3 suurta kertomusesee-esimerkkiä + vinkkejä kirjoittamiseen

ominaisuuskirjat-5

Kerrontainen essee on yksi pelottavimmista tehtävistä, jotka voit antaa millä tahansa koulutustasolla. Jos olet aiemmin kirjoittanut argumentatiivisia esseitä, jotka antavat pisteen, tai analyyttisiä esseitä, jotka hajottavat merkitystä, kertova essee pyytää sinua kirjoittamaan, mikä on käytännössä tarina .

Mutta toisin kuin yksinkertainen luovan kaunokirjallisuuden teos, narratiivisella esseelläsi on oltava selkeä ja konkreettinen motiivi - toistuva teema tai idea, jota tutkit koko ajan. Kerrontaiset esseet ovat vähemmän jäykkiä, luovampia ilmaisun suhteen ja siksi melko erilaiset kuin useimmat muut kirjoittamasi esseet.



Mutta älä pelkää - tässä artikkelissa käsittelemme, mitä kerronta-essee on, kuinka kirjoittaa hyvä, ja analysoimme myös joitain henkilökohtaisia ​​kerronta-essee-esimerkkejä osoittaaksemme sinulle, miltä loistava näyttää.

Mikä on kertomusesee?

Ensi silmäyksellä kerronnan essee saattaa kuulostaa siltä, ​​että kirjoitat vain tarinaa. Kuten tarinat, joita olet tottunut lukemaan, kertomusesee on yleensä (mutta ei aina) kronologinen, seuraten selkeää linjaa alusta loppuun. Vaikka tarina hyppää ympäriinsä ajassa, kaikki yksityiskohdat palaavat yhteen tiettyyn teemaan, joka näkyy valintasi kautta motiiveissa.

Toisin kuin monet luovat tarinat, narratiivisen esseenne pitäisi kuitenkin perustua itse asiassa. Tämä ei tarkoita sitä, että jokaisen yksityiskohdan on oltava puhdas ja mielikuvituksen pilaamaton, vaan pikemminkin sitä, että sinun ei pitäisi keksiä kokonaisuudessaan kertomuksen esseesi tapahtumia. Henkilön sanojen keksimisessä ei ole mitään vikaa, jos et muista niitä tarkalleen, mutta sinun ei pitäisi sanoa, että hän sanoi jotain, jota ei edes ollut lähellä sanoa.

Toinen suuri ero narratiivisten esseiden ja luovien fiktioiden - samoin kuin muunlaisten esseiden - välillä on se, että narratiiviset esseet perustuvat motiiveihin. Motiivi on hallitseva idea tai teema, jonka perustat ennen esseen kirjoittamista. Kun teet kertomusta, se palautuu motiiviin ja luo kattavan kuvan mistä tahansa motiivista.

Oletetaan esimerkiksi, että haluat kirjoittaa kertomuksellisen esseen siitä, kuinka ensimmäinen päiväsi lukiossa auttoi sinua tunnistamaan henkilöllisyytesi. Saatat keskustella tapahtumista, kuten yrittää selvittää, missä istua kahvilassa, kuvata itseäsi viidellä sanalla jäänmurtajana matematiikkatunnillasi tai olla epävarma siitä, mitä tehdä lounastauolla, koska ei ole enää hyväksyttävää mennä ulos ja pelata lounaan aikana. Kaikki nuo ideat palaavat identiteettisi luomisen keskeiseen motiiviin.

Tärkeää on muistaa, että vaikka kerronta-essee kerrotaan tyypillisesti kronologisesti ja se on tarkoitettu lukemaan tarinan tavoin, se ei ole pelkästään viihde-arvoinen. Kerrontainen essee antaa aiheensa kutomalla tarkoituksella motiivit tapahtumien, kohtausten ja yksityiskohtien läpi. Vaikka narratiivinen essee voi olla viihdyttävä, sen ensisijaisena tarkoituksena on kertoa täydellinen tarina, joka perustuu keskeiseen merkitykseen.

Toisin kuin muut esseemuodot, on täysin okei - jopa odotettavissa - käyttää ensimmäisen persoonan kerrontaa kerronta esseissä. Jos kirjoitat tarinaa itsestäsi, on luonnollista viitata itseesi esseessä. On myös hyvä käyttää muita näkökulmia, kuten kolmas tai jopa toinen henkilö, mutta se tulisi tehdä vain, jos se palvelee paremmin motiiviisi. Yleisesti ottaen kerronta-esseen tulisi olla ensimmäisen persoonan näkökulmasta.

Vaikka motiivivalintasi voivat joskus tuntua siltä, ​​että asetat pisteen samalla tavalla kuin argumentatiivisessa esseessä, kerrontaisen esseen tavoitteena on kertoa tarina, ei vakuuttaa lukijaa mistään. Lukijan pitäisi pystyä kertomaan motiivisi lukemisesta, mutta sinun ei tarvitse muuttaa heidän mieltään mistään. Jos he eivät ymmärrä esittämääsi näkökohtaa, sinun kannattaa harkita motiiviisi tukevien tapahtumien ja kuvausten vahvistamisen vahvistamista.

Kertomuksellisilla esseillä on myös joitain piirteitä analyyttisten esseiden kanssa, joissa saat merkityksen kirjasta, elokuvasta tai muusta mediasta. Mutta kerrontaiset esseet toimivat eri tavalla - et yritä saada merkitystä olemassa olevasta tekstistä, vaan käytät kokenut tapahtumaa merkityksen välittämiseen. Analyyttisessä esseessä tutkit narratiivia, kun taas narratiivisessa esseessä luot narratiivin.

Kerrontaisen esseen rakenne on myös hieman erilainen kuin muut esseet. Yleensä saat selville asiasi kronologisesti sen sijaan, että ryhmittäisit tiettyjä argumentteja kappaleisiin tai osioihin. Palatakseni esimerkkiin esseestä, jossa keskustellaan ensimmäisestä lukiopäivästäsi ja kuinka se vaikutti identiteettisi muotoiluun, olisi outoa laittaa tapahtumat järjestykseen, vaikka ei tiedä mitä tehdä lounaan jälkeen tuntuu vahvemmalta idea kuin valita, missä istua. Sen sijaan, että järjestäisit tietojen toimittamisen maksimaalisen vaikutuksen perusteella, kerrot tarinasi samalla kun se tapahtui, ja vahvista teemasi konkreettisilla yksityiskohdilla.

body_fair

3 suurta kertomuseseeesimerkkiä

Yksi parhaista tavoista oppia kertomaan esseen kirjoittaminen on tarkastella upeaa narratiivisen esseen näytettä. Katsotaanpa joitain todella tähtiä kertovia esseesimerkkejä ja sukeletaan siihen, mikä saa heidät toimimaan niin hyvin.

David Foster Wallacen lippu messuille

Tänään on Press Day Illinoisin osavaltion messuilla Springfieldissä, ja minun pitäisi olla messualueella klo 9.00 mennessä. saada valtakirjani. Kuvittelen, että valtakirjat ovat pieni valkoinen kortti fedoran bändissä. Minua ei ole koskaan aiemmin pidetty lehdistönä. Todellinen kiinnostukseni valtakirjoihin on pääsy ratsastuksiin ja esityksiin ilmaiseksi. Olen tuore itärannikolta, itärannikolehden lehdessä. Miksi he ovat juuri kiinnostuneita Illinoisin osavaltion messuista, on minulle edelleen epäselvä. Epäilen, että jokainen niin usein itärannikon aikakauslehtien päätoimittaja löi otsaansa ja muistaa, että noin 90 prosenttia Yhdysvalloista on rannikkojen välissä, ja luulen, että he houkuttelevat jonkun tekemään kypäräisen antropologisen raportoinnin jostakin maaseudusta ja sydämestä. Luulen, että he pyysivät minua tekemään tämän, koska vartuin täällä, vain muutaman tunnin ajomatkan päässä Springfieldin osavaltiosta. En kuitenkaan koskaan käynyt valtion messuilla - olen melkein ylittänyt läänin messujen tasolla. Itse asiassa en ole palannut Illinoisiin pitkään aikaan, enkä voi sanoa, että olen kaipannut sitä.

Koko esseensä aikana David Foster Wallace kertoo kokemuksestaan ​​lehdistöksi Illinoisin osavaltion messuilla. Mutta tästä avautumisesta on selvää, että hän ei vain raportoi tapahtumista täsmälleen niin kuin ne tapahtuivat - vaikka se on totta - vaan pikemminkin kiinnittää huomiota siihen, kuinka itärannikko, jossa hän asuu ja työskentelee, ajattelee Keskilänsiä.

luettelo lukion kerhoista

Alkuosassaan Wallace toteaa sen suoraan: Miksi he ovat juuri kiinnostuneita Illinoisin osavaltion messuista, on minulle edelleen epäselvä. Epäilen, että jokainen niin usein itärannikon aikakauslehtien päätoimittaja löi otsaansa ja muistaa, että noin 90 prosenttia Yhdysvalloista on rannikkojen välissä, ja luulen, että he houkuttelevat jonkun tekemään kypäräisen antropologisen raportoinnin jostakin maaseudusta ja sydämestä.

Kaikkia motiiveja ei tarvitse ilmoittaa selvästi , mutta esseessä niin kauan kuin Wallace, varsinkin kun tällaisen teoksen yleisö voi tuntea samanlaista ja unohtaa, että niin suuri osa maasta on olemassa, on tärkeää tehdä se selväksi.

Mutta Wallace ei vain lepää esitellessään motiiviaan ja kertomalla tapahtumia täsmälleen niin kuin ne tapahtuivat sieltä. On selvää, että hän valitsee tapahtumia, jotka muistuttavat meitä ajatuksesta itärannikon kyynisyydestä , kuten silloin, kun hän tajuaa, että Help Me Grow -teltta seisoo väärennetyn ruohon päällä, joka tappaa todellisen ruohon alla, kun hän tajuaa tekopyhyyden, joka kaipaa maissikoiraa kohdatessaan todellista, kärsivää sikaa, kun hän on järkyttynyt hänen ystävänsä, vaikka häntä ei häiritäkään seksuaalisesti, ja kun hän todistaa toisen itärannikon ihmisen tekevän jotain, mitä hän ei uskaltaisi tehdä.

opettajien suosituskirjeitä opiskelijoille

Wallace kirjaimellisesti kertoo yleisölle tarkalleen, mitä tapahtui, täydentäen päivämäärät ja aikaleimat kunkin tapahtuman tapahtuessa. Mutta hän valitsee myös nämä tapahtumat tarkoituksella - hän ei keskity yksityiskohtiin, jotka eivät palvele hänen aiheitaan. Siksi hän keskustelee ihmisten kokemuksista, siitä, kuinka hajut eivät ole hänelle miellyttäviä, ja kuinka kaikki ihmiset, joita hän tapaa, cowboy-hattuissa, haalareissa tai juustokakkupukuissa näyttävässä mustassa spandexissa, tuntevat hänet melkein vieraalta.

Kaikki nämä yksityiskohdat palaavat itärannikon läpikuultavaan ajatteluun, jonka Wallace esittelee ensimmäisessä kappaleessa. Hän viittaa siihen myös esseen viimeisessä kappaleessa ja toteaa:

Vihdoin pääni sisällä kukkii kattava teoria: megapoliittisten itärannikkolaisten kesä kohtelee ja tauot ja kirjaimellisesti 'pakoilemia', lentoja - väkijoukoista, melusta, kuumuudesta, lialta, liian monien aistivalintojen aiheuttamasta stressistä. eksistentiaalinen hoito on paeta rajoista ja ärsykkeistä - hiljainen, maalaismainen näkymä, joka pysyy paikallaan, kääntyy sisäänpäin, kääntyy pois. Ei niin maaseudun keskilännessä. Täällä olet melkein koko ajan ... Jotain Midwesterner-tyyppistä aktivoituu , syvällä, julkisessa tapahtumassa ... Todellinen spektaakkeli, joka vetää meidät tänne, olemme meitä.

Koko matkan ajan Wallace on yrittänyt osoittaa, miten itärannikko ajattelee keskilänsiä, ja päätynyt lopulta siihen, että keskilännen vähemmän ärsykkeiden täyttämä elämä kiehtoo heitä, mutta että todellinen syy, miksi he ovat kiinnostuneita Illinoisin osavaltion messujen kaltaisista tapahtumista, on ne ovat jollain tavalla keino tarkastella itärannikkoa uudella, vieraalla tavalla.

Syy tähän toimii niin hyvin, että Wallace on valinnut huolellisesti esimerkkinsä, hahmottanut motiivinsa ja teemansa ensimmäisessä kappaleessa ja lopulta kiertänyt takaisin alkuperäiseen motiiviin ymmärtämällä selkeämmin alkuperäisen näkökulmansa.

Yritä tehdä sama, kun hahmotellaan omaa kerronta-essesi. Aloita teemasta, rakenna siihen esimerkkien avulla ja palaa siihen lopulta entistä syvemmällä ymmärryksellä alkuperäisestä numerosta. Et myöskään tarvitse niin paljon tilaa tutkia teemaa - kuten näemme seuraavasta esimerkistä, vahva kerronta-essee voi myös olla hyvin lyhyt.

body_moth

Mothin kuolema, kirjoittanut Virginia Woolf

Jonkin ajan kuluttua, väsyneenä tanssistaan ​​ilmeisesti, hän asettui ikkunan reunalle auringossa, ja kun oudon spektaakkeli oli lopussa, unohdin hänet. Sitten hän katsoi ylöspäin ja kiinnitti silmäni. Hän yritti jatkaa tanssimista, mutta näytti joko niin jäykältä tai niin hankalalta, että hän osasi vain lepattaa ikkunan alaosaan; ja kun hän yritti lentää sen yli, hän epäonnistui. Tarkoituksena olla muissa asioissa katselin näitä turhia yrityksiä jonkin aikaa ajattelematta, odottaen alitajuisesti, että hän jatkaisi lentoa, kun odotetaan hetkellisesti pysähtyneen koneen käynnistymistä uudelleen ottamatta huomioon sen epäonnistumisen syytä. Ehkä seitsemännen yrityksen jälkeen hän liukastui puupalkista ja putosi siipiä heiluttaen selälleen ikkunalaudalle. Hänen asenteensa avuttomuus herätti minua. Minulle välähti, että hän oli vaikeuksissa; hän ei voinut enää nostaa itseään; hänen jalkansa kamppailivat turhaan. Mutta kun ojensin kynän tarkoittaen auttaa häntä oikaisemaan itsensä, kävi läpi, että epäonnistuminen ja hankaluus olivat kuoleman lähestymistapoja. Panin kynän taas alas.

Tässä esseessä Virginia Woolf selittää kohtaamisensa kuolevan koi kanssa. Pinnalla tämä essee on vain kertomus iltapäivästä, jolloin hän katsoi koi kuolee - se on jopa vahvistettu otsikossa. Mutta siinä on muutakin. Vaikka Woolf ei aloita esseeään niin selkeällä motiivilla kuin Wallace, ei ole vaikea valita todisteita, joita hän käyttää väitteensä tueksi, mikä tarkoittaa, että tämän koi kokemus on myös ihmisen kokemus.

Otsikossa Woolf kertoo meille, että tämä essee on kuolemasta. Mutta ensimmäisessä kappaleessa hän näyttää enimmäkseen keskustelevan elämästä - koi on tyytyväinen elämään, ihmiset työskentelevät pelloilla ja linnut lentävät. Hän mainitsee kuitenkin, että on syyskuun puolivälissä ja että peltoja kynnetään. On syksy ja on sadonkorjuun aika; vuoden aika, jolloin monet asiat kuolevat.

Tässä lyhyessä esseessä hän kertoo kokemuksen katsomasta koi, joka ilmeisesti ilmentää elämää, sitten kuolee. Vaikka tämä essee on kirjaimellisesti koi, se on myös paljon enemmän. Loppujen lopuksi koit eivät kuole vain - Woolf pohtii myös omaa kuolleisuuttaan sekä kaiken ympärillään olevan kuolevaisuutta.

Ytimessä essee keskustelee elämän ja kuoleman työntämisestä ja vetämisestä, ei välttämättä surullisella tavalla, vaan molempia hyväksyvällä tavalla. Woolf aloittaa asettamalla siirtymäkauden kauden, joka liittyy usein asioiden loppumiseen, ja herättää mielihyvää, elinvoimaa ja sääliä koskevia ajatuksia.

Yhdessä vaiheessa Woolf yrittää auttaa kuolevaa koia, mutta harkitsee uudelleen, koska se häiritsisi maailman luonnollista järjestystä. Koi kuolema on osa maailman luonnollista järjestystä, aivan kuten kaatuminen, aivan kuten hänen oma lopullinen kuolemansa.

Kaikki nämä teemat on määritelty alussa ja tutkittu koko esseen kertomuksessa. Vaikka Woolf ei kerro suoraan teemaansa, hän vahvistaa sitä valitsemalla pienen, eristetyn tapahtuman - katselemalla koi kuolee - ja havainnollistaen asiaansa yksityiskohtien avulla.

Tämän esseen avulla voimme nähdä, että et tarvitse suurta, outoa, jännittävää tapahtumaa keskustellaksesi tärkeästä merkityksestä. Woolf pystyy tutkimaan monimutkaisia ​​ideoita lyhyessä esseessä pohtimalla mitä yksityiskohtia hän sisältää, aivan kuten sinäkin voit olla omassa esseessäsi.

kehon_baldwin Allan Warren / Wikimedia Commons

James Baldwinin syntyperäisen pojan muistiinpanot

Isäni kuoli 21. heinäkuuta 1943. Samana päivänä, muutama tunti myöhemmin, hänen viimeinen lapsensa syntyi. Yli kuukausi ennen tätä, vaikka kaikki energiamme keskittyivät odottamaan näitä tapahtumia, Detroitissa oli ollut yksi vuosisadan verisimmistä kilpailumellakoista. Muutama tunti isäni hautajaisten jälkeen, kun hän makasi valtiossa hautausmaan kappelissa, Harlemissa puhkesi kilpailu mellakka. Elokuun kolmannen aamuna ajoimme isäni hautausmaalle murskatun levylasin erämaan läpi.

Woolfin tavoin Baldwin ei aseta teemojaan konkreettisesti - toisin kuin Wallace, ei ole selkeää virkaa, joka selittäisi, mistä hän puhuu. Kuitenkin voit nähdä motiivit melko selvästi: kuolema, isyys, taistelu ja rotu.

Baldwin keskustelee koko kertomuksensa aikana isänsä kuoleman olosuhteista, mukaan lukien hänen monimutkainen suhde isäänsä. Esittelemällä nuo motiivit ensimmäiseen kappaleeseen lukija ymmärtää, että kaikki esseessä käsitelty palaa niihin ydinideoihin. Kun Baldwin puhuu kokemuksestaan ​​valkoisen opettajan kanssa, joka kiinnostaa häntä ja isänsä vastustusta siihen, hän puhuu myös rodusta ja isänsä kuolemasta. Kun hän puhuu isänsä kuolemasta, hän puhuu myös näkemyksistään rodusta. Kun hän puhuu kohtaamistaan ​​erottelun ja rasismin kanssa, hän puhuu osittain isästä.

Koska hänen isänsä oli kova, tinkimätön mies, Baldwin pyrkii sovittamaan yhteen tieton siitä, että hänen isänsä oli oikeassa monissa asioissa, haluaan olla antamatta kovuuden kuluttaa häntä.

Baldwin ei ilmoita nimenomaisesti mitään tästä, mutta hänen kirjoituksensa koskettavat niin usein samoja motiiveja, että käy selväksi, että hän haluaa meidän ajattelevan kaikkia näitä ajatuksia keskustellessaan keskenään.

Esseen lopussa Baldwin tekee selvemmäksi:

Tämä taistelu alkaa kuitenkin sydämessä, ja nyt oli asetettu vastuuni pitää oma sydämeni puhtaana vihasta ja epätoivosta. Tämä intiimi teki sydämestäni raskasta, ja nyt kun isäni oli korjaamaton, toivoin, että hän olisi ollut vieressäni, jotta olisin voinut etsiä hänen kasvoiltaan vastauksia, jotka vain tulevaisuus antaisi minulle nyt.

Tässä Baldwin yhdistää teemat ja motiivit yhdeksi selkeäksi lausunnoksi: hänen on jatkettava taistelua ja tunnustettava epäoikeudenmukaisuus, erityisesti rodullinen epäoikeudenmukaisuus, aivan kuten hänen isänsäkin. Mutta toisin kuin isänsä, hänen on tehtävä se alusta itsestään - hän ei saa antaa itsensä sulkeutua maailmalle sellaisena kuin hänen isänsä oli. Ja silti hän toivoo edelleen, että hänellä olisi isänsä ohjausta varten, vaikka hän toteaa toivovansa olla erilainen mies kuin hänen isänsä.

ovat leojen ja geminien kanssa yhteensopivia

Tässä esseessä Baldwin lataa esseen etuosan motiiveillaan ja kutoo kertomuksensa kautta ne yhteen teemaan. Lopulta hän pääsee johtopäätökseen, joka yhdistää kaikki nämä asiat yhteen ja jättää lukijalle pysyvän vaikutelman täydellisyydestä - vaikka elementit ovat saattaneet olla alun perin erilaisia, loppujen lopuksi kaikella on järkeä.

Voit toistaa tämän taktiikan, jolla esitellään näennäisesti kiinnittymättömiä ideoita ja kudotaan ne yhteen omassa esseessäsi. Esittelemällä nuo motiivit, kehittämällä niitä kaikkialla ja yhdistämällä ne lopulta yhteen, voit osoittaa lukijallesi, kuinka ne kaikki liittyvät toisiinsa. On kuitenkin erityisen tärkeää olla varma, että motiivisi ovat selkeät ja johdonmukaiset koko esseesi aikana niin, että johtopäätös tuntuu ansaitulta ja johdonmukaiselta - jos ei, lukijat voivat tuntea harhaan.

5 avainvinkkiä kertomusten kirjoittamiseen

Kertovat esseet voivat olla hauskoja kirjoittaa, koska ne perustuvat niin voimakkaasti luovuuteen. Mutta se voi myös tuntua pelottavalta - joskus on helpompaa saada tiukat ohjeet kuin joutua tekemään kaikki itse. Tässä on muutama vinkki, jotta kerronta-essesi tuntuu vahvalta ja raikkaalta.

Kehitä vahvoja motiiveja

Motiivit ovat kerronnan esseen perusta . Mitä yrität sanoa? Kuinka voit sanoa, että käytät tiettyjä symboleja tai tapahtumia? Nämä ovat sinun motiivisi.

Samoin kuin argumentatiivisen esseen rungon tulisi tukea väitöskirjansa, kerrontaisen esseen rungon tulisi sisältää motiiveja, jotka tukevat teemaanne.

Yritä välttää kliseitä, koska nämä tuntevat olosi väsyneeksi lukijasi. Kokeile mehikasveja ruusujen sijasta symboloimaan rakkautta. Kokeile veljesi makuuhuoneen syvyyksiä sen sijaan, että valtameri edustaisi valtavaa, tuntematonta totuutta. Pidä kielesi ja kuvasi tuoreina, ja essesi on vieläkin vahvempi!

Käytä ensimmäisen persoonan näkökulmaa

Monissa esseissä oletetaan poistavan itsesi, jotta pisteesi pysyvät itsenäisinä. Ei niin kertovassa esseessä - tässä tapauksessa sinä haluta hyödyntää omaa näkökulmaasi.

Joskus erilainen näkökulma voi tehdä mielipiteestäsi vielä vahvemman. Jos haluat jonkun tunnistavan näkökulmasi, voi olla houkuttelevaa valita toisen henkilön näkökulma. Varmista kuitenkin, että ymmärrät todella toisen henkilön toiminnan; lukijaa on erittäin helppo irrottaa, jos kertomusta ei käytetä asiantuntevasti.

Jos haluat vähän etäisyyttä, kolmannen persoonan näkökulma voi olla kunnossa. Mutta ole varovainen - liikaa etäisyyttä ja lukijalle saattaa tuntua, että kertomuksesta puuttuu totuus.

Siksi ensimmäisen persoonan näkökulma on standardi. Se pitää sinut, kirjailija, lähellä tarinaa muistuttaen lukijaa, että se todella tapahtui. Ja koska tiedät todella, mitä tapahtui ja miten, voit vapaasti pistää oman mielipiteesi tarinaan ilman, että se heikentäisi näkökantasi, kuten se tekisi erityyppisessä esseessä.

Pidä kiinni totuudesta

Essiesi tulisi olla totta. Tämä on kuitenkin luova essee, ja se on okei kaunistaa hieman. Harvoin elämässä koemme mitään selkeällä, konkreettisella merkitys kuten joku kirjassa saattaa. Jos huijaat yksityiskohtia vähän, se on okei - älä vain tee niitä kokonaan.

Kukaan ei myöskään odota sinun muistavan täydellisesti yksityiskohtia, joita on saattanut tapahtua vuosia sitten. Saatat joutua rekonstruoimaan dialogin muistista ja mielikuvituksestasi. Se on okei jälleen, kunhan et tee sitä kokonaan ja määrittele valmiita lausuntoja jollekin.

Käytä valintaikkunaa

Dialog on tehokas työkalu. Hyvä keskustelu voi lisätä makua ja mielenkiintoa tarinaan, kuten näimme David Foster Wallacen esseessä. Kuten aiemmin mainittiin, on hyvä levittää sitä vähän, varsinkin kun kirjoitat todennäköisesti kokemuksestasi tietämättä, että kirjoitat siitä myöhemmin.

Älä kuitenkaan luota liian paljon siitä. Kerrontaessasi ei pitäisi kertoa ihmisten kautta, jotka selittävät asioita toisilleen; motiivi tulee läpi yksityiskohdissa. Dialogi voi olla yksi näistä yksityiskohdista, mutta sen ei pitäisi olla ainoa.

Käytä aistien kuvauksia

Koska kerrontainen essee on tarina, voit käyttää aistinvaraisia ​​yksityiskohtia tekemään kirjoituksestasi mielenkiintoisemman. Jos kuvaat tiettyä kokemusta, voit mennä yksityiskohtiin esimerkiksi makuun, hajuun ja kuuloon tavalla, jota et todennäköisesti tekisi missään muussa esseityylissä.

Nämä yksityiskohdat voivat sitoa yleisiä motiivejasi ja edetä asiaasi. Woolf kuvaa hyvin yksityiskohtaisesti, mitä hän näkee koi katsellen, antaen meille tunteen, että myös me katsomme koi. Wallacen esseessä hän keskustelee Illinoisin osavaltion messujen nähtävyyksistä, äänistä ja tuoksuista korostaakseen näkemystään sen kummallisuudesta. Ja Baldwinin esseessä hän kuvailee särkynyttä lasia erämaaksi ja käyttää ruumiinsa tunteita kuvaamaan henkistä tilaansa.

Kaikki nämä kuvaukset ankkuroivat meidät paitsi tarinaan, myös motiiveihin ja teemoihin. Yksi kirjoittajan työkaluista saa lukijan tuntemaan itsesi tuntemaan, ja aistien yksityiskohdat auttavat sinua saavuttamaan tämän.

Mielenkiintoisia Artikkeleita

Sam Houstonin osavaltion yliopiston SAT-tulokset ja GPA

Ison -Britannian 13 parasta yliopistoa

Kiinnostaako Iso -Britannian yliopistojen sijoitus? Tutustu oppaaseemme Ison -Britannian parhaista yliopistoista nähdäksesi, onko yksi niistä oikea sinulle.

Kuinka monta koulun ulkopuolista toimintaa tarvitset?

Kuinka monta koulun ulkopuolista aktiviteettia tarvitset? Olemme eritelleet mitä liikaa, mitä liian vähän ja miten suunnitella sovelluksiasi.

Mitä sinun on tiedettävä Laguna Beachin lukiosta

Löydä osavaltioiden sijoitukset, SAT/ACT -tulokset, AP -tunnit, opettajan verkkosivustot, urheiluryhmät ja paljon muuta Laguna Beach High Schoolista Laguna Beach, CA.

Colorado School of Minesin pääsyvaatimukset

California Baptist Universityn pääsyvaatimukset

Huston-Tillotsonin yliopiston pääsyvaatimukset

TEAS-opas: Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää testistä

Onko TEAS vaikea? Pitääkö sinun ottaa se? Saat vastauksia kaikkiin TEAS-testiä koskeviin kysymyksiisi täydellisen oppaan avulla.

Massachusettsin meriakatemian pääsyvaatimukset

SUNY Oswegon pääsyvaatimukset

Kuinka kookosöljy hiuksille tekee hiuksistasi upean

Onko kookosöljy hyvä hiuksillesi? Voitteko käyttää sitä hiusten kasvuun? Täille? Opi kookosöljyn monista eduista hiuksiin ja kuinka käyttää sitä tehokkaasti.

Illinoisin teknillinen instituutti SAT -tulokset ja GPA

1050 SAT-pisteet: Onko tämä hyvä?

Neitsytsaarten yliopiston pääsyvaatimukset

Christian Brothers Universityn pääsyvaatimukset

12 parasta matematiikkakilpailua lukiolaisille

Haluatko hämmästyttää korkeakouluja voittamalla matematiikkakilpailun? Tutustu oppaaseemme menestyäksesi lukion matematiikkakilpailuissa.

Richard Stockton College of New Jersey Pääsyvaatimukset

3.4 GPA: Onko tämä hyvä? Korkeakoulut, joihin pääset 3.4

Mikä on 3.4 GPA? Onko se hyvä vai huono, ja mitkä oppilaitokset hyväksyvät 3.4 GPA: n? Ota selvää, mihin kouluihin pääset.

Lesleyn yliopiston SAT -tulokset ja GPA

Mitä sinun tarvitsee tietää renessanssin taideakatemiasta

Löydä osavaltion rankingit, SAT/ACT -tulokset, AP -tunnit, opettajien verkkosivustot, urheiluryhmät ja paljon muuta Renaissance Arts Academy -yliopistosta Los Angelesissa, Kaliforniassa.

ACT-tiedettä koskevien kysymysten laskeminen: tietojen interpolointi ja ekstrapolointi

Jotkut ACT-tiedekysymykset edellyttävät, että lasket arvot ilman laskinta. Opi strategioitamme laskemaan trendeistä ja harjoittele todellisia kysymyksiä.

Marylandin yliopiston yliopiston yliopiston pääsyvaatimukset

Oliko huijausta elokuun 2018 SAT: ssa?

Oletko huolissasi huhuista huijaamisesta elokuun 2018 SAT: ssa? Opi mitä todella tapahtui ja mitä se merkitsee sinulle.

Southern Vermont Collegen pääsyvaatimukset

Mikä on SAT -kokeellinen osa?

Mikä on SAT: n kokeellinen osa? Voitko kertoa, mikä se on, ja mitä sinun pitäisi tehdä asialle? Lue oppaamme saadaksesi selville.