalaamalla kuvan siitä, miltä talo todellisuudessa näytti, lisäämällä visuaalisia yksityiskohtia ('' kuoriutuva maali '', '' ruosteen peittämät kaiteet '', '' rikkoutunut ikkuna '') ja vertaamalla ('' ikkunaluukut kuin jack-o-lyhty '', verkkoikkunan särö ')

  • Tunteiden näyttäminen kuvaamalla ilmeitä ('isäni virnisti', 'järkyttynyt kasvoni', 'hymyilin')

  • Käyttämällä erityisiä ja kuvaavia toiminta -verbejä ('virnistynyt', 'järkyttynyt', 'tuijottava', 'käsi')

Esseessä luultavasti kuvataan yksi päivä isän kanssa työskentelystä tai aika, jolloin korjaus meni kauhean pieleen. Adnan lisäsi jatkuvasti aistinvaraisia ​​yksityiskohtia (miltä asiat näyttivät, kuulostivat, tuoksivat, maistivat), käyttivät aktiivisia verbejä ja havainnollistivat tunteita puhutulla puheella ja ilmeillä.

Jos sinulla on vaikeuksia tarkistaa, onko kuvauksesi tarpeeksi yksityiskohtainen, lue työsi toiselle. Pyydä sitten kyseistä henkilöä kuvaamaan kohtaus sinulle takaisin. Pystyvätkö he luomaan kuvan sanoistasi? Jos ei, sinun on täsmennettävä tietosi.

talo-691379_640.jpg

Se on vähän korjaaja-ylempi, mutta siitä tulee hieno college-essee!

#2: Näytä tunteesi

Kaikki hyvät henkilökohtaiset esseet käsittelevät tunteita. Ja mikä merkitsee suuria henkilökohtaisia ​​esseitä kirjoittajan halukkuutta todella kaivaa sekä negatiivisia että positiivisia tunteita. Kun kirjoitat UC -sovellusesseitä, jatka kysymällä itseltäsi kysymyksiä ja tutkimalla muistiasi. Miltä sinusta tuntui ennen kuin se tapahtui? Miltä odotit tuntevasi sen jälkeen ja miltä sinusta sitten tuntui? Miltä kuvailemasi maailma tunsi tapahtuneesta? Mistä tiedät miltä maailmasi tuntui?

Kirjoita sitten tunteistasi lähinnä käyttämällä tunteen sanoja ('Olin innoissani/pettynyt/ylpeä/peloissani'), joitain vertailuja ('Minusta tuntui, etten olisi koskaan juossut enää/kuin olisin juuri purrut hapanta omenaa/kuten maailman suurin tutkimusmatkailija'), ja muutama bittiä suoraa puhetta ('' Kuinka me pääsemme eroon tästä? '' Veljeni kysyi. ')

tandem-skydivers-603631_640.jpg

Siellä oli 'jännittävää'. Ja sitten on 'tunsin oloni innostuneeksi ja kauhuissani, ikään kuin olisin juuri hyppäsi lentokoneesta ensimmäistä kertaa.'

Mielenkiintoisia Artikkeleita

Kuinka päästä sisään: Miamin yliopiston pääsyvaatimukset

Paul Smithin yliopiston pääsyvaatimukset

Parsons Uusi koulu suunnittelun pääsyvaatimuksille

Texas A&M University - Texarkanan pääsyvaatimukset

UT Dallas ACT -pisteet ja GPA

BA vs BS -tutkinto: mikä on sinulle parempi?

Mitkä ovat tärkeimmät yhtäläisyydet ja erot verrattaessa BA vs BS tutkintoja? Onko yksi aste parempi kuin toinen? Lue asiantuntijaoppaamme saadaksesi selville.

Mitä sinun on tiedettävä El Cerriton vanhemmasta lukiosta

Löydä osavaltioiden sijoitukset, SAT / ACT-tulokset, AP-luokat, opettajien verkkosivustot, urheilutiimit ja paljon muuta El Cerriton vanhemmasta lukiosta El Cerritossa, Kaliforniassa.

20 runollista laitetta, jotka sinun on tiedettävä

Onko sinulla kysymyksiä kirjallisten laitteiden käytöstä runoudessa? Täydellinen runollisia laitteita koskeva oppaamme määrittelee esimerkkeinä kaikki tärkeimmät runoustermit.

Bradley Universityn pääsyvaatimukset

Mikä on AP -testin täydellinen pisteet? Tarvitsetko yhden?

Oletko hämmentynyt siitä, mitä AP -kokeen täydellinen pisteet todella tarkoittavat? Selitämme, mikä on täydellinen piste ja miten se eroaa viidestä.

Saint Francis Medical Center College of Nursing Pääsyvaatimukset

Mitä CEEB -koodit ovat? Kysymyksiinne vastattu

Mitä CEEB -koodit ovat ja miksi tarvitset niitä SAT -rekisteröintiin? Lue täältä, miten voit etsiä ja etsiä CEEB -koodiasi täältä.

1310 SAT-pisteet: Onko tämä hyvä?

Nevadan yliopisto, Reno Pääsyvaatimukset

Floridan yliopiston pääsyvaatimukset

Aihe-verbisopimus SAT-kirjoittamisesta: strategiat ja käytännöt

Aiheen verbisopimus on erittäin tärkeä SAT -kirjoitustestissä. Lue koko oppaamme täältä, jossa on käytännön tietokilpailukysymyksiä ja strategioita.

John Carroll Universityn pääsyvaatimukset

Pittsburghin yliopisto, Johnstown, pääsyvaatimukset

IUPUI -pääsyvaatimukset

Haskell Indian Nations University pääsyvaatimukset

Saint Mary's University of Minnesota Pääsyvaatimukset

Becker Collegen pääsyvaatimukset

Voivatko korkeakoulut peruuttaa pääsysi sosiaalisen median viestien takia?

Oletko huolissasi, että sosiaalisen median viestisi estävät sinua pääsemästä yliopistoon? Opi, miten korkeakoulut punnitsevat verkkoviestejä ja miten voit välttää sosiaalisen median ongelmia.

Mitä sinun on tiedettävä Dougherty Valleyn lukiosta

Löydä osavaltioiden sijoitukset, SAT/ACT -tulokset, AP -tunnit, opettajan verkkosivustot, urheiluryhmät ja paljon muuta Dougherty Valleyn lukiosta San Ramonissa, Kaliforniassa.

Mikä on edTPA?

Onko sinulla kysymyksiä edTPA: sta? Katso täydelliset edTPA -käsikirjamme kaikki yksityiskohdat.