3 tyyppisiä ACT -tieteitä: Mitä sinun on tiedettävä

body_testtubes.jpg

ACT Science -osa on yksi opiskelijoiden suurimmista mysteereistä, koska se eroaa eniten SAT-, PSAT- ja muista testeistä. Tässä yritän selvittää mysteerin selittämällä ACT: n kohtien tyypit sekä kunkin kohdan yksittäiset kysymystyypit.

Tämän artikkelin loppuun mennessä sinulla on selkeä käsitys siitä, mitä ACT Science -osio sisältää ja miten siihen parhaiten valmistautua.



3 tyyppistä ACT -tieteellistä kulkua

ACT Science -osiossa on aina joko kuusi tai seitsemän kohtaa, jotka on jaettu muutamiin tyyppeihin.

Tässä on yleiskatsaus kolmen kysymyksen tyypeistä:

  • 2-3 Tietojen esityskäytävät
    • 5 tai 6 kysymystä kappaleessa
  • 2-3 Tutkimusten yhteenvedot
    • 5 tai 6 kysymystä kappaleessa
  • 1 Ristiriitaisten näkökulmien kulku
    • 7 kysymystä kappaleessa

Tarkastelen tarkemmin kunkin tyypin erityispiirteitä alla. Jokaisella tekstityypillä on myös ainutlaatuisia kysymyksiä, jotka kaikki vaativat oman lähestymistapansa.

Havaijin yliopisto Manoan hyväksymisasteella

Passage Type 1: Tietojen esityskäytävät

Nämä kohdat ovat samanlaisia ​​kuin tieteellisissä aikakauslehdissä ja teksteissä.

Ne esittelevät sinulle lyhyen kappaleen tai kaksi sekä yhden tai neljän visuaalisen esityksen tiedoista (kuten kaaviot, taulukot ja/tai hajontakaaviot). Kohdat mainitsevat erityisiä tutkimuksia ja merkitse osioita tutkimukseksi 1, tutkimukseksi 2 ja tutkimukseksi 3.

Tässä on esimerkki ACT -harjoitustestistä:

body_data1.png
body_data2.png

Jokaisella datan esityskierroksella on 5 tai 6 kysymystä. PrepScholar ACT -ohjelmassa luokittelemme tietojen esittämistä koskevat kysymykset kolmeen luokkaan (kaikki eivät luokittele niitä samalla tavalla).

Näiden kolmen luokan ymmärtäminen on avainasemassa sen selvittämiseksi, kuinka vastata jokaiseen kysymykseen oikein Katsotaanpa tarkemmin alla olevia kolmea kysymystyyppiä.

Kysymystyyppi 1: Tosiasialliset kysymykset

Nämä kysymykset yksinkertaisesti pyytää sinua välittämään tosiasiat, jotka on esitetty kohdassa.

Näihin kysymyksiin vastaamiseksi sinun on luettava kaaviot, taulukot ja/tai hajontakaaviot. Sinun on myös vedettävä tietyt datapisteet kohdasta tekemättä lisälaskelmia tai johtopäätöksiä.

Avain tässä on r Lue huolellisesti ja pysty valitsemaan ja ymmärtämään tosiasiat.

Tässä on esimerkiksi esimerkki yllä olevasta kohdasta:

body_1-1.png

Kuten näet, niin kauan kuin ymmärrät kaavioiden lukemisen, sinun pitäisi pystyä vastaamaan tähän kysymykseen helposti.

Näistä kysymyksistä voi olla myös kehittyneempiä versioita, joissa sinua pyydetään katsomaan outoa kaaviota . Ne voivat näyttää aluksi aika pelottavilta. Katso alla oleva 'outo' kaavio:

body_ACTScienceweirdgraph.jpg Onko se englanti?

body_ACTScienceConfusedMeme.png En ymmärrä.

Temppu hullun näköisen kaavion ratkaisemiseksi on kysymyksen lukeminen ja vastaukset huolellisesti. Se antaa sinulle käsityksen siitä, millä tiedoilla on merkitystä ... ja millä ei.

Kysymystyyppi 2: Trendien tulkinta Kysymyksiä

Näissä kysymyksissä pyydetään arvioimaan kaavioita, taulukoita ja/tai hajontakappaleita ja päättämään, onko yhteys olemassa. Lisääntyykö vai väheneekö? Onko käänteinen suhde vai suora suhde?

Tässä on esimerkki yllä olevasta kohdasta:

body_2-1.png

Näistä kysymyksistä voi olla kehittyneempiä versioita, joissa datapisteiden välillä ei ole selvää suhdetta. Siinä vaiheessa sinun on tehtävä koulutettuja tieteellisiä johtopäätöksiä antamistasi tiedoista.

Kysymystyyppi 3: Laskut Kysymykset

Nämä kysymykset pyytävät sinua ottamaan vastaan ​​sen, mitä on annettu, ja selvittämään, mihin se on menossa. Tietojen perusteella mikä Y voisi olla arvossa X? Kysymyksissä pyydetään ekstrapolointeja ja interpolointeja.

Tässä on esimerkki alla olevasta kohdasta:

body_ActSciencePassage2.jpg

body_ActSciencePassage2Question8.jpg

Kuten edellä mainitsimme, tämäntyyppiset kysymykset pyytävät sinua tekemään johtopäätöksiä antamistasi tiedoista.

Passage Type 2: Tutkimuksen yhteenvedot Passages

Nämä kohdat näyttävät samanlaisilta kuin datan esityskierrokset, koska ne esittävät sinulle yleensä lyhyen kappaleen tai kaksi sekä visualisointeja (kaaviot, taulukot, hajontakaaviot tai kuvat).

Ero on siinä Tutkimusyhteenvedot Passages keskittyvät tiettyyn kokeeseen tai pariin kokeeseen . Kohdat merkitsevät osiot yleensä kokeeksi 1, kokeeksi 2 ja kokeeksi 3. Usein ne mainitsevat tutkijan tai opiskelijan, joka suorittaa kokeen. Siellä voi myös olla kuva siitä, miten kokeet on järjestetty.

Alla on esimerkki tutkimusyhteenvedoista:

body_ACTSciencePassage4A-rep.png

Huomaa, kuinka toisin kuin yllä olevat tyypin 1 datan esityskohdat, Tyypin 2 tutkimuksen yhteenvetokohdat mainitsevat erityisiä kokeita.

Jokaisella tutkimusyhteenvedon osalla on 5 tai 6 kysymystä. Heidän esittämänsä kysymykset ovat myös hyvin erilaisia ​​kuin tyypin 1 datan edustuskohdat. Katsotaanpa näitä uusia kysymystyyppejä hieman syvemmin.

Kysymystyyppi 4: Kokeellinen suunnittelu/Tutkijan aikomuskysymykset

Nämä kysymykset pyytävät sinua selvittämään, miksi tutkija suunnitteli kokeilun tietyllä tavalla. Mitä kontrolleja ja muuttujia kokeessa on? Mikä on hypoteesi, johon kokeilu perustuu?

Tässä on esimerkki yllä olevasta kohdasta:

mitkä ovat skorpionin ominaisuudet

body_ActSciencePassage4Question21.jpg

Kysymystyyppi 5: Hypoteettiset kokeelliset kysymykset

Näissä kysymyksissä kysytään, mitä tapahtuisi, jos kokeessa tapahtuisi muutos (lämpötila, liuos jne.). Ne edellyttävät usein, että ymmärrät tietojen suuntauksen, jotta voit ennustaa, miten tulos muuttuisi, jos kokeilua muutettaisiin.

Tässä on esimerkki yllä olevasta kohdasta:

body_ActSciencePasage4Question20.jpg

Kysymystyyppi 6: Kokeiden tulkinta Kysymykset

Nämä kysymykset pyytävät sinua tulkitsemaan sinulle antamiasi tietoja. Onko tämä väite tuettu esitettyjen tietojen perusteella? Nämä kysymykset on usein kehystetty 2x2 -matriisiin: Kyllä koska A, Kyllä koska B, Ei koska A, Ei koska B.

Tässä on esimerkki yllä olevasta kohdasta

body_ActSciencePassage4Question23.png

Tauko strategioille: Tiedon esitys ja tutkimusyhteenvedot

Tietojen esitys- ja tutkimusyhteenvedot ovat samankaltaisia, koska molemmat tukeutuvat ensisijaisesti visuaalisiin tietoihin (kaaviot, taulukot jne.). Voit käyttää samaa strategiaa molemmissa kohdissa.

body_ACTScienceStrategy.jpg Se on helpompaa kuin shakki. Luota minuun.

Strategia: Siirry suoraan kysymyksiin lukematta. Yritä vastata kaikkiin kysymyksiin vain visuaalien avulla.

Monet opiskelijat jäävät lukemaan tieteellistä tekstiä. Datapisteitä on otettava huomioon kymmeniä, ja useimmilla niistä ei ole kysymyksiä. Joten tuhlaat aikaa yrittääksesi ymmärtää tietoja, jotka eivät todellakaan ole tärkeitä.

Sen sijaan, yritä vastata kysymyksiin lukematta jaksoa. Näin voit välttää tuhlaamasta liikaa aikaa osien ymmärtämiseen, jotka eivät ole tärkeitä.

Käytämme esimerkkinä tietosuoja -osion ensimmäistä kysymystä.

body_ACTScienceFinchPassageQuestion1.jpg

On hyvä, jos et heti ymmärrä, mitä peippo on ja mitä nokan syvyys tarkoittaa (koska et ole lukenut katkelmaa).

Kun olet lukenut tämän kysymyksen, siirry kuvaan 2, joka liittyy tutkimukseen 1.

mikä merkki sopii parhaiten neitsyen kanssa

body_ActScienceFinchPassageCharts.png

Voin jättää huomiotta ylemmän kaavion, koska siinä lukee '' saarten A saamien peippojen prosenttiosuus y-akselilla '', ja minun tarvitsee vain verrata nokan syvyyttä saarten B ja C pyydettyjen peippojen prosentteihin (ja näen saaren B) ja C ovat y-akselilla keski- ja alakaavioille).

Alkaen kaaviosta, näen suurin osa C -saarelta pyydettyjen peippojen osuus oli noin 35% , jos seuraan palkkia x-akseliin asti, huomaan, että vastaava nokan syvyys oli 10 mm .

Olen nyt melko varma, että vastaus on D, koska se on ainoa vastausvaihtoehto, jonka mukaan nokan syvyys on 10 mm saaren C peippojen kohdalla. Tarkistan Island B -peippokaavion varmuuden vuoksi.

Keskikartasta katsottuna suurin prosenttiosuus on noin 33%, jos seuraan kyseistä palkkia x-akseliin asti, huomaan, että vastaava nokan syvyys on 10 mm.

Nyt tiedän varmasti vastauksen D!

Joskus tämä tapa vastata kysymyksiin vaatii pieniä johtopäätöksiä ja/tai vähennysosaamistasi, joten se ei välttämättä toimi kaikille jokaisessa kysymyksessä.

Otetaan esimerkiksi tutkimuksen yhteenvetojen osion viimeinen kysymys:

body_ActSciencePassage4Question23.png

On hyvä, jos et heti ymmärrä, mitä sanat 'titrantti' tai 'näyteratkaisu' tarkoittavat (koska et ole lukenut katkelmaa). Kun olet lukenut tämän kysymyksen, siirry kuvaan 2, joka liittyy kokeeseen 2.

body_ACTSciencePassage4B.pngTarkista sitten pH -väri ja johtavuus, kun lisätään 0,2 ml titranttia.Vaikka en tiedä, mikä titrantti on (koska en lukenut katkelmaa), voin nähdä, että lisätyn titrantin määrä on x-akselilla. Kun x-akselia on lisätty 0,2 ml: aan titranttia, huomaan johtavuuden olevan alle 0,5 kS/cm (ei haittaa, jos en ymmärrä yksikkömittausta). Vahvasti katkoviivan perusteella avaimen mukaan väri on keltainen.

Jo pelkästään tämän tiedon perusteella voisin jatkaa ja poistaa vastausvaihtoehdot B ja D, koska molemmat sanovat, että väri on sininen, kun lisätään 0,2 ml titranttia. Tarkistan kaksinkertaisesti etsimällä johtavuuden ja värin 1,8 ml: ssa lisättävää titranttia.

Kaaviota käytettäessä näen johtavuuden välillä 2,5 - 3 kS/cm. Laajemman rivin perusteella avaimen mukaan väri on sininen.

Joten kyllä, olin oikeassa poistaessani B ja D. Minun on nyt valittava A: n ja C: n välillä.

Tässä vaiheessa minun on käytettävä pieniä vähennyksiä, jos päätän olla lukematta/luisuttamatta katkelmaa. Kysymys kuuluu, onko pH korkeampi 0,2 ml: ssa kuin 1,8 ml: lla lisättävää titranttia. Tiedän, että johtavuus on pienempi 0,2 ml: ssa kuin 1,8 ml: ssa, mutta pH: n osalta tiedän vain värin enkä tiedä mitä värit tarkoittavat. Tiedän aiemmista tiedoistani, että pH ja johtavuus liittyvät suoraan toisiinsa. Joten kun yksi kasvaa, niin toinen kasvaa.

Sivuhuomautus: Tein itseasiassa tieteellisen oikeudenmukaisen kokeilun keskikoulussa testaamalla happamien hedelmien erilaista johtavuutta niiden pH -tasojen perusteella.

body_ACTScienceFair.jpg Ei, en päässyt tapaamaan Barack Obamaa.

Joten aion valita vastauksen A, koska ei, pH on pienempi 0,2 ml: lla lisättävää titranttia kuin 1,8 ml: lla lisättyä titranttia. Jos selaat kohtia, huomaat, että keltainen väri tarkoittaa pH -arvoa alle 6 ja sininen väri tarkoittaa pH -arvoa yli 7, joten oletukseni oli oikea.

Vaikka kaikki eivät välttämättä pysty tekemään toista harppausta, voit ehdottomasti ottaa ensimmäisen askeleen B: n ja E. vastaus.

Jos kysymykset, joihin et voi vastata visuaaleilla, ympyröi ne ja palaa niihin myöhemmin.

Kun olet vastannut kaikkiin kysymyksiin, joita voit visuaalisesti käyttää, kuten edellä mainitsin, selaa avainsanoja, jotta voit vastata jäljellä oleviin kysymyksiin.

Aloita ACT Science -opiskelu tänään!

Passage Type 3: ristiriitaiset näkökulmat Passage

Tämä kohta on ainutlaatuisin. Jaksossa esitetään kaksi lyhyttä esseetä (ja se näyttää samalta kuin tentti englanninkielisestä osasta). Esseet edustavat ristiriitaisia ​​tieteellisiä näkemyksiä tai teorioita. Tässä on esimerkkikohta:

body_ActScienceConflictingViewpointsPassage.png

On erittäin tärkeää, että yo Selvitä ensin kirjoittajien mielipide -ero. On aina mukavaa, kun mielipiteet ovat täysin vastakkaisia, mutta joskus erot ovat pieniä.

Ristiriitaisten näkökulmien osassa on kahdenlaisia ​​kysymyksiä.

Kysymystyyppi 7: Näkökulmakysymysten ymmärtäminen

Nämä kysymykset tarkistavat, että ymmärrät kunkin kirjoittajan näkökulman. Mitä tutkija X ennustaisi tapahtuvan?

Tässä on esimerkkikysymys yllä olevasta kohdasta:

body_ACTScienceConflictingViewpointsQuestion1.jpg

Kysymystyyppi 8: Näkökulmakysymysten vertailu

Nämä kysymykset pyytävät sinua huomauttamaan kirjoittajien välisistä yhtäläisyyksistä ja eroista.

Tässä on esimerkkikysymys, jossa on toinen ristiriitainen näkökulma:

body_ActScienceConflictingViewpointsPassage2.png

body_ActScienceConflictingViewpointsPassage2Question1.jpg

Suosittelen, että tallennat tämän kohdan viimeiseksi, koska se vie eniten aikaa useimmille ihmisille, koska se vaatii sinua lukemaan koko kohdan vastataksesi kysymyksiin.

Marylandin yliopisto täytti vaatimukset

body_lightbulb

Kuinka voit käyttää oppimaasi? Top 3 -vinkkimme

Tiedämme, että sinun on tiedettävä paljon ACT Science -osion hallitsemisesta. Siksi olemme keittäneet kaiken kolmeen tärkeimpään vinkkiimme ACT -tieteen kohtien ratkaisemiseksi.

Vinkki 1: Selvitä, minkä tyyppisiä kulkuja käytät Excelissä ja mitä et

Erilaiset kohdat tarvitsevat hyvin erilaisia ​​lähestymistapoja, ja sinulla voi olla erityisiä vahvuuksia ja heikkouksia. Matematiikan/luonnontieteiden opiskelijat tarvitsevat usein harjoittelua ristiriitaisista näkökulmista. Englanti/lukemista ajattelevat opiskelijat tarvitsevat usein enemmän harjoittelua tietojen esittämisessä ja tutkimusyhteenvedoissa.

Lisäksi selvitä mitä tyyppiset kysymyksesi heikkoudet kunkin kulkutyypin sisällä. Jos et osaa lukea kaavioita, sinun on porattava kysymyksiä, joissa pyydetään viitekaavioita.

Vinkki 2: Ainoa tapa parantaa on harjoittelu

Kun löydät heikkoutesi, etsi harjoitusmateriaaleja, joiden avulla voit kouluttaa heikkoja kohtiasi, kunnes paranet. Löydä lisää esimerkkejä niistä kohtista ja kysymystyypeistä, joissa olet heikko. Harjoittele, harjoittele harjoitusta.

Vinkki 3: Ymmärrä virheesi

Olet ehkä lukenut kaavion väärin vahingossa tai tulkinnut kokeilua väärin. Tarkastele tätä saadaksesi parhaan mahdollisen parannuksen.

Jos pidät tästä lähestymistavasta, pidät PrepScholar ACT -valmisteluohjelmastamme. Teemme raskaan nostamisen puolestasi jakamalla valmistelumateriaalimme tiettyihin taitoihin. Tunnistamme heikkoutesi automaattisesti ja annamme sinulle keskittyneitä oppitunteja ja tietokilpailuja näiden taitojen parantamiseksi.

Jos haluat vielä enemmän hyvää oppimateriaalia, tutustu suositeltuihin ACT -esikirjoihimme.

body_woman_question_marks_thinking

Mielenkiintoisia Artikkeleita

Arcadian yliopiston pääsyvaatimukset

Mitä sinun on tiedettävä Etelä -Pasadenan lukiosta

Löydä osavaltion sijoitukset, SAT/ACT -tulokset, AP -tunnit, opettajan verkkosivustot, urheiluryhmät ja paljon muuta Etelä -Pasadenan lukiosta Etelä -Pasadenassa, Kaliforniassa.

Kuinka ässä AP-kemialaboratoriot

Huolestutko AP-kemian laboratorioista? Selitämme, mitä ne kattavat, mitä sinun on tehtävä ja miten voit menestyä.

Enneagrammin tyyppi 1: Perfektionisti elämässä, rakkaudessa ja työssä

Oletko vai onko joku läheisistäsi Enneagrammin tyyppi 1? Opi tunnistamaan reformaattorin tyyppi ja millainen he ovat.

10 parasta graafista laskinta (fyysinen ja online)

Etsitkö graafista laskinta? Tutustu luetteloon parhaista fyysisistä ja online-piirtolaskureista sekä siitä, miten graafista laskinta käytetään.

Mitkä ovat ICD-10-koodit diabetekselle? Täydellinen luettelo

Tarvitsetko ICD-10-koodeja diabetes mellitukselle? Katso tämä täydellinen luettelo ICD-9- ja ICD 10 -koodeista, jotka kattavat tyypin 1, tyypin 2 ja muut diabeteksen muodot.

ACT: n tekeminen 7. luokassa: Pitäisikö sinun tehdä se?

Pitäisikö 7. luokan oppilaiden ottaa ACT? Esittelemme syyt, miksi sinun on ehkä suoritettava ACT 7. luokassa, sekä testin niin varhaisen haittapuolet.

229 Yleiset englanninkieliset verbit ja esimerkit

Etsitkö luetteloa verbisanoista? Verbiluettelomme sisältää kaikki kolme verbityyppiä ja esimerkkejä.

Marquette -yliopiston pääsyvaatimukset

Wesleyanin pääsyvaatimukset

Kuinka päästä MIT: iin: 5 asiantuntijavalintavinkkiä

Kuinka vaikeaa on päästä MIT: ään? Opi, kuinka voit olla MIT-hakutilastot ja olla yksi harvoista mennä tähän erinomaiseen tutkimusyliopistoon.

Virginia Techin pääsyvaatimukset

20 parasta kirjoituskilpailua lukiolaisille

Haluatko osallistua joihinkin kirjoituskilpailuihin? Tutustu laajaan luetteloon lukio -opiskelijoiden kirjoituskilpailuista: voit julkaista ja ansaita rahaa yliopistolle.

JMU: n pääsyvaatimukset

Pittsburghin yliopiston SAT-tulokset ja GPA

Kalifornian parhaat koulut | John Muir Magnet School Rankings ja tilastot

Löydä osavaltion sijoitukset, SAT/ACT -tulokset, AP -tunnit, opettajan verkkosivustot, urheiluryhmät ja paljon muuta John Muir Magnet Schoolista San Diegossa, Kaliforniassa.

Oregonin yliopiston ACT-tulokset ja GPA

Palos Verdesin lukio 2016-17 rankingit | (Palos Verdes Estates,)

Löydä osavaltioiden rankingit, SAT / ACT-tulokset, AP-luokat, opettajien verkkosivustot, urheilutiimit ja paljon muuta Palos Verdesin lukiosta Palos Verdes Estatesissa, Kaliforniassa.

La Sallen yliopiston SAT -tulokset ja GPA

Mikä on yhdistelmälause? Tyypit ja esimerkit

Mikä on yhdistelmälause? Miten se eroaa monimutkaisesta lauseesta? Opi näiden lauseiden määritelmät ja katso esimerkkejä yhdistetyistä lauseista.

2.5 GPA: Onko tämä hyvä? Korkeakoulut, joihin pääset 2.5

Mikä on 2,5 GPA? Onko se hyvä vai huono, ja mitkä korkeakoulut hyväksyvät 2,5 GPA: n? Selvitä, mihin kouluihin voit päästä.

Baruch College (City University of New York) SAT -tulokset ja GPA

1380 SAT -pisteet: Onko tämä hyvä?

ACT Täysi maksu ja rekisteröinti: Mikä on ACT: n kokonaiskustannukset?

Kuinka paljon ACT maksaa ja mitkä ovat kaikki testaus- ja rekisteröintimaksut? Tutustu täydelliseen oppaaseemme, niin tiedät kuinka säästää rahaa.

Yksittäiset muuttujayhtälöt algebrassa: ACT -matematiikkastrategiat

Tarvitsetko apua algebrayhtälöiden kanssa ACT Math? Yksittäiset muuttujayhtälöt ovat yleisin yhtälökysymystyyppi. Opi matemaattisia strategioita ja vinkkejä näihin ongelmiin.