Viisi terveellisintä (ja maukkainta) kasviöljyn korviketta

oliiviöljy-968657_640

Mitä voit korvata kasviöljyllä? Voiko kasviöljyn korvata oliiviöljyllä? Tässä artikkelissa autamme sinua selvittämään, miksi haluat korvata kasviöljyn, ja annamme viisi kasviöljyn korviketta, joita voit käyttää.

Miksi käyttää kasviöljyn korviketta?

Termi kasviöljy voi tarkoittaa mitä tahansa ei-eläinperäistä ruokaöljyä, useimmat pullot, joissa on vain merkintä 'kasviöljy' kaupassa, ovat koostuu melkein kokonaan soijaöljystä , hajuton ja mauton.



Geneerinen kasviöljy ei välttämättä ole huono sinulle, mutta se ei ehkä ole paras työkalu jokaiseen ruoanlaittoon. Tässä on neljä syytä, miksi haluat korvata kasviöljyn:

Vähemmän käsittelyä

Kasviöljy on pitkälle jalostettu antamaan sille neutraali, mauton laatu. Jäljitelmässä käytettäviä kemikaaleja voi jäädä öljyyn. Jos yrität välttää liian jalostettuja elintarvikkeita, valitse kylmä- tai ekspressipuristetut öljyt jotka poistetaan manuaalisesti.

Lisää suotuisia rasvoja

Kaikki ruokaöljyt ovat pohjimmiltaan vain rasvaa. Ero on mitä Erilaisia rasvasta ja missä suhteessa nämä rasvat esiintyvät viisi tärkeintä kiinnostavaa rasvatyyppiä ruokaöljyjä arvioitaessa:

  • Trans-rasvat: Suurin osa asiantuntijoista on samaa mieltä transrasvat ovat pahoja ja niitä tulee välttää, niin paljon että FDA yrittää poistaa ne elintarvikkeista . Kuitenkin niin kauan kuin öljyäsi ei ole 'osittain hydrattu', sen pitäisi olla melko vähäistä transrasvoissa.
  • Tyydyttyneet rasvat: Aiemmin hyväksyttiin evankeliumiksi, että tyydyttyneet rasvat ovat haitallisia sydämellesi, mutta viimeaikaiset tutkimukset ovat kyseenalaistaneet tämän ajatuksen. Tyydyttyneet rasvat voivat olla osa terveellistä tai epäterveellistä ruokavaliota riippuen siitä, miten saat nämä rasvat ja mitä muuta syöt. Lisäksi tyydyttyneet rasvat voivat kestävät korkeita kypsennyslämpötiloja ilman haitallista hapettumista .
  • Tyydyttymättömät rasvat: Monityydyttymättömät rasvat ovat sydämen terveitä rasvoja, jotka ovat vakaampia (ja siten vähemmän alttiita hapettumiselle) kuin monityydyttymättömät rasvat. Oliiviöljy sisältää erittäin paljon tyydyttymättömiä rasvoja.
  • Monityydyttymättömät rasvat: Monityydyttymättömillä rasvoilla katsotaan yleensä olevan myönteinen vaikutus sydämen terveyteen. Nämä rasvat voidaan jakaa osiin omega-3-rasvahapot ja omega-6-rasvahapot. Nämä rasvahapot ovat molemmat tärkeitä terveydelle, mutta omega-3-rasvahapot näyttävät olevan erityisen hyödyllistä tulehduksen vähentämiseksi kehossa. Lisäksi on parasta ylläpitää a hyvä suhde omega-3: n ja omega-6: n kulutukseen ruokavaliossa. (Useimmat amerikkalaiset kuluttavat liikaa omega-6: ta ja eivät tarpeeksi omega-3: ta). Lisäksi, monityydyttymättömät rasvat hapettuvat helposti altistuessaan lämmölle vapauttaen myrkyllisiä yhdisteitä. Yleisessä kasviöljyssä on yleensä melko runsaasti monityydyttymättömiä rasvoja (erityisesti omega-6). Joten se hapettuu helposti, eikä se välttämättä auta sinua ylläpitämään suotuisaa omega-3-omega-6-suhdetta.

Tarkoituksellesi parhailla rasvoilla on siis paljon tekemistä muun ruokavalion ja lämpötilan kanssa, jossa valmistat.

Parempi savupiste

Öljyn savupiste on piste, jossa lämpö alkaa hajottaa öljyn myrkyllisiksi yhdisteiksi joka maistuu pahalta eikä sitä pidä hengittää (se ei ole aivan sama kuin hapetuspiste, mutta käsitteet ovat samankaltaiset). Öljyt, joilla on korkeammat savupisteet, ovat parempia esimerkiksi paistamiseen, ruskistamiseen ja paistamiseen. Öljyt, joilla on hyvin alhaiset savupisteet, ovat parhaita esimerkiksi pukeutumisen tekemiseen.

Maku!

Yleisten kasviöljyjen on tarkoitus olla mauttomia. Mutta se ei aina ole sitä mitä haluat! Monet ruokaöljyt, jotka voit korvata kasviöljyllä, voivat lisätä ruokalajiisi herkullisen maun.

milloin korkeakoulun hyväksymiskirjeet saapuvat 2018

5 Kasviöljyn korvikkeet: Milloin mitä käytetään

Tässä on joitain suosikki ruokaöljyvalintamme kasviöljyn korvaamiseksi ja milloin niitä käytetään. Huomaa, että jos vaihdat kasviöljyä, käytä samaa määrää. Voit myös olettaa, että kalorimäärä on suunnilleen sama (noin 120 kaloria ruokalusikallista kohti), koska kaikki nämä ruokaöljyt ovat melkein 100% rasvaa.

Avokadoöljy

Avokadoöljyssä on noin 60% tyydyttymättömiä rasvoja, 20% monityydyttymättömiä rasvoja (enimmäkseen omega-6) ja 20% tyydyttyneitä rasvoja. Sillä on erittäin korkea savupiste (yli 500 astetta) ja se on melko hapettumiskestävä. Toisin kuin kermainen avokado, avokadoöljyllä on neutraali maku.

Plussat: Erinomainen kuumassa ruoanlaitossa, täynnä terveellisiä rasvoja, helppo löytää puhdistamattomista ja vähän jalostetuista versioista.

Haittoja: Avokadoöljy on kallista!

Paras: Mitä tahansa! Erittäin monipuolinen öljy.

Canolaöljy

Rypsiöljy valmistetaan rypsiöljystä. Se sisältää noin 60% tyydyttymättömiä rasvoja, 30% monityydyttymättömiä rasvoja (joista 10% kaikista rasvoista on omega-3-rasvahappoja) ja alle 10% tyydyttyneitä rasvoja. Sen savupiste on noin 400 astetta ja sen maku on neutraali.

Plussat: Se kestää kohtuullisen määrän lämpöä ilman tupakointia eikä hapetu yhtä helposti kuin geneerinen kasviöljy. Sillä on neutraali makuprofiili, joten sinun ei tarvitse huolehtia siitä, että se tekee ruoastasi maun oudolle. Tämä tekee siitä monipuolisen öljyn.

Haittoja: Canolaöljy on yleensä melko käsitelty, joten se ei ole paras valinta, jos aiot luonnollisempaa öljyä. Jalostamatonta rypsiöljyä on vaikea löytää ja se on melko kallista.

Paras: Leivonta, paistaminen uunissa, paistaminen tai paistaminen

Kookosöljy

Kookosöljy on enimmäkseen tyydyttyneitä rasvoja (noin 90%), minkä vuoksi se on kiinteää huoneenlämmössä. Se nostaa kuitenkin sekä LDL- että HDL -kolesterolia ja on melko vakaa, mikä tekee siitä vähemmän alttiita hapettumiselle. Sen savupiste on noin 350 astetta.

Plussat: Kookosöljyllä on herkullinen makea maku, joka täydentää monia ruokia. Se on helposti saatavilla käsittelemättömissä, puhdistamattomissa muodoissa (neitsytkookosöljynä).

Haittoja: Erikoisen maun vuoksi kookosöljyä on käytettävä huolellisesti, etenkin paistamiseen.

Paras: Paistaminen keskilämmöllä, leivonta (jos käytät sitä leivonnassa, voit halutessasi ensin mikroaaltouunia muutaman sekunnin ajan, jotta se muuttuu nesteeksi). Se on myös loistava hiuksillesi !

Ghee (Grass-Fed)

Saatat yllättyä nähdessäsi gheen, eläintuotteen, tässä luettelossa! Mutta kuten Mark Bittman kerran totesi, Voi on palannut! 'ja ghee (tai kirkastettu voi) voi olla jopa parempi joillekin asioille. Gheetä on käytetty vuosisatojen ajan intialaisessa ruoanlaitossa. Vaikka ghee sisältää runsaasti tyydyttyneitä rasvoja (noin 60% sen kaloreista tulee sat-rasvoista), sillä on erittäin korkea savupiste (485 astetta F), mutta se tarjoaa joitakin omega-3-rasvahappoja ja on erittäin vakaa. Sitä ei tarvitse edes jäähdyttää!

Plussat: Ghee sisältää erittäin vähän kaseiinia ja laktoosia, joten se on erinomainen voin korvike ihmisille, jotka ovat laktoosi -intoleranssia tai meijeriherkkiä. Lisäksi se on hyvä vitamiinien lähde, erityisesti A -vitamiini. Sillä on myös herkullinen pähkinäinen, voinen maku.

opettajan suosituskirje yliopistolle

Haittoja: Ghee on hieman kaloreita rikkaampi kuin muut mainitut rasvat, 135 kaloria ruokalusikallista 120 sijasta. Se sisältää myös noin 4% transrasvoja. Ja ruohon ruokittu ghee-terveellisin laji-on noin 4 kertaa kalliimpi kuin voi unssia unssia kohti.

Paras: Korkean lämmön ruoanlaitto, meijeriherkät syöjät

Oliiviöljy

Oliiviöljy on ruokaöljyjen supersankari: se sisältää yli 3/4 monityydyttymättömiä rasvoja ja on siten hapettumista kestävä ja sydämen terve. Ekstra-neitsytoliiviöljyn savupiste on keskikorkea 410 astetta ja enemmän jalostettua '' kevyttä '' tai puhdistettua oliiviöljyä ja sen savupiste on noin 470 astetta.

Plussat: Oliiviöljy on täynnä terveellisiä rasvoja, maukas ja sopii erinomaisesti keskilämpötilasta korkeaan ruokaan.

Haittoja: Extra-neitsytoliiviöljyn rohkeat maut eivät välttämättä sovi kaikkiin ruokiin, mikä voi olla ongelma, jos yrität korvata oliiviöljyn kasviöljyllä. Kevyellä oliiviöljyllä - joka on puhdistettua - on neutraali maku ja se kestää korkeampia lämpötiloja, mutta se ei ole paras valinta, jos haluat välttää jalostettuja öljyjä.

Paras: Extra-neitsyt sopii erinomaisesti paistamiseen, sekoittamiseen ja paistamiseen uunissa. Kevyt oliiviöljy on loistava valinta paistamiseen, ruskistamiseen, paistamiseen ja jopa leivontaan.

5 Kasviöljyn korvikkeet: Yhteenveto

Miksi haluat korvata kasviöljyn? Riippuen ruoanlaitto- ja terveystarpeistasi, saatat haluta öljyä, joka on vähemmän jalostettu, jolla on suotuisampi suhde eri rasvoihin, korkeampi savupiste tai hyvä maku!

Tässä on viisi hienoa kasviöljyn korviketta:

  • Avokadoöljy
  • Canolaöljy
  • Kookosöljy
  • Ghee
  • Oliiviöljy
Onko ystäviä, jotka tarvitsevat myös apua testin valmistelussa? Jaa tämä artikkeli!

Mielenkiintoisia Artikkeleita

Kuinka päästä sisään: Miamin yliopiston pääsyvaatimukset

Paul Smithin yliopiston pääsyvaatimukset

Parsons Uusi koulu suunnittelun pääsyvaatimuksille

Texas A&M University - Texarkanan pääsyvaatimukset

UT Dallas ACT -pisteet ja GPA

BA vs BS -tutkinto: mikä on sinulle parempi?

Mitkä ovat tärkeimmät yhtäläisyydet ja erot verrattaessa BA vs BS tutkintoja? Onko yksi aste parempi kuin toinen? Lue asiantuntijaoppaamme saadaksesi selville.

Mitä sinun on tiedettävä El Cerriton vanhemmasta lukiosta

Löydä osavaltioiden sijoitukset, SAT / ACT-tulokset, AP-luokat, opettajien verkkosivustot, urheilutiimit ja paljon muuta El Cerriton vanhemmasta lukiosta El Cerritossa, Kaliforniassa.

20 runollista laitetta, jotka sinun on tiedettävä

Onko sinulla kysymyksiä kirjallisten laitteiden käytöstä runoudessa? Täydellinen runollisia laitteita koskeva oppaamme määrittelee esimerkkeinä kaikki tärkeimmät runoustermit.

Bradley Universityn pääsyvaatimukset

Mikä on AP -testin täydellinen pisteet? Tarvitsetko yhden?

Oletko hämmentynyt siitä, mitä AP -kokeen täydellinen pisteet todella tarkoittavat? Selitämme, mikä on täydellinen piste ja miten se eroaa viidestä.

Saint Francis Medical Center College of Nursing Pääsyvaatimukset

Mitä CEEB -koodit ovat? Kysymyksiinne vastattu

Mitä CEEB -koodit ovat ja miksi tarvitset niitä SAT -rekisteröintiin? Lue täältä, miten voit etsiä ja etsiä CEEB -koodiasi täältä.

1310 SAT-pisteet: Onko tämä hyvä?

Nevadan yliopisto, Reno Pääsyvaatimukset

Floridan yliopiston pääsyvaatimukset

Aihe-verbisopimus SAT-kirjoittamisesta: strategiat ja käytännöt

Aiheen verbisopimus on erittäin tärkeä SAT -kirjoitustestissä. Lue koko oppaamme täältä, jossa on käytännön tietokilpailukysymyksiä ja strategioita.

John Carroll Universityn pääsyvaatimukset

Pittsburghin yliopisto, Johnstown, pääsyvaatimukset

IUPUI -pääsyvaatimukset

Haskell Indian Nations University pääsyvaatimukset

Saint Mary's University of Minnesota Pääsyvaatimukset

Becker Collegen pääsyvaatimukset

Voivatko korkeakoulut peruuttaa pääsysi sosiaalisen median viestien takia?

Oletko huolissasi, että sosiaalisen median viestisi estävät sinua pääsemästä yliopistoon? Opi, miten korkeakoulut punnitsevat verkkoviestejä ja miten voit välttää sosiaalisen median ongelmia.

Mitä sinun on tiedettävä Dougherty Valleyn lukiosta

Löydä osavaltioiden sijoitukset, SAT/ACT -tulokset, AP -tunnit, opettajan verkkosivustot, urheiluryhmät ja paljon muuta Dougherty Valleyn lukiosta San Ramonissa, Kaliforniassa.

Mikä on edTPA?

Onko sinulla kysymyksiä edTPA: sta? Katso täydelliset edTPA -käsikirjamme kaikki yksityiskohdat.