Paras Crucible Act 4 -yhteenveto

feature_crucibleact4.jpg

Laki 4 antaa meille jännittävän lopputuloksen tälle hulluuden saagalle. Kuinka Salemin kansalaiset ja heidän hallintovirkamiehensä pärjäävät oikeudenkäynneistä? Tunnustavatko noidat väärin välttääkseen teloituksen? Vihaako John Proctor edelleen täysin itseään? Lue lisää saadaksesi selville kaikki tämä ja paljon muuta, mukaan lukien keskeiset lainaukset ja temaattinen analyysi vuoden viimeiselle teolle Upokas.

Upokas Lain 4 yhteenveto - lyhyt versio

Laki 4 avautuu, kun Herrick poistaa Tituban ja Sarah Goodin vankilasta, jotta tuomioistuimen virkamiehet voivat pitää siellä kokouksen. Kunnianarvoisa Hale ja kunnianarvoisa Parris ovat rukoilemassa muiden tuomittujen vankien kanssa, mikä on Danforthille ja Hathornelle hämmentävää. Kun Parris saapuu kokoukseen, hän selittää sen Hale yrittää saada vangit tunnustamaan rikoksensa sen sijaan, että menettäisivät henkensä tarpeettomasti. Hän paljastaa myös sen Abigail ja Mercy Lewis ovat paenneet, ja he varastivat hänen elämänsä säästöt.

miten kirjoitat kursiivisen s

Viranomaiset keskustelevat sitten sosiaalisesta levottomuudesta, joka on syntynyt Salemissa niin monien kansalaisten vangitsemisen jälkeen. Hathorne kiistää kapinan mahdollisuuden ('Miksi jokaisessa teloituksessa olen nähnyt kaupungissa mitään, mutta suurta tyydytystä kaupungissa' (s. 117)), mutta Parris on hyvin huolissaan siitä, mitä tapahtuu, jos he ripustavat kunnioitettuja ihmisiä. Parris on jo saanut kuolemanuhan ovessaan kiilattuna tikarina. Hän neuvoo, että he lykkäävät ripustuksia ja jatkavat tunnustuksia, mutta Danforth kieltäytyy, koska se tekisi hänestä huonon.



Hale saapuu ja sanoo, ettei hän ole vielä poiminut tunnustuksia. Vanki, jota hän ei ole puhunut, on John Proctor. Virkamiehet päättävät tuoda Elizabeth Proctorin puhumaan hänen kanssaan ja vakuuttamaan hänet tunnustamaan. Elizabeth ja John jätetään yksin, ja Elizabeth ilmoittaa Johnille Giles Coreyn kuolemasta. Giles painettiin kuoliaaksi raskailla kivillä, koska hän kieltäytyi tunnustamasta syyllisyyttään tai syyttömyyttään noituuden syytöksissä. John pyytää häntä kertomaan hänelle, pitäisikö hänen tunnustaa. Hän nojaa tunnustamista kohtaan, koska hän ei ajattele kovin paljon itsestään ja tuntee, että hänen sielunsa on jo lunastuksen ulkopuolella. Hän pyytää Elizabethin anteeksi, mutta hän sanoo, että hänen anteeksianto ei tarkoita mitään, jos hän ei anna anteeksi itselleen. Hän syyttää myös itseään siitä, miten asiat menivät Abigailin kanssa. Hän kertoo hänelle, että vain hän voi päättää tunnustaa.

John suostuu alustavasti tunnustamaan, mutta kieltäytyy nimeämästä nimiä ja on sitten haluttomia allekirjoittamaan tunnustuksen. Hän päättää, ettei hän voi käydä läpi loppuelämänsä allekirjoittanut nimensä häpeään tällä pysyvällä tavalla. Hän nappaa allekirjoitetun paperin viime hetkellä ja repii sen murskaamaan, mikä sinetöi kohtalonsa. Sitten marsalkka Herrick johtaa Rebecca Nurseen ja Johnin hirsipuun taakse. Toiset pyytävät Elizabethia vakuuttamaan hänet harkitsemaan asiaa, mutta hän kieltäytyy ottamasta häntä pois valinnasta, kun se on selvästi ainoa tapa, jolla hän voi vapautua itsevihastaan.

body_jpangel.jpg ' Eikö kukaan väitä minua, olen pukeutunut niin raikkaaksi ja puhtaaksi -John Proctor vuoden lopussa Upokas

Upokas Lain 4 yhteenveto - Hups, en lukenut sitä

Tämä teko tapahtuu Salemin vankilakammiossa. Marsalkka Herrick herättää asukkaat, Sarah Goodin ja Tituban, siirtämään heidät toiseen soluun. Kaksi naista puhuu suunnitelmistaan ​​lentää Barbadosiin sen jälkeen, kun Paholainen tulee heidän luokseen ja muuttaa heidät sinilintuiksi. He erehtyvät lehmän räpyttelystä Saatanan saapumiseksi kuljettamaan heidät pois (olisi voinut tapahtua kenellekään). Herrick vie heidät ulos solusta, kun Tituba kutsuu Panettelijaa viemään hänet kotiin.

Kun he lähtevät, Danforth, Hathorne ja Cheever astuvat soluun, ja Herrick palaa liittymään heidän tapaamiseensa. Danforth on häiriintynyt oppimaan Herrickiltä sen Kunnianarvoisa Hale on rukoillut vankien kanssa. Myös pastori Parrisin on tarkoitus tavata Danforth ja Hathorne, joten Herrick menee hakemaan häntä. Ilmeisesti, Parris rukoilee pastori Halen ja Rebecca Nurseen kanssa. On käynyt ilmi, että Parris käski Herrickin sallimaan Halen tapaamaan vankeja.

Danforth on huolissaan siitä, että Parris toimii oudosti. Hathorne mainitsee, että Parris on näyttänyt viime aikoina hieman hullulta, eikä hänen mielestään ole viisasta sallia häntä vankien joukossa. Hän sanoi hyvää huomenta Parrisille muutama päivä aikaisemmin, mutta Parris vain alkoi itkeä ja käveli pois. Hathorne on huolissaan siitä, että Parris näyttää olevan epävakaa, koska hänen oletetaan olevan kaupungin henkinen johtaja. Cheever sanoo olevansa sitä mieltä, että Parrisin ahdistus on seurausta kaupungin meneillään olevista omaisuuskiistoista. Hylätyt lehmät vaeltelevat kaikkialla, koska niiden omistajat ovat vankilassa. Parris on keskustellut maanviljelijöiden kanssa siitä, kuka saa hakea näitä lehmiä, päivien ajan, eikä hän käsittele konflikteja hyvin, joten se saa hänet järkyttymään. Parris saapuu vihdoin soluun ja näyttää kotoisalta. Danforth ja Hathorne kritisoivat häntä välittömästi siitä, että hän antoi Halen puhua vankien kanssa. Parris sanoo, että Hale yrittää suostuttaa vankeja palaamaan Jumalan luokse ja pelastamaan henkensä tunnustamalla. Danforth on yllättynyt, mutta hän pitää tätä uutista tervetulleena.

Parris paljastaa sitten, miksi hän kutsui tämän tapaamisen tuomioistuimen virkamiesten kanssa. Abigail ja Mercy Lewis katosivat muutama päivä ennen. Parris sanoo olevansa luullut alukselle, ja he varastivat hänen koko elämänsä säästöt kulun maksamiseksi. Hän on ollut järkyttynyt viime aikoina, koska on täysin rikki. Danforth on hämmentynyt ja kutsuu Parrisia tyhmäksi. Parris sanoo, että seuraava kaupunki, Andover, hylkäsi noidankäynnin ja heitti tuomioistuimen, mikä on herättänyt kapinan alkun Salemissa. Abigail lähti todennäköisesti pelätessään, että Salemin ihmiset saattavat kääntyä häntä vastaan.

Hathorne ei ota ajatusta siitä, että Salemissa on käynnissä kapina, koska kaupunki on tähän mennessä tukenut teloituksia. Parris huomauttaa, että tämä johtuu siitä, että kaikilla tähän mennessä teloitetuilla ihmisillä oli huono maine muista syistä (Bridget Bishop asui miehen kanssa ennen naimisiin menemistä, Isaac Wardin alkoholismi jätti perheensä köyhyyteen). Nyt he ovat aikeissa ripustaa Rebecca Nurse ja John Proctor, ihmisiä, jotka ovat edelleen hyvin pidettyjä ja arvostettuja yhteisössä. Se ei sovi hyvin monien kaupunkilaisten kanssa. Parris neuvoo Danforthia lykkäämään ripustuksia, jotta hän ja Halea voivat jatkaa painostuksia ja välttää sosiaalisia levottomuuksia. Danforth on vakuuttunut siitä, että kaikki etenee suunnitellusti. Parris paljastaa, että hän on saanut kuolemanuhan ja pelkää henkensä puolesta, jos teloituksia ei lykätä.

Hale tulee soluun surullisena ja uupuneena ja sanoo, ettei ole kyennyt saamaan ketään tunnustamaan. Hän pyytää Danforthia anteeksi vangeille tai ainakin antaa hänelle enemmän aikaa heidän tuomiseen. Danforth vaatii, ettei hän voi anteeksi kenellekään tai lykätä ripustuksia. Kaksitoista ihmistä on jo ripustettu samasta rikoksesta. Anteeksi antaminen tai lykkääminen olisi epäoikeudenmukaista, ja mikä pahinta, se tekisi hänestä heikon.

John Proctor on ainoa vanki, jota Hale ei ole vielä puhunut. Virkamiehet päättävät kutsua Elizabeth Proctorin selvittääkseen, puhuuko hän miehelleen ja suostuttelevatko hänet tunnustamaan. Hale ajaa Danforthia lykkäämään teloituksia väittäen, että se osoittaisi, että hän on pikemminkin armollinen kuin heikko, mutta Danforth ei muuta mieltään. Hale huomauttaa, että Salemin yhteiskunta on romahtamisen partaalla kokeiden aiheuttaman mullistuksen takia. Danforth kysyy Halelta, miksi hän on edes vaivautunut palaamaan Salemiin, ja Hale sanoo sen johtuvan siitä, että hän ei voi elää sen osan kanssa, jolla hän oli tuominnut viattomia ihmisiä kuolemaan. Hänen käsissään on vähemmän verta, jos hän saa heidät tunnustamaan.

Elizabeth Proctor johdetaan soluun. Hale pyytää häntä vakuuttamaan miehensä tunnustamaan. Hänen mukaansa on parempi sanoa valkoinen valhe kuin uhrata elämä ylpeyden vuoksi, mutta Elizabeth ei ole vakuuttunut ('Luulen, että se on Perkeleen väite.' (S. 122). Hän suostuu puhumaan miehensä kanssa, mutta ei lupaa suostutella häntä tunnustamaan. Marsalkka Herrick saattaisi repaleisen John Proctorin, ja hän ja Elizabeth jätetään yksin. Elizabeth paljastaa Johnille, että monet ihmiset ovat tunnustaneet noituuden, mutta Giles Corey kieltäytyi vetoamasta tavalla tai toisella häntä vastaan ​​nostetuista syytöksistä. Kuulustelijat painostivat hänet kuolemaan, mutta hänen poikansa perivät maatilan (hänen omaisuutensa olisi julkisesti huutokaupattu, jos hän virallisesti kuoli rikollisena).

Proctor on harkinnut tunnustusta, ja hän kysyy Elizabethilta, mitä hänen mielestään hänen pitäisi tehdä. Hän tuntee tekevänsä jo niin monta syntiä, että on typerää, että hän vaivautuu pitämään kiinni eheydestään tässä yhdessä pisteessä. John sanoo, että hän on pidättäytynyt tunnustamasta vain pahasta syystä, ei aatelistosta. Hän pyytää Elizabethin anteeksi. Hän sanoo, että hänen on ensin annettava anteeksi itselleen, eikä hänen anteeksianto merkitse paljoa, jos hän tuntee olevansa edelleen huono ihminen. Hän syyttää itseään työnnästä hänet Abigailin syliin ja sanoo, että hänen ei pitäisi ottaa vastuuta myös hänen asioistaan.

Hathorne palaa vankilaan. Elizabeth kertoo Johnille, että hänen on tehtävä oma valintansa tunnustaakseen vai ei. John sanoo valitsevansa elämänsä, ja Hathorne olettaa tämän merkitsevän tunnustavansa. John kysyy Elizabethilta, mitä hän tekisi, mutta hänen kysymyksensä on retorinen. Hän tietää, ettei hän koskaan antaisi paineita ja valehtele. Hän kuitenkin vihaa edelleen itseään ja uskoo olevansa tarpeeksi hyvä kuolemaan marttyyri.

Danforth, Parris, Cheever ja Hale palaavat ja alkavat kuulustella Proctoria, jotta he voivat kirjoittaa muistiinsa. John alkaa tunnustaa, mutta hän horjuu, kun Rebecca Nurse johdetaan soluun ja ilmaisee pettymyksensä. John kieltäytyy nimeämästä muiden paholaisen kanssa nähtyjen ihmisten nimiä, ja Danforth turhautuu. Hale onnistuu suostuttelemaan Danforthin hyväksymään tämän ja antamaan Johnin allekirjoittamaan tunnustuksen sellaisenaan. John haluaa allekirjoittaa nimensä todistukseen. Lopulta hän tekee niin, mutta sitten nappaa allekirjoitetun paperin pois. Hän ei halua tuomioistuimen pitävän häntä esimerkkinä muille vangeille.

John sanoo, ettei hän voi saada itseään sitomaan nimeään niin häpeälliseen valheeseen. Danforth on vihastunut ja vaatii, että asiakirjan on oltava rehellinen tunnustus, tai Proctor ripustaa. Proctor repii tunnustuksensa. Hän päättää lopulta, että hänellä on jonkin verran kunnollisuutta, ja se ilmenee tässä viimeisessä uhrissa. Danforth käskee ripustusten alkavan. Parris ja Hale pyytävät Elizabethia vakuuttamaan Johnin harkitsemaan uudelleen, kun John ja Rebecca johdetaan hirsipuun taakse. Elizabeth kieltäytyy; hän tajuaa, että Johnin on tehtävä tämä. Hän haluaa mieluummin kuolla arvokkaasti kuin elää häpeässä, ja hän kunnioittaa hänen valintaansa.

body_preggers.jpg Joo tee mitä haluat John. Rehellisesti, en tiedä miksi et kertonut heille olevasi raskaana - nämä kaverit uskovat mitä tahansa.

Upokas Laki 4 Lainausmerkit

Tässä osassa luetelen muutamia tärkeimpiä lainauksia laissa 4 ja selitän miksi niillä on merkitystä.

'Voi, se ei ole helvettiä Barbadosilla. Paholainen, hän on ilomies Barbadoksella, hän laulaa ja tanssi Barbadosilla. Se te olette ihmiset - sinä ryntäät hänet tänne ympäri; se on liian kylmä 'pyöreä täällä tuohon Vanhaan Poikaan'.

Tituba, s. 113

Tämä on luultavasti sisällöllisin rivi, jonka Tituba puhui näytelmässä. Hän tunnistaa Salemin kulttuurin liian sortavaksi ja käsittelee 'Paholaisen' eri näkökulmasta. Paholainen ei ole paha läsnäolo; hän edustaa vapautta sellaisen yhteiskunnan siteistä, joka pakottaa ihmiset kieltämään ihmisyytensä jatkuvasti. Tituban mielestä Salemin kansalaisten tekopyhyys provosoi Paholaisen pahuuteen.

'Lykkääminen puhuu nyt röyhtäilyä minulta; armahduksen tai armahduksen on kyseenalaistettava tähän asti kuolleiden syyllisyys. Puhuessani Jumalan lakia en aio murtaa sen ääntä virittäen. Jos kosto on pelkosi, tiedä tämä - minun pitäisi ripustaa kymmenentuhatta, jotka uskaltivat nousta lain vastaisesti, ja suolakyynemeri ei voinut sulattaa lakien ratkaisua. '

Danforth, s. 119-120

Tämä lainaus antaa syvemmän käsityksen Danforthin luonteesta ja mielentilasta. Hän tuntee, että hän ei voi lykätä ripustuksia nyt, koska hänet voidaan pitää heikkona ja päättämättömänä. Hän ei todellakaan voi anteeksi vangeille, koska ihmiset epäilevät virheitä tehneen myös aikaisemmissa tuomioissa. Jokaiselle oikeudenkäynnin tuomalle henkilölle ja tuomitulle on annettava yhtä ankara rangaistus, tai Danforthin maine tuhoutuu. Hän on niin autoritaarinen, että hän ripustaisi kymmenentuhatta lakia vastustavaa henkilöä pysähtymättä miettimään, voisiko tämä suuri kansannousu merkitä suuria puutteita itse laissa. Danforth on riippuvainen tästä lain erehtymättömyydestä, koska se antaa hänelle mahdollisuuden ylläpitää hallintaa.

'Tulin tähän kylään kuin sulhanen rakkaalleen, kantamassa korkean uskonnon lahjoja; ne pyhän lain kruunut, jotka toin, ja mihin kosketin kirkkaalla luottamuksellani, se kuoli; ja missä käänsin suuren uskoni silmän, veri virtasi ylös. Varo, Goody Proctor - pidä kiinni uskosta, johon usko tuo verta. Virheellinen laki johtaa sinut uhraamaan. Elämä, nainen, elämä on Jumalan arvokkain lahja; mikään loistava periaate ei voi perustella sen ottamista. Pyydän sinua, nainen, voittamaan miehesi tunnustamaan. Anna hänen antaa valheensa. Viiriäiset eivät ole ennen Jumalan tuomiota tässä, sillä voi hyvinkin olla, että Jumala kirottaa valehtelijan vähemmän kuin se, joka heittää elämänsä ylpeydestä. '

Kunnianarvoisa Hale, 122

Hale on pettynyt kuori miehestä, jonka hän oli näytelmän alussa. Aluksi hän tunsi tuovan Salemiin valaistumista, mutta toi sen sijaan vahingossa tuhoa. Hänen hyvät aikomuksensa, jotka juurtuvat vahvaan uskoon, johtivat viattomien ihmishenkien menetykseen. Hale väittää, että henkensä karkottaminen, vaikka se tapahtuisi Jumalan käskyjä noudattaen, jättää maailmaan tummemman moraalisen tahran kuin väärän tunnustuksen antaminen. Tämä neuvo on suurimmaksi osaksi pyrkimys lieventää hänen syyllisyyttään tilanteesta. Hän ei voi elää itsensä kanssa, jos kaikki nämä ihmiset kuolevat hänen virheidensä takia.

yale, mikä inspiroi sinua esimerkkejä

'Antakoon niiden, jotka eivät koskaan valehdelleet, nyt pitää sielunsa. Se on teeskentelyä minulle, turhamaisuus, joka ei sokea Jumalaa eikä pidä lapsiani tuulen alla. '

John Proctor, 126

John on vakuuttunut siitä, ettei ole kelvollinen kuolemaan marttyyrina, koska hän on jo valehdellut ja tehnyt moraalittomia tekoja elämässään. Hän tuntee sielunsa pelastamisen ulkopuolella, joten hänen pitäisi lopettaa kaikki hyveelliset toimet ja tunnustaa vain. Ei ole mitään syytä olla rehellinen, jos hän on jo menossa helvettiin tämän väärän tunnustuksen kanssa tai ilman sitä. Ainakin jos hän elää, hän voi jatkaa lastensa hoitamista ja lykätä epämiellyttävää jälkielämää.

'Koska se on nimeni! Koska minulla ei voi olla toista elämässäni! Koska valehtelen ja allekirjoitan itseni valheisiin! Koska en ole sen pölyn arvoinen, joka roikkuu! Kuinka voin elää ilman nimeäni? Minä olen antanut sinulle sieluni; jätä minulle nimeni! '

John Proctor, s. 133

Proctorilla on tämä puhkeaminen, kun hän nappaa allekirjoitetun tunnustuksensa pois Danforthilta. Hän ei voi saada itseään uhraamaan maineensa pysyvästi allekirjoittamalla tunnustuksen. Hän kokee, että hänen itsensä inhottava ja väistämätön kärsimyksensä tuonpuoleisessa on riittävä rangaistus ('Olen antanut sinulle sieluni'). Hän ei voi saada aikaan ajatusta siitä, että hänen tunnustuksensa määritellään myös yhteiskunnan ja historian silmissä. Hän tietää, että hänen nimensä liittyy ikuisesti pelkuruuteen ja eheyden puutteeseen.

'Hänellä on nyt hyvyytensä. Jumala varjelkoon, että otan sen häneltä! '

Elizabeth Proctor, s. 134

Elizabeth kieltäytyy houkuttelemasta Johnia peruuttamasta tunnustustaan. Hän voi nähdä, että hän on saavuttanut vapauden omasta itsensä halveksimisesta tällä viimeisellä totuudenmukaisella teolla. Jos hän suostuttelee hänet palaamaan ja tunnustamaan, hän ei ehkä myöskään pelasta hänen henkensä ollenkaan, koska hän tuntee olevansa täysin arvoton sen jälkeen, kun hän on heittänyt pois tämän viimeisen rehellisyyden.

body_tornconfession.png
John tuhosi tunnustuksensa samankaltaisesti kuin sekin repiminen ja heittäminen jollekulle kasvoihin, kun he tarjoavat maksamaan velkanne vain osoittaakseen heidän vallansa teitä kohtaan. Molemmissa tapauksissa ylpeys voittaa itsensä säilyttämisen joko hyvässä tai pahassa.

Laki 4 Temaattinen analyysi

Tässä on luettelo laissa 4 ilmaistuista pääaiheista sekä muutama lyhyt selitys ja analyysi.

Ironia

Danforth tekee muutaman ironisen lausunnon lain 4 kuulustellessaan Elizabethia ja Johnia. Kun hän havaitsee Elizabethin tunteettomuuden, kun hän pyytää häntä auttamaan heitä saamaan John vakuuttamaan tunnustuksensa, hän sanoo: 'Eräs apina itkisi tällaisessa onnettomuudessa! Onko Paholainen kuivannut sinussa sääliä? (s.123) Hän on järkyttynyt siitä, että hän ei toimi järkyttyneemmin, vaikka hän ei ole osoittanut katumusta ihmisten kuolemaan tuomitsemisesta koko näytelmän ajan. Itse asiassa hän ilmaisi näkemyksensä, jonka mukaan 'minun pitäisi ripustaa kymmenentuhatta, jotka uskaltivat nousta lain vastaisesti, ja suolan kyynelten valtameri ei voinut sulattaa lakien ratkaisemista' (s. 120). Hän ei voi ymmärtää, miksi Elizabeth ei hajoa ja pyytää miehensä tunnustamaan, koska hän ei ymmärrä ajatusta siitä, että toiminta voi olla oikeudellisesti varovainen, mutta moraalisesti vastenmielinen.

Myöhemmin 4. säädöksessä Danforth suuttuu siitä, että Johanneksen tunnustus ei välttämättä ole totuus. Hän sanoo: 'Minulla ei ole valtuuksia vaihtaa elämääsi valheeseen' (Danforth s. 130). Tämä on esimerkki traagisesta ironiasta, koska Danforth on kaupannut ihmisten elämää valheiden kanssa koko ajan. Hän on tuominnut lukuisat ihmiset kuolemaan valheiden perusteella, jotka koskevat heidän tekemistään mustaa taikaa, ja hän on hyväksynyt niiden vääriä tunnustuksia, jotka mieluummin valehtelevat kuin teloitettaisiin.

Hysteria

Vaikka tässä teossa on vähemmän todisteita hysteriasta, Danforth, yksi, on edelleen hyvin kiinni toisen maailmansodan ajattelussa. Kun Johannes antaa tunnustuksensa, Danforth sanoo Rebecca Sairaanhoitajalle: 'Nyt, nainen, näet varmasti olevan hyötyä pitää tätä salaliittoa edelleen. Tunnustatko itsesi hänen kanssaan? ' (s. 129). Hän on edelleen vakuuttunut siitä, että kaikki ovat syyllisiä .

Danforth turhautuu myös Proctoriin, kun hän ei nimeä tunnustuksessaan nimiä: 'Mr. Proctor, useat ihmiset ovat jo todistaneet nähneensä [Rebecca Nurse] Paholaisen kanssa (s. 130). Danforth on vakuuttunut siitä, että John tietää enemmän Perkeleen asioista kuin hän on paljastanut. Vaikka muut tunnustajat ovat jo vahvistaneet Rebecca Nurse'n osallistumisen, Danforth vaatii kuulemaan sen Johnilta. Tämä todistus vahvistaa, että Johannes on täysin sitoutunut luopumaan oletetuista siteistään Saatanaan.

Maine

Kun noidankokeiden hysteria lakkaa, se käy ilmi syytettyjen maine vaikuttaa edelleen siihen, miten heitä kohdellaan vankina. Parris pyytää Danforthia lykkäämään Johnin ja Rebeccan teloituksia, koska heitä kunnioitetaan niin hyvin että hän on saanut kuolemanuhkauksia heidän roikkumisensa kanssa. Hän sanoo: 'En haluaisi Jumalalle, että näin ei olisi ollut, ylellisyys, mutta näillä ihmisillä on vielä suuri painoarvo kaupungissa' (s. 118).

Kuitenkin, Danforthin oma maine vahvana tuomarina ripustaa tasapainoon, eikä hän uskalla vahingoittaa sitä saamalla kaikki toiveikkaat. 'Lykkääminen puhuu nyt röyhtäilyä minulta; armahduksen tai armahduksen on kyseenalaistettava tähän asti kuolleiden syyllisyys. Puhuessani Jumalan lakia en aio murtaa sen ääntä virittäen '' (s. 119).

John Proctorin huolella maineestaan ​​on merkitystä myös lain 4 tapahtumissa. Hän menee hirsipenkiin väärän tunnustuksen sijasta, koska tajuaa, ettei hänen elämänsä ole elämisen arvoista, jos hän häpäisee itseään julkisesti tällä tavalla: Kuinka voin elää ilman nimeäni? Minä olen antanut sinulle sieluni; jätä minulle nimeni! ' (s. 133).

Voima ja auktoriteetti

Laki 4: ssä monet näytelmän aikaisemmin vallanneista voimarakenteista ovat hajonneet tai muuttuneet merkityksettömiksi. Vaikka tuomareilla ja kunnioittajilla on teknisesti edelleen virallisia virkaa, Kunnianarvoisa Parris on joutunut kuoleman uhkiin, ja Salem kokonaisuutena näyttää olevan täysin epäjärjestyksessä. Tuomarit eivät nyt kunnioita kovin hyvin Parrisia ('Herra Parris, olet aivoton mies!' S. 117), josta on tullut heikko ja haavoittuva henkensä säästöjen menetyksen seurauksena.

Vangit ovat menettäneet vähäisen uskonsa maallisiin auktoriteetteihin, jotka ovat epäonnistuneet heille, ja he katsovat kohti Jumalan tuomiota. John tajuaa lopulta ainoan voiman, jonka hänellä on jäljellä, kieltäytymällä tunnustamasta ja säilyttämällä nuhteettomuutensa. Kuten Elizabeth sanoo hänelle: 'Taivaan alla ei ole ylempää tuomaria kuin Proctor on!' (s. 127). Kieltäytyessään vakaasti tunnustamasta, Rebecca Nurse lopulta pitää kiinni huomattavasta voimasta. Tuomarit eivät voi pakottaa häntä sitoutumaan valheeseen, ja hänen uhrinsa antaa vakavan iskun heidän laillisuudelleen.

Syyllisyys

Useat hahmot käsittelevät edelleen voimakasta syyllisyyttä Cruciblen lopussa. Poistuessaan tuomioistuimesta laissa 3 Hale pohti itsensä ja päätti palata Salemiin neuvomaan syytettyjä noita tunnustamaan. Hänen järkeistämisensä on, että ihmisten kannustaminen valehtelemaan henkensä pelastamiseksi on anteeksiannettava synti, mutta ei ole syyllinen syyttömien kuolemista. Hän on täynnä syyllisyyttä siitä osasta, jota hän soitti noitahysterian potkaistessa ('Pään päällä on verta!' S. 121). Kuitenkin, koska Hale on niin kiusattu, hän pystyy ottamaan huomioon vain henkilökohtaiset tunteensa tilanteesta. Väärät tunnustukset saattavat vapauttaa hänet syyllisyydestään, mutta tunnustajat joutuvat elämään loppuelämänsä häpeässä.

Tämä saattaa tuntua oudolta meille tänään (tietysti sinun pitäisi vain valehdella välttääksesi teloituksen!), Mutta meidän on otettava huomioon uskonnon leviäminen puritaanisessa yhteiskunnassa. Kyse ei ole vain hyvän maineen vaalimisesta yhteiskunnassa - kyse on sielun tilasta. Uskollisimmille ihmisille (kuten Rebecca Nurse) tällaisessa erittäin uskonnollisessa kulttuurissa valehtelua osallistumisesta Paholaisen kanssa voidaan pitää pahempana kuin kuolema. Jos henkilö kuolee ilman syntiä, hän menee taivaaseen, mutta jos hän tukee tuomioistuinten ylläpitämää valheita, hänen sielunsa on pysyvä tahra ja hän voi viettää ikuisuuden puhdistuslaitoksessa tai helvetissä. Halen väite on vähemmän kuin vakuuttava ihmisille, jotka ovat viettäneet koko elämänsä Jumalan palveluksessa eivätkä aio vaarantaa niin erinomaista ennätystä.

Sillä välin John Proctor tuntee edelleen olevansa syyllinen suhteestaan ​​ja roolistaan, joka sillä on ollut sekä hänen että hänen vaimonsa kuolettavassa vaarassa. Syvä tekopyhyyden pelko houkuttelee Proctorin melkein tunnustamaan hän tunsi syyllisyytensä marttyyriin muiden sellaisten ihmisten, kuten Rebecca Nurse, vieressä, jotka ovat aidosti ilman syntiä. Hän sanoo: 'Rehellisyyteni on rikki, Elizabeth; En ole hyvä ihminen '(s. 126). Hän ei kuitenkaan lopulta salli syyllisyytensä määrätä häntä ja kieltäytyy luovuttamasta loput nuhteettomuudestaan.

Elizabeth osoittaa myös jonkin verran syyllisyyttä teossa 4, kun hän syyttää itseään osittain siitä, että hän työnsi John Abigailin syliin ('Minulla on omia syntejä laskea. Kylmän vaimon tarvitsee viettää lecheryä' 's. 126). Näytelmän seksismi näkyy Elizabethin syyllisyydessä. Hänellä on ehdollinen uskoa, että hänen tehtävänsä on estää miehensä harhailemasta olemalla onnellinen kotiäiti. Jos emme olleet täysin varmoja siitä, että tämä näytelmä kirjoitettiin aiemmin 1950-luvulla, se on nyt melko selvää.

body_elizabethproctor.jpg Hän oli sängyssä, mutta se ei ole tekosyy sille, että hän ei hoitanut Johnin kaikkia tarpeita. Mitä hän odotti? Että hän ei nukkua teini-ikäisen kanssa?

Upokas Lain 4 tarkistus

Tehdään nopeasti yhteenveto lain 4 tapahtumista , turhauttava johtopäätös Upokas :

  • Danforth ja Hawthorne tapaavat vankilakammiossa ja keskustelevat huolestuneisuudestaan ​​Parrisin virheellisestä käyttäytymisestä ja Halen paluusta Salemiin.
  • Parris liittyy heidän luokseen ja paljastaa, että Hale neuvoo vankeja tunnustamaan.
  • Parris paljastaa myös, että Abigail pakeni elämänsä säästöillä, mikä todennäköisesti johtui yhteiskunnan kasvavasta tyytymättömyydestä tuomioistuimen toimintaan.
  • Sekä Parris että Hale pyytävät Danforthia joko anteeksi vangeille tai lykkäämään ripustuksia, kunnes tunnustukset saadaan, koska Rebecca Nurse ja John Proctorilla on edelleen niin hyvä maine, ja heidän teloituksensa voivat aiheuttaa kansannousua.
  • Danforth kieltäytyy, koska hän on teloittanut muita vangeita, joita syytetään samoista rikoksista, eikä hän halua näyttää heikosta.
  • He päättävät tuoda sisään Elizabeth Proctorin, jotta hän voi puhua Johnin kanssa ja toivottavasti vakuuttaa hänet tunnustamaan ennen kuin hänet lähetetään hirsipuuta.
  • John ja Elizabeth keskustelevat tästä päätöksestä, ja John on taipuvainen tunnustamaan, koska hän ei tunne olevansa marttyyrikuoleman arvoinen.
  • Elizabeth kertoo hänelle, että hänen on tehtävä oma valinta.
  • John alkaa tunnustaa, mutta hän horjuu, kun häntä käsketään allekirjoittamaan nimensä tunnustukselle ja tietää, että se näytetään julkisesti.
  • Hän repii tunnustuksen ja päättää menevänsä kuolemaan sen sijaan, että se pilaisisi pysyvästi maineensa ja uhraisi ainoan jäljellä olevan koskemattomuuden.
  • Virkamiehet yrittävät vakuuttaa Elizabethin pysäyttämään hänet, mutta hän kieltäytyy, koska hän tunnustaa, että tämä on ainoa tapa, jolla John voi lopettaa itsevihan tunteensa.
  • John ja Rebecca Nurse johdetaan hirsipuut teloitettaviksi.

Millerin lyhyesti myöhemmin otsikolla 'Kaikuja käytävää pitkin' hän toteaa, että Parris äänestettiin pian toimistosta, ja hallitus maksoi myöhemmin korvauksia noita-asioiden uhrien perheille. Hän väittää, että oikeudenkäyntien jälkimainingeissa 'teokratian voima murtui Massachusettsissa'. Kuitenkin tapahtumia Upokas tarjota aivan liian selkeä allegoria monille nykypäivän tragedioille, joihin liittyy ennakkoluuloja, pelkoa ja tietämättömyyttä.

Mielenkiintoisia Artikkeleita

Cal State San Bernardino SAT -tulokset ja GPA

Humboldt State University SAT -pisteet ja GPA

Providence College ACT -pisteet ja GPA

Saint Mary's Collegen pääsyvaatimukset

4 tapaa sanoa 'rakastan sinua' japaniksi

Kuinka sanot 'rakastan sinua' japaniksi? Opi erilaisia ​​tapoja ilmaista rakkautta japaniksi, mukaan lukien daisuke da ja ai shiteru.

North Carolina Central University SAT Scores and GPA

Länsi -Kentuckyn yliopiston SAT -tulokset ja GPA

Mitä sinun on tiedettävä San Andreasin jatko-lukiosta

Löydä osavaltioiden sijoitukset, SAT / ACT-tulokset, AP-luokat, opettajien verkkosivustot, urheilutiimit ja paljon muuta San Andreaksen jatko-lukiosta Hollisterissä, Kaliforniassa.

Kuinka päästä sisään: ASU -pääsyvaatimukset

Pitäisikö sinun käyttää Universal College -sovellusta tai Common Appia?

Kumpi sopii sinulle parhaiten Universal College -sovelluksen ja Common Applicationin välillä? Lue oppaamme saadaksesi selville.

Shawin yliopiston pääsyvaatimukset

Mikä on Tukholman oireyhtymä? Se on tosi?

Onko Tukholman oireyhtymä todellinen häiriö? Selitämme, mikä tämä väärinymmärretty ilmiö todella on, ja hahmotamme Tukholman oireyhtymän merkittävimmät oireet ja esimerkit.

Kuinka päästä: Texas State ACT -pisteet ja GPA

Columbia College Chicagon pääsyvaatimukset

Waterloon yliopiston pääsyvaatimukset

Etelä -Dakotan yliopisto ACT -tulokset ja GPA

Jokainen AP -kemian harjoittelutesti saatavilla: ilmainen ja virallinen

Etsitkö AP -kemian harjoittelukokeita? Täydellinen kokoelmamme sisältää kaiken tarvittavan oppimateriaalin AP -testin ässäämiseen.

Columbia Collegen pääsyvaatimukset

Benedictine University ACT -pisteet ja GPA

Pyhän Ristin korkeakoulu SAT -tulokset ja GPA

Kansikirjemalli: Hakeminen toimitukselliselle avustajatyölle

Etsitkö julkaisutöitä? Katso tämä upea saatekirjeesimerkki ja saat vinkkejä erottamaan itsesi kilpailukentällä.

DePaul University pääsyvaatimukset

Mitä sinun on tiedettävä Livermoren lukiosta

Löydä osavaltioiden sijoitukset, SAT/ACT -tulokset, AP -tunnit, opettajien verkkosivustot, urheiluryhmät ja paljon muuta Livermore High Schoolista Livermore, CA.

3.8 GPA: Onko tämä hyvä? Korkeakoulut, joihin pääset 3.8

Mikä on 3.8 GPA? Onko se hyvä vai huono, ja mitkä oppilaitokset hyväksyvät 3.8 GPA: n? Ota selvää, mihin kouluihin pääset.

York College SAT -pisteet ja GPA