Kuinka ratkaista Rubikin kuutio: 4 erilaista tapaa

ominaisuuskuutio

Rubikin kuutio - 3x3x3 kuutio sekavärisiä lohkoja - on hämmentänyt käyttäjiä sen perustamisesta lähtien 1970-luvulla. Sen ratkaiseminen on tarpeeksi vaikeaa, mutta 'nopeuskuberit' tai ne, jotka ratkaisevat kuution hämmästyttävällä nopeudella, ovat herättäneet uudelleen kiinnostuksensa Rubikin kuution ratkaisemiseen ihmisille ympäri maailmaa.

Jos haluat olla maailmanennätysnopeusmittari, sinun on aloitettava pienestä. Tämä opas Rubikin kuution ratkaisemiseen aloittelijoille antaa yleiskatsauksen perusmenetelmästä, johdannon Rubikin kuutioalgoritmeihin ja jopa edistyneitä taktiikoita niille, jotka etsivät joitain vinkkejä nopeuden parantamiseksi.



Lyhyt historia Rubikin kuutiosta

Rubikin kuution keksi unkarilainen kuvanveistäjä ja arkkitehtuuriprofessori Ernő Rubik. Rubik toivoi voivansa luoda jotain, joka auttaisi häntä ymmärtämään, kuinka useista kappaleista koostuva rakenne voisi saada nämä kappaleet liikkumaan tuhoamatta mekanismia. Vasta kun hän sekoitti palat ja joutui korjaamaan sen, hän löysi sen mahdollisen käytön 3D-palapelinä.

Ensimmäiset testikuvioiset kuutiot julkaistiin Budapestin lelukaupoissa vuonna 1977, ennen kuin amerikkalainen leluyritys Ideal Toys osti ne. Ihanteellinen muutti kuution Rubikin kuutioon kunnioittamaan luojaa vuonna 1980, ja lelusta tuli erittäin suosittu seuraavan vuosikymmenen aikana.

Lopulta Rubikin kuutio putosi suosiosta Yhdysvalloissa ja monissa muissa länsimaissa; kuitenkin, se pysyi suosittuna Kiinassa ja entisessä Neuvostoliitossa, koska suuntaus oli piristynyt myöhemmin kommunistisissa maissa ympäri maailmaa . Kuutioiden suosio kommunistimaissa, etenkin niinkin väkirikkaassa maassa kuin Kiina, pitivät lelut lopulta tuotannossa.

Rubikin kuutiosta tuli jälleen suosittu 2000-luvulla, mikä johtui osittain World Cube Associationin perustamisesta vuonna 2003. Speedcubing oli aina ollut suosittua Rubikin kuutio-harrastajien keskuudessa, mutta tämän organisaation perustaminen auttoi faneja tulemaan yhä nopeammin ratkaisutekniikoissaan.

Tällä hetkellä Kiinan Yusheng Du: lla on maailmanennätys yhden kuution ratkaisemisesta vain 3,47 sekunnissa. Mutta on myös muita tietueita:

  • Australialaisella Jack Cai: lla on ennätys yhden kuution ratkaisemisesta silmät sidottuina 16,22 sekunnissa

  • Australialaisella Feliks Zemdegsillä on yksi kuutio, yhden käden ennätys 6,88 sekunnissa

  • Amerikkalaisella Daniel Rose-Levineellä on yhden kuution maailmanennätys ratkaistessaan vain jaloillaan, 16,96 sekuntia

kehon_rubikset

Kuinka ratkaista Rubikin kuutio: Tärkeä Vocab tietää

Kun Rubikin kuutio ratkaistaan, se saattaa näyttää seuraavan joukkoa yksinkertaisia ​​vaiheita. Todellisuudessa se on kuitenkin melko monimutkainen.

Ennen kuin edes yrität noudattaa lukuisia ratkaisustrategioita, tutustu sanastoon. Tämä helpottaa Rubikin kuutioalgoritmien ja permutaatioiden seuraamista, joita sinun on käytettävä sen ratkaisemiseksi!

kehon_reuna Ruwix.com

Reuna

Reunapala Rubikin kuutiossa on osa jossa kaksi näkyvää väriä kohtaavat . Reunoja on yhteensä 12.

body_corner Ruwix.com

Kulma

Kuten odotettiin, kuution kummallakin puolella on kulmapala. Heillä on kolme näkyvää väriä , ja kulmia on yhteensä kahdeksan.

body_center Ruwix.com

Keskusta

Keskikuutiot sijaitsevat kummankin sivun keskellä ja niillä on yksi näkyvä väri. Niitä on kaikkiaan kuusi, ja toisin kuin muut kuutiot, he tekevät ei siirrä asento . Koska ne ovat kiinteitä, keskikuution väriä käytetään edustamaan Rubikin kuution molempia puolia.

Kerros

Kuution osa, jonka käännät , joka koostuu yhdeksästä lohkosta. Riippumatta siitä, miten pidät kuutiota, on kolme kerrosta.

yliopisto inkarnoituneen sanan hyväksymisasteesta

Kasvot

Kuten kaikilla kuutioilla, Rubikin kuutiossa on kuusi sivua tai kasvot. Kun suoritat Rubikin kuutioalgoritmeja aloittelijan menetelmällä, oletetaan, että katsot kuutiota valkoisella kuvapuoli ylöspäin , mikä tarkoittaa, että Rubikin kuutio-logon pitäisi olla ylhäällä.

Tässä mielessä Rubikin kuutio merkintä toimii seuraavasti:

Kasvot Merkintä
Vasen kasvot THE
Oikeat kasvot R
Ylös kasvot U
Alaspäin (kuution alaosa) D.
Etupuoli (sinua kohti) F
Takapinta (poispäin sinusta) B
Keskimmäiset kasvot (keskiosa) M
Koko kuutio Y



Säännöllinen / käänteinen käännös

Tasoa voidaan kääntää kahdella tavalla: säännöllinen ja käänteinen. Säännöllinen käännös on myötäpäivään ja käänteinen käännös vastapäivään.

Rubikin kuutiomerkinnässä käännettyä käännöstä edustaa pieni kirjain i, kuten Ri. Tämä tarkoittaisi, että käännät oikeaa reunaa vastapäivään.

Algoritmi

Rubikin kuutioalgoritmi on operaatio tai kierrossarja, joka suunnittelee lohkot haluttuun lopputulokseen. Ne kirjoitetaan yleensä isolla kirjaimella, joka osoittaa kasvot, joita tulisi kiertää, pienillä kirjaimilla i, jos kiertojen tulisi olla vastapäivään, ja numeroilla 2, jos niitä tulisi kiertää kahdesti.

Permutaatio

Permutaatio viittaa lohkojen siirtämiseen haluttuun kokoonpanoon tai kappaleiden järjestelyyn.

body_solving

Kuinka ratkaista Rubikin kuutio: 7-vaiheinen opas

Aloittelijan menetelmä Rubikin kuution ratkaisemiseksi on edelleen melko vaikea, joten pidä paljon taukoja ja älä pelkää käyttää ratkaisutyökalua, jos todella kamppailet tietyn osan kanssa. Mitä enemmän harjoittelet, sitä paremmin saat. Älä anna periksi!

body_whitecrossHuomaa kaksi samanväristä kuutiota valkoisen ristin kummankin varren alle.( Ruwix.com )

Vaihe 1: Luo valkoinen risti

Aloita pitämällä kuutiota valkoisella kuvapuoli ylöspäin. Et todennäköisesti aloita valkoisilla kasvoilla, joten muista, että kasvojen väri määräytyy keskikuution avulla. Tämä tarkoittaa, että kasvot, joissa on valkoinen keskikuutio, tulee osoittaa ylöspäin.

Ensimmäinen askel aloittelijan menetelmään on luoda risti valkoisille kasvoille. Täällä ei ole tiukkaa algoritmia, koska kuutiossa on niin paljon potentiaalisia permutaatioita. Keskity sen sijaan valkoisen ristin luomiseen intuitiivisilla liikkeillä.

Kun olet luonut valkoisen ristin, kummassakin kasvossa tulisi olla kaksi samanväristä lohkoa, jotka on kohdistettu suoraan yläpinnan valkoisen lohkon alle. Jos näin ei ole, jatka työskentelyä kuution kanssa, kunnes palat ovat kohdakkain, tai seuraava vaihe on paljon vaikeampaa.

body_whiteface Huomaa, että ylimmän kerroksen kolme kuutiota ovat samaa väriä kuin keskikuutio. ( Ruwix.com )

Vaihe 2: Ratkaise valkoiset kulmat

Nyt kun valkoinen risti on paikallaan, on aika viimeistellä nämä kasvot ratkaisemalla valkoiset kulmat. Järjestä sivuvärisi valkoisella ristipohjalla. Kun olet suorittanut tämän vaiheen, sinulla on oltava kolme samanväristä kuutiota ylemmässä kerroksessa ja yksi kuutio vasemman, oikean, taka- ja etupinnan keskikerroksen keskellä.

Tämän vaiheen ratkaisemiseksi sinun on suoritettava joitain algoritmeja tai kiertokuvioita, jotka johtavat tiettyyn kuutiosijaintiin.

8 kuppia vastaa kuinka monta litraa

Kierrä alakerrosta, kunnes valkoinen reunakappale on yläpinnan tyhjän paikan alapuolella. Etsi alla olevan valkoisen palan suunta ja suorita sitten algoritmin läpi, kunnes valkoinen kuutio on paikallaan. Jos et ole aivan valmis muistamaan Rubikin kuutioalgoritmeja, suorita sen sijaan alla oleva yksinkertainen algoritmi.

Jos huomaat, että keskikappaleesi ovat siirtyneet, sinun on asetettava valkoinen ristisi uudelleen. Jos suoritat nämä algoritmit oikein, keskikappaleiden tulisi päätyä takaisin alkuunsa.

Yksinkertainen algoritmi

Algoritmi Selitys
Ri Di R D
  1. Kierrä oikeaa kasvoa vastapäivään.
  2. Kierrä alaspäin vastapäivään.
  3. Kierrä oikeaa reunaa myötäpäivään.
  4. Kierrä alaspäin kasvot myötäpäivään.

Jos valkoinen kuutiosi osoittaa alaspäin, kun olet käynyt läpi tämän algoritmin, juosta sen läpi vielä kolme kertaa . Jos valkoinen kuutiosi on vasemmalle, kun olet käynyt läpi algoritmin, toista se viisi kertaa .

body_whiterightValkoinen tarra oikealle.( Ruwix.com )

Jos valkoinen tarra on oikeassa

Algoritmi Selitys
Ri Di R
  1. Kierrä oikeaa kasvoa vastapäivään.
  2. Kierrä alaspäin vastapäivään.
  3. Kierrä oikeaa reunaa myötäpäivään.

body_whiteleft Valkoinen tarra vasemmalle.( Ruwix.com )

Jos valkoinen tarra on vasemmalla

Algoritmi Selitys
F D Fi
  1. Kierrä etupintaa myötäpäivään.
  2. Kierrä alaspäin kasvot myötäpäivään.
  3. Kierrä etupintaa vastapäivään.

body_whitebottom Pohjassa valkoinen tarra.( Ruwix.com )

Jos valkoinen kuutiosi on pohjassa

Algoritmi Selitys
Ri D2 R D Ri Di R
  1. Kierrä oikeaa kasvoa vastapäivään.
  2. Kierrä alaspäin myötäpäivään kaksi kertaa.
  3. Kierrä oikeaa reunaa myötäpäivään.
  4. Kierrä alaspäin kasvot myötäpäivään.
  5. Kierrä oikeaa kasvoa vastapäivään.
  6. Kierrä alaspäin vastapäivään.
  7. Kierrä oikeaa reunaa myötäpäivään.

body_whitemismatch

Reunapalat eivät täsmää.( Ruwix.com )

Jos valkoinen tarra on päällä, mutta pintakerros ei ole kaikki samat värit

Algoritmi Selitys
L D Li Ri Di R
  1. Kierrä vasenta pintaa myötäpäivään.
  2. Kierrä alaspäin kasvot myötäpäivään.
  3. Kierrä vasenta kasvoa vastapäivään.
  4. Kierrä oikeaa kasvoa vastapäivään.
  5. Kierrä alaspäin vastapäivään.
  6. Kierrä oikeaa reunaa myötäpäivään.

Valkoisen kuution sijainnista riippumatta toista sopivalla algoritmilla ylhäältä, kunnes värit vastaavat toisiaan . Yläkerroksessa pitäisi olla kolme samaa väriä ja toinen toisen kerroksen keskellä.

Vaihe 3: Ratkaise keskikerros

Tässä vaiheessa valkoisen kasvon tulisi olla valmis, ja toistensa kasvoilla, lukuun ottamatta valkoista kasvoa vastapäätä olevia, tulisi olla kolme samanväristä lohkoa ylimmässä kerroksessa ja yksi saman värinen lohko kasvojen keskellä.

Käyttämällä yläkerroksen keskikappaleen sijaintia käännämme nyt kuutioita, kunnes saamme kaksi alinta kerrosta samanväriseksi.

Aloita keskikerroksen ratkaiseminen kiertämällä kuutioasi, kunnes valmiit valkoiset kasvot ovat pohjassa. Älä huoli sekoittamisesta, koska et katso sitä - niin kauan kuin noudatat algoritmeja, kaikki palaa takaisin paikoilleen.

Tämän vaiheen tavoitteena on saada värilliset reunapalat oikeaan paikkaansa kummallakin kasvolla. Tämän saavuttamiseksi voidaan käyttää kolmea algoritmia. Löydä, mikä sopii tarpeisiisi, ja tämä osa tulisi ratkaista hetkessä.

body_middleleft Yläkerroksen, keskikuution on mentävä toiseen kerrokseen vasemmalle.( Ruwix.com )

Jos haluat keskimmäisen kappaleen siirtyä vasemmalle toiselle kerrokselle

Algoritmi Selitys
Ui Li U L U F Ui Fi
  1. Kierrä ylöspäin vastapäivään.
  2. Kierrä vasenta kasvoa vastapäivään.
  3. Kierrä yläpuolta myötäpäivään.
  4. Kierrä vasenta pintaa myötäpäivään.
  5. Kierrä yläpuolta myötäpäivään.
  6. Kierrä etupintaa myötäpäivään.
  7. Kierrä ylöspäin vastapäivään.
  8. Kierrä etupintaa vastapäivään.

body_middleright Yläkerroksen, keskikuution on mentävä toiseen kerrokseen oikealle.( Ruwix.com )

Jos tarvitset keskimmäisen kappaleen siirtyäksesi toiseen kerrokseen oikealle

Algoritmi Selitys
U R Ui Ri Ui Fi U F
  1. Kierrä yläpuolta myötäpäivään.
  2. Kierrä oikeaa reunaa myötäpäivään.
  3. Kierrä ylöspäin vastapäivään.
  4. Kierrä oikeaa kasvoa vastapäivään.
  5. Kierrä ylöspäin vastapäivään.
  6. Kierrä etupintaa vastapäivään.
  7. Kierrä yläpuolta myötäpäivään.
  8. Kierrä etupintaa myötäpäivään.

body_middleorient Yläkerroksen kuutio ei ole oikeassa asennossa.( Ruwix.com )

Jos reunakappale ei ole ylimmässä kerroksessa tai se on väärä

Algoritmi Selitys
U R Ui Ri Ui Fi U F U2 U R Ui Ri Ui Fi U F
  1. Kierrä yläpuolta myötäpäivään.
  2. Kierrä oikeaa reunaa myötäpäivään.
  3. Kierrä ylöspäin vastapäivään.
  4. Kierrä oikeaa kasvoa vastapäivään.
  5. Kierrä ylöspäin vastapäivään.
  6. Kierrä etupintaa vastapäivään.
  7. Kierrä yläpuolta myötäpäivään.
  8. Kierrä etupintaa myötäpäivään.
  9. Kierrä yläpuolta myötäpäivään kaksi kertaa.
  10. Kierrä yläpuolta myötäpäivään.
  11. Kierrä oikeaa reunaa myötäpäivään.
  12. Kierrä ylöspäin vastapäivään.
  13. Kierrä oikeaa kasvoa vastapäivään.
  14. Kierrä ylöspäin vastapäivään.
  15. Kierrä etupintaa vastapäivään.
  16. Kierrä yläpuolta myötäpäivään.
  17. Kierrä etupintaa myötäpäivään.

vartalokeltainen risti Keltainen risti.( Ruwix.com )

Vaihe 4: Luo keltainen risti

Tämä vaihe on aivan kuin valkoinen risti, mutta on paljon enemmän ajateltavia kappaleita, koska olet jo ratkaissut paljon pulmia. Tässä vaiheessa älä huoli, jos reunakappaleet eivät vastaa kasvojen väriä. Työskentelemme myöhemmin.

On kolme erilaista kuviota, jotka saatat nähdä kuutiossasi. Katso yläpintaa ja harkitse vain keltaisen ristin muoto - jätä sivuttaiset reunat toistaiseksi huomiotta. Saatat nähdä yhden yksittäisen keltaisen pisteen keskellä, saatat nähdä L-muodon tai viivan.

Kun selvität oikean järjestelyn, Suorita seuraava algoritmi niin monta kertaa kuin alla on määritelty .

Algoritmi Selitys
F R U Ri Ui Fi
  1. Kierrä etupintaa myötäpäivään.
  2. Kierrä oikeaa reunaa myötäpäivään.
  3. Kierrä yläpuolta myötäpäivään.
  4. Kierrä oikeaa kasvoa vastapäivään.
  5. Kierrä ylöspäin vastapäivään.
  6. Kierrä etupintaa vastapäivään.

body_yellowdot Keltainen keskipiste.( Ruwix.com )

Jos sinulla on yksi keltainen piste

Suorita algoritmi kolme kertaa.

vartalo_keltainenL Keltainen L-muoto. Huomaa suunta siten, että jalat peittävät vasemman yläreunan.( Ruwix.com )

Jos sinulla on L-muoto

Kierrä koko kuutiota, kunnes L-muodon jalat peittävät reunakappaleen vasemmassa yläkulmassa. Suorita algoritmi kaksi kertaa.

body_yellowline Keltaisen viivan muodostuminen.( Ruwix.com )

Jos sinulla on linja

Kierrä koko kuutiota, kunnes viiva on vaakasuora. Suorita algoritmi kerran.

body_badedge Keltainen risti on valmis, mutta reunapalat eivät ole oikeassa asennossa.( Ruwix.com )

Vaihe 5: Vaihda keltaiset reunat ylimmässä kerroksessa

Nyt on aika varmistaa, että keltainen risti on suunnattu oikein siten, että ylimmän kerroksen keskikuution väri vastaa kasvoja, joilla se on. Käytämme algoritmia, joka vaihtaa etu- ja vasemman yläreunan.

Kierrä yläkerrosta, kunnes löydät kaksi reunaa, jotka on vaihdettava keskenään. Jos et löydä kahta reunaa eri kasvoista, jotka sijaitsevat seuraavalla puolella, voit suorittaa algoritmin läpi kahdesti.

Algoritmi Selitys
R U Ri U R U2 Ri U
  1. Kierrä oikeaa reunaa myötäpäivään.
  2. Kierrä yläpuolta myötäpäivään.
  3. Kierrä oikeaa kasvoa vastapäivään.
  4. Kierrä yläpuolta myötäpäivään.
  5. Kierrä oikeaa reunaa myötäpäivään.
  6. Kierrä yläpuolta myötäpäivään kaksi kertaa.
  7. Kierrä oikeaa kasvoa vastapäivään.
  8. Kierrä yläpuolta myötäpäivään.

body_yellowposition Keltaiset kulmat on sijoitettava oikein, jotta ne voivat siirtyä oikeille paikoilleen.( Ruwix.com )

Vaihe 6: Aseta keltaiset kulmat

Saakaamme ne jäljellä olevat keltaiset kulmat mihin he kuuluvat. Juuri nyt heidän täytyy vain mennä oikeisiin paikkoihin - ei ole väliä, onko suunta väärä.

Ensin etsi keltainen kulma, joka on oikeassa asennossa, vaikka se ei vielä olisikaan yläpinnalla. Kierrä koko kuutio käsissäsi, kunnes oikein sijoitettu keltainen kuutio on oikeassa ja oikeassa yläkulmassa. Selaa sitten alla olevan algoritmin läpi, kunnes muut kolme kulmaa ovat oikeassa asennossa.

Jos et löydä keltaista kuutiota oikeasta kohdasta, toista algoritmi satunnaisessa kulmassa, kunnes saat sen oikeaan kohtaan.

Algoritmi Selitys
U R Ui Li U Ri Ui L
  1. Kierrä yläpuolta myötäpäivään.
  2. Kierrä oikeaa reunaa myötäpäivään.
  3. Kierrä ylöspäin vastapäivään.
  4. Kierrä vasenta kasvoa vastapäivään.
  5. Kierrä yläpuolta myötäpäivään.
  6. Kierrä oikeaa yläpuolta vastapäivään.
  7. Kierrä ylöspäin vastapäivään.
  8. Kierrä vasenta pintaa myötäpäivään.

body_solved Valmis kuutio.( Ruwix.com )

Vaihe 7: Ratkaise viimeisen kerroksen kulmat

Olemme kotikaupungissa! Nyt kun keltaiset kuutiomme on sijoitettu, meidän on suunnattava kulmat oikein.

Pidä kuutiosta yläosaa, jonka haluat suunnata, oikeassa yläkulmassa. Suorita alla olevan algoritmin läpi, kunnes kappale on oikeassa asennossa. Kun tämä on oikein suunnattu, toista prosessia, kunnes seuraava kappale on paikallaan, ja niin edelleen, kunnes kuutio on ratkaistu.

mihin aikaan sat -tulokset tulevat

Älä paniikkia, jos se alkaa näyttää siltä kuin olisit sekoittanut koko kuution. Se palaa normaaliksi, kun olet saanut kaikki keltaiset kulmat paikoilleen. Älä ohita mitään käännöksiä, vaikka näyttää siltä, ​​että olet valmis, koska tämä voi sekoittaa asioita!

Voit kiertää yläkerrosta algoritmin täydellisten toistojen välillä kuutioiden asettamiseksi paikoilleen.

Algoritmi Selitys
Ri Di R D
  1. Kierrä oikeaa kasvoa vastapäivään.
  2. Kierrä alaspäin vastapäivään.
  3. Kierrä oikeaa reunaa myötäpäivään.
  4. Kierrä alaspäin kasvot myötäpäivään.

body_solution_puzzle

Kuinka ratkaista Rubikin kuutio: 3 vaihtoehtoista ratkaisua

Aloittelijan tapa ratkaista Rubikin kuutio on juuri tämä: aloittelijoille. Jos haluat ryhtyä pikakuutioon, sinun on hallittava joitain hankalampia, mutta tehokkaampia menetelmiä.

# 1: Fridrich-menetelmä

Fridrich-menetelmä, jota kutsutaan myös CFOP: ksi, on yksi nopeimmista kuutioista. Se on sekä nopeaa että tehokasta, mikä eliminoi monet toistuvista algoritmeista tarkkuuden ja liikkeiden säästämisen hyväksi, mutta se on myös ehdottomasti ei helppo . On suositeltavaa, että opit aloittelijan menetelmä ennen siirtymistä Fridrich-menetelmään, jotta sinulla on ydintieto kuution toiminnasta.

Fridrich-menetelmä toimii jakamalla kuutio kerroksiksi, jotka ratkaistaan ​​erikseen algoritmeilla, sen sijaan, että ratkaistaisiin kukin kasvot. Se koostuu neljästä alla kuvatusta vaiheesta, joista jokaisella on omat säännöt ja algoritmit.

Vaihe 1: Risti

Tässä vaiheessa muodostat ristin. Suurin osa pikajuoksijasta alkaa valkoisella ristillä johdonmukaisuuden vuoksi, mutta voit käyttää mitä tahansa väriä. Kutsumme tätä valkoiseksi ristiksi.

Aloita nopeuttaminen aloittamalla valkoinen kuvapuoli alaspäin. Voit ratkaista kuution valkoisilla kasvoilla mihin tahansa suuntaan, mutta harjoittelu sen kanssa auttaa parantamaan nopeutta.

Koska kuutiojärjestelyjä on niin paljon, tämä vaihe tehdään intuition avulla. Harjoittele paljon saadaksesi syvällisen käsityksen siitä, kuinka kappaletta kierretään muodostaen risti nopeasti.

Muodosta valkoinen risti siten, että jokaisen valkoisen reunan sivut vastaavat sivusuunnassa olevien keskikappaleiden väriä. Käännä reunakappaleesi niin, että ne ovat oikeassa asennossa, ja siirry seuraavaan vaiheeseen.

Ristivaihe kestää keskimäärin seitsemän kierrosta nopeuskubereille. Mitä vähemmän kierrosta, sitä vähemmän aikaa menetetään tässä vaiheessa.

Vaihe 2: Kaksi ensimmäistä kerrosta (F2L)

Toinen vaihe, jossa kaksi ensimmäistä kerrosta ratkaistaan, tehdään tyypillisesti myös intuitiivisesti, vaikka algoritmeja onkin olemassa . Tasot ratkaistaan ​​samanaikaisesti, joten sinun ei pitäisi ratkaista molempia puolia erikseen.

Kuutiosi voi näyttää tässä vaiheessa 41 mahdollisuudesta. Sinun on ratkaistava ensimmäisen kerroksen neljä kulmaa ja neljä keskikerroksen reunakappaletta. Voit tehdä tämän yhdistämällä sopivat kulma- ja reunakappaleet lohkoiksi. Ratkaise sitten nämä lohkot oikeaan asentoonsa ja toista, kunnes kaksi ensimmäistä tasoa on ratkaistu.

Vaihe 3: Suuntaa viimeinen kerros (OLL)

Nyt kun kaksi ensimmäistä kerrosta on tehty, meidän on tehtävä ylin kerros. Tavoitteemme tässä vaiheessa on saada viimeinen taso oikein suunnatuksi - meidän ei tarvitse huolehtia, jos sivuvärit eivät täsmää ennen seuraavaa vaihetta . Saamme yläpinnat kaikki yhdellä värillä, mikä on keltainen, jos meillä on valkoinen kasvomme pohjassa.

Tähän vaiheeseen on kaksi mahdollista lähestymistapaa: kaksisuuntainen OLL ja yhden näköinen OLL.

Kaksisuuntainen OLL

Kaksivaiheisen OLL: n ensimmäinen vaihe, joka on helpompaa, mutta hitaampaa menetelmää , on viimeisten kerroksen reunakappaleiden suuntaaminen. Tätä varten on olemassa kolme algoritmia . Saatat tunnistaa nämä aloittelijan menetelmän vaiheesta, jossa luot valkoisen ristin.

Toinen vaihe on viimeisen kerroksen kulmakappaleiden suuntaaminen. Tässä on seitsemän erilaista algoritmia yläpintasi kokoonpanosta riippuen.

Yhden katsauksen OLL

Tässä versiossa käytät yhtä algoritmia kaikkien muunnelmien ratkaisemiseen ja viimeisen kerroksen suuntaamiseen . Sinun täytyy oppia monia algoritmeja, jotta tämä vaihe voidaan suorittaa oikein, mutta se säästää 2–4 sekuntia, jos kuuntelet nopeutta. Nämä algoritmit on järjestetty muodon mukaan, jonka ne tekevät yläpinnalle , joten harjoittele tätä vaihetta, kunnes jokainen algoritmi tuntuu luonnolliselta, kun näet vastaavan kuutioasettelun.

Vaihe 4: Viimeisen kerroksen (PLL) permutaatio

Kuutioasi on tässä vaiheessa 21 mahdollista järjestelyä , mikä tarkoittaa, että sinulla on 21 erilaista algoritmia oppia. Jälleen kerran on olemassa kaksi erilaista menetelmää: kaksisuuntainen ja yhden näköinen PLL.

Kaksisuuntainen PLL

Tässä versiossa ratkaiset kuution kahdella algoritmilla, mikä tarkoittaa, että sinun on opittava vähemmän algoritmeja. Kuitenkin, jos haluat ratkaista kuutiot maailmanennätysnopeudella, sinun kannattaa tietää kaikki niistä. Tämä versio on loistava aloittelijoille, mutta niiden, jotka haluavat olla kilpailukykyisiä, on työskenneltävä yhden näköisen PLL: n hallitsemiseksi.

Ensin sinun on läpäistävä yläpinnan kulmapalat yhdellä kahdesta algoritmista: Aa-perm ja E-perm .

tulevatko syövät ja vaakat toimeen keskenään

Seuraavaksi läpäise reunat. Kun olet kulmien oikein permutoinut, on vain neljä muunnosta ja siten neljä algoritmia: Ua-perm, Ub-Perm, Z-perm ja H-perm .

Seuraa sopivaa algoritmia ja olet ratkaissut kuution!

Yhden katsauksen PLL

Yhden katsauksen PLL antaa sinun ratkaista Rubikin kuutio vain yhdellä algoritmilla. Tämä vaatii paljon ulkoa, mutta voi säästää arvokkaita sekunteja, jos kilpailet.

Harjoittele näitä algoritmeja paljon, joten niistä tulee toinen luonne sinulle.

# 2: Roux-menetelmä

Roux-menetelmä, kuten Fridrich-menetelmä, on tarkoitettu niille, jotka ovat kokeneet Rubikin kuutioiden ratkaisemisen. Jos haluat vähentää aikaa aloittelijan menetelmästä, Roux-menetelmän oppiminen voi olla hyvä tapa saavuttaa se.

Roux-menetelmässä on neljä päävaihetta.

Vaihe 1: Rakenna 1x2x3-lohko toiselle puolelle

Aloita L-puolella, jos olet oikeakätinen. Tämän vaiheen loppuun mennessä taka-, ala- ja etupintojen reunat, samoin alas-, taka- ja vasemmanpuoleisten kulmien sekä vasemman ja oikean keskipisteen kulmat ratkaistaan.

Kuinka lähestyt tätä vaihetta, riippuu kuution kokoonpanosta. Niin monien potentiaalisten ratkaisujen ansiosta tämä osa on ratkaistava intuitiivisesti eikä suorittamalla algoritmeja.

Vaihe 2: Rakenna 1x2x3-lohko vastakkaiselle puolelle

Älä ole huolissasi siitä, että olet optimaalinen täällä, koska mahdollisia yhdistelmiä on vielä niin paljon. Tämän menetelmän luoja ehdottaa keskittymistä ensin 1x2x2-lohkon ratkaisemiseen yhdistämällä kulma-reunapari ja lisäämällä sitten puuttuva reuna ennen viimeisen kulman ja reunan ratkaisemista. Tämän avulla voit keskittyä vain kahteen elementtiin pikemminkin kuin kaikkiin kerralla.

Algoritmit riippuvat yksilöllisestä kokoonpanostasi, joten harjoittele kokoonpanon sovittaminen oikeaan algoritmiin kunnes se tulee sinulle luonnollisesti.

Vaihe 3: Ratkaise jäljellä olevat 4 kulmaa

Tämä vaihe on yksi vaikeimmista Roux-menetelmässä. On suositeltavaa, että opit tapaukset vähitellen, hyödyntämällä niitä jokaista enemmän harjoitellessasi.

On olemassa 48 potentiaalista tapaa, jolla kuutiosi voidaan järjestää tähän. Kuinka ratkaiset kuution, riippuu järjestelystä, joten työskentele läpi tämä algoritmien kokoelma monilla erilaisilla muunnelmilla, jotta saat ne kaikki kiinni.

Vaihe 4: Ratkaise jäljellä olevat 6 reunaa ja 4 keskusta

Keskimäärin niin paljon kuutiosta valmis, useimmat ihmiset tarvitsevat alle 15 siirtoa kuution ratkaisemiseksi täältä .

Tämän vaiheen ensimmäinen vaihe on reunojen suuntaaminen. Teet tämän vain siirtämällä keski- ja yläpintoja , mikä säästää arvokasta liikettä, koska muut kasvot ovat jo suunnattu oikein.

Seuraavaksi sinä ratkaise yläpinnan oikea ja vasen reuna , jonka tulisi myös täydentää vasen ja oikea sivukerros.

mikä on veden tiheys

Lopuksi, ratkaise keskipinnan keskikohta ja reunat . Siellä on vain kolme mahdollista tapausta tässä vaiheessa , joka eliminoi osan välttämättömästä muistista, vaikka optimointiin on potentiaalia.

# 3: ZZ-menetelmä

ZZ-menetelmä, luonut vuonna 2006 Zebigniew Zborowski , on uudempi tapa ratkaista Rubikin kuutio, joka on jaettu kolmeen vaiheeseen.

Vaihe 1: EOLine

Tässä vaiheessa tavoitteesi on suunnata kuution kaikki reunat (EO) samalla kun saat DF- ja DB-reunat linjaan (viiva). Jos tämä ratkaistaan ​​tällä tavalla, voit viimeistellä kuution kiertämällä vain L-, R- ja U-pintoja pikemminkin kuin ne kaikki.

Tämän vaiheen ratkaiseminen vie keskimäärin kuusi siirtoa, mutta sen ei pitäisi kestää yli yhdeksän; se on kuitenkin vaikein vaihe, koska se vaatii paljon ennakolta.

Vaihe 2: Kaksi ensimmäistä kerrosta (F2L)

Tässä vaiheessa ratkaiset kaksi ensimmäistä tasoa. Tämän saavuttamiseksi rakenna kaksi 1x2x3-lohkoa molemmille puolille linjaa, jonka teit EOLine-vaiheessa . Jälleen kerran, kun reunat ovat suunnattuina, sinun on vain kierrettävä L-, R- ja U-pintoja kuution täydentämiseksi.

Vaihe 3: Viimeinen kerros (LL)

Kuten olet ehkä arvannut, viimeinen vaihe on viimeisen kerroksen ratkaiseminen. Kuten jotkut muut Rubikin kuutionratkaisumenetelmät, voit ratkaista kuution kaksisuuntaisella järjestelmällä (kaksi algoritmia) tai yhden katsauksen järjestelmällä (yksi algoritmi). Kaksisuuntaisella järjestelmällä on 20 potentiaalista algoritmia, jotka on opittava, kun taas yhden näkymän järjestelmässä on valtavat 493 potentiaalista algoritmia.

body_glow

Kuinka ratkaista Rubikin kuutio aloittelijoille: 3 tärkeintä vinkkiä

Oppiminen ratkaisemaan Rubikin kuutio ei ole pieni saavutus! Jopa aloittelijan menetelmä voi olla hankala toteuttaa hyvin , joten tässä on joitain nopeita vinkkejä kuution hallintaan.

# 1: Harjoittele, Harjoittele, Harjoittele

Rubikin kuution ratkaiseminen on vaikeaa. Yksinkertaista menetelmää ei ole - aloittelijan menetelmä on edelleen pitkä ja yksityiskohtainen prosessi joka edellyttää uuden sanaston oppimista ja seuraavien vaiheiden seuraamista, jotka saattavat olla sinulle tuntemattomia.

Ainoa tapa parantua on harjoitella , joten jatka työskentelyä, kunnes tunnet nopeutesi kasvavan kulkiessasi. Älä anna periksi, jos sinusta tuntuu siltä, ​​ettet pääse mihinkään - jokainen toisto tuo sinut lähemmäksi muistamista!

# 2: Käytä Cube Solveria tarvittaessa

Joskus voi tuntua siltä, ​​että juutut mahdottomasti jumiin, mutta a Rubikin kuutio ratkaisija voi olla vastaus. Jos pystyt seuraamaan ratkaisijan vaiheita saadaksesi selville, miten päästä sinusta suolakurkkua, olet paremmin valmistautunut seuraavan kerran, kun kohtaat samanlaisen tilanteen. Älä pelkää antaa jonkun näyttää sinulle, miten se tehdään!

# 3: Aloita yksinkertainen

Vaikka haluat päästä pikakuutioon, aloita yksinkertaisesti: hallitse aloittelijan menetelmä, ennen kuin siirryt muille , koska tarvitset vankan perustan ymmärtääksesi, kuinka kuutio toimii ja kuinka liikutella sormiasi tehokkaammin.

Kun olet tehnyt sen, voit siirtyä edistyneisiin menetelmiin ja oppia kaikki pikkusormen temput, jotka mahdollistavat pikakuution.

Mielenkiintoisia Artikkeleita

Arcadian yliopiston pääsyvaatimukset

Mitä sinun on tiedettävä Etelä -Pasadenan lukiosta

Löydä osavaltion sijoitukset, SAT/ACT -tulokset, AP -tunnit, opettajan verkkosivustot, urheiluryhmät ja paljon muuta Etelä -Pasadenan lukiosta Etelä -Pasadenassa, Kaliforniassa.

Kuinka ässä AP-kemialaboratoriot

Huolestutko AP-kemian laboratorioista? Selitämme, mitä ne kattavat, mitä sinun on tehtävä ja miten voit menestyä.

Enneagrammin tyyppi 1: Perfektionisti elämässä, rakkaudessa ja työssä

Oletko vai onko joku läheisistäsi Enneagrammin tyyppi 1? Opi tunnistamaan reformaattorin tyyppi ja millainen he ovat.

10 parasta graafista laskinta (fyysinen ja online)

Etsitkö graafista laskinta? Tutustu luetteloon parhaista fyysisistä ja online-piirtolaskureista sekä siitä, miten graafista laskinta käytetään.

Mitkä ovat ICD-10-koodit diabetekselle? Täydellinen luettelo

Tarvitsetko ICD-10-koodeja diabetes mellitukselle? Katso tämä täydellinen luettelo ICD-9- ja ICD 10 -koodeista, jotka kattavat tyypin 1, tyypin 2 ja muut diabeteksen muodot.

ACT: n tekeminen 7. luokassa: Pitäisikö sinun tehdä se?

Pitäisikö 7. luokan oppilaiden ottaa ACT? Esittelemme syyt, miksi sinun on ehkä suoritettava ACT 7. luokassa, sekä testin niin varhaisen haittapuolet.

229 Yleiset englanninkieliset verbit ja esimerkit

Etsitkö luetteloa verbisanoista? Verbiluettelomme sisältää kaikki kolme verbityyppiä ja esimerkkejä.

Marquette -yliopiston pääsyvaatimukset

Wesleyanin pääsyvaatimukset

Kuinka päästä MIT: iin: 5 asiantuntijavalintavinkkiä

Kuinka vaikeaa on päästä MIT: ään? Opi, kuinka voit olla MIT-hakutilastot ja olla yksi harvoista mennä tähän erinomaiseen tutkimusyliopistoon.

Virginia Techin pääsyvaatimukset

20 parasta kirjoituskilpailua lukiolaisille

Haluatko osallistua joihinkin kirjoituskilpailuihin? Tutustu laajaan luetteloon lukio -opiskelijoiden kirjoituskilpailuista: voit julkaista ja ansaita rahaa yliopistolle.

JMU: n pääsyvaatimukset

Pittsburghin yliopiston SAT-tulokset ja GPA

Kalifornian parhaat koulut | John Muir Magnet School Rankings ja tilastot

Löydä osavaltion sijoitukset, SAT/ACT -tulokset, AP -tunnit, opettajan verkkosivustot, urheiluryhmät ja paljon muuta John Muir Magnet Schoolista San Diegossa, Kaliforniassa.

Oregonin yliopiston ACT-tulokset ja GPA

Palos Verdesin lukio 2016-17 rankingit | (Palos Verdes Estates,)

Löydä osavaltioiden rankingit, SAT / ACT-tulokset, AP-luokat, opettajien verkkosivustot, urheilutiimit ja paljon muuta Palos Verdesin lukiosta Palos Verdes Estatesissa, Kaliforniassa.

La Sallen yliopiston SAT -tulokset ja GPA

Mikä on yhdistelmälause? Tyypit ja esimerkit

Mikä on yhdistelmälause? Miten se eroaa monimutkaisesta lauseesta? Opi näiden lauseiden määritelmät ja katso esimerkkejä yhdistetyistä lauseista.

2.5 GPA: Onko tämä hyvä? Korkeakoulut, joihin pääset 2.5

Mikä on 2,5 GPA? Onko se hyvä vai huono, ja mitkä korkeakoulut hyväksyvät 2,5 GPA: n? Selvitä, mihin kouluihin voit päästä.

Baruch College (City University of New York) SAT -tulokset ja GPA

1380 SAT -pisteet: Onko tämä hyvä?

ACT Täysi maksu ja rekisteröinti: Mikä on ACT: n kokonaiskustannukset?

Kuinka paljon ACT maksaa ja mitkä ovat kaikki testaus- ja rekisteröintimaksut? Tutustu täydelliseen oppaaseemme, niin tiedät kuinka säästää rahaa.

Yksittäiset muuttujayhtälöt algebrassa: ACT -matematiikkastrategiat

Tarvitsetko apua algebrayhtälöiden kanssa ACT Math? Yksittäiset muuttujayhtälöt ovat yleisin yhtälökysymystyyppi. Opi matemaattisia strategioita ja vinkkejä näihin ongelmiin.