Yhdysvaltain paras historianhoitaja-arvosteluopas 2020

ominaisuus_lippu

Otetaanko Yhdysvaltain historia Regents-testiä varten? Seuraavat Yhdysvaltain History Regents -tenttipäivät ovat keskiviikko 22. tammikuuta ja torstai 18. kesäkuuta molemmat klo 9.15. Oletko valmis?

Olet ehkä kuullut, että testissä tapahtuu joitain merkittäviä muutoksia. Tässä oppaassa selitämme kaiken, mitä sinun tarvitsee tietää äskettäin tarkistetusta Yhdysvaltain historianhoitajakokeesta, mistä muoto näyttää miltä aiheilta se kattaa. Mukana on myös virallisia näytekysymyksiä jokaisesta kysymystyypistä, jonka näet tässä testissä, ja erittelemme tarkalleen, mitä vastauksiisi niihin tulisi sisältyä.



Mikä on Yhdysvaltain historianhoitajakokeen muoto?

Vuodesta 2020 Yhdysvaltain History Regents -tentillä on uusi muoto. Aikaisemmin testi koostui 50 monivalintakysymyksestä, joissa oli pitkiä esseitä, mutta nyt siinä on sekoitus monivalintakysymyksiä, lyhyitä vastauksia, lyhyitä esseitä ja pitkiä esseekysymyksiä (koulut voivat käyttää kokeen vanhaa versiota kesäkuuhun asti) 2021). Tässä on uuden testin muoto ja sen pisteet:

Kysymysten määrä kysymystyyppi Pisteitä per kysymys Annettu osittainen luotto? Kokonaispisteet
Osa I 28 Monivalinta 1 Älä 28
Osa II 2 Lyhyt essee 5 Joo 10
Osa III 7 6 lyhyt vastaus 1 Kansalaislukutaito-essee 1 lyhyttä vastausta kohti, 5 esseelle Vain pitkälle esseelle yksitoista
KAIKKI YHTEENSÄ 37 - - - 49

Osa 1

Osa 1 koostuu 28 monivalintakysymyksestä. T tässä osassa ei ole tarkkaa palautusmenettelyä; kaikki nämä kysymykset perustuvat ärsykkeisiin (mitä he kutsuvat asiakirjoiksi, kuten julisteiksi, kirjeiksi, puheiksi jne.), jotka sisällytetään testiin. Ärsykkeitä on yhdeksän - kymmenen, joten kutakin ärsykettä seuraa noin 2-3 kysymystä.

Osa 2

Osassa 2 on kaksi pariksi liitettyä asiakirjaa (aina ensisijaiset lähteet). Kutakin asiakirjaparia varten opiskelijat vastaavat lyhyellä esseellä (noin kaksi tai kolme kappaletta, ei johdantoa tai päätelmää).

Ensimmäistä asiakirjaparia varten opiskelijoiden on kuvattava asiakirjojen historiallinen konteksti ja selitettävä, miten nämä kaksi asiakirjaa liittyvät toisiinsa. Toisen parin kohdalla opiskelijat kuvaavat jälleen asiakirjojen historiallisen kontekstin ja selittävät sitten, kuinka yleisö, puolueellisuus, tarkoitus tai näkökulma vaikuttavat kunkin asiakirjan luotettavuuteen.

Osa 3

Osa A: Opiskelijoille annetaan joukko asiakirjoja, jotka keskittyvät siviili- tai perustuslailliseen kysymykseen, ja heidän on vastattava kuuteen lyhytvastaiseen kysymykseen heistä.

B osa: Samojen asiakirjojen käyttö kuin A osa, opiskelijat kirjoittavat täyspitkän esseen (Civic Literacy essee), joka vastaa seuraavaan kehotukseen:

  • Kuvaile perustuslain tai kansalaiskysymyksen historiallisia olosuhteita.
  • Selitä yksilöiden, ryhmien ja / tai hallitusten pyrkimyksiä käsitellä tätä perustuslaillista tai kansalaiskysymystä.
  • Keskustelkaa näiden ponnistelujen onnistumisesta TAI keskustelkaa ponnistelujen vaikutuksesta Yhdysvaltoihin ja / tai amerikkalaiseen yhteiskuntaan.

Mitä aiheita Yhdysvaltain historia rekisteröi tentti?

Vaikka Yhdysvaltain History Regents -testin muoto on muuttumassa, tentissä painotetut aiheet pysyvät melko samoina. Uusia visioita julkisille kouluille suosittelee, että opettajat perustavat Yhdysvaltain historian luokan seuraavien kymmenen yksikön ympärille:

Yksikkö 1: siirtomaa-säätiöt Yksikkö 2: Amerikan vallankumouksen yksikkö 3A: Kansakunnan rakentaminen 3B: Sektionalismi ja sisällissota-yksikkö 4: Jälleenrakennusyksikkö 5: Kullattu aikakausi ja Progressiivinen aikakausi Yksikkö 6: Amerikan voimayksikön nousu 7: Hyvinvointi- ja masennusyksikkö 8: Toisen maailmansodan yksikkö 9: Kylmän sodan yksikkö 10: Kotimuutos

Kuten näette, Yhdysvaltain historian regenttikoe voi kattaa melkein kaikki tärkeimmät aiheet / aikakaudet / konfliktit Yhdysvaltain historiassa siirtomaa-ajankohdasta nykypäivään, joten varmista, että sinulla on hyvä käsitys kustakin aiheesta Yhdysvaltain historian regenttiarvostelussa.

body_mountrushmore-1

Miltä kysymykset näyttävät Yhdysvaltain historianhoitajakokeessa?

Koska Yhdysvaltain History Regents -tenttiä uudistetaan vuoteen 2020 mennessä, kaikki vanhat julkaistut kokeet (vastausselityksineen) ovat vanhentuneita. Ne voivat silti olla hyödyllisiä opintovälineitä, mutta sinun on muistettava, että ne eivät ole samat kuin tekemäsi testi.

Onneksi New Yorkin osavaltion opetusministeriö on julkaissut osan näyte tentti joten voit nähdä miltä Yhdysvaltain History Regents -tentin uusi versio tulee olemaan. Tässä osassa käydään läpi esimerkkikysymys jokaisesta testissä näkyvästä neljästä kysymystyypistä ja selitetään, miten siihen voidaan vastata.

Monivalintakysymys

Perustaa vastauksesi kysymyksiin 1 - 3 alla olevan kirjeen ja yhteiskuntatieteiden tuntemuksesi perusteella.

. . . Minua varten saattoi minut Packingtownin kautta nuori asianajaja, joka oli kasvatettu piirillä, joka oli työskennellyt pojana Armourin tehtaalla ja tiesi enemmän tai vähemmän läheisesti jokaisen työnjohtajan, 'tarkkailijan' ja vartijan paikasta. Näin omin silmin kinkkuja, jotka olivat pilaantuneet suolakurkkua, pumpattu täyteen kemikaaleja hajun tuhoamiseksi. Näin savustetun naudanlihan jätepäät varastoituna tynnyreihin kellarissa, saasteessa, jota en voinut kuvata kirjeessä. Näin huoneet, joissa säilytettiin makkaranlihaa, joissa makasi myrkytetyt rotat ja rottien lanta peitti ne. Näin koleraan kuolleiden sikojen kuljetuksen aikana lastatun pakettiautoihin vietäväksi Globe-nimiseen paikkaan Indianassa, jotta heidät voitaisiin valmistaa sardiksi. Lopuksi löysin lääkärin, tohtori William K.Jaques, 4316 Woodland avenue, Chicago, joka hoitaa bakteriologian laitosta Illinoisin osavaltion yliopistossa ja vastasi lihan kaupunkitarkastuksesta vuosina 1902-3, ja hän kertoi minulle hän oli nähnyt nautaeläinten ruhoja, joihin oli merkitty tarkastajien tuomitsemismerkinnät, jätetty avoimille alustoille ja kuljetettu yöllä pois myyntiin kaupungissa. . . .

- Upton Sinclairin kirje presidentti Theodore Rooseveltille 10. maaliskuuta 1906

  1. Upton Sinclair kirjoitti tämän kirjeen presidentti Theodore Rooseveltille ilmoittaakseen presidentille

1. lihatuotteiden liiallinen liittovaltion sääntely
2. epäterveelliset käytännöt lihanpakkauslaitoksissa
3. lihanpakkausalan työntekijöiden palkkojen nostaminen
4. lihapakkausteollisuutta sääntelevät valtion lait

Tentissä on 28 monivalintakysymystä, ja ne kaikki viittaavat 'ärsykkeisiin', kuten tämän esimerkin ote Upton Sinclairin kirjeestä Theodore Rooseveltille. Tämä tarkoittaa, että sinun ei tarvitse koskaan vetää vastausta tyhjästä (sinulla on aina tietoa ärsykkeestä, johon viitata), mutta tarvitset silti vankan tietämyksen Yhdysvaltojen historiasta, jotta pärjäisit hyvin.

Vastaa näihin kysymyksiin lukemalla ensin ärsyke huolellisesti, mutta silti tehokkaasti. Tässä esimerkissä Sinclair kuvaa paikkaa nimeltä Packingtown, ja se näyttää olevan melko karkea. Hän mainitsee mädäntyneen lihan, kuolleet rotat, tartunnan saaneet eläimet jne.

Kun sinulla on vankka käsitys siitä, mistä ärsykkeessä on kyse, lue vastausvaihtoehdot (jotkut opiskelijat saattavat mieluummin lukea vastausvaihtoehdot läpi ennen ärsykkeen lukemista; yritä molempia nähdäksesi, mitä haluat).

Vaihtoehto 1 ei vaikuta oikealta, koska lihapakkatehtaalla ei todellakaan näytä olevan paljon sääntelyä. Vaihtoehto 2 näyttää mahdolliselta, koska asiat näyttävät siellä olevan erittäin epäterveellisiä. Vaihtoehto 3 on väärä, koska Sinclair ei mainitse mitään palkoista, ja vastaavasti vaihtoehdon 4 tapauksessa kirjeessä ei ole mitään valtion laeista.

mitä merkki syöpä tarkoittaa

Vaihtoehto 2 on oikea vastaus. Ärsykkeen (kirje) takia sinun ei tarvitse tietää kaikkea Yhdysvaltojen teollistumisen historiasta ja siitä, kuinka sen raju kasvu on taipumus aiheuttaa vakavia terveys-, sosiaalisia / moraalisia jne. Ongelmia, mutta sinulla on yleiskatsaus se voi ainakin auttaa sinua vastaamaan tällaisiin kysymyksiin nopeammin ja enemmän itseluottamuksella.

Lyhyt essee

Tämä lyhyt esseekysymys perustuu mukana oleviin asiakirjoihin ja on suunniteltu testaamaan kykyäsi työskennellä historiallisten asiakirjojen kanssa. Jokainen lyhyt essee-kysymysjoukko koostuu kahdesta asiakirjasta. Joitakin näistä asiakirjoista on muokattu tätä kysymystä varten. Muista, että asiakirjassa käytetty kieli ja kuvat saattavat heijastaa sen luomisajan historiallista kontekstia.

Tehtävä: Lue ja analysoi seuraavia asiakirjoja soveltamalla yhteiskuntatieteiden osaamistasi ja taitojasi kirjoittamaan lyhyt essee kahdesta tai kolmesta kappaleesta, joissa sinä:

  • Kuvaile näiden asiakirjojen historiallinen konteksti
  • Tunnista ja selitä suhde näissä asiakirjoissa olevien tapahtumien ja / tai ideoiden välillä (syy ja seuraus, tai Samankaltaisuus / ero, tai Käännekohta)

Kun kehität lyhyttä essee-vastaustasi kahdesta tai kolmesta kappaleesta, muista pitää nämä selitykset mielessä:

Kuvaile tarkoittaa 'havainnollistaa jotain sanoin tai kertoa siitä'

Historiallinen konteksti viittaa 'näihin asiakirjoihin liittyviin tapahtumiin, ideoihin tai kehitykseen liittyviin tai yhdistäviin historiallisiin olosuhteisiin'

Tunnistaa tarkoittaa `` nimen lisäämistä tai nimeämistä ''

Selittää tarkoittaa 'tehdä selväksi tai ymmärrettäväksi; perustella syyt tai syyt; näyttää loogisen kehityksen tai suhteen '

Suhteiden tyypit :

mitä ovat erityiset suorakulmiot

Syy viittaa 'johonkin, joka vaikuttaa tapahtuman esiintymiseen, idean nousuun tai kehityksen aikaansaamiseen'

Vaikutus viittaa siihen, mitä tapahtuu tapahtuman, idean tai kehityksen seurauksena (tulos, vaikutus, tulos)

Samankaltaisuus kertoo kuinka 'jokin on samanlainen tai sama kuin jokin muu'

Ero kertoo kuinka 'jokin ei ole samanlainen tai ei sama kuin jokin muu'

Käännekohta on 'merkittävä tapahtuma, idea tai historiallinen kehitys, joka saa aikaan merkittäviä muutoksia. Se voi olla paikallinen, alueellinen, kansallinen tai maailmanlaajuinen ''

Asiakirja 1

Reportteri: Herra presidentti, haluaisitko kommentoida Indokinan strategista merkitystä vapaalle maailmalle? Mielestäni eri puolilla maata on ollut jonkin verran ymmärrystä siitä, mitä se tarkoittaa meille.

Presidentti: Sinulla on tietysti sekä erityinen että yleinen, kun puhut sellaisista asioista. Ensinnäkin sinulla on paikkakunnan erityinen arvo maailman tarvitsemien materiaalien tuotannossa.

Silloin sinulla on mahdollisuus, että monet ihmiset siirtyvät diktatuurin alaisuuteen, joka on vastoin [vihamielistä] vapaata maailmaa.

Lopuksi, sinulla on laajempia näkökohtia, jotka saattavat seurata sitä, mitä kutsutaan 'putoavan domino' -periaatteeksi. Sinulla on asetettu rivi dominoa, kaatat ensimmäisen, ja viimeiselle tapahtuu varmuus siitä, että se menee yli nopeasti. Joten sinulla voi olla hajoamisen alku, jolla olisi syvimmät vaikutteet. . . .

Lähde: Lehdistötilaisuus presidentti Dwight Eisenhowerin kanssa 7. huhtikuuta 1954

Asiakirja 2

Yhteinen päätöslauselma

Edistetään kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden ylläpitämistä Kaakkois-Aasiassa.

Ottaa huomioon, että Vietnamin kommunistisen hallinnon laivastoyksiköt ovat rikkoneet Yhdistyneiden Kansakuntien peruskirjan ja kansainvälisen oikeuden periaatteita tahallaan ja toistuvasti hyökänneet kansainvälisillä vesillä laillisesti oleskelevia Yhdysvaltain merialuksia vastaan ​​ja ovat siten aiheuttaneet vakavan uhan kansainvälinen rauha; ja

Nämä hyökkääjät ovat osa tarkoituksellista ja järjestelmällistä aggressiokampanjaa, jonka Pohjois-Vietnamin kommunistihallinto on käynyt naapureitaan ja heidän kanssaan liittyneitä kansoja vastaan ​​vapauden kollektiivisessa puolustuksessa; ja

Yhdysvallat auttaa Kaakkois-Aasian kansoja puolustamaan heidän vapauttaan ja sillä ei ole alueellisia, sotilaallisia tai poliittisia tavoitteita tällä alueella, mutta haluaa vain, että nämä ihmiset jätetään rauhaan selvittämään kohtalonsa omalla tavallaan: Nyt , olkoon se

Yhdysvaltain senaatti ja edustajainhuone ratkaissut kokoontuneen kongressin Että kongressi hyväksyy ja tukee presidentin päällikkönä päättäväisyyttä ryhtyä kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin torjuakseen kaikki Yhdysvaltojen joukkoja vastaan ​​tehdyt aseelliset hyökkäykset ja estääkseen uudet hyökkäykset. . . .

Lähde: Tonkininlahden päätöslauselma kongressissa 7. elokuuta 1964

On tärkeää lukea asiakirjojen mukana olevat ohjeet, jotta tiedät tarkalleen, kuinka vastata lyhyisiin esseisiin. Tämä esimerkki on ensimmäisestä esseekysymyksestä, joten asiakirjojen historiallisen kontekstin selittämisen lisäksi sinun on myös selitettävä asiakirjojen välinen suhde (toisen lyhyen esseekysymyksen osalta sinun on selitettävä puolueet). Vaihtoehdot suhdetyypeille ovat:

  • syy ja seuraus,
  • samankaltaisuus / ero
  • käännekohta

Valitset vain yhden näistä suhteista. Avainsanat selitetään ohjeissa, jotka suosittelemme lukemaan huolellisesti nyt, jotta et tuhlaa aikaa tekemällä sitä testipäivänä. Yllä olevat ohjeet ovat tarkat ohjeet, jotka näet omassa kokeessasi.

Seuraavaksi lue nämä kaksi asiakirjaa ja kirjoita ylös lyhyitä muistiinpanoja, jos haluat. Asiakirja 1 on ote lehdistötilaisuudesta, jossa presidentti Eisenhower keskustelee Indokiinan tärkeydestä, nimittäin sen tuottamista tavaroista, diktatuurin vaarasta vapaalle maailmalle ja Indokinan mahdollisuudesta saada alueen muut maat kommunistikseen .

Asiakirja 2 on ote Tonkininlahden päätöslauselmasta. Siinä mainitaan Vietnamin kommunistisen hallinnon hyökkäys Yhdysvaltain laivastoon, ja siinä todetaan, että vaikka Yhdysvallat haluaa, että alueella on rauha, ja se on haluttomia osallistumaan, kongressi hyväksyy Yhdysvaltojen presidentin 'toteuttamaan kaikki tarvittavat toimenpiteet Yhdysvaltojen joukkoja vastaan ​​tehtyjen aseellisten hyökkäysten torjumiseksi ja uusien hyökkäysten estämiseksi. '

Vastauksesi saa olla enintään kolme kappaletta. Ensimmäisessä kappaleessa suosittelemme keskustelemaan näiden kahden asiakirjan historiallisesta asiayhteydestä. Täältä tulee historiatietosi. Jos sinulla on vahva käsitys tämän ajanjakson historiasta, voit keskustella siitä, kuinka Ranskan siirtomaa-aika hallitsi Indokiinaa (nykyinen Vietnam) vuonna 1954, mikä johti pohjoisen kommunistiseen hallintoon ja länsimieliseen demokratiaan. etelään. Eisenhower ei halunnut osallistua suoraan Vietnamiin, mutta hän sitoutui 'domino-teoriaan' (asiakirja 1) ja uskoi, että jos Vietnamista tulee täysin kommunistinen, myös muut Kaakkois-Aasian maat tekisivät sen. Siksi hän toimitti etelään rahaa ja aseita, mikä auttoi aiheuttamaan Vietnamin sodan puhkeamisen.

Eisenhowerin jälkeen Yhdysvalloilla oli rajallinen osallistuminen Vietnamin sotaan, mutta Tonkininlahden tapaus, jossa Yhdysvaltain ja Pohjois-Vietnamin alukset kohtaavat toisiaan ja vaihtavat tulta, johti Tonkininlahden päätöslauselmaan (asiakirja 2) ja antoi presidentti Lyndon B. Johnsonin valtuudet lähettää Yhdysvaltain armeija Vietnamiin ilman virallista sodanjulistusta. Tämä johti Yhdysvaltain osallistumisen Vietnamissa suurentumiseen.

2015 ap kem free -vaste

Sinun ei tarvitse tietää kaikkia edellä mainittuja yksityiskohtia, mutta vankka tietämys tärkeimmistä Yhdysvaltain tapahtumista (kuten sen osallistuminen Vietnamin sotaan) auttaa sinua sijoittamaan asiakirjat oikeaan historialliseen kontekstiinsa.

Keskustele vastauksesi seuraavien 1-2 kappaleen kohdalla asiakirjojen suhteesta. Se ei oikeastaan ​​ole syy-seuraussuhde, koska Eisenhowerin domino-teoria ei johtanut suoraan Tonkininlahden päätöslauselmaan, mutta voit keskustella näiden kahden asiakirjan samankaltaisuudesta ja erosta (ne ovat samankaltaisia, koska molemmat osoittavat pelkoa) koko alueesta tulee kommunistinen ja Yhdysvallat haluaa rauhaa alueella, mutta ne ovat erilaisia, koska ensimmäinen on paljon handsfree-lähestymistapa, kun taas toinen osoittaa merkittävää osallistumista). Voit myös väittää, että se on käännekohta, koska Tonkininlahden päätöslauselma oli käännekohta Yhdysvaltojen osallistumisessa Vietnamin sotaan. Siihen asti Yhdysvallat oli ensisijaisesti hands-off (kuten asiakirja 1 osoittaa). Tyypillisesti valitsemasi suhde on vähemmän tärkeä kuin kykysi tukea väitettäsi tosiseikoilla ja analyyseillä.

body_unclesam

Lyhyet vastaukset ja essee kansalaislukutaidosta

Tämä kansalaislukutaito-essee perustuu siihen liittyviin asiakirjoihin. Kysymys on suunniteltu testaamaan kykyäsi työskennellä historiallisten asiakirjojen kanssa. Joitakin näistä asiakirjoista on muokattu tätä kysymystä varten. Kun analysoit asiakirjoja, ota huomioon kunkin asiakirjan lähde ja mahdolliset näkökulmat, jotka asiakirjassa voidaan esittää. Muista, että asiakirjassa käytetty kieli ja kuvat saattavat heijastaa sen luomisajan historiallista kontekstia.

Historiallinen tausta: Afrikkalainen Amerikan kansalaisoikeudet

Amerikkalaiset ovat keskustelleet Yhdysvaltojen historian aikana monista perustuslaillisista ja kansalaisasioista. Nämä keskustelut ovat johtaneet yksilöiden, ryhmien ja hallitusten pyrkimyksiin käsitellä näitä asioita. Nämä ponnistelut ovat saavuttaneet vaihtelevaa menestystä. Yksi näistä perustuslaillisista ja kansalaiskysymyksistä on afroamerikkalaisten kansalaisoikeudet.

Tehtävä: Lue ja analysoi asiakirjat. Käyttämällä asiakirjoissa olevia tietoja ja tietämystään Yhdysvaltojen historiasta, kirjoita essee, johon sinä

  • Kuvaile tämän perustuslaillisen tai kansalaiskysymyksen historiallisia olosuhteita
  • Selitä yksilöiden, ryhmien ja / tai hallitusten pyrkimyksiä käsitellä tätä perustuslaillista tai kansalaiskysymystä
  • Keskustelkaa siitä, missä määrin nämä ponnistelut onnistuivat

Kuvaile tarkoittaa 'havainnollistaa jotain sanoin tai kertoa siitä'

Selittää tarkoittaa 'tehdä selväksi tai ymmärrettäväksi; perustella syyt tai syyt; näyttää loogisen kehityksen tai suhteen '

Keskustella tarkoittaa 'tehdä havaintoja jostakin tosiseikkojen, perustelujen ja argumenttien avulla; esittää yksityiskohtaisesti '

Asiakirja 1a

. . . Ennen sisällissotaa mustat voisivat äänestää vain harvoissa pohjoisissa osavaltioissa, ja mustan viran omistaminen oli käytännössä ennenkuulumatonta. (Ensimmäinen afrikkalaisamerikkalainen, joka on toiminut valinnaisena virkaan, näyttää olleen John M.Langston, joka valittiin kaupungin virkailijaksi Brownhelmissa Ohiossa, vuonna 1855.) Mutta jälleenrakennuksen aikana ehkä kaksi tuhatta afrikkalaista amerikkalaista oli julkisessa virassa rauhan tuomarista kuvernööriksi ja Yhdysvaltain senaattori. Tuhannet muut johtivat liittotasavalloja ja republikaanipuolueen paikallisia osastoja, toimittivat sanomalehtiä ja vaikuttivat muulla tavoin poliittiseen prosessiin. Amerikkalaiset afrikkalaiset eivät 'hallinneet' jälleenrakennuspolitiikkaa, koska heidän vastustajansa syyttivät usein. Mutta mustien äänioikeuksien ja viranhaltijoiden syntyminen sodan jälkeen edusti perustavanlaatuista vallanmuutosta eteläisessä elämässä. Se oli huipentuma sekä perustuslailliselle vallankumoukselle, joka sisälsi neljästoista ja viidentoista tarkistuksen, että mustan yhteisön laajan ruohonjuuritason mobilisoinnin. . . .

Lähde: Eric Foner, Forever Free: Tarina vapautumisesta ja jälleenrakentamisesta, Alfred A. Knopf, 2005

Asiakirja 1b

. . . Vaikka vuosien 1890-2000 välinen aika on suhteellisen lyhyt, nämä yksitoista vuosikymmentä muodostavat kriittisen ajanjakson Amerikan historiassa. Sisällissodan jälkeinen jälleenrakentamisen romahdus johti eteläisten valtioiden valkoisen valta-aseman vakiinnuttamiseen, valta- ja riistojärjestelmän, jonka useimmat valkoiset, sekä pohjoisessa että etelässä, odotetaan kestävän loputtomiin. Vuonna 1900, huolimatta kansakunnan neljännentoista ja viidentoista tarkistuksen mukaisesta muodollisesta sitoutumisesta rodulliseen tasa-arvoon, rotusyrjintä pysyi amerikkalaisen yhteiskunnan perusperiaatteena. Etelässä rodullisesta syrjinnästä, jota vahvistaa rodullinen erottelu, tuli virallinen valtion politiikka. Pohjoisessa syrjinnästä ja erottelusta tuli myös laajalti pakotettuja tapoja, jotka olivat käytännössä puolivirallista politiikkaa. Liittohallitus harjoitti aseellisissa yksiköissä rodullista erottelua, syrjisi mustan virkamiesten palvelusta ja yleensä hyväksyi toiminnallaan ellei sanansa, valkoisen ylivaltaa. . . .

Lähde: Adam Fairclough, Parempi päivä tulossa: Mustat ja tasa-arvo 1890–2000, Viking, 2001

  1. Ilmoita näiden asiakirjojen perusteella yksi miten jälleenrakennuksen loppu vaikutti afrikkalaisiin amerikkalaisiin.

Asiakirja 2

. . . Vuoteen 1905 mennessä entiseen valaliittoon jääneet afrikkalaiset amerikkalaiset joutuivat käytännössä karkotetuiksi paikallisvaaleista, mutta se ei tarkoittanut, etteivät he olleet poliittisia toimijoita. Tuskegee Collegen presidentti Booker T. Washington suositteli kuuluisassa Atlanta Exposition -puheessaan vuonna 1895 afrikkalaisamerikkalaisille ammatillista koulutusta klassisen koulutuksen sijaan. Entinen orja tarkoitti, että mustalaiset etelämaalaiset eivät tavoittelisi sosiaalista integraatiota, mutta hän vaati eteläisiltä tehtailta palkkaamaan mustia ihmisiä: '' Mahdollisuus ansaita dollari juuri nyt tehtaalla on äärettömän enemmän kuin mahdollisuus viettää dollari oopperassa -talo.' Hän odotti lähitulevaisuutta, kun afrikkalaisamerikkalainen kolmasosa eteläisestä väestöstä tuottaisi kolmanneksen teollisesta palkkiostaan. . . .

Pohjoisessa syntynyt musta sosiologi W. E. B. Du Bois asetti itsensä Washingtonin hyökkääjäksi [vastustajaksi]. Tennesseen Fisk-yliopistosta valmistunut Du Bois ansaitsi ensimmäisenä afrikkalaisamerikkalaisena Harvardin tohtorin. Hän uskoi, että Washington oli myöntänyt liikaa, ja sanoi niin vuonna 1903 kirjassaan The Fuls of Black Folk. Kenen tahansa miehen, hän vaati, pitäisi olla mahdollisuus saada klassinen koulutus. Erottelun hyväksyminen merkitsi lisäksi kaikkien kansalaisoikeuksien hylkäämistä tunnustamalla, että mustat ihmiset eivät olleet samanlaisia ​​kuin valkoiset. '1900-luvun ongelma on värilinjan ongelma.' Du Bois varoitti. Vuonna 1905 hän perusti Niagara-liikkeen, kansallisen värillisten ihmisten edistämisen yhdistyksen (NAACP) edeltäjän, joka aloitettiin vuonna 1909 taistelemaan poliittisten ja kansalaisoikeuksien puolesta. . . .

Lähde: Glenda Elizabeth Gilmore & Thomas J. Sugrue, Nämä Yhdysvallat: Kansakuntaa tekemässä 1890 nykypäivään, W. W. Norton & Company, 2015

  1. Mikä on tämän asiakirjan mukaan yksi tapa, jolla Booker T. Washington ja W. E. B. Du Bois olivat eri mieltä siitä, kuinka afrikkalaisten amerikkalaisten tulisi saavuttaa tasa-arvo?

Asiakirja 3

. . . Vuonna 1950 kuningas Oliver Brown Topekasta, Kansasista, vihastui siihen, että hänen nuoret tyttärensä eivät voineet käydä Sumnerin peruskoulussa, täysin valkoisessa julkisessa koulussa lähellä heidän kotiaan. Sen sijaan heidän täytyi kävellä melkein kilometrin päässä vaarallisen rautatiekeskuksen kautta päästäkseen linja-autoon, joka veisi heidät alempilaatuiseen mustamuseiseen kouluun.

1950-luvun alussa tällainen koulujen erottelu oli yleistä etelä- ja tietyissä rajavaltioissa. Lain mukaan mustien koulujen (ja muiden erillisten julkisten tilojen) piti rahoittaa yhtä hyvin kuin valkoiset - mutta ne olivat harvoin. Valtiot käyttivät tyypillisesti kaksi kertaa enemmän rahaa opiskelijaa kohti valkoisissa kouluissa. Mustien koulujen luokkahuoneet olivat liian täynnä ja rappeutuneita.

Vuonna 1951 NAACP: n johtava neuvonantaja Thurgood Marshall jätti kanteen Oliver Brownin puolesta. Syksyyn 1952 mennessä Brownin tapaus ja neljä muuta koulujen eriyttämistä koskevaa tapausta olivat siirtyneet Yhdysvaltain korkeimpaan oikeuteen, kaikki asian nimellä Brown v. Topeka Education Board. Marshall väitti, että korkeimman oikeuden olisi kumottava Plessy v. Fergusonin (1896) 'erillinen mutta tasa-arvoinen' päätös, jolla oli laillistettu erottelu. Marshall uskoi, että vaikka valtiot käyttäisivät yhtä paljon rahaa mustiin kouluihin, erillinen järjestelmä olisi silti epäoikeudenmukainen, koska erottelun leima vahingoitti mustia opiskelijoita psykologisesti. . . .

Lähde: Beth Bailey et ai., The Fifties Chronicles, Legacy, 2008

  1. Mikä on tämän asiakirjan mukaan yksi syy siihen, että Thurgood Marshall väitti, että Plessy vastaan ​​Ferguson 'erillinen mutta tasa-arvoinen' päätös olisi kumottava?

Asiakirja 4a

miten päästä ucsd: hen

Istu Woolworthin lounastiskillä Greensborossa, Pohjois-Carolinassa

4a

Lähde: Greensboro News & Record, 2. helmikuuta 1960

Asiakirja 4b

. . . Muiden kaupunkien lounaslaskureilla mielenosoittajat kohtasivat vihaisia ​​reaktioita raivoissaan valkoisten suojelijoiden toimesta. Istumassa olevia mielenosoittajia pahoinpiteltiin sanallisella hyväksikäytöllä, kuumalla kahvilla, savukkeiden sytyttämisellä. Poikkeuksetta nuoret mielenosoittajat lopulta pidätettiin 'häiriön aikaansaamisesta'. Siitä huolimatta syksyllä 1961 liike voi vaatia merkittäviä voittoja monien kohteena olevien kaupunkien joukossa. . . .

Lähde: David Farber et ai., The Sixties Chronicles, Legacy, 2004

  1. Näiden asiakirjojen perusteella ilmoita yksi istunnon tulos Greensboro Woolworthissa.

Asiakirja 5

. . . 1960-luvun suorat protestit maksoivat osinkoja. Vuosina 1964 ja 1965 Johnsonin hallinto järjesti kahden jälleenrakennuksen jälkeen merkittävimmän kansalaisoikeuslaskun hyväksymisen. Birminghamin mielenosoitukset ja Washingtonin maaliskuu olivat saaneet presidentti Kennedyn vakuuttamaan kansalaisoikeuksia koskevan lakiesityksen vuonna 1963. Mutta hänen murhansa 22. marraskuuta 1963 jätti kyseisen lakiesityksen. Presidentti Johnson, jolla oli tuolloin epäedullinen asema kansalaisoikeuksien suhteen, oli tullut uskomaan liittovaltion suojelun merkitykseen afrikkalaisamerikkalaisille ja sitonut kansalaisoikeuslaskun taitavasti Kennedyn muistoon. . . .

Huolimatta tämän kauaskantoisen lakiesityksen hyväksymisestä afrikkalaisamerikkalaiset kohtasivat edelleen äänioikeuttaan. Vaikka vuonna 1964 annetussa kansalaisoikeuslaissa käsiteltiin äänioikeutta, se ei poistanut monia taktiikoita, joita vastahakoiset [itsepäinen] eteläinen pitivät mustia äänestyksissä, kuten väkivalta, taloudellinen pelottelu ja lukutaitotestit. Mississippissä järjestetyt Freedom Summer -protestit ja seuraavan vuoden Selma-Montgomery-marssi johtivat vuoden 1965 äänestysoikeuslain voimaan. Johnson oli jo aloittanut laskun valmistelun ennen Selma-marssia, ja hän kehotti jälleen kongressia hyväksymään se. 15. maaliskuuta 1965 hän puhui kongressin molemmissa taloissa. . . .

Lähde: Henry Louis Gates Jr. Elämä näillä rannoilla: Katsaus Afrikan Amerikan historiaan 1513–2008, Alfred A.Knopf, 2011

  1. Henry Louis Gates Jr. mukaan mikä oli yksi 1960-luvun kansalaisoikeuksien mielenosoitusten tulos?

Asiakirja 6

. . . Kun kello nappasi vuoden 1969 viimeisen minuutin ja afrikkalaiset amerikkalaiset tekivät tilannekatsauksen viime vuosista, he ajattelivat paitsi näkemiään muutoksia myös niihin, joita he vielä toivovat näkevänsä. He tiesivät olevansa huoltajia Kingin unelmasta elää maassa, jossa luonne oli tärkeämpää kuin väri. Ja he tiesivät, että heidän täytyi ottaa vastuu yhteisöstään. Loppujen lopuksi kansalaisoikeudet ja mustan vallan aikakaudet olivat väärentäneet muutosta yhteisön toiminnan kautta. Vaikka monet mustat ovat saattaneet tuntea, että hallituksen ja valkoisen väestön sosiaalinen, taloudellinen ja poliittinen todellisuus hillitsivät kaikkea muutosta, he eivät voineet sivuuttaa omien menneisyytensä voimaa. Amerikka vuonna 1969 ei ollut 1960- tai 1965-Amerikka. Vuosikymmenen lopulla mustan yhteisön kuului nousevan kuoro julistaen: 'Muutimme maailmaa.' . . .

Lähde: Robin D.G.Kelley ja Earl Lewis, toim., To Make Our World Anew: Vol. Kaksi: Afrikan amerikkalaisten historia vuodesta 1880 lähtien, Oxford University Press, 2000

  1. Ilmoita tämän asiakirjan perusteella yksi 1960-luvun kansalaisoikeusliikkeen vaikutus.

Aloita lukemalla ohjeet ja sitten itse asiakirjat. Heitä on kahdeksan, jotka kaikki keskittyvät Afrikkalainen Amerikan kansalaisoikeuksiin. Lyhyissä vastauksissa ja kansalaislukutaidessa käytetään samoja asiakirjoja. Suosittelemme vastaamaan ensin lyhyisiin kysymyksiin ja täyttämään sitten esseen.

Lyhyt vastauskysymys seuraa kutakin asiakirjaa tai asiakirjajoukkoa. Nämä ovat suoraviivaisia ​​kysymyksiä kuin niihin voidaan vastata 1-2 lauseella. Ensimmäisessä kysymyksessä kysytään: 'Ilmoita näiden asiakirjojen perusteella yksi miten jälleenrakennuksen loppu vaikutti afrikkalaisiin amerikkalaisiin. '

Lukemalla asiakirjoja 1a ja 1b on monia mahdollisia vastauksia. Valitse yksi (älä yritä valita useampaa kuin yksi saadaksesi enemmän pisteitä; se ei auta ja menetät vain aikaa, jonka voisit käyttää muihin kysymyksiin) vastauksellesi. Asiakirjasta 1a saatujen tietojen avulla potentiaalinen vastaus voisi olla: 'Jälleenrakennuksen jälkeen afrikkalaiset amerikkalaiset pystyivät pitämään monia valittuja tehtäviä. Tämä antoi heille mahdollisuuden vaikuttaa politiikkaan ja julkiseen elämään enemmän kuin koskaan ennen. '

Kansalaislukutaito-essesi on tavallinen viiden kappaleen essee, joka sisältää johdannon, opinnäytetyön ja päätelmän. Sinun on käytettävä monia asiakirjoja vastaamaan ohjeiden kolmeen luetelmakohtaan. Suosittelemme yhtä kappaletta luetelmakohtaa kohden. Jokaisessa kappaleessa sinun on käytettävä asiaasi Yhdysvaltojen historiatietojasi ja suoraan asiakirjoista saatuja tietoja.

Kuten lyhyessä esseessä, suosittelemme omistamaan kullekin luetelmakohdalle kappaleen. Ensimmäisessä kappaleessa on keskusteltava siitä, miten asiakirjat sopivat afrikkalaisamerikkalaisten kansalaisoikeuksien laajempaan kertomukseen. Voit keskustella jälleenrakennuksen vaikutuksista, siitä, miten pohjoisen teollistuminen vaikutti mustiin, erotteluun ja sen vaikutuksiin, kansalaisoikeusliikkeen keskeisiin tapahtumiin, kuten bussiboikottiin Montgomeryssä ja maaliskuun Washingtoniin jne. Tärkeintä on käyttää omaa tietämystään Yhdysvaltojen historiasta keskustelemalla samalla asiakirjoista ja niiden sitomisesta.

Toisessa kappaleessa keskustellaan pyrkimyksistä käsitellä afroamerikkalaisten kansalaisoikeuksia. Täällä voit puhua ryhmistä, kuten NAACP (asiakirja 3), tietyistä ihmisistä, kuten W.E.B. Du Bois (asiakirja 2), ja / tai suuret tapahtumat, kuten kansalaisoikeuslain antaminen (asiakirja 5).

Kolmannessa kappaleessa keskustelet siitä, kuinka menestyksekkäästi pyrkimykset lisätä Afrikkalainen Amerikan kansalaisoikeuksia olivat. Käytä jälleen sekä asiakirjoja että omaa tietämystäsi keskustellaksesi kohdanneista takaiskuista ja saavutetuista voitoista. Yleinen mielipiteesi heijastaa opinnäytetyösi lausuntoa, jonka olet sisällyttänyt johdantokappaleen loppuun. Kuten muillakin esseillä, sillä ei ole väliä mitä päätät, kuin kuinka hyvin pystyt tukemaan argumenttiasi.

body_statumofibiberty

3 vinkkiä Yhdysvaltain historian uudelleentarkasteluun

Jotta voit ansaita Regents-tutkintotodistuksen, sinun on läpäistävä vähintään yksi yhteiskuntatieteiden regentistä. Tässä on joitain vinkkejä Yhdysvaltain Regents -kokeen läpäisemiseen.

# 1: Keskity laajoihin aiheisiin, ei pieniin yksityiskohtiin

Yhdysvaltain historian kokeen uudistamisen myötä muistiinpano ja perustietojen muistaminen keskittyvät paljon vähemmän. Jokaisella kokeen kysymyksellä, mukaan lukien monivalintakysymykset, on kysymyksissä tarkoitettu asiakirja tai ote, joten sinun ei tarvitse koskaan vetää vastausta tyhjästä.

Koska et koskaan näe kysymystä, kuten: 'Mikä vuosi Alabamasta tuli valtio?' älä tuhlaa aikaa yrittäessäsi muistaa paljon päivämääriä. On hyvä olla yleinen käsitys siitä, milloin tärkeimmät tapahtumat tapahtuivat, kuten toinen maailmansota tai kullattu aika, mutta minä On paljon tärkeämpää, että ymmärrät esimerkiksi toisen maailmansodan syyt ja seuraukset pikemminkin kuin tiettyjen taistelujen päivämäärät. Tentti testaa tietosi tärkeimmistä aiheista ja muutoksista Yhdysvaltain historiassa, joten keskity siihen Yhdysvaltain historian regenttien tarkastellessasi muistiinpanoa.

# 2: Älä kirjoita enemmän kuin sinun tarvitsee

Sinun tarvitsee kirjoittaa vain yksi täyspitkä essee Yhdysvaltain historian regents -kokeeseen, ja se on testin viimeinen kysymys (Civic Literacy essee). Kaikki muut kysymykset (monivalintojen lisäksi) vaativat vain muutaman lauseen tai muutaman kappaleen.

Älä yritä ylittää näitä ohjeita yrittäessäsi saada enemmän pisteitä. Jos kysymyksessä kysytään yhtä esimerkkiä, anna vain yksi esimerkki; Jos annat enemmän, et saa ylimääräisiä pisteitä ja menetät arvokasta aikaa. Kirjoita kahdelle lyhyelle esseekysymykselle korkeintaan kolme kappaletta. Lyhyet vastauskysymykset vaativat vain lauseen tai kaksi. Kysymykset on suunniteltu huolellisesti, jotta niihin voidaan vastata täysin vastaavilla vastauksilla, joten älä tunne painostusta kirjoittaa enemmän yrittäessäsi saada parempia pisteitä. Laatu on paljon tärkeämpää kuin määrä tässä.

# 3: Etsi asiakirjoista vihjeitä

Kuten edellä mainittiin, kaikki tämän testin kysymykset perustuvat asiakirjaan, ja niissä on paljon avainta. Jopa ne, jotka ensi silmäyksellä eivät näytä näyttävän paljon, kuten juliste tai valokuva, voivat sisältää monia tärkeitä yksityiskohtia, jos sinulla on yleinen käsitys historian tuolloin tapahtuneesta. Kunkin asiakirjan alla oleva kuvateksti tai selitys on myös usein kriittinen sen ymmärtämiseksi täysin. Muistakaa esseissänne ja lyhyissä vastauksissanne aina palata näihin asiakirjoihin saamiinne tietoihin auttamaan vastauksianne.

Mielenkiintoisia Artikkeleita

Millsaps Collegen pääsyvaatimukset

Mitä sinun on tiedettävä Williamistä, kerro Aggeler Opportunity High Schoolille

Löydä osavaltioiden sijoitukset, SAT / ACT-tulokset, AP-luokat, opettajien verkkosivustot, urheilutiimit ja lisää William Tell Aggeler Opportunity High Schoolista Chatsworthissa, Kaliforniassa.

Täydellinen luettelo AP -kursseista ja -testeistä

Mitä kaikkia AP -kursseja voit ottaa ja mitkä sinun kannattaa ottaa? Lue lisää täydellisestä luettelostamme.

Parhaat koulut Kaliforniassa | Santa Barbaran lukioluokitukset ja tilastot

Löydä osavaltion rankingit, SAT / ACT-tulokset, AP-luokat, opettajien verkkosivustot, urheilutiimit ja paljon muuta Santa Barbaran vanhemmasta lukiosta Santa Barbarassa, Kaliforniassa.

Savannah College of Art and Design SAT -pisteet ja GPA

Suffolkin yliopiston pääsyvaatimukset

San Josen osavaltion pääsyvaatimukset

Penn State Lehigh Valleyn pääsyvaatimukset

327 Olennaiset TOEFL -sanastokortit

Opiskeletko TOEFL: lle? Kokeile ilmaisia ​​välttämättömiä TOEFL -sanastokortteja, joissa on ohjeet tehokkaimmasta tavasta oppia tarvitsemasi sanat.

Indiana Wesleyanin yliopiston pääsyvaatimukset

Molloy College SAT -pisteet ja GPA

Westmont Collegen pääsyvaatimukset

1070 SAT-pisteet: Onko tämä hyvä?

Mitä sinun on tiedettävä Mountain View'n lukiosta

Löydä osavaltion rankingit, SAT / ACT-tulokset, AP-luokat, opettajien verkkosivustot, urheilutiimit ja paljon muuta Mountain View High Schoolista Mountain View'ssa, Kaliforniassa.

Baylorin pääsyvaatimukset

Kalifornian parhaat koulut | Glendale High School Rankings ja tilastot

Löydä osavaltioiden sijoitukset, SAT/ACT -tulokset, AP -tunnit, opettajan verkkosivustot, urheiluryhmät ja paljon muuta Glendale High Schoolista Glendale, CA.

Vanhat ACT -tulokset: kuinka saada ja käyttää niitä

Miten saat vanhat ACT -pisteet työhakemuksiin tai muihin käyttötarkoituksiin? Näin pääset käsiksi vanhoihin ACT -pisteisiisi.

Yleiset sovellusohjeet: Kuinka lisätä korkeakouluja ja muuta

Etkö ole varma, kuinka korkeakoulut lisätään Common App -sovellukseen? Yhteiset sovellusohjeemme selittävät kaiken, mitä sinun tarvitsee tietää sen täyttämisestä.

Mitä sinun on tiedettävä Anderson W.Clark Magnet High Schoolista

Löydä osavaltion rankingit, SAT/ACT -tulokset, AP -tunnit, opettajan verkkosivustot, urheilutiimit ja muuta tietoa Anderson W.Clark Magnet High Schoolista La Crescentassa, Kaliforniassa.

Paras yhteenveto ja analyysi: The Great Gatsby, luku 5

Onko sinulla kysyttävää Gatsbyn ja Daisyn treffeistä ja kuuluisasta paidanheitosta? Katso The Great Gatsby luvun 5 yhteenveto kaikista yksityiskohdista.

Paras ACT-pisteiden ennustaja

Yritätkö ennustaa ACT-pisteet? Selitämme parhaan tavan tehdä niin ja miksi jotkut muut menetelmät eivät välttämättä onnistu.

Concordia College New Yorkin pääsyvaatimukset

Jokainen saatavilla oleva englanninkielinen englanninkielinen paperi: ilmainen ja virallinen

Tarvitsetko IB -englanninkielisiä papereita valmistautuaksesi? Tässä on luettelo kaikista saatavilla olevista HL/SL -papereista, mukaan lukien ilmaiset ja viralliset testit.

Pine Manor Collegen pääsyvaatimukset

Clovisin lukio | 2016-17 Rankings | (Clovis,)

Löydä osavaltion rankingit, SAT/ACT -tulokset, AP -tunnit, opettajan verkkosivustot, urheiluryhmät ja paljon muuta Clovisin lukiosta paikassa Clovis, CA.