20 hyödyllisintä retorista laitetta

ominaisuus_kahvi

Retoriikka on tehokkaan viestinnän taidetta; jos kommunikoit muiden kanssa ollenkaan, retoriset laitteet ovat ystäväsi!

Retoriset laitteet auttavat sinua tekemään pisteitä tehokkaammin ja auttavat ihmisiä ymmärtämään sinua paremmin. Tässä artikkelissa käsittelen joitain tärkeitä retorisia laitteita, jotta voit parantaa omaa kirjoitustasi!



Mitä ovat retoriset laitteet?

Paljon asioita, jotka luulisi vain tavallisiksi jokapäiväisiksi viestintätavoiksi, ovat itse asiassa retorisia laitteita Tämä johtuu siitä, että 'retoriset laitteet' on enemmän tai vähemmän hienostunut tapa sanoa 'viestintävälineet'.

Suurin osa ihmisistä ei suunnittele retoristen laitteiden käyttöä viestinnässä, koska kukaan ei ajattele, nyt olisi hyvä aika käyttää synecdochea tässä keskustelussa päivittäistavarakauppani kanssa, ja koska käytämme niitä niin usein, että he eivät todellakaan rekisteröityä retorisina laitteina.

Kuinka usein olet sanonut jotain, kun siat lentävät! Noina aikoina, kuinka usein olet ajatellut, käytän retorista laitetta! Ne ovat niin läsnä kaikkialla!

Tieto siitä, mitä he ovat ja miten niitä voidaan käyttää, voi kuitenkin vahvistaa viestintääsi , pidätkö paljon isoja puheita, kirjoitat vakuuttavia papereita tai vain kiistelet ystäviesi kanssa TV-ohjelmasta, josta pidät.

Retoriset laitteet voivat toimia kaikilla tasoilla: sanoilla, lauseilla, kappaleilla ja muillakin puolilla. Jotkut retoriset laitteet ovat vain yksi sana, kuten onomatopoeia. Toiset ovat lauseita, kuten metafora, kun taas toiset voivat olla lauseen pituisia (kuten opinnäytetyö), kappaleiden pituisia (hypophora) tai kulkea koko teoksen läpi, kuten tavallinen viiden kappaleen essee.

analyysi keltaisesta tapetista

Monet näistä (kuten opinnäytetyö tai viiden kappaleen essee) ovat meille niin tavanomaisia ​​ja tuttuja, ettemme ehkä ajattele niitä laitteina. Mutta koska ne auttavat meitä muotoilemaan ja esittämään argumenttimme tehokkaasti, heidän on tärkeää tietää ja ymmärtää.

kehon_tyttö-2 Sanakirjan purkaminen ei ole tehokkain tapa oppia retorisia laitteita.

Hyödyllisin retoristen laitteiden luettelo

Olisi mahdotonta luetella kaikkia yksittäisiä retorisia laitteita yhteen blogiviestiin. Sen sijaan olen kerännyt sekoituksen erittäin tavallisista laitteista, joita olet ehkä kuullut aiemmin, ja joitain hämärämpiä laitteita, jotka saattavat olla hyödyllisiä oppia.

Vahvistus

Vahvistus on hieman samanlainen kuin rinnakkaisuus: toistoa käyttämällä kirjoittaja laajentaa alkuperäistä lausetta ja lisää sen intensiteettiä .

Otetaan tämä esimerkki Roald Dahl'silta Twits :

Jos henkilöllä on rumia ajatuksia, se alkaa näkyä kasvoilla. Ja kun kyseisellä henkilöllä on rumia ajatuksia joka päivä, joka viikko, vuosi, kasvot muuttuvat rumaiksi, kunnes tuskin pystyt katsomaan sitä.

Henkilö, jolla on hyviä ajatuksia, ei voi koskaan olla ruma. Sinulla voi olla vinttuva nenä ja vino suu sekä kaksinkertainen leuka ja hampaat, mutta jos sinulla on hyviä ajatuksia, se loistaa kasvoistasi kuin auringonvalo ja näytät aina ihanalta.

Teoriassa olisimme voineet saada pisteen ensimmäisellä lauseella. Meidän ei tarvitse tietää, että mitä enemmän ajattelet rumaja ajatuksia, sitä rumaista sinusta tulee, eikä myöskään, että jos ajattelet hyviä ajatuksia, et ole ruma - kaikki, mikä voi sisältyä ensimmäiseen lauseeseen. Mutta Dahlin laajentuminen tekee asiasta selkeämmän, ajaen kotiin ajatuksen, että rumilla ajatuksilla on seurauksia.

Vahvistaminen vie yhden idean ja räjäyttää sen isommaksi, jolloin lukija saa lisää kontekstia ja tietoa ymmärtämään paremmin mielipiteesi. Sinun ei tarvitse vain toistaa asiaa - käytä vahvistusta laajentaaksesi ja sukeltaa syvemmälle argumenttisi osoittamaan lukijoille ja kuuntelijoille kuinka tärkeätä se on!

Anacoluthon

Anacoluthon on hieno sana odotetun kieliopin tai lauseen syntaksin häiriöstä. Se ei tarkoita, että kirjoitit väärin - anacoluthonin käyttö tarkoittaa sitä, että olet tarkoituksellisesti horjuttanut lukijan odotuksia pisteen antamiseksi.

Ota esimerkiksi tämä kohta kuningas Lear :

Minulla on sellaiset kostot teille molemmille,
Että koko maailma tekee - minä teen sellaisia ​​asioita,
Mitä ne ovat, en kuitenkaan tiedä ...

Tässä kohdassa kuningas Lear keskeyttää itsensä kuvaessaan kostoaan. Tällä on useita vaikutuksia lukijaan: he ihmettelevät, mitä koko maailma tekee, kun hänellä on kosto (huuto? Huutaa? Pelkää häntä?), Ja he ymmärtävät, että kuningas Lear on keskeyttänyt itsensä saadakseen takaisin rauhallisuutensa. Tämä kertoo meille jotain hänestä - että intohimo tarttuu häneen tällä hetkellä, mutta myös että hän saa takaisin hallinnan. Olemme saattaneet kerätä yhden näistä asioista ilman anakoluthonia, mutta tämän retorisen laitteen käyttö osoittaa meille molemmille erittäin tehokkaasti.

Anadiplosis

Anadiplosis tarkoittaa tarkoituksellista toistoa yhden lauseen tai lauseen lopussa ja seuraavan lauseen tai lauseen alussa. Käytännössä se näyttää jotakin kuin Yodalta tuttu lause:

Pelko johtaa vihaan. Viha johtaa vihaan. Viha johtaa kärsimykseen.

Huomaa tapa, jolla jokaisen lauseen loppusana toistetaan seuraavassa lauseessa. Se on anadiplosis!

Tämä retorinen laite piirtää lukijalle tai kuuntelijalle selkeän ajattelulinjan - toistaminen saa heidät kiinnittämään enemmän huomiota ja seuraamaan idean kehittymistä. Tässä tapauksessa seuraamme tapaa, jolla pelko johtaa kärsimykseen Yodan tarkoituksellisen toistamisen kautta.

body_lemonade Kun elämä antaa sinulle sitruunoita, käytä antanagogea!

antanagoge

Antanagoge on negatiivisen ja positiivisen tasapainotus. Esimerkiksi yleinen lause, kun elämä antaa sinulle sitruunoita, tee limonadia, on antanagoge - se viittaa negatiiviseen (paljon sitruunoita) ja seuraa sitä positiivisella (tee limonadi).

Kun kirjoitat vakuuttavasti, tämä voi olla loistava tapa vastata argumenttisi mahdollisiin heikentäjiin. Oletetaan, että haluat vakuuttaa naapurustosi lisäämään yhteisöpuutarhan, mutta luulet, että ihmiset saattavat keskittyä vaadittavan työn määrään. Kun muotoilet argumenttisi, voit sanoa jotain: Kyllä, sen ylläpitäminen on paljon työtä, mutta yhteistyö rohkaisee meitä kaikkia tutustumaan toisiinsa sekä tarjoamaan meille tuoreita hedelmiä, vihanneksia ja kukkia.

Tämä on vähän kuin prokatalepsis, koska ennakoit ongelman ja vastaat siihen. Antanagoge tasapainottaa kuitenkin nimenomaisesti negatiivisen ja positiivisen, aivan kuten tein esimerkissä puutarhasta, joka tarvitsee paljon työtä, mutta tämä työ tekee projektista lopulta sen arvoista.

Apofaasi

Apofaasi on eräänlainen ironia, joka liittyy jonkin kieltämiseen samalla kun sanot sen. Näet tämän usein yhdistettynä lauseisiin, kuten en sano,… tai on itsestään selvää…, joiden molempien jälkeen sanotaan tarkalleen, mitä puhuja sanoi, ettei aio sanoa.

Ota tämä puhe Rautamies 2 :

'En sano, että olen vastuussa tämän maan pisimmästä jatkuvasta rauhasta 35 vuoden aikana! En sano, että vankeuden tuhkasta lähtien feeniksimetaforaa ei ole koskaan personoitu enemmän! En sano, että setä Sam voi potkia nurmikon tuolia siemaillen jääteeä, koska en ole törmännyt ketään miestä tarpeeksi mennä varpaisiin varpainani kanssani parhaana päivänä! Kyse ei ole minusta. '

Tony Stark ei sano, että hän olisi vastuussa kaikista näistä asioista ... paitsi juuri hän On sanomalla kaikissa hänen esimerkeissään. Vaikka hän sanoo, ettei se koske häntä, se on selvästikin - kaikki hänen esimerkkinsä liittyvät siihen, kuinka suuri hän on, vaikka hän julistaa, etteivät he ole.

Tällainen kohtaus voidaan helposti pelata huumoriksi, mutta apofaasi voi olla myös hyödyllinen (vaikkakin petollinen) retorinen työkalu. Esimerkiksi tämä argumentti:

Naapurustomme tarvitsee yhteisöpuutarhan edistääkseen suhteitamme toisiinsa. Sen lisäksi, että se on hieno tutustuminen toisiinsa, yhteisöpuutarha tarjoaa meille myös kaikenlaisia ​​tuoreita hedelmiä ja vihanneksia. Olisi väärin sanoa, että eri mieltä olevat ihmiset eivät investoi muiden terveyteen ja hyvinvointiin, mutta ne, joilla on naapuruston edut mielessä, tukevat yhteisöpuutarhaa.

Tämä viimeinen lause on kaikki apofaaasia. Tarkoitin paitsi, että ihmiset, jotka eivät tue yhteisöpuutarhaa, ovat antisosiaalisia ja huolimattomia (toteamalla suoraan, että ei sanoin sen, mutta tarkoitin myös, että heitä ei myöskään investoida naapurustoon ollenkaan. Tällaisten asioiden ilmoittaminen, teeskentelemällä, ettet sano niitä tai päinvastoin, voi olla erittäin tehokasta.

Assonanssi ja alliterointi

Assonance lisää runsaasti houkuttelevia aksentteja kaikkiin väitteisiisi. Se on assonanssia - käytäntö, jolla sama vokaalin ääni toistetaan useilla sanoilla lauseessa tai lauseessa, usein sanan alussa, lisätäksesi työsi korostusta tai musikaalisuutta. Alliterointi on samanlainen, mutta siinä käytetään konsonanttiääniä vokaalien sijasta.

Käytetään Romeo ja Juulia jälleen esimerkkinä:

Tästä eteenpäin näiden kahden vihollisen kohtalokkaat kupeet;
Tähti-risti-rakastajien pari vie henkensä.

Tässä toistetaan äänet f ja l äänissä 'eteenpäin ... kohtalokkaita ... vihollisia' ja 'kupeet ... rakastajat ... elämä'.

Vaikka et huomaisikaan toistoa lukiessasi, voit kuulla kielen äänien vaikutukset. Shakespeare olisi voinut helposti kirjoittaa juuri tällaisen: Kaksi toisiaan vihaavaa perheen lasta rakastui ja kuoli itsemurhan kautta, mutta se ei tuskin ole yhtä herättävä kuin hänen valitsemansa sanamuoto.

Sekä assonanssi että alliterointi antavat kirjoituksellesi lyyrisen äänen, mutta ne voivat tehdä myös enemmän. Nämä työkalut voivat jäljitellä niihin liittyviä ääniä, kuten monien 'p' -äänien käyttäminen sateeksi tai jyliseväksi kuulumiseksi tai 's' -äänet käärmeen äänien jäljittelemiseksi. Mieti kirjoittaessasi, mitä vaihtoehtoisia merkityksiä voit lisätä korostamalla tiettyjä ääniä.

Tähtit

Kuuntele, asterismot ovat hienoja. Etkö usko minua? Miltä sinusta tuntui, kun aloitin ensimmäisen virkkeen sanalla ”kuuntele?” Vaikka et tuntisikaan enemmän inspiraatiota todella kuunnella, kiinnitit todennäköisesti hieman enemmän huomiota, koska rikkoin odotetun muodon. Tätä asterismot ovat - sanan tai lauseen avulla kiinnittämään huomion jälkikäteen tulevaan ajatukseen.

'Kuuntele' ei myöskään ole ainoa esimerkki asterismoista. Voit käyttää sanoja, kuten 'hei', 'katso', 'katso', 'niin' ja niin edelleen. Niillä kaikilla on sama vaikutus: he kertovat lukijalle tai kuuntelijalle, Hei, kiinnitä huomiota - se, mitä aion sanoa, on tärkeää.

Dysfemismi ja eufemismi

Eufemismi on miellyttävämmän lauseen korvaaminen tutun lauseen sijasta, ja dysfemismi on päinvastainen - a miellyttävä lause korvattu jonkin tutumman sijasta. Nämä työkalut ovat saman kolikon kaksi puolta. Eufemismi vie epämiellyttävän asian ja saa sen kuulostamaan mukavammalta - esimerkiksi käyttämään 'kuollut' kuolleen sijasta - kun taas dysfemismi tekee päinvastoin, ottaa jotain, joka ei välttämättä ole huono, ja saa sen kuulostamaan sellaiselta kuin se on.

Emme pääse dysfemian vähemmän suolaisiin käyttötarkoituksiin, mutta on paljon, jotka voivat jättää vaikutelman olematta suorastaan ​​loukkaavia. Ota 'etanapostia'. Monet meistä kutsuvat postia, jossa ei ole mitään todellista pahaa sen takana, mutta 'etana' tarkoittaa hitautta, vertaamalla postin ja nopeamman sähköpostin välillä. Jos haluat selvittää, kuinka sähköinen käyttö on nopeampaa, ympäristöystävällisempää ja kaiken kaikkiaan tehokkaampaa, sähköpostin ja postin vertaaminen lauseeseen 'etanaposti' saa asian nopeasti ja tehokkaasti.

Samoin jos kirjoitat nekrologia, et todennäköisesti halua eristää yleisöä olemalla liian karkea yksityiskohdissasi. Hellävämmän kielen, kuten 'kuollut' tai 'kalliisti lähtenyt', avulla voit puhua asioista, jotka voivat olla tuskallisia olematta liian suoria. Ihmiset tietävät mitä tarkoitat, mutta sinun ei tarvitse vaarantaa ketään olemalla liian suora ja lopullinen kielellesi.

body_book-3 Yleensä fiktiokirjat ovat epilogeja.

Epilogi

Olet epäilemättä törmännyt epilogeihin aiemmin, koska ne ovat yleinen ja erityisen hyödyllinen retorinen laite! Epilogiat ovat päätelmä tarinasta tai teoksesta, joka paljastaa, mitä tarinan hahmoille tapahtuu. Tämä eroaa jälkisanasta, joka kuvailee todennäköisemmin kirjan luomisprosessia kuin jatka ja sulkee tarinan.

Monet kirjat käyttävät epilogeja käärimään löysät päät, jotka yleensä tapahtuvat tulevaisuudessa osoittamaan, kuinka hahmot ovat muuttuneet seikkailunsa seurauksena. Molemmat Harry Potter ja Nälkäpelit sarjat käyttävät epilogejaan näyttääkseen hahmot aikuisina ja sulkemalla heidän tarinansa - vuonna Harry Potter , päähenkilöt ovat menneet naimisiin ja saaneet lapsia, ja nyt he lähettävät nuo lapset kouluun, jossa he kaikki tapasivat. Tämä kertoo lukijalle, että tunnettujen hahmojen tarina on ohi - he ovat aikuisia ja asettuneet elämäänsä -, mutta osoittaa myös, että maailma jatkuu olemassa, vaikka tuttujen hahmojen toiminta on muuttanut sitä ikuisesti.

Eutrepismi

Eutrepismus on toinen retorinen laite, jota olet todennäköisesti käyttänyt aiemmin huomaamatta sitä. Tämä laite erottaa puheen numeroiduiksi osiksi, mikä antaa lukijalle tai kuuntelijalle selkeän ajattelutavan.

alkemian symbolit ja niiden käyttö

Eutrepismus on hieno retorinen laite - anna minun kertoa sinulle miksi. Ensinnäkin se on tehokas ja selkeä. Toiseksi se antaa kirjoituksellesi erinomaisen rytmitajun. Kolmanneksi sitä on helppo seurata, ja kutakin osiota voidaan laajentaa koko työsi ajan.

Katso kuinka yksinkertaista se on? Sait kaikki pisteeni helpossa, sulavassa muodossa. Eutrepismus auttaa sinua jäsentämään argumenttisi ja tekemään niistä tehokkaampia, aivan kuten minkä tahansa hyvän retorisen laitteen pitäisi tehdä.

Hypophora

Olet todennäköisesti käyttänyt hypoforaa aiemmin ajattelematta sitä. Hypophora tarkoittaa kirjailijaa tai puhujaa, joka ehdottaa kysymystä ja seuraa sitä selkeällä vastauksella. Tämä eroaa retorisesta kysymyksestä - toinen retorinen laite - koska siellä On odotettu vastaus, jonka kirjoittaja tai puhuja antaa sinulle välittömästi.

Hypophoran tehtävänä on esittää kysymys, joka yleisöllä voi olla (vaikka hän ei olisikaan vielä täysin tietoinen siitä) ja antaa heille vastauksen. Tämä vastaus voi olla ilmeinen, mutta se voi myös olla keino johtaa yleisö kohti tiettyä kohtaa.

Ota tämä näyte John F.Kennedyn puheesta kuuhun menemisestä:

Mutta miksi jotkut sanovat kuu? Miksi valita tämä tavoitteemme? Ja he saattavat kysyä, miksi kiivetä korkeimmalle vuorelle? Miksi 35 vuotta sitten lentää Atlantilla? Miksi Rice pelaa Texasia?
Päätämme mennä kuuhun. Päätämme mennä kuuhun tällä vuosikymmenellä ja tehdä muita asioita, ei siksi, että ne ovat helppoja, vaan siksi, että ne ovat vaikeita, koska tämä tavoite auttaa järjestämään ja mittaamaan parhaat energiamme ja taitomme, koska tämä haaste on yksi jonka olemme valmiita hyväksymään, yhden, jota emme halua lykätä, ja jonka aiomme voittaa, ja myös muut.

Tässä puheessa Kennedy toteaa suoraan, että hän esittää kysymyksiä, joita muut ovat esittäneet, ja vastaa sitten niihin. Tämä on Kennedyn puhe, joten luonnollisesti se heijastaa hänen näkemystään, mutta hän vastaa kysymyksiin ja huolenaiheisiin, joita muilla saattaa olla kuuhun menemisestä. Tällöin hän pyytää takaisin meneillään olevaa keskustelua oman mielipiteensä esittämiseksi. Näin hypofora voi olla uskomattoman tehokas: sinä hallitset vastausta, jättäen vähemmän väittelymahdollisuuksia!

Litot

Litotes on tarkoituksellinen aliarviointi, usein kaksoisnegatiivien käyttäminen, joka palvelee todellakin kiinnittämään huomiota huomioitavaan asiaan. Esimerkiksi sanomalla jotain, se ei ole kaunista, on vähemmän ankara tapa sanoa, että se on ruma tai se on huono, joka kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, että se on ruma tai huono.

Frederick Douglassissa ” Kertomus Frederick Douglassin elämästä: amerikkalainen orja , hän kirjoittaa:

Ei todellakaan ole harvinaista, että orjat jopa putoavat ja riidelevät keskenään isäntänsä suhteellisesta hyvyydestä, kukin väittäen omaa ylivoimaisen hyvyytensä muiden omaisuuteen nähden.

Huomaa, että käyttö ei ole harvinaista. Käyttämällä kaksoisnegatiivia saadakseen lukijat kiinnittämään tarkempaa huomiota Douglass huomauttaa, että jotkut orjat pyrkivät silti etusijalle toisiin nähden puhumalla omistajiensa puolesta.

Litotes kiinnittää huomiota johonkin aliarvioimalla sen. Se on ikään kuin sanottaisit kenellekään, ettet ajattele norsuja - pian norsuista tulee kaikki mitä he voivat ajatella. Kaksoisnegatiivi kiinnittää huomiomme ja saa meidät keskittymään aiheeseen, koska se on epätavallinen muotoilutapa.

Onomatopoeia

Onomatopoeia viittaa tekstissä edustettuun äänen jäljitelmään siitä, miltä ääni todella kuulostaa. Ajattele bangia tai whiz tai oomph: ta, mikä kaikki voi tarkoittaa, että jokin antoi sellaisen äänen - oven banged suljettu - mutta myös matkia itse ääntä - ovi meni pamaus .

Tämä retorinen laite voi lisätä korostusta tai hieman maustetta kirjoitukseesi. Vertaa, että ampuma antoi kovan äänen, aseen meni pamaus . Kumpi on miellyttävämpi?

Rinnakkaisuus

Rinnakkaisuus on käytäntö käyttää samanlaista kielioppirakennetta, ääniä, mittareita ja niin edelleen korostamaan pistettä ja lisäämään lauseeseen tai kappaleeseen rytmiä tai tasapainoa.

Yksi kuuluisimmista esimerkkeistä kirjallisuuden rinnakkaisuudesta on Charles Dickensin Tarina kahdesta kaupungista :

'Se oli paras aika, se oli pahin aika, se oli viisauden aika, se oli tyhmyyden aika, se oli uskon aikakausi, se oli uskottomuuden aikakausi, se oli valon kausi, se oli pimeyden kausi, se oli toivon kevät, se oli epätoivon talvi, meillä oli kaikki edessämme, meillä ei ollut mitään edessämme, me kaikki menimme suoraan taivaaseen, me kaikki menimme suoraan toista tietä - Lyhyesti sanottuna ajanjakso oli niin pitkälle kuin nykyinen, että jotkut sen meluisimmista viranomaisista vaativat sen saamista hyväksi tai pahaksi vain ylivertaisena vertailuna. '

Alussa jokainen lause alkaa sanalla Se oli, mikä itsessään on rinnakkaisuus. Mutta lauseessa on myös paria rinnakkaisuutta; Se oli ___ kertaa, se oli ___ kertaa, ja se oli ___ ikä, se oli ___ ikä.

Rinnakkaisuus vetää lukijasi syvemmälle sanomaasi ja antaa mukavan tunnelman virtauksesta, vaikka puhutkin monimutkaisista ideoista. ”Uskottomuuden aikakausi” on melko lihava lause, mutta Dickensin rinnakkaisuus luo meille kaksi dikotomia; vaikka emme tiedä aivan, mitä se tarkoittaa, voimme selvittää sen vertaamalla sitä 'uskoon'.

Henkilöitymä

Henkilöstö on retorinen laite, johon todennäköisesti törmäät tajuamatta. Se on eräänlainen metafora, mikä tarkoittaa, että kahta asiaa verrataan ilman sanoja kuten tai kuten - tässä tapauksessa asia, joka on ei ihmiselle annetaan ihmisen ominaisuudet.

Persoonallisuus on yleistä runoudessa ja kirjallisuudessa, koska se on loistava tapa luoda uutta ja jännittävää kieltä, vaikka puhutaan tutuista aiheista. Ota tämä kohta Romeo ja Juulia , esimerkiksi:

Kun hyvin vaatteet huhtikuu kantapäässä
Ontuvista talvipinnoista.

Huhtikuu ei voi käyttää vaatteita tai astua talvella, eikä talvi voi loukata. Kuitenkin kieli, jota Shakespeare käyttää tässä, on varsin mielenkiintoinen. Hän pystyy nopeasti toteamaan, että huhtikuu on kaunis (hyvin varusteltu) ja että talvi on loppumassa (ontuva talvi). Henkilökohtaistamisen avulla saamme vahvan kuvan asioista, jotka muuten voisivat olla erittäin tylsiä, kuten jos Shakespeare olisi kirjoittanut: Kun kaunis huhtikuu tulee heti talven jälkeen.

Prokatalepsis

Prokatalepsis on retorinen laite, joka ennakoi ja merkitsee mahdollisen vastalauseen ja johtaa sen jatkoargumentilla, jolla vahvistetaan asiaa. Tiedän mitä ajattelet - se kuulostaa todella monimutkaiselta! Mutta kannata minua, koska se on itse asiassa melko yksinkertaista.

Katso miten se toimii? Kuvittelin, että lukija saattaa olla hämmentynyt ensimmäisen virkkeen terminologiasta, joten panin merkille mahdollisen sekaannuksen ennakoiden heidän argumenttinsa. Sitten osoitin tuohon argumenttiin vahvistaakseni mielipiteitäni - prokatalepsis on helppoa, minkä voit nähdä, koska esitin juuri sen!

Kumoamisen ennakoiminen on loistava tapa vahvistaa omaa argumenttiasi. Paitsi että se osoittaa, että olet todella ajatellut sanojasi, se jättää myös vähemmän tilaa erimielisyydelle!

Synecdoche

Synecdoche on retorinen laite, joka käyttää osan jostakin seisomaan kokonaisuutena. Tämä voi tarkoittaa, että käytämme pientä palaa jotain edustamaan koko asiaa (sanomalla 'nappaamme siivu', kun tarkoitamme itse asiassa koko pizzan hankkimista) tai jotain suuren käyttämistä viittaamaan johonkin pieneen. Teemme tämän usein urheilijoukkueiden kanssa - esimerkiksi sanomalla, että New England voitti Super Bowlin, kun tarkoitamme itse asiassa New England Patriotsia, ei koko New Englandia.

Tämä retorisen laitteen tyyli lisää kielellesi uuden ulottuvuuden, mikä tekee siitä muistettavamman lukijalle. Mikä kuulostaa mielenkiintoisemmalta? Saamme pizzaa vai otammeko siivu?

Harkitse myös tätä lainausta Percy Bysshe Shellyn Ozymandiasista:

Kerro sen kuvanveistäjälle, että nuo intohimot lukevat
Jotka vielä elävät, leimattu näille elottomille asioille,
Käsi, joka pilkasi heitä.

Tässä Shelly viittaa kuvanveistäjään kädellä. Käsi ei veistänyt elottomia asioita yksin; se oli kuvanveistäjän työkalu. Mutta käyttämällä vain kättä, Shelly välttää kuvanveistäjän toistamista, säilyttää runon rytmin, ja kaventaa huomiomme. Jos hän olisi viitannut kuvanveistäjään uudelleen, hän olisi silti tärkeä tärkeä hahmo; kaventamalla käteen, Shelly heikentää luojan ajatusta, mikä heijastaa runon väitettä siitä, että luomus ylittää sen.

body_bells-1 Poesin kellot ovat hieno esimerkki tautologiasta.

Tautologia

Tautologia viittaa sanojen tai vastaavien lauseiden käyttämiseen saman ajatuksen tehokkaaseen toistamiseen eri sanamuodolla. Se on toistomuoto, joka voi tehdä asiasta vahvemman, mutta se voi olla myös virheellisen argumentin perusta - ole varovainen, että tautologian käyttötarkoitukset ovat ensin, eivät jälkimmäiset!

Otetaan esimerkiksi tämä kohta Bells by Edgar Allen Poe:

Ajan, ajan, ajan,
Eräänlaisena runolauluna ...
Kelloista, kelloista, kelloista, kelloista.

Poen runolla on jo paljon rytmiä, mutta ”ajan, ajan, ajan” käyttö asettaa meidät tapaan, jolla ”kellot, kellot, kellot, kellot” myös pitävät samaa rytmiä. Ajan pitäminen viittaa rytmin ylläpitoon, ja tämä runo korostaa, että toistamalla, aivan kuten soittokellojen toistuva ääni.

Esimerkki epäonnistuneesta tautologiasta voisi olla jokin seuraavista: Joko meidän pitäisi ostaa talo, tai ei. Se ei ole onnistunut argumentti, koska se ei sano mitään - ei ole mitään yritystä ehdottaa mitään, vain tunnustus siitä, että kaksi asiaa, joita molemmat eivät voi tapahtua, voisi tapahtua.

Jos haluat käyttää tautologiaa kirjoituksessasi, varmista, että se vahvistaa asiasi. Miksi käytät sitä? Mitä tarkoitusta se palvelee? Älä anna rytmihalun ryöstää asiaasi!

Opinnäytetyö

Se asia, jonka englannin opettajat sanovat sinulle aina esseissään, on tärkeä kirjallinen laite. Opinnäytetyö kreikankielisestä sanasta 'propositio' on selkeä lausunto teoriosta, jonka esität esseessä. Kaikkien todisteidesi tulisi palauttaa tutkielmaasi; ajattele opinnäytetyösi tienviittona lukijalle. Tällä tienviitalla he eivät voi hukata kohtaasi!

Varsinkin pidemmässä akateemisessa kirjoituksessa väitteeseen voi sisältyä niin monta kappaletta, että lukijoiden voi olla vaikea seurata kattavaa asiaasi. Opinnäytetyö vasara pisteen kotiin, joten riippumatta siitä, kuinka pitkä tai monimutkainen argumenttisi on, lukija tietää aina, mitä sanot.

Tmesis

Tmesis on retorinen laite, joka hajottaa sanan, lauseen tai lauseen toisella sanalla, yleensä korostuksen ja rytmin vuoksi . Teemme tämän usein räjähteillä, mutta tmesiksen ei tarvitse olla mautonta ollakseen tehokas!

Ota tämä esimerkki Romeo ja Juulia :

Tämä ei ole Romeo, hän on joku muu.

Normaali tapa, jolla kuulimme tämän lauseen, on Tämä ei ole Romeo, hän on muualla. Mutta lisäämällä sana ”muut” jonkun ja jonkun väliin, se ei vain pakota meitä kiinnittämään huomiota, vaan myös muuttaa lauseen rytmiä. Se saa merkityksen täydellisesti ja tekee sen tavalla, joka on paljon mieleenpainuvampi kuin jos Shakespeare olisi juuri sanonut, että Romeo oli muualla.

Tavallisempaa käyttöä varten voimme kääntyä George Bernard Shaw'sin puoleen Pygmalion , jossa Eliza Doolittle käyttää usein lauseita, kuten tuuletin-verinen-tastic ja abso-blooming-luly. Seikkailijat, vaikka ne ovatkin nykyaikaisen standardin mukaan lieviä, korostavat Elizan sosiaalista asemaa ja saavat jokaisen sanan erottumaan enemmän kuin jos hän olisi vain sanonut ne normaalisti.

Mielenkiintoisia Artikkeleita

Pronomentti SAT -kirjoittamisesta: vinkkejä ja käytännön kysymyksiä

Hämmentynyt pronominista ja milloin käyttää kuka vs. kuka SAT Writingissä? Lue vinkit ja strategiat tätä sääntöä varten ja harjoittele esimerkkikysymyksiemme avulla.

Yhdysvaltojen yhdeksän parasta elokuvakoulua

Haluatko näyttelijäksi tai ohjaajaksi? Katso luettelo suosituimmista elokuvakouluistamme, josta löydät tietoa hyvästä ohjelmasta ja vinkkejä oikean koulun löytämiseen.

Thiel Collegen pääsyvaatimukset

Parhaat koulut Kaliforniassa | Westchester Enriched Science Magnets (WESM): Terveys- ja urheilulääketieteen magneettilistat ja tilastot

Löydä osavaltioiden rankingit, SAT / ACT-tulokset, AP-luokat, opettajien verkkosivustot, urheilutiimit ja paljon muuta Westchester Enriched Science Magnets (WESM): Health and Sports Medicine Magnetista Los Angelesissa, Kaliforniassa.

Täydellinen IB -fysiikan opetusohjelma: SL ja HL

Mitä sinun on opittava IB -fysiikan HL- ja SL -kursseille? Lue koko IB -fysiikan opetusohjelma varmistaaksesi, että muistat jokaisen aiheen.

Kaikki tarvitsemasi SAT -idiomit: Täydellinen luettelo

Mitkä ovat yleiset SAT -idiomit, jotka sinun on tiedettävä? Löydät täydellisen luettelomme ja harjoittelet SAT -kirjoituskysymyksillämme.

Oklahoman kristillisen yliopiston pääsyvaatimukset

Troy-lukio 2016-17 rankingit | (Fullerton,)

Löydä osavaltion rankingit, SAT / ACT-tulokset, AP-luokat, opettajien verkkosivustot, urheilutiimit ja paljon muuta Troy High Schoolista Fullertonissa, Kaliforniassa.

Paras yliopiston hyväksymislaskin: Opi pääsymahdollisuutesi

Toivottavasti selvittää mahdollisuutesi päästä yliopistoon? Kokeile korkeakoulujen hyväksymislaskuria! Lisäksi saat neuvoja mahdollisuuksien parantamiseksi unelmakoulussasi.

Viivat ja kulmat ACT -matematiikassa: Katsaus ja käytäntö

Tiedätkö, miten yhdensuuntaiset ja kohtisuorat viivat toimivat? Entä vastakkaiset ja täydentävät kulmat? Opi tärkeimpiä strategioita näiden yleisten ACT -matematiikkaongelmien ratkaisemiseksi täältä.

ACT English: Sanavalinta- ja sanavirheet

ACT English testaa sinua sanavalintavirheissä, kuten sitten vs kuin ja hyväksy vs paitsi. Tässä on luettelomme 100 suosituimmasta sanaparista, jotka sinun on tiedettävä korottaaksesi englanninkielisiä pisteitäsi.

Cal Poly Pomona ACT -pisteet ja GPA

1530 SAT-pisteet: Onko tämä hyvä?

Embry-Riddle Aeronautical University - Daytona Beach ACT -pisteet ja GPA

Emerson SAT -tulokset ja GPA

Mikä on SAT-näyttöön perustuva lukeminen ja kirjoittaminen?

Oletko hämmentynyt todisteisiin perustuvan lukemisen ja kirjoittamisen yhdistelmästä SAT: lla? Selitämme, mitä kaikkea se kattaa ja miten pisteesi lasketaan.

Onko AP -biologia vaikeaa? Asiantunteva keskustelu

Onko AP -biologia vaikeaa? Tässä oppaassa tarkastellaan viittä keskeistä tekijää, mukaan lukien kokeen läpäisyaste ja opiskelijoiden mielipiteet, nähdäksesi kuinka haastava AP Bio todella on.

Paras AP-biologian opinto-opas

Otatko AP-biologiaa? Tutustu tähän kurssin ja testin lopulliseen oppaaseen, joka auttaa sinua opiskelemaan koko vuoden ajan ja valmistautumaan tenttiin toukokuussa.

RIT ACT -pisteet ja GPA

West High School | 2016-17 Rankings | (Torrance,)

Löydä osavaltioiden sijoitukset, SAT/ACT -tulokset, AP -tunnit, opettajien verkkosivustot, urheiluryhmät ja paljon muuta West High Schoolista Torrance, CA.

25 ACT-pisteet: Onko tämä hyvä?

Mikä on Valedictorian? Määritetään lukion suurin kunnia

Mikä on lukion valedictorian? Kuinka heidät valitaan? Kuinka voit saavuttaa tämän kunnian? Vastaamme näihin kysymyksiin ja muuhun.

800 SAT-pisteet: Onko tämä hyvä?

910 SAT -pisteet: Onko tämä hyvä?

Mitä sinun on tiedettävä Calexicon lukiosta

Löydä osavaltioiden rankingit, SAT / ACT-tulokset, AP-luokat, opettajien verkkosivustot, urheilutiimit ja paljon muuta Calexico High Schoolista Calexicossa, Kaliforniassa.