Paras analyysi: Rakkaus ja suhteet Great Gatsbyssä

feature_hearts.jpg

Rakkaus, halu ja seksi ovat tärkeitä motivaattoreita lähes jokaiselle hahmolle Suuri Gatsby . Kukaan Gatsbyn viidestä suuresta suhteesta ei kuitenkaan ole terve tai vakaa.

Joten mitä voimme tehdä tästä? Väittääkö Fitzgerald, että rakkaus itsessään on epävakaa, vai onko vain se, että rakkauden ja halun kokeminen hahmojen tavoin on ongelmallista?



Gatsbyn kuva rakkaudesta ja halusta on monimutkainen. Joten tutkimme ja analysoimme jokaista Gatsbyn viittä suurta suhdetta: Daisy/Tom, George/Myrtle, Gatsby/Daisy, Tom/Myrtle ja Jordan/Nick. Huomaamme myös, kuinka jokainen suhde kehittyy tarinan, siihen liittyvän voimadynamiikan ja mitä jokainen suhde näyttää sanovan Fitzgeraldin rakkauskuvauksesta.

Sisällytämme myös analyysin tärkeistä lainauksista jokaiselle viidelle suurelle parille. Lopuksi käymme läpi joitain yleisiä rakkautta, halua ja ihmissuhteita koskevia esseekysymyksiä auttaaksemme sinua luokan tehtävissä.

Jatka lukemista saadaksesi lopullisen oppaan rakkaudesta Gatsbyn aikana!

Tiekartta

  1. Hahmojen analysointi tärkeimpien suhteiden kautta (mukaan lukien keskeiset lainaukset)
    • Avioliitot
      1. Tom/Daisy
      2. George/Myrtle
    • Suhteet/Asiat
      1. Daisy/Gatsby
      2. Tom/Myrtle
      3. Nick/Jordan
  2. Yleiset essee -kehotukset/keskustelunaiheet

Nopea huomautus lainauksistamme

Lainausmuotomme tässä oppaassa on (luku.kappale). Käytämme tätä järjestelmää, koska Gatsbystä on monia painoksia, joten sivunumeroiden käyttäminen toimii vain oppilaille, joilla on kirjan kopio. Löydät lainauksen, jonka lainaamme kirjasi luvun ja kappaleen kautta, voit joko vilkaista sitä (Kappale 1-50: luvun alku; 50-100: luvun keskikohta; 100 päälle: luvun loppu) tai käyttää hakua -toimintoa, jos käytät tekstin online- tai eReader -versiota.

Analysoidaan Suuri Gatsby Ihmissuhteet

Keskustelemme romaanin romanttisista parisuhteista ensin avioliiton linssin kautta. Sitten kiinnitämme huomioni avioliiton ulkopuolisiin suhteisiin.

Avioliitto 1: Daisy ja Tom Buchanan

Tom ja Daisy Buchanan menivät naimisiin vuonna 1919, kolme vuotta ennen romaanin alkua. Molemmat ovat peräisin uskomattoman varakkaista perheistä ja elävät muodikkaalla East Eggillä ja merkitsevät heidät 'vanhan rahan' luokkaan.

Daisy ja Tom avioliiton kuvaus

Kuten Jordan kertoo takaumassa, Daisy melkein muutti mieltään naimisiin Tomin kanssa saatuaan kirjeen Gatsbyltä (aikaisempi hänen suhteensa, josta keskustellaan alla), mutta lopulta seremonia meni läpi 'ilman värinää' (4.142) .

Daisy näytti varsin rakastuneelta, kun he menivät naimisiin, mutta avioliiton todellisuus, mukaan lukien Tomin monenlaiset asiat, ovat kuluneet häntä. Tom jopa petti häntä pian häämatkansa jälkeen, Jordanin mukaan: ”Oli koskettavaa nähdä heidät yhdessä - se sai sinut nauramaan hiljaisella ja kiehtovalla tavalla. Se oli elokuussa. Viikko sen jälkeen, kun lähdin Santa Barbarasta, Tom juoksi eräänä iltana vaunuun Ventura -tiellä ja irrotti etupyörän autostaan. Tyttö, joka oli hänen kanssaan, pääsi myös papereihin, koska hänen kätensä oli murtunut - hän oli yksi Santa Barbara -hotellin huonepalveluista (1.143).

Joten mikä tekee Buchananista tikin? Miksi heidän avioliitonsa on selviytynyt useista asioista ja jopa osuma-ajoista? Ota selvää analyysistämme romaanin tärkeimmistä lainauksista.

Daisy ja Tom avioliitto lainauksia

Miksi he tulivat itään, en tiedä. He olivat viettäneet vuoden Ranskassa ilman erityistä syytä, ja sitten ajelehtineet levottomasti tänne ja tänne missä tahansa, missä ihmiset pelasivat poloa ja olivat rikkaita yhdessä. (1.17)

Nick esittelee Tomin ja Daisyn levottomina, rikkaina ja ainutlaatuisena yksikkönä: he. Huolimatta kaikista paljastuksista avioliiton asioista ja muista onnettomuuksista sekä romaanin tapahtumista, on tärkeää huomata ensimmäinen ja viimeinen kuvauksemme Tomista ja Daisystä kuvaavat heitä läheiseksi, jos kyllästyneeksi pariksi . Itse asiassa Nick vain kaksinkertaistaa tämän havainnon myöhemmin luvussa 1.

Hän oli alle tunnin vanha ja Tom oli Jumala tietää missä. Heräsin eetteristä täysin hylätyllä tunteella ja kysyin hoitajalta heti, onko se poika vai tyttö. Hän kertoi minulle, että se oli tyttö, joten käänsin pääni pois ja itkin. 'Hyvä on', sanoin, 'olen iloinen, että se on tyttö. Ja toivon, että hänestä tulee typerys - se on parasta, mitä tyttö voi olla tässä maailmassa, kaunis pieni hölmö. '

'Näette, että minusta kaikki on kauheaa', hän jatkoi vakuuttuneesti. Kaikki ajattelevat niin - edistyneimmät ihmiset. Ja minä tiedän. Olen ollut kaikkialla ja nähnyt kaiken ja tehnyt kaiken. ' Hänen silmänsä välkkyivät hänen ympärillään uhkaavasti, aivan kuten Tomin, ja hän nauroi jännittävillä pilkilla. 'Hienostunut - Jumala, olen hienostunut!'

- Heti kun hänen äänensä katkesi, lakkaa kiinnittämästä huomiotani ja uskoani, tunsin hänen sanomansa perustavanlaatuisen epärehellisyyden. Se sai minut levottomaksi, ikäänkuin koko ilta olisi ollut jonkinlainen temppu, joka saisi minulta tunteen. Odotin, ja varmasti, hetken kuluttua hän katsoi minua hymyillen kauniilla kasvoillaan ikään kuin hän olisi vakuuttanut kuuluvansa melko arvostettuun salayhteisöön, johon hän ja Tom kuuluivat. ' (1.118-120)

Tässä kohdassa Daisy vetää Nickin sivuun luvussa 1 ja väittää, että hänen ulkoisesta onnellisuudestaan ​​ja ylellisestä elämäntyylistään huolimatta hän on melko masentunut nykyisestä tilanteestaan. Aluksi näyttää siltä, ​​että Daisy paljastaa avioliitonsa halkeamat - Tom oli 'Jumala tietää minne' heidän tyttärensä Pammyn syntyessä - sekä yleinen huonovointisuus yhteiskunnasta yleensä ('kaikki on kauheaa joka tapauksessa').

Kuitenkin heti tämän tunnustuksen jälkeen Nick epäilee hänen vilpittömyyttään. Ja todellakin, hän jatkaa ilmeisesti vakavaa valitustaan ​​'absoluuttisella virneellä'. Mitä täällä tapahtuu?

No, Nick jatkaa huomauttaen, että hymy 'vahvisti kuuluvansa melko erotettuun salayhteisöön, johon hän ja Tom kuuluivat'. Toisin sanoen Daisyn esityksestä huolimatta hän näyttää tyytyväiseltä pysyvänsä Tomin kanssa, joka on osa erittäin rikkaiden salaista yhteiskuntaa.

Joten kysymys kuuluu: voiko kukaan - tai mikä tahansa - nostaa Daisyn ulos tyytymättömyydestään?

'En ole koskaan rakastanut häntä', hän sanoi tuntevasti haluttomasti.

'Etkö Kapiolanissa?' kysyi Tom yhtäkkiä.

'Älä.'

Alla olevasta tanssisalista vaimennetut ja tukahduttavat soinnut ajelehtivat kuumille ilma -aalloille.

'En sinä päivänä vein sinua alas Punch Bowlista pitämään kengät kuivina?' Hänen sävyssään oli hilpeä arkuus. ''. . . Päivänkakkara?' (7.258-62)

Novellin aikana sekä Tom että Daisy aloittavat tai jatkavat asioita, vetäytyvät pois toisistaan ​​sen sijaan, että kohdistuisivat avioliiton ongelmiin.

Gatsby pakottaa heidät kuitenkin kohtaamaan tunteensa Plaza -hotellissa, kun hän vaatii Daisya sanomaan, ettei hän koskaan rakastanut Tomia. Vaikka hän saa sanat esille, hän peruuttaa ne heti - 'Rakastin [Tomia] kerran, mutta minä myös rakastin sinua!' - Tom kysyy häneltä.

Täällä Tom - joka yleensä esitetään hämmästyttävänä, raa'ana ja epäystävällisenä - murtuu, puhuu 'husky hellyydellä' ja muistelee joitain harvoista onnellisista hetkistä hänen ja Daisyn avioliitossa. Tämä on keskeinen hetki, koska se näyttää avioliiton toimintahäiriöstä huolimatta, että Tom ja Daisy näyttävät molemmat etsivän lohtua onnellisista varhaisista muistoista. Näiden muutamien onnellisten muistojen ja sen välillä, että he molemmat ovat kotoisin samasta yhteiskuntaluokasta, heidän avioliittonsa päätyy moniin asioihin.

Daisy ja Tom istuivat toisiaan vastapäätä keittiön pöydän ääressä lautasella kylmää paistettua kanaa ja kahden pullon olutta. Hän puhui keskittyneesti pöydän poikki, ja hänen vakavuudessaan hänen kätensä oli pudonnut ja peittänyt hänen kätensä. Välillä hän katsoi häneen ja nyökkäsi hyväksyvästi.

He eivät olleet onnellisia, eikä kumpikaan ollut koskettanut kanaa tai olutta - eivätkä he kuitenkaan olleet onnettomia. Kuvassa oli erehtymätön luonnollisen läheisyyden ilmapiiri, ja kuka tahansa olisi sanonut, että he tekivät salaliiton yhdessä. (7.409-10)

He olivat huolimattomia ihmisiä, Tom ja Daisy - he murskasivat esineitä ja olentoja ja vetäytyivät sitten takaisin rahoihinsa tai valtavaan huolimattomuuteensa tai mihin tahansa, mikä piti heidät yhdessä, ja antoivat muiden ihmisten siivota tekemänsä sotkun. . . . (9.146)

Romaanin loppuun mennessä Daisy murhasi Myrtlen ja Gatsby kuoli.Hän ja Tom ovat jälleen tiukasti yhdessä, 'salaliitossa' ja 'huolimattomina' jälleen rakastajiensa kuolemasta huolimatta.

Kuten Nick toteaa, he 'eivät olleet onnellisia - - eivätkä silti onnettomia' '. Heidän avioliittonsa on tärkeä molemmille, koska se vahvistaa heidän asemansa vanhan rahan aristokratiana ja tuo vakautta heidän elämäänsä. Joten romaani päättyy siihen, että heitä kuvataan jälleen yhtenä kokonaisuutena, 'he', ehkä jopa vahvemmin sidoksissa toisiinsa, koska he ovat selviytyneet paitsi toisista asioista, myös murhista.

Daisy ja Tom avioliittoanalyysi

Kumpikaan Myrtlen ihastumisesta Tomiin tai Gatsbyn syvä kaipaus Daisystä ei voi ajaa kiilaa parin väliin. Huolimatta kesän aikana tapahtuvasta valehtelusta, huijaamisesta ja murhasta Tom ja Daisy päättävät romaanin aivan kuten he aloittivatkin: huolimattomasti, levottomasti ja silti tiukasti yhteen.

Tomin ja Daisyn avioliiton itsepäinen läheisyys Daisyn liioitellusta onnettomuudesta ja Tomin huijauksesta huolimatta vahvistaa vanhan rahaluokan hallitsevuutta Gatsbyn maailmassa. Huolimatta niin monista vaikeuksista Tomille ja Daisylle heidän avioliittonsa takaa heidän jatkuvan jäsenyytensä vanhan rahan rikkaassa maailmassa. Toisin sanoen luokka on paljon vahvempi side kuin rakkaus romaanissa.

1.jpg Tom ja Daisy jotenkin päättävät romaanin vahvempaan avioliittoon!

Avioliitto 2: Myrtle ja George Wilson

Toisin kuin Tom ja Daisy, Myrtle ja George menivät naimisiin 12 vuotta ennen romaanin alkua. Saatat ajatella, että koska he ovat olleet naimisissa neljä kertaa niin kauan, heidän avioliitonsa on vakaampi. Itse asiassa, toisin kuin Tomin ja Daisyn yhtenäinen rintama, Myrtlen ja Georgen avioliitto näyttää murtuneelta alusta alkaen .

Myrtle ja George avioliiton kuvaus

Vaikka Myrtle otettiin alun perin Georgen kanssa, hän yliarvioi hänen rahansa ja 'kasvattamisensa' ja löysi itsensä naimisiin mekaanikon kanssa ja asui Queensin autotallin yllä, mikä on ilmeisesti tyytymätön (2.112).

Avioero oli kuitenkin harvinaista 1920-luvulla, ja lisäksi työväenluokan Myrtlellä ei ole varakas perheenjäseniä tai muita todellisia vaihtoehtoja, joten hän pysyy naimisissa-ehkä siksi, että George on hyvin omistautunut ja jopa tietyllä tavalla alistuva hänen.

Muutama kuukausi ennen romaanin alkua vuonna 1922 hän aloittaa suhteen Tom Buchananin kanssa, hänen ensimmäisen suhteensa (2.117). Hän pitää suhdetta ulospääsynä avioliitostaan, mutta Tom näkee hänet vain eräänä kertakäyttöisenä rakastajana, jättäen hänet epätoivoiseksi ja haavoittuvaksi, kun George saa tietää asiasta.

Myrtle ja George avioliitto lainauksia

Kuulin askelia portaissa ja hetken kuluttua paksun naisen hahmo peitti toimiston oven valon. Hän oli kolmekymppisen puolivälissä ja heikosti lihava, mutta hän kantoi ylimääräistä lihaa aistillisesti, kuten jotkut naiset voivat. Hänen kasvonsa, tumman sinisen kreppa-de-chine-täplikkään mekon yläpuolella, eivät sisältäneet mitään kauneutta tai kiiltoa, mutta hänessä oli heti havaittavissa oleva elinvoima, ikään kuin hänen ruumiinsa hermot olisivat jatkuvasti kuumenemassa. Hän hymyili hitaasti ja käveli miehensä läpi ikään kuin tämä olisi aave, kätteli Tomia ja katsoi häntä silmiin. Sitten hän kasteli huulensa ja kääntyi ympäri kääntymättä miehelleen pehmeällä, karkealla äänellä:

'Hanki tuoleja, miksi et, niin joku voi istua alas.'

'' Tietysti '', Wilson suostui kiireesti ja meni pientä toimistoa kohti sekoittuen välittömästi seinien sementin värin kanssa. Valkoinen tuhkapöly peitti hänen tumman puvunsa ja vaaleat hiuksensa, kun se peitti kaiken lähistöllä - paitsi hänen vaimonsa, joka muutti Tomin lähelle. (2.15-17)

Kuten keskustelemme artikkelissamme symbolisesta tuhkanlaaksosta, George on epätoivon pölyn peittämä ja näyttää siten vaipuneen tuon synkkän paikan toivottomuuteen ja masennukseen, kun taas Myrtle on houkutteleva ja täynnä elinvoimaa. Hänen ensimmäinen toimintansa on määrätä miehensä hankkimaan tuolit ja toinen on siirtyä pois hänestä lähemmäksi Tomia.

Toisin kuin Tom ja Daisy, jotka alun perin esitetään yhtenä yksikkönä, ensimmäinen johdantomme Georgeen ja Myrtleen osoittaa, että he ovat murtuneet, ja heillä on hyvin erilaisia ​​persoonallisuuksia ja motiiveja. Meillä on heti tunne, että heidän avioliittonsa on vaikeuksissa ja heidän välillään on konflikti.

'Menin naimisiin hänen kanssaan, koska luulin hänen olevan herrasmies', hän sanoi lopulta. '' Luulin, että hän tiesi jotain jalostamisesta, mutta hän ei kelvannut nuolla kenkääni. ''

'Olit hulluna häneen jonkin aikaa', sanoi Catherine.

'Hullu hänestä!' huusi Myrtle epäuskoisena. 'Kuka sanoi, että olen hulluna häneen? En ollut koskaan hullumpi hänestä kuin tuosta miehestä siellä. ' (2.112-4)

Täältä saamme hieman tarinaa Georgen ja Myrtlen avioliitosta: kuten Daisy, Myrtle oli aluksi hullu miehestään, mutta avioliitto on sittemmin pahentunut. Mutta vaikka Daisyllä ei ole todellista halua lähteä Tomista, näemme tässä Myrtlen innokkaana lähtemään ja erittäin halveksivasti aviomiesään. Myrtle näyttää viittaavan siihen, ettei edes aviomiehen odottaminen ole hyväksyttävää - on selvää, että hän luulee olevansa vihdoinkin kohti isompia ja parempia asioita.

Yleensä hän oli yksi näistä kuluneista miehistä: kun hän ei työskennellyt, hän istui tuolilla oviaukossa ja tuijotti ihmisiä ja autoja, jotka kulkivat tien varrella. Kun joku puhui hänen kanssaan, hän aina nauroi miellyttävällä, värittömällä tavalla. Hän oli vaimonsa mies eikä oma. (7.312)

Toisin kuin Tomin ja Daisyn kummallisesti horjumaton kumppanuus, toiset salaliittolaiset Michaelis (lyhyesti ottamalla kertojatehtävät) huomauttaa, että George 'oli hänen vaimonsa mies', 'kulunut'. On selvää, että tämä tilanne kääntyy päälaelleen, kun George lukitsee Myrtlen, kun hän löytää asian, mutta Michaelin havainto puhuu epävakaudesta Wilsonin avioliitossa, jossa jokainen taistelee toisen hallitsemiseksi . Sen sijaan, että Wilsonit kohdistuisivat maailmaan yhtenä rintamana, jokainen taistelee vallasta avioliitossa.

'Voita minut!' hän kuuli hänen itkevän. 'Heitä minut alas ja lyö minua, sinä likainen pieni pelkuri!'

Hetkeä myöhemmin hän ryntäsi hämärään heiluttaen käsiään ja huutaen; ennen kuin hän pystyi siirtymään oveltaan, liike oli ohi. (7.314-5)

Emme tiedä, mitä taistelussa tapahtui ennen tätä ratkaisevaa hetkeä, mutta tiedämme, että George lukitsi Myrtlen huoneeseen, kun hän tajusi, että hänellä oli suhde. Joten huolimatta hänen vaimonsa ulkonäöstä, hänellä on itse asiassa kyky hallita häntä fyysisesti. Hän ei kuitenkaan ilmeisesti lyö häntä, kuten Tom tekee, ja Myrtle pilkkaa häntä siitä - ehkä vihjaamalla, että hän on vähemmän mies kuin Tom.

Tämä sekä fyysisen väkivallan (George lukitsee Myrtlen) että emotionaalisen väkivallan (luultavasti molemmin puolin) puhkeaminen täyttää aikaisemman tunteen avioliitosta, joka on menossa konfliktiin. Silti on häiritsevää todistaa tämän murtuneen, epävakaan kumppanuuden viimeiset minuutit.

Myrtle ja George avioliittoanalyysi

Vaikka Tomin ja Daisyn avioliitto on rahojensa ansiosta epätavallisen vakaa monista asioista huolimatta, Myrtlen ja Georgen avioliitto muuttuu kireästä väkivaltaiseksi vain yhden jälkeen.

Toisin sanoen, Tom ja Daisy voivat korjata asioita uudestaan ​​ja uudestaan ​​vetäytymällä heidän asemaansa ja rahaansa, kun taas Myrtle ja George eivät ole sitä ylellisyyttä . Vaikka George haluaa vetäytyä länteen, hänellä ei ole rahaa, joten hän ja Myrtle Queensissä ovat alttiita muiden hahmojen vaarallisille temppuille. Heidän avioliitonsa epävakaus näyttää siis johtuvan heidän taloudellisen tilanteensa epävakaudesta sekä siitä, että Myrtle on kunnianhimoisempi kuin George.

Fitzgerald näyttää väittävän, että jokainen, joka ei ole rikas, on paljon alttiimpi tragedialle ja riidalle. Kuten luvussa 5 laulataan: 'Rikkaat rikastuvat ja köyhät - lapset' - rikkaat rikastuvat ja köyhät eivät voi paeta köyhyyttään tai tragediaa (5.150). Buchananien ja Wilsonien vastakkaiset avioliitot auttavat havainnollistamaan romaanin kritiikkiä varakasta, vanhan rahan luokkaa.

body_explosion.jpg Myrtle ja George ovat erittäin hitaita palovammoja, jotka lopulta räjähtävät.

Suhde 1: Daisy Buchanan ja Jay Gatsby

Suhde Gatsbyn ytimessä on tietysti Gatsby ja Daisy, tai tarkemmin sanottuna Gatsbyn traaginen rakkaus (tai pakkomielle) Daisyyn, rakkaus, joka ohjaa romaanin juonta. Joten miten tämä epäonninen rakkaustarina alkoi?

Daisy ja Gatsby -suhteen kuvaus

Viisi vuotta ennen romaanin alkua Jay Gatsby (joka oli oppinut Dan Codylta käyttäytymään varakkaiden tavoin) sijoitettiin Louisvilleen ennen taistelua ensimmäisessä maailmansodassa. Louisvillessä hän tapasi Daisy Fayn, kauniin nuoren perillisen (10 vuotta nuorempi), joka otti hänet sosiaaliseen luokkaansa. Gatsby säilytti valheen, jonka ansiosta heidän suhteensa kehittyi.

Gatsby rakastui Daisyyn ja hänen edustamaansa vaurauteen, ja hän häneen (vaikkei ilmeisesti kuitenkaan liikaa ), mutta hänen täytyi lähteä sotaan ja kun hän palasi Yhdysvaltoihin vuonna 1919, Daisy on naimisissa Tom Buchananin kanssa.

Gatsby on päättänyt saada hänet takaisin, ja hän joutuu gangsterin Meyer Wolfshiemin kimppuun. Romaanin alkuun mennessä hän on valmis yrittämään saada hänet takaisin ottamatta huomioon sitä tosiasiaa, että hän on ollut Tomin kanssa naimisissa kolme vuotta ja hänellä on lapsi. Onko tämä nero -suunnitelma sitten Gatsbyn toivoma? Voiko hän toistaa menneisyyden? Ei oikeastaan.

Daisy ja Gatsby Suhde Lainaukset

'Sinun täytyy tuntea Gatsby.'

'Gatsby?' kysyi Daisy. 'Mikä Gatsby?' (1,60-1)

Ensimmäisessä luvussa saamme muutamia mainintoja ja välähdyksiä Gatsbystä, mutta yksi mielenkiintoisimmista on Daisy heti perking hänen nimensä. Hän muistaa hänet edelleen ja ehkä jopa ajattelee häntä, mutta hänen yllätyksensä viittaa siihen, että hän ajattelee, että hän on kauan sitten poissa, haudattu syvälle menneisyyteensä.

Tämä on jyrkässä ristiriidassa sen kuvan kanssa, jonka saamme luvun lopussa Gatsbysta itsestään ja joka ulottuu aktiivisesti lahden yli Daisyn taloon (1.152). Daisy pitää Gatsbyä muistona, mutta Daisy on Gatsbyn menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus. On selvää jo luvussa 1, että Gatsbyn rakkaus Daisyyn on paljon voimakkaampi kuin hänen rakkautensa häntä kohtaan.

'Gatsby osti sen talon, jotta Daisy olisi aivan lahden toisella puolella.'

Silloin se ei ollut vain tähtiä, joihin hän oli pyrkinyt sinä kesäkuun iltana. Hän tuli eloon minulle, vapautui äkillisesti kohduttomasta loistostaan. (4.151-2)

Luvussa 4 opimme Daisyn ja Gatsbyn tarinan Jordanialta: erityisesti siitä, miten he seurustelivat Louisvillessä, mutta se päättyi, kun Gatsby meni rintamaan. Hän selittää myös, kuinka Daisy uhkasi peruuttaa avioliitonsa Tomin kanssa saatuaan kirjeen Gatsbyltä, mutta tietysti päätyi naimisiin hänen kanssaan joka tapauksessa (4.140).

Täällä opimme myös, että Gatsbyn ensisijainen motivaatio on saada Daisy takaisin, kun taas Daisy on tietysti pimeässä tästä kaikesta. Tämä asettaa alustan heidän suhteensa on epätasa -arvoisella pohjalla: vaikka molemmilla on rakkautta ja kiintymystä toisiaan kohtaan, Gatsby ei ole ajatellut muuta kuin Daisya viisi vuotta, kun taas Daisy on luonut itselleen aivan toisen elämän .

'Emme ole tavanneet moneen vuoteen', Daisy sanoi äänensä niin asiallisena kuin se ikinä voisi olla.

'Viisi vuotta ensi marraskuussa.' (5,69-70)

Daisy ja Gatsby yhdistyvät vihdoin uudelleen luvun 5, kirjan keskipisteessä. Koko luku on tietysti tärkeä Daisy/Gatsby -suhteen ymmärtämiseksi, koska näemme heidän vuorovaikutuksessa ensimmäistä kertaa. Mutta tämä ensimmäinen vuoropuhelu on kiehtova, koska näemme sen Daisyn muistot Gatsbystä ovat abstrakteja ja pilvisiä, kun taas Gatsby on ollut niin pakkomielle hänen kanssaan, että hän tietää tarkan kuukauden, jolloin he erosivat ja on selvästi laskenut päiviä niiden yhdistämiseen.

He istuivat sohvan molemmissa päissä ja katsoivat toisiaan ikään kuin jotakin kysymystä olisi esitetty tai ilmassa, ja kaikki häpeän jäljet ​​olivat poissa. Daisyn kasvot olivat täynnä kyyneleitä, ja kun tulin sisään, hän hyppäsi ylös ja alkoi pyyhkiä sitä nenäliinalla peilin edessä. Mutta Gatsbyssä tapahtui muutos, joka oli yksinkertaisesti hämmentävä. Hän kirjaimellisesti hehkui; ilman sanaa tai riemun eleitä hänestä säteili uusi hyvinvointi ja täytti pienen huoneen. (5.87)

Alun perin hankalan esittelyn jälkeen Nick jättää Daisyn ja Gatsbyn rauhaan ja palaa etsimään heitä puhumaan rehellisesti ja emotionaalisesti. Gatsby on muuttunut - hän on säteilevä ja hehkuva. Sitä vastoin emme näe Daisya radikaalisti muuttuneena kyyneleitä lukuun ottamatta. Vaikka kertojamme Nick kiinnittää paljon enemmän huomiota Gatsbyyn kuin Daisy, nämä erilaiset reaktiot viittaavat siihen, että Gatsby on paljon enemmän panostanut suhteeseen.

'Ne ovat niin kauniita paitoja', hän nyyhkytti äänensä vaimeana paksuissa taitoksissa. 'Se tekee minut surulliseksi, koska en ole koskaan ennen nähnyt niin kauniita paitoja.' (5.118).

Gatsby saa mahdollisuuden esitellä kartanonsa ja valtavat varakkautensa Daisylle, ja hän hajoaa sen jälkeen, kun Gatsbyn rikkaus on hyvin näkyvästi esillä hänen moniväristen paitojensa kautta.

Daisyn kyyneleissä saatat tuntea hieman syyllisyyttä - että Gatsby saavutti niin paljon vain hänen puolestaan ​​- tai ehkä pahoillani, että hän olisi voinut olla hänen kanssaan, jos hänellä olisi ollut voimaa päästä eroon avioliitostaan ​​Tomin kanssa.

Silti, toisin kuin Gatsby, jonka motiivit ovat paljastuneet, on vaikea tietää, mitä Daisy ajattelee ja kuinka hän on panostanut heidän suhteeseensa huolimatta siitä, kuinka avoimesti emotionaalinen hän on tämän tapaamisen aikana. Ehkä hän on vain tunteiden voittama, koska hän kokee uudelleen ensimmäisten kohtaamistensa tunteet.

Hänen sydämensä lyö yhä nopeammin Daisyn valkoiset kasvot nousivat hänen omaansa. Hän tiesi, että kun hän suuteli tätä tyttöä ja siunasi loputtomasti näynsä hänen katoavaan hengitykseen, hänen mielensä ei enää koskaan rypistyisi kuin Jumalan mieli. Niinpä hän odotti ja kuunteli hetken pidempään tähtiin lyötyyn virityshaarukkaan. Sitten hän suuteli häntä. Hänen huulensa kosketuksesta hän kukoisti hänelle kuin kukka ja inkarnaatio oli valmis. (6.134)

Takautumassa kuulemme Daisyn ja Gatsbyn ensimmäisestä suudelmasta Gatsbyn näkökulmasta. Näemme tässä kohtauksessa nimenomaisesti, että Gatsbylle Daisy on tullut edustamaan kaikkia hänen suurempia toiveitaan ja unelmiaan rikkaudesta ja paremmasta elämästä - hän on kirjaimellisesti hänen unelmiensa inkarnaatio . Daisyn puolesta ei ole analogista kohtaa, koska emme itse asiassa tiedä paljoakaan Daisyn sisäisestä elämästä, tai emme todellakaan paljon Gatsbyyn verrattuna.

Joten näemme jälleen, että suhde on hyvin epätasainen - Gatsby on kirjaimellisesti vuodattanut sydämensä ja sielunsa siihen, kun taas Daisy, vaikka hän ilmeisesti rakastaa ja kiintyy Gatsbyyn, ei ole epäjumalannut häntä samalla tavalla. Tässä käy selväksi, että Daisy - joka on ihminen ja erehtynyt - ei voi koskaan täyttää Gatsbyn valtavaa projisointia hänestä .

'Voi, haluat liikaa!' hän huusi Gatsbylle. 'Rakastan sinua nyt - eikö se riitä? En voi auttaa menneitä. ' Hän alkoi itkeä avuttomasti. 'Rakastin häntä kerran - mutta minä myös sinua.'

ideoita vakuuttavaan puheeseen

Gatsbyn silmät avautuivat ja sulkeutuivat.

'Sinäkin rakastit minua?' hän toisti. (7.264-66)

Täällä saamme vihdoin vilauksen Daisyn todellisiin tunteisiin - hän rakasti Gatsbyä, mutta myös Tomia, ja hänelle ne olivat yhtäläisiä rakkauksia . Hän ei ole asettanut alkuperäistä rakkautta Gatsbyä jalustalle samalla tavalla kuin Gatsby. Gatsbyn pakkomielle hänen kanssaan näyttää tässä vaiheessa järkyttävän yksipuoliselta, ja lukijalle on selvää, ettei hän jätä Tomia hänen puolestaan. Voit myös nähdä, miksi tämä tunnustus on niin isku Gatsbylle: hän on haaveillut Daisystä vuosia ja pitää häntä ainoana todellisena rakkautenaan, kun taas hän ei voi edes asettaa rakkauttaan Gatsbyä kohtaan rakkauttaan Tomia kohtaan.

'Oliko Daisy ajanut?'

'Kyllä', hän sanoi hetken kuluttua, 'mutta tietysti sanon, että olin.' (7.397-8)

Huolimatta siitä, että Daisy hylkäsi Gatsbyn takaisin Plaza -hotellissa, hän kieltäytyy uskomasta, että se oli todellista, ja on varma, että hän voi silti saada hänet takaisin. Hänen omistautumisensa on niin voimakasta, että hän ei ajattele kahdesti suojatakseen häntä ja ottaakseen syytteen Myrtlen kuolemasta. Itse asiassa hänen pakkomielteensä on niin voimakas, että hän tuskin näyttää rekisteröivän kuolemaa tai tunne syyllisyyttä ollenkaan. Tämä hetki korostaa edelleen, kuinka paljon Daisy merkitsee Gatsbylle ja kuinka suhteellisen vähän hän merkitsee hänelle.

Hän oli ensimmäinen 'mukava' tyttö, jonka hän oli koskaan tuntenut. Hän oli ollut erilaisissa paljastumattomissa tehtävissä kosketuksissa sellaisten ihmisten kanssa, mutta aina havaitsemattoman piikkilangan välissä. Hän piti häntä jännittävän toivottavana. Hän meni hänen kotiinsa aluksi muiden Camp Taylorin upseerien kanssa, sitten yksin. Se hämmästytti häntä - hän ei ollut koskaan ennen ollut näin kauniissa talossa. Mutta hengittävän voimakasta ilmaa antoi Daisy, joka asui siellä - se oli hänelle yhtä satunnaista kuin teltta leirillä hänelle. Siinä oli kypsä mysteeri, vihje yläkerran makuuhuoneista kauniimpia ja viileämpiä kuin muut makuuhuoneet, sen käytävillä tapahtuvaa homo- ja säteilytoimintoa ja romansseja, jotka eivät olleet tunkkaisia ​​ja jo laventelissa, mutta tuoreita ja hengittäviä ja häikäiseviä tämän vuoden loistavista autoista ja tansseista, joiden kukat olivat tuskin kuihtuneet. Häntä jännitti myös se, että monet miehet olivat jo rakastaneet Daisya - se lisäsi hänen arvoaan hänen silmissään. Hän tunsi heidän läsnäolonsa kaikkialla talossa ja läpäisi ilmaa yhä elävien tunteiden sävyillä ja kaikuilla. (8.10, kursivointi lisätty)

Luvussa 8, kun saamme loput Gatsbyn taustasta, opimme lisää siitä, mikä veti hänet Daisyyn - hänen rikkauteensa ja erityisesti maailmaan, joka avautui Gatsbylle, kun hän tutustui häneen. Mielenkiintoista on, että saamme myös tietää, että hänen 'arvonsa kasvoi' Gatsbyn silmissä, kun kävi selväksi, että myös monet muut miehet olivat rakastaneet häntä. Näemme sitten, kuinka Daisy sitoi kaikki Gatsbyn tavoitteisiin paremmasta ja rikkaammasta elämästä.

Tiedät myös lukijana, että Daisy on ilmeisesti ihminen ja erehtyvä, eikä voi koskaan realistisesti elää Gatsbyn paisuttamien kuvien mukaan ja mitä hän edustaa hänelle. Joten näillä viimeisillä sivuilla, ennen Gatsbyn kuolemaa, kun opimme muun Gatsbyn tarinan, aistimme, että hänen pakkomielteinen kaipauksensa Daisyyn liittyi yhtä paljon hänen kaipuunsa toiseen, parempaan elämään kuin yksittäiseen naiseen.

Gatsbyn ja Daisyn suhteiden analyysi

Daisyn ja Gatsbyn suhde on ehdottomasti epäselvä. Molemmilla puolilla on epätasaista rakkautta (Gatsby näyttää paljon pakkomielteisemmin rakastuneelta Daisyyn kuin Daisy on hänen kanssaan). Meillä on myös vaikeuksia tulkita suhteen molempia puolia, koska tiedämme paljon enemmän Gatsbystä, hänen menneisyydestään ja hänen sisäisestä elämästään kuin Daisystä.

Tämän takia, on vaikea kritisoida Daisyä siitä, että hän ei valinnut Gatsbyä Tomin sijaan-todellisena lihan ja veren ihmisenä hän ei olisi koskaan voinut täyttää Gatsbyn ruusunväristä muistoa hänestä ja kaikki mitä hän edustaa. Lisäksi, kun hän esitteli lyhyesti Gatsbyn maailmaa luvussa 6, hän vaikutti melko onnettomalta. 'Hän oli kauhistunut West Eggistä, tästä ennennäkemättömästä' paikasta ', jonka Broadway oli synnyttänyt Long Islandin kalastajakylässä - kauhistuneena sen raakasta voimasta, joka hieroi vanhojen eufemismien alla, ja liian häiritsevästä kohtalosta, joka ajoi sen asukkaat lyhyen matkan päähän ei mitään ei mitään. Hän näki jotain kauheaa siinä yksinkertaisuudessa, jota hän ei ymmärtänyt '' (6.96). Joten olisiko Daisy voinut todella olla onnellinen, jos hän juoksi Gatsbyn kanssa? Epätodennäköistä.

Monet ihmiset yhdistävät Gatsbyn pakkomielteisen etsimisen Daisya amerikkalaiseen uneen - unelma on yhtä houkutteleva kuin Daisy, mutta lopulta vaikeasti tavoitettavissa ja jopa tappava.

Heidän suhteensa on myös a meditaatio muutoksesta - niin paljon kuin Gatsby haluaa toistaa menneisyyden, hän ei voi. Daisy on siirtynyt eteenpäin, eikä hän voi koskaan palata tuohon kauniiseen, täydelliseen hetkeen, kun hän suuteli häntä ensimmäistä kertaa ja solmi hänelle kaikki toiveet ja unelmat.

body_circular.jpg Gatsbyn ongelma on nähdä aika pyöreänä eikä lineaarisena.

Suhde 2: Tom Buchanan ja Myrtle Wilson

Toisin kuin Gatsbyn ja Daisyn pitkä historia, romaanin toinen suhde alkoi paljon äskettäin: Tom ja Myrtle aloittavat suhteensa muutamaa kuukautta ennen romaanin avautumista.

Tomin ja Myrtlen suhteen kuvaus

Myrtle pitää suhdetta romanttisena ja lippuna avioliitostaan, kun taas Tom näkee sen vain eräänä suhteena ja Myrtle yhtenä rakastajatarista.

Parilla on kiistaton fysikaalinen kemia ja vetovoima toisiinsa, ehkä enemmän kuin mikään muu kirjan paritus.

Ehkä Myrtlen traagisen ja odottamattoman kuoleman vuoksi Tom osoittaa jonkinlaista emotionaalista kiintymystä häneen, mikä vaikeuttaa lukemista hänestä puhtaasti antagonistisena hahmona - tai heidän suhteestaan ​​puhtaasti fyysisenä. Mikä siis johtaa tähän tapaukseen? Mitä se paljastaa Tomista ja Myrtlesta? Otetaan selvää.

Tomin ja Myrtlen suhteiden lainaukset

'Minusta se on söpö', sanoi rouva Wilson innostuneena. 'Paljonko se on?'

'Se koira?' Hän katsoi sitä ihaillen. 'Se koira maksaa sinulle kymmenen dollaria.'

Airedale-epäilemättä siellä oli airedale huolestunut jossain, vaikka jalat olivat hämmästyttävän valkoiset-vaihtoi omistajaa ja asettui rouva Wilsonin syliin, jossa hän ihastutti säänkestävää takkia tempauksella.

'Onko se poika vai tyttö?' hän kysyi hellästi.

'Se koira? Se koira on poika. '

'Se on kusipää', Tom sanoi päättäväisesti. 'Tässä on rahasi. Mene ja osta kymmenen koiraa sen kanssa. ' (2,38-43)

Tämä kohta on loistava, koska se näyttää siististi Tomin ja Myrtlen erilaiset asenteet suhteeseen . Myrtle ajattelee, että Tom pilaa hänet erityisesti ja että hän välittää hänestä enemmän kuin todellisuudessa - loppujen lopuksi hän pysähtyy ostamaan hänelle koiran vain siksi, että hän sanoo, että se on söpö, ja haluaa, että hän haluaa sellaisen mielivaltaisesti.

Mutta Tomille rahat eivät ole iso juttu. Hän heittää satunnaisesti pois 10 dollaria tietäen, että häntä huijataan, mutta hän ei välitä, koska hänellä on käytettävissään niin paljon rahaa. Hän väittää myös tietävänsä enemmän kuin koiramyyjä ja Myrtle, osoittaen kuinka hän katsoo alaspäin luokkansa alapuolelle - mutta Myrtle kaipaa tätä, koska hän on ihastunut sekä uuteen pentuun että Tomiin itseensä.

Myrtle veti tuolinsa lähelle minua, ja yhtäkkiä hänen lämmin hengityksensä valui päälleni tarinan ensimmäisestä tapaamisesta Tomin kanssa.

'' Kaksi pientä istuinta, jotka ovat vastakkain, ovat aina viimeiset junassa. Olin menossa New Yorkiin sisareni luo ja viettämään yön. Hänellä oli puku ja kiiltonahkakengät, enkä voinut pitää silmiäni pois hänestä, mutta joka kerta, kun hän katsoi minua, minun piti teeskennellä katsovan mainosta hänen päänsä yli. Kun tulimme asemalle, hän oli vieressäni ja hänen valkoinen paita-etuosa painui kättäni vasten-ja niin sanoin hänelle, että minun on kutsuttava poliisi, mutta hän tiesi, että valehtelin. Olin niin innoissani, että kun tulin taksiin hänen kanssaan, en tiennyt, etten ole nousemassa metrojuniin. Ajattelin vain uudestaan ​​ja uudestaan: 'Et voi elää ikuisesti, et voi elää ikuisesti.' '' (2.119-20)

Myrtle, joka on kaksitoista vuotta avioliitossa, johon hän on onneton, pitää suhdettaan Tomiin romanttisena paeta. Hän kertoo tarinan siitä, miten hän ja Tom tapasivat kuin rakkaustarinan alku. Todellisuudessa se on aika kammottavaa - Tom näkee junassa houkuttelevan naisen ja menee heti ja painautuu hänen tykönsä ja vakuuttaa hänet menemään heti nukkumaan hänen kanssaan. Ei aivan klassisen romantiikan tavaraa!

Yhdessä siihen tosiasiaan, että Myrtle uskoo Daisyn katolilaisuuden (valhe) pitävän hänet ja Tomin erillään toisistaan, näet, että huolimatta Myrtlen maailmallisuudesta, hän todella tietää hyvin vähän Tomista tai ylemmistä luokista ja on huono luonne. Hän on Tomille helppo henkilö hyödyntää.

Jonkin aikaa kohti keskiyötä Tom Buchanan ja rouva Wilson seisoivat kasvokkain keskustelemalla kiihkeällä äänellä, oliko rouva Wilsonilla oikeus mainita Daisyn nimi.

'Päivänkakkara! Päivänkakkara! Päivänkakkara!' huusi rouva Wilson. 'Sanon sen aina kun haluan! Päivänkakkara! Dai - ''

Tom Buchanan rikkoi nenänsä avoimella kädellään tekemällä lyhyen taitavan liikkeen. (2.124-6)

Jos lukija vielä miettii, että ehkä Myrtlen suhtautumisella suhteeseen oli jonkinlainen totuuspohja, tämä on kylmä kova annos todellisuutta. Tomin ilkeä kohtelu Myrtleä kohtaan muistuttaa lukijaa hänen julmuudestaan ​​ja siitä, että hänen mielestään Myrtle on vain toinen asia, eikä hän koskaan miljoonan vuoden kuluttua jätä Daisya hänen puolestaan.

Tämän kohtauksen väkivallasta huolimatta suhde jatkuu. Myrtle on joko niin epätoivoinen paetakseen avioliittoaan tai niin itsepetollinen siitä, mitä Tom ajattelee hänestä (tai molemmista), että hän pysyy Tomin kanssa tämän ruman kohtauksen jälkeen.

Ei ole sekaannusta kuin yksinkertaisen mielen hämmennys, ja kun ajoimme pois, Tom tunsi paniikin kuumia ruoskoja. Hänen vaimonsa ja rakastajattarensa, kunnes tunti sitten olivat turvassa ja loukkaamattomat, luiskahtivat hänen käsistään. (7.164)

Luku 2 antaa meille paljon tietoa Myrtlen luonteesta ja siitä, miten hän näkee hänen suhteensa Tomiin. Mutta paitsi Tomin fyysinen vetovoima Myrtleen, emme saa yhtä selvää näkemystä hänen motiiveistaan ​​vasta myöhemmin. Luvussa 7 Tom panikoi, kun hän saa tietää, että George tietää vaimonsa suhteesta. Opimme täällä, että valvonta on Tomille uskomattoman tärkeää - vaimonsa hallinta, rakastajattarensa hallinta ja yhteiskunnan hallinta yleisemmin (katso hänen huutonsa luvussa 1 värillisten imperiumien noususta).

Joten aivan kuten hän intohimoisesti rönsyilee ja raivoaa 'värillisiä rotuja' vastaan, hän saa myös paniikin ja vihan, kun näkee menettävänsä hallinnan sekä Myrtleen että Daisyyn. Tämä kertoo Tomin oikeudesta - sekä varakkaana, miehenä että valkoisena - ja osoittaa, kuinka hänen suhteensa Myrtleen on vain toinen voiman osoitus. Sillä on hyvin vähän tekemistä hänen tunteidensa kanssa Myrtleä itseään kohtaan. Joten kun suhde alkaa liukua hänen sormistaan, hän panikoi - ei siksi, että hän pelkää menettävänsä Myrtlen, vaan koska hän pelkää menettävänsä omaisuuden.

- Ja jos luulet, ettei minulla ollut osani kärsimystä - katso tänne, kun menin luopumaan asunnostani ja näin tuon pirun laatikon koirankeksejä istumassa sen vieressä, istuin alas ja itkin kuin vauva. Jumalalta se oli kauheaa - (9.145)

Huolimatta Tomin kauhistuttavasta käyttäytymisestä koko romaanin aikana, Nick jättää lopulta kuvan Tomista, joka tunnustaa itkevänsä Myrtlen yli. Tämä vaikeuttaa lukijan halua nähdä Tom suoranaisena roistona. Tämä tunteiden tunnustus ei varmasti lunasta Tomia, mutta se estää sinua näkemästä hänet täydellisenä hirviönä.

Tomin ja Myrtlen suhteiden analyysi

Aivan kuten Georgen ja Myrtlen avioliitto on kalvo Tomille ja Daisylle, Tomin ja Myrtlen asia on Daisyn ja Gatsbyn kalvo . Vaikka Daisyllä ja Gatsbylla on historiaa, Tom ja Myrtle tapasivat äskettäin. Ja vaikka heidän suhteensa näyttää johtavan fyysinen vetovoima, Gatsby on kiinnostunut Daisyn rikkaudesta ja asemasta.

Tämän tapauksen traaginen loppu sekä Daisy ja Gatsby's, vahvistaa ajatusta siitä, että luokka on valtava, ylittämätön este ja että kun ihmiset yrittävät kiertää esteen seurustellen eri luokkien kanssa, he vaarantavat itsensä.

Tomin ja Myrtlen asia puhuu myös epäoikeudenmukaisista eduista, joita Tomilla on varakkaana, valkoisena miehenä. Vaikka hetken ajan hän tunsi menettävänsä hallinnan elämässään, hän sai sen nopeasti takaisin ja pystyi piiloutumaan rahoihinsa, kun taas Gatsby, Myrtle ja George lopulta kuolivat yhteyden ansiosta Buchananiin.

Lyhyesti, Tomin ja Myrtlen suhde sallii Fitzgeraldin arvostaa jyrkästi varakkaan, vanhan rahan luokan maailmaa 1920-luvun New Yorkissa . Osoittamalla Tomin suhdetta työväenluokan naiseen Nick paljastaa Tomin rumimman käyttäytymisen sekä luokkien jakautumisen julmuuden mölypäässä.

body_egg.jpg Tomin hienovaraisuus Myrtlen kanssa.

Craft Your Perfect College Essee

Suhde 3: Nick Carraway ja Jordan Baker

Olemme käsitelleet romaanin kaksi avioparia - Buchananit ja Wilsonit - sekä kolmen neljästä avioliitosta. Mutta romaanissa on vielä yksi suhde, toinen, joka on hieman irrotettu muista. Puhun tietysti Nickistä ja Jordanista.

Nickin ja Jordanian suhteen kuvaus

Nick ja Jordan ovat ainoa pari, jolla ei ole mitään yhteyttä ennen romaanin alkua (lukuun ottamatta Nickia, joka ilmeisesti näkee hänen valokuvansa kerran lehdessä ja kuulee hänen yrityksestään huijata). Jordan on Daisyn ystävä, joka asuu hänen kanssaan, ja Nick tapaa Jordanin, kun hän menee illalliselle Buchananien kanssa.

Voimme tarkkailla heidän suhdettaan tarkimmin luvuissa 3 ja 4, kun Nick lähestyy Jordania, vaikka hänen on ensin katkaistava suhde kotona. Heidän suhteensa vie kuitenkin taaksepäin romaanin keskellä ja lopussa, kun draama Daisyn suhteesta Gatsbyn kanssa ja Tomin Myrtlen kanssa pelaa. Niinpä romaanin loppuun mennessä Nick näkee Jordanin olevan yhtä itsekeskeinen ja moraaliton kuin Tom ja Daisy, ja hänen aikaisempi ihastumisensa hämärtyy inhoon. Hän puolestaan ​​kutsuu häntä, koska hän ei ole niin rehellinen ja varovainen kuin hän esittelee itsensä.

Joten mikä on tarina Nickin ja Jordanin kanssa? Miksi heidän suhdettaan pitäisi sisällyttää ollenkaan? Katsotaanpa, mikä herättää suhteen ja oivallukset, joita ne antavat meille muille hahmoille.

Nickin ja Jordanian lainausmerkit

Nautin hänen katseestaan. Hän oli hoikka, pienirintainen tyttö, pystyssä vaunussa, jota hän korosti heittämällä kehonsa taaksepäin olkapäille kuin nuori kadetti. Hänen harmaat, auringon rasittamat silmät katsoivat minua takaisin kohteliaalla vastavuoroisella uteliaisuudella heikkenevistä, viehättävistä tyytymättömistä kasvoista. Nyt tuli mieleen, että olin nähnyt hänet tai kuvan hänestä jossain aiemmin. (1.57)

Kuten Nick katsoo Jordania luvussa 1, näemme hänen välitöntä fyysistä vetovoimaansa , vaikka se ei ole niin voimakas kuin Tomin Myrtle. Samoin kuin Gatsbyn kiinnostus Daisyyn hänen rahoistaan ​​ja äänestään, Nickiä vetää Jordanin asento, hänen 'wan, viehättävä tyytymätön kasvonsa' - hänen asenteensa ja asemansa ovat houkuttelevampia kuin hänen ulkonäkönsä . Joten Nickin vetovoima Jordaniaan antaa meille hieman tietoa sekä siitä, miten Tom näkee Myrtlen että kuinka Gatsby näkee Daisyn.

'Hyvää yötä, herra Carraway. Nähdään taas. '

'Totta kai,' vahvisti Daisy. - Itse asiassa luulen järjestäväni avioliiton. Tule usein, Nick, niin saatan sinut ohi. Tiedätkö-lukitse sinut vahingossa liinavaatekaappeihin ja työnnä sinut merelle veneellä, ja kaikki sellainen--(1.131-2)

Koko romaanin aikana näemme, että Nick välttyy juuttumasta ihmissuhteisiin - nainen, jonka hän mainitsee kotonaan, nainen, jonka hän tapaa lyhyesti toimistossaan, Myrtlen sisko - vaikka hän ei protestoi, että hänet 'heitetään yhteen' Jordanin kanssa. Ehkä tämä johtuu siitä Jordan olisi askel Nickille rahan ja luokan suhteen, mikä puhuu Nickin kunnianhimosta ja luokkatietoisuudesta huolimatta tavasta, jolla hän maalaa itsensä jokamieheksi. Lisäksi, toisin kuin nämä muut naiset, Jordan ei ole tarttuva - hän antaa Nickin tulla hänen luokseen. Nick näkee kiinnostuneena siitä, kuinka irrallinen ja viileä hän on.

'Olet mätä kuljettaja', protestoin. 'Joko sinun pitäisi olla varovaisempi tai sinun ei pitäisi ajaa ollenkaan.'

'' Olen varovainen. ''

'Ei et ole.'

'No, muut ihmiset ovat', hän sanoi kevyesti.

st. Maryn yliopisto Kaliforniassa

'Mitä tekemistä sillä on sen kanssa?'

'He pysyvät poissa tieltäni', hän vaati. 'Onnettomuuden tekeminen kestää kaksi.'

'Oletetaan, että tapasit jonkun yhtä huolimattoman kuin sinä.'

'Toivottavasti en koskaan', hän vastasi. 'Vihaan huolimattomia ihmisiä. Siksi pidän sinusta.'

Hänen harmaat, auringon rasittamat silmät tuijottivat suoraan eteenpäin, mutta hän oli tarkoituksellisesti muuttanut suhteitamme, ja hetken ajattelin rakastavani häntä. (3.162-70)

Täällä Nickiä kiinnostaa Jordanin pilkallinen asenne ja hänen luottamuksensa siihen, että muut välttävät hänen huolimatonta käyttäytymistään - asenteella, jolla hänellä on varaa rahojensa vuoksi. Toisin sanoen Nick näyttää olevan ihastunut superrikkaiden maailmaan ja etuoikeuteen, jonka se antaa jäsenilleen.

Joten aivan kuten Gatsby rakastuu Daisyyn ja hänen varakkaaseen asemaan, Nick näyttää myös houkuttelevan Jordania vastaavista syistä. Tämä keskustelu ei kuitenkaan vain ennakoi traagista auto -onnettomuutta myöhemmin romaanissa, vaan se myös vihjaa mitä Nick tulee pitämään vastenmielisenä Jordaniasta: hänen julmasta piittaamattomuudestaan ​​kaikkia paitsi itseään kohtaan .

Nyt oli pimeää, ja kun pulahdimme pienen sillan alle, panin käteni Jordanin kultaisen olkapään ympärille ja vedin hänet minua kohti ja pyysin häntä illalliselle. Yhtäkkiä en ajatellut enää Daisya ja Gatsbyä, vaan tätä puhdasta, kovaa, rajoittunutta henkilöä, joka käsitteli yleistä skeptisyyttä ja joka nojautui nuorekkaasti takaisin käsivarteni ympyrän sisällä. Lause alkoi lyödä korvissani eräänlaisella hämmentävällä jännityksellä: 'On vain takaa -ajajia, takaa -ajajia, kiireisiä ja väsyneitä.' (4.164)

Nick, taas Jordanin kanssa, näyttää innostuneelta olevansa jonkun kanssa, joka on sosiaalisen luokan suhteen askeleen edellä häntä, innostunut olemaan 'takaa -ajava' henkilö eikä vain kiireinen tai väsynyt . Nähdessään tavallisesti tasapuolisen Nickin, tämä ihastunut antaa meille jonkinlaisen käsityksen Gatsbyn ihastumisesta Daisyyn ja antaa meille mahdollisuuden nähdä myös Nick-the-person, eikä Nick-the-kertoja.

Ja taas saamme käsityksen siitä, mikä houkuttelee häntä Jordaniaan - hänen puhtaan, kovan, rajoitetun itsensä, hänen skeptisyytensä ja nuorekas asenteensa. On mielenkiintoista nähdä, että nämä ominaisuudet muuttuvat Nickiä vastenmielisiksi vain muutamaa lukua myöhemmin.

Juuri ennen keskipäivää puhelin herätti minut ja aloin hikoilua otsalleni. Se oli Jordan Baker; hän soitti minulle usein tällä hetkellä, koska epävarmuus omasta liikkeestään hotellien, klubien ja yksityisten talojen välillä teki hänet vaikeaksi löytää millään muulla tavalla. Yleensä hänen äänensä kuului langan yli jotain tuoretta ja viileää, ikäänkuin vihreiden golf -linkkien divot olisi saapunut purjehtimaan toimiston ikkunassa, mutta tänä aamuna se näytti ankaralta ja kuivalta.

'Olen poistunut Daisyn talosta', hän sanoi. 'Olen Hempsteadissa ja menen Southamptoniin tänään iltapäivällä.'

Luultavasti oli ollut hienotunteista lähteä Daisyn talosta, mutta teko ärsytti minua ja hänen seuraava huomautuksensa teki minusta jäykän.

'Et ollut niin mukava minulle eilen illalla.'

'Miten sillä olisi silloin ollut väliä?' (8.49-53)

Myöhemmin romaanissa Myrtlen traagisen kuoleman jälkeen Jordanian rento, saatanan huolenpitoasenne ei ole enää söpö-itse asiassa Nick pitää sitä inhottavana . Kuinka Jordania voi välittää niin vähän siitä, että joku kuoli, ja sen sijaan olla eniten huolissaan siitä, että Nick käyttäytyy kylmänä ja etäisenä heti onnettomuuden jälkeen?

Tässä lyhyessä puhelinkeskustelussa näemme siten, että Nickin ihastus Jordaniaan päättyy ja korvataan sen oivalluksella Jordanian rento asenne viittaa kaikkeen, mitä Nick vihaa rikkaassa, vanhassa raharyhmässä . Joten Nickin suhde Jordaniaan edustaa sitä, kuinka hänen tunteensa varakkaita kohtaan ovat kehittyneet - aluksi heidän vetovoimaiset, irralliset asenteensa vetivät häntä puoleensa, mutta lopulta he huomasivat heidän huolimattomuutensa ja julmuutensa.

Hän oli pukeutunut pelaamaan golfia, ja muistan ajattelevani, että hän näytti hyvältä kuvitukselta, leuka kohotti hieman nuorekkaasti, hiukset olivat syksyn lehtien väriset, kasvot saman ruskean sävyn kuin sormettomat käsineet polvessa. Kun olin lopettanut, hän kertoi minulle kommentoimatta, että hän oli kihloissa toisen miehen kanssa. Epäilin, että vaikka hänellä olisi useita, hän olisi voinut mennä naimisiin päätään nyökkäillen, mutta teeskentelin olevani yllättynyt. Mietin vain hetken, enkö tehnyt virhettä, sitten ajattelin kaiken nopeasti uudestaan ​​ja nousin sanomaan hyvästit.

'Siitä huolimatta heitit minut', sanoi Jordan yhtäkkiä. 'Heitit minut puhelimeen. En välitä sinusta nyt, mutta se oli minulle uusi kokemus ja minusta tuli vähän huimausta jonkin aikaa. '

Kätelimme käsiä.

'Ai, ja muistatko -' hän lisäsi - ' - keskustelumme, jonka olimme kerran ajaneet autolla?'

'Miksi - ei aivan.'

- Sanoit, että huono kuljettaja oli turvassa, kunnes tapasi toisen huonon kuljettajan? No, tapasin toisen huonon kuljettajan, eikö niin? Tarkoitan, että olin huolimaton tekemästä niin väärää arvausta. Luulin, että olet melko rehellinen, suoraviivainen ihminen. Luulin, että se oli salainen ylpeytesi. '

'Olen kolmekymmentä', sanoin. 'Olen viisi vuotta liian vanha valehtelemaan itselleni ja kutsumaan sitä kunniaksi.' (9.129-135)

Virallisessa hajoamisessaan Jordan kutsuu Nickiä väittämään olevansa rehellinen ja suoraviivainen, mutta itse asiassa altis valehtelemaan itse . Joten vaikka Nick on pettynyt Jordanin käyttäytymiseen, Jordan on pettynyt löytäessään vain toisen 'huonon kuljettajan' Nickistä, ja molemmat näyttävät olevan keskenään samaa mieltä siitä, etteivät he koskaan toimisi parina. On mielenkiintoista nähdä, että Nick on kerran kutsuttu epärehelliseen käytökseen. Kaikesta muiden tuomitsemisestaan ​​huolimatta hän ei selvästikään ole hyveellisyyden vertauskuva, ja Jordan tunnistaa sen selvästi.

Tämä ero on myös mielenkiintoinen, koska se on ainoa kerta, kun näemme suhteen päättyvän, koska kaksi jäsentä päättävät kävellä pois toisistaan ​​- kaikki muut epäonnistuneet suhteet (Daisy/Gatsby, Tom/Myrtle, Myrtle/George) päättyivät, koska yksi tai molemmat jäsenet kuolivat . Joten ehkä on olemassa turvallinen tie ulos huonosta suhteesta Gatsbyssä - kävellä pois aikaisin, vaikka se olisi vaikeaa ja olet edelleen 'puoliksi rakastunut' toiseen ihmiseen (9.136).

Kunpa Gatsby olisi ymmärtänyt saman asian.

Nickin ja Jordanian suhteiden analyysi

Nickin ja Jordanin suhde on mielenkiintoinen, koska se on ainoa suoraviivainen tapailu, jonka näemme romaanissa (se ei ole avioliitto eikä laiton suhde), eikä se toimi ilmeisenä kalvona muille suhteille. Mutta se toistaa Daisyn ja Gatsbyn suhteen , koska köyhempi mies haluaa rikkaamman tytön, ja antaa tästä syystä meille lisää tietoa Gatsbyn rakkaudesta Daisya kohtaan. Mutta se myös hiljaa toistaa Tomin suhteen Myrtleen , koska me Nick vaikuttaa myös fyysisesti vetävältä Jordaniaan.

Suhde on myös yksi tapa saada tietoa Nickistä. Esimerkiksi hän todella myöntää tilanteensa kotona olevan naisen kanssa vain silloin, kun hän puhuu vetovoimastaan ​​Jordaniaan. 'Olin kirjoittanut kirjeitä kerran viikossa ja allekirjoittanut ne:' Rakkaus, Nick ', ja ajattelin vain sitä, kuinka kun tuo tietty tyttö pelasi tennistä, hänen ylähuulilleen ilmestyi heikkoja hikeä viikset. Kuitenkin oli olemassa epämääräinen käsitys, joka oli katkaistava taktisesti ennen kuin olin vapaa '' (3.170). Jordanian kautta näemme todellakin Nickin kokevan riemua ja rakkautta ja vetovoimaa.

Lopuksi hänen suhteensa Jordaniaan näemme helposti Nickin kehittyvän asenteen varakkaaseen eliittiin. Vaikka hän sallii aluksi hurmata tämän nopeasti muuttuvan, varakkaan ja huolimattoman maailman, lopulta hän inhoaa moraalin tai myötätunnon täydellistä puuttumista.

body_goodbye.jpg On järkyttävää, että rauhallinen hyvästeleminen on harvinaisuus tässä maailmassa. Useammin? Ero väkivaltaisella kuolemalla.

Keskustelun ja esseen aiheita rakkaudesta Suuri Gatsby

Nämä ovat muutamia tyypillisiä esseeaiheita, jotka liittyvät rakkauden, halun ja suhteiden kysymyksiin, joista sinun pitäisi olla valmis kirjoittamaan. Jotkut niistä antavat sinulle mahdollisuuden lähentää vain yhtä paria, kun taas toiset ovat analysoineet kirjan suhteita yleisemmin. Kuten aina, on tärkeää lukea huolellisesti, löytää avainlinjat todisteeksi ja väittää kantasi selkeästi järjestetyllä esseellä. (Voit lukea lisää esseekirjoitusvinkkeistämme hahmoanalyysiartikkelistamme.) Katsotaanpa siis muutamia yleisiä rakkauden ja ihmissuhteiden kehotuksia nähdä tämä analyysi toiminnassa!

Onko Great Gatsbyssä pariskunta, jolla on todellinen rakkaus?

Kaikille essee -aiheille, joissa kysytään, edustavatko kirjan merkit jonkinlaista hyveellisyyttä (olipa se sitten todellista rakkautta, rehellisyyttä, moraalia tai jotain muuta), sinun pitäisi Aloita määrittelemällä arvo . Esimerkiksi tässä tapauksessa sinun on määriteltävä 'todellinen rakkaus', koska se, miten määrittelet todellisen rakkauden, vaikuttaa siihen, kenet valitset ja miten esität väitteesi.

Jos esimerkiksi väität, että todellinen rakkaus tulee vakauteen, voit mahdollisesti väittää, että Tomilla ja Daisylla on todellinen rakkaus, koska he todella pysyvät yhdessä, toisin kuin muut parit. Mutta jos väität, että todellinen rakkaus perustuu vahvoihin tunteisiin, saatat sanoa, että Gatsbyn rakkaus Daisya kohtaan on aidoin. Joten määritteletpä kuitenkin todellisen rakkauden, ilmoita se selkeästi, koska se muokkaa väitteesi!

Muista, että tällaisessa kehotuksessa on myös mahdollista väittää, ettei kenelläkään kirjassa ole todellista rakkautta. Aloittaisit silti määrittelemällä todellisen rakkauden, mutta sitten selität, miksi jokaisella suurparilla ei ole todellista rakkautta, ja ehkä selität lyhyesti, minkä elementin kukin pariskunta puuttuu.

Onko Great Gatsby rakkaustarina vai satiiri?

Joissakin esseissä voit loitontaa ja pohtia, mikä The Great Gatsbyn yleinen genre (tai tyyppi) on. Yleisin argumentti on, että vaikka Gatsby on traaginen rakkaustarina pinnalla (Gatsbyn ja Daisyn rakkaus), se on todellakin enemmän varakkaan New Yorkin yhteiskunnan satiiria tai laajempaa kritiikkiä American Dreamista. Tämä johtuu siitä, että rahan, yhteiskunnan ja luokan sekä amerikkalaisen unelman teemat ovat melko vakioita, kun taas suhteet ovat enemmän väline tutkia näitä teemoja.

Väitelläkseen, mikä genre Gatsby on (sanotko 'se on enemmän rakkaustarina' tai 'se on enemmän satiiria'), määritellä valitsemasi tyylilaji ja selittää, miksi Gatsby sopii määritelmään . Muista sisällyttää joitakin todisteita romaanin viimeisestä luvusta riippumatta siitä, mitä väität. Loput ovat tärkeitä, joten muista linkittää Gatsbyn loppu genreen, jonka uskot sen olevan. Jos esimerkiksi väität 'Gatsby on rakkaustarina', voit korostaa toiveikkaampia, optimistisempia osia Nickin viimeisistä linjoista. Mutta jos väität, että 'Gatsby on satiiri', katsoisit viimeisen luvun surullisia, ankaria yksityiskohtia-Gatsbyn harvaan osallistuneita hautajaisia, karkeaa sanaa, joka on kaiverrettu hänen selkänsä askeleita vasten. Tarkista myös viestimme romaanin lopusta tarkempaa analysointia varten.

Onko Gatsbyn mielestä Daisy rakkautta, pakkomielle, kiintymystä tai kertymistä/esineellistymistä? Mikä on Fitzgeraldin viesti täällä?

Todella yleinen essee -aihe/keskustelunaihe on kysymys Gatsbyn rakkaudesta Daisyyn (ja joskus Daisyn rakkauteen Gatsbyä kohtaan): onko se todellista, symboloiko se jotain muuta ja mitä se paljastaa sekä Daisyn että Gatsbyn hahmoista ?

Kuten edellä keskustelimme, Gatsbyn rakkaus Daisyyn on ehdottomasti voimakkaampi kuin Daisyn rakkaus Gatsbyä kohtaan, ja lisäksi Gatsbyn rakkaus Daisyyn näyttää olevan sidottu pakkomielle hänen rikkaudestaan ​​ja asemastaan, jota hän edustaa . Sieltä päätät, miten väität, miten näet Gatsbyn rakkauden Daisya kohtaan - onko se ensisijaisesti pakkomielle vauraudesta, onko Daisy vain kerättävä esine vai luuletko, että Gatsby todella rakastaa Daisya, ei vain Daisya kultainen tyttö.

Analysoi romaanin mies-nainen-suhteiden luonne.

Tämä on pienennetty kehote, joka haluaa sinun puhuvan suhteiden luonteesta yleensä romaanissa. Silti, vaikka olemme selkeästi tunnistaneet viisi suurta suhdetta, voi olla vaikeaa yrittää puhua jokaisesta syvällisesti vain yhdessä esseessä. Sen sijaan se tulee olemaan hallittavampi voit käyttää todisteita kahdesta kolmeen pariskunnista esittämään mielipiteesi .

Sinä voisit tutkia, miten suhteet paljastavat, että Amerikka on itse asiassa klassistinen yhteiskunta. Loppujen lopuksi ainoa suhde, joka kestää (Tomin ja Daisyn) kestää, koska on turvallista olla samassa luokassa, kun taas toiset epäonnistuvat joko luokkien välisen seurustelun tai yhden jäsenen (Myrtle) epätoivoisesti murtautuessa hänen antamastaan ​​tilanteesta luokka.

Voisit myös puhua siitä, kuinka suhteiden voimadynamiikka vaihtelee hurjasti , mutta vain pariskuntaa, jolla näyttää olevan vakaa suhde, kuvataan myös 'salaliittoksi' ja usein 'heksi' - toisin sanoen Tom ja Daisy Buchanan. Joten ehkä Fitzgerald kuvittelee jonkinlaisen kestävän kumppanuuden olevan mahdollista, jos tietyt ehdot (kuten molemmat jäsenet ovat tyytyväisiä avioliiton rahamäärään) täyttyvät.

Tämä kehote ja sen kaltaiset antavat sinulle paljon vapautta, mutta älä pura enemmän kuin pureskelet!

Mielenkiintoisia Artikkeleita

Kuinka päästä sisään: Miamin yliopiston pääsyvaatimukset

Paul Smithin yliopiston pääsyvaatimukset

Parsons Uusi koulu suunnittelun pääsyvaatimuksille

Texas A&M University - Texarkanan pääsyvaatimukset

UT Dallas ACT -pisteet ja GPA

BA vs BS -tutkinto: mikä on sinulle parempi?

Mitkä ovat tärkeimmät yhtäläisyydet ja erot verrattaessa BA vs BS tutkintoja? Onko yksi aste parempi kuin toinen? Lue asiantuntijaoppaamme saadaksesi selville.

Mitä sinun on tiedettävä El Cerriton vanhemmasta lukiosta

Löydä osavaltioiden sijoitukset, SAT / ACT-tulokset, AP-luokat, opettajien verkkosivustot, urheilutiimit ja paljon muuta El Cerriton vanhemmasta lukiosta El Cerritossa, Kaliforniassa.

20 runollista laitetta, jotka sinun on tiedettävä

Onko sinulla kysymyksiä kirjallisten laitteiden käytöstä runoudessa? Täydellinen runollisia laitteita koskeva oppaamme määrittelee esimerkkeinä kaikki tärkeimmät runoustermit.

Bradley Universityn pääsyvaatimukset

Mikä on AP -testin täydellinen pisteet? Tarvitsetko yhden?

Oletko hämmentynyt siitä, mitä AP -kokeen täydellinen pisteet todella tarkoittavat? Selitämme, mikä on täydellinen piste ja miten se eroaa viidestä.

Saint Francis Medical Center College of Nursing Pääsyvaatimukset

Mitä CEEB -koodit ovat? Kysymyksiinne vastattu

Mitä CEEB -koodit ovat ja miksi tarvitset niitä SAT -rekisteröintiin? Lue täältä, miten voit etsiä ja etsiä CEEB -koodiasi täältä.

1310 SAT-pisteet: Onko tämä hyvä?

Nevadan yliopisto, Reno Pääsyvaatimukset

Floridan yliopiston pääsyvaatimukset

Aihe-verbisopimus SAT-kirjoittamisesta: strategiat ja käytännöt

Aiheen verbisopimus on erittäin tärkeä SAT -kirjoitustestissä. Lue koko oppaamme täältä, jossa on käytännön tietokilpailukysymyksiä ja strategioita.

John Carroll Universityn pääsyvaatimukset

Pittsburghin yliopisto, Johnstown, pääsyvaatimukset

IUPUI -pääsyvaatimukset

Haskell Indian Nations University pääsyvaatimukset

Saint Mary's University of Minnesota Pääsyvaatimukset

Becker Collegen pääsyvaatimukset

Voivatko korkeakoulut peruuttaa pääsysi sosiaalisen median viestien takia?

Oletko huolissasi, että sosiaalisen median viestisi estävät sinua pääsemästä yliopistoon? Opi, miten korkeakoulut punnitsevat verkkoviestejä ja miten voit välttää sosiaalisen median ongelmia.

Mitä sinun on tiedettävä Dougherty Valleyn lukiosta

Löydä osavaltioiden sijoitukset, SAT/ACT -tulokset, AP -tunnit, opettajan verkkosivustot, urheiluryhmät ja paljon muuta Dougherty Valleyn lukiosta San Ramonissa, Kaliforniassa.

Mikä on edTPA?

Onko sinulla kysymyksiä edTPA: sta? Katso täydelliset edTPA -käsikirjamme kaikki yksityiskohdat.